Suomi erottuu muusta Euroopasta sillä, että täällä ei synny vauvoja
Suomi on heikoimmassa sarjassa Välimeren maiden tapaan.
https://www.mdi.fi/blog-population-projections-are-political-dynamite/e…
Kommentit (113)
Tutkitaa tilastoja ulkomaalaisista investoinneista joita maihin on tehty. Suomi on samaa tasoa esimerkiksi Portugalin kanssa. Vienti ei vedä, epävakaa työllisyystilanne lähes kaikilla aloilla, työntekijöitä enemmän kuin töitä eli työnantajan markkinat ja ”edut” sen mukaiset.
Hankkisin itse lapsia jos ostovoima olisi suurempi, eläminen kohtuullisemman hintaista, työt vakaita ja ennenkaikkea työn ja perheen yhdistäminen olisi helpompaa. Sen mahdollistaisi esim. osa-aika työt ja perheverotus. Mutta nuo ovat varakkaiden maiden luksusta. S
Ei ole varaa.
Kaverilla pysäköintimaksu oli 119e, synnytyksen aikana.
Itse operaatio n. 300
Lastenhoitotarvikkeet reilu 1000e
Vaatteet, syöttötuoli, pullot,, 200
Ja tämä ekoilla viikolla.
Sitten, kun ei kerkii töitä hoitamaan - 2500/kk
Bensat, omat eväät, hotelli, ties mitä
sitävaan kirjoitti:
Jokainen tyylillään. Uskon, että aika moni lapseton katuu päätöstä jossain vaiheessa, sitku ovat vanhoja ja yksin tai parisuhteessa mut totuus lävähtää kasvoille. Tuskin niin moni olisi yhtäkkiä luonnollisesti oikeesti tyytyväisempi lapsettomana. Luulen, et aika moni ei halua luopua nuoruudestaan ja vapaudestaan. Lapset ajatellaan taakkana ja riesana. Halutaan matkustella, bilettää, luoda uraa jne. Aika moni yliopistokaverini siis on sellaista maata, ollaan milleniaaleja. Toki on aina ollut niitä, jotka ei lapsia halua.
Kyllä se taitaa itsekkäille lisääntyjille iskeä siinä 2040 paikkeilla päin tuuletinta kun tajuatte millaiseen maailmaan olette lapsenne menneet tekemään.
Minulla on neljä lasta jotka asuvat kaikki ulkomailla. Suomi ei kuulosta heistä houkuttelevalta vaikka ovat Suomessa syntyneet mutta ulkomailla käyneet koulut. Hassusti kaikki olettavat että suomalaiset haluavat takaisin Suomeen mutta suurin osa muuttajista ei palaa takaisin eikä heidän lapsiaan kiinnosta. Yliopistot Suomessa ovat surkeita.
Jääkäähän nyt kotiin vielä synnyttämään olee pois työelämästä 10v.Meillä nuo rahat niin pieniä tuet ,mitä tuona aikana saa.Lapsi maksaa miljoonia 0-18v.Muutenkin kuka tänne ankeuteen tekisi lapsia.Moni suku loppuu mutta ei hätää,uusis isoooja sukuja muuttaa tänne,niille tuetkin on suuria.Eikä työtä välttämättä ikinä rartte huolehtii.Nyt löytyy meiltäkin väkee omistakin eu työelämää takana juuri mitään.Se on totuus läheltä nähty.Mun tenavat tehty ja lisinny kolmella ihanalla pojalla.Töihin piti kammeta heti..miten lie nyt onko kaikille töitä.
Miten voidaan olettaa että suomalaiset haluaisivat tehdä lapsia kun valtio ja hallitus antavat koko ajan omilla toimillaan sellaista viestiä että sellainen on toisarvoista ja ei-toivottavaa?
Valtio ei ole enää pitkään aikaan ollut Suomessa ihmistä varten vaan ihminen valtiota varten, mikä on ihan vieras periaate hyvinvointiyhteiskunnalle. Koti, uskonto, isänmaa on r as is tis ta ja vanhanaikaista ajattelua, nämä ovat kaikki repaleisia arvoja tänään ja mikä pahinta - nationalistisia (en sano perussuomalaisia koska mielestäni isänmaallisuus ei ole mikään per su jen yksinoikeus enkä tahdo leimaantua sellaiseksi tässä tekstissä). Perhearvot ovat jotenkin tunkkaisia arvoja menneisyydestä. Helppoja töitä ei enää ole, ainakaan ylihintaisille suomalaisille. Kotihoidontuki lähtee ja kehitysapu nousee - tämä on ihan selvä arvovalinta.
Suomessa yksinkertaisesti annetaan kaiken kaikkiaan viestiä että ei kannata, ei se ole tärkeää, ei ole töitä, ei ole rahaa, eikä enää palveluitakaan (suomalaisille tavallisille perheille).
En edes aloita yleisestä terveen moraalin ja sivistyksen rappiotilasta.
Mun lapseni opiskelee myös ulkomailla. Nyt on alkanut selvittämään tulotasoa ja elämisen kustannuksia ulkomailla, tuskin palaa tänne maksamaan törkeitä veroja. Suomi ei ole enää se Suomi mitä me kuvitellaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on ehkä koko maailman nirsoimmat naiset.
Ja maailman piheimmät miehet.
Eli te naiset olette rahan perässä sittenkin?
-eri
Vierailija kirjoitti:
Miten voidaan olettaa että suomalaiset haluaisivat tehdä lapsia kun valtio ja hallitus antavat koko ajan omilla toimillaan sellaista viestiä että sellainen on toisarvoista ja ei-toivottavaa?
Valtio ei ole enää pitkään aikaan ollut Suomessa ihmistä varten vaan ihminen valtiota varten, mikä on ihan vieras periaate hyvinvointiyhteiskunnalle. Koti, uskonto, isänmaa on r as is tis ta ja vanhanaikaista ajattelua, nämä ovat kaikki repaleisia arvoja tänään ja mikä pahinta - nationalistisia (en sano perussuomalaisia koska mielestäni isänmaallisuus ei ole mikään per su jen yksinoikeus enkä tahdo leimaantua sellaiseksi tässä tekstissä). Perhearvot ovat jotenkin tunkkaisia arvoja menneisyydestä. Helppoja töitä ei enää ole, ainakaan ylihintaisille suomalaisille. Kotihoidontuki lähtee ja kehitysapu nousee - tämä on ihan selvä arvovalinta.
Suomessa yksinkertaisesti annetaan kaiken kaikkiaan viestiä että ei kannata, ei se ole tärkeää, ei ole töitä, ei ole rahaa, eikä enää palveluitakaan (suomalaisille tavallisille perheille).
En edes aloita yleisestä terveen moraalin ja sivistyksen rappiotilasta.
Senhän takia osa lähtee muualle joko tuomalla puolison taikka muuttamalla kokonaan toiseen maahan. Kaikista ei kuitenkaan ole lähtijöiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on ehkä koko maailman nirsoimmat naiset.
Ja maailman piheimmät miehet.
Eli te naiset olette rahan perässä sittenkin?
-eri
Turha kiukutella uranaisten nirsoudesta. He tekee töitä rahojensa eteen. Ne teidän himoitsemat naiselliset naiset vaatii korvausta. Siitäkin huolimatta tahdotte ottaa heitä 🙄
Vierailija kirjoitti:
sitävaan kirjoitti:
Jokainen tyylillään. Uskon, että aika moni lapseton katuu päätöstä jossain vaiheessa, sitku ovat vanhoja ja yksin tai parisuhteessa mut totuus lävähtää kasvoille. Tuskin niin moni olisi yhtäkkiä luonnollisesti oikeesti tyytyväisempi lapsettomana. Luulen, et aika moni ei halua luopua nuoruudestaan ja vapaudestaan. Lapset ajatellaan taakkana ja riesana. Halutaan matkustella, bilettää, luoda uraa jne. Aika moni yliopistokaverini siis on sellaista maata, ollaan milleniaaleja. Toki on aina ollut niitä, jotka ei lapsia halua.
Kyllä se taitaa itsekkäille lisääntyjille iskeä siinä 2040 paikkeilla päin tuuletinta kun tajuatte millaiseen maailmaan olette lapsenne menneet tekemään.
Ei lisääntyminen ole sen itsekkäämpää kuin lisääntymättä jättäminenkään. En ymmärrä miten itsekkyyskortti vedetaan aina tähän samaan keskusteluun vaikka sillä ei ole mitään tekemistä asian kanssa. Ihmisillä on erilaisia näkökulmia ja erilaisia syitä lisääntyä tai olla lisääntymättä. Jotkut lisääntyy itsekkäistä syistä. Jotkut on lisääntymättä itsekkäistä syistä. Ei se lisääntyminen tai lisääntymättä jättäminen ole mikään synonyymi itsekkyydelle tai altruismille.
Ja varmasti 2040 paikkeilla iskee päin tuuletinta jollekulle jokin. Mutta ihmisten elämäntilanteet on täysin erilaisia. Ja kukaan ei pysty ennustamaan tulevaisuutta. Se on ylimielistä kuvitella että pystyis ennustaan mikä maailman tila on 2040. Kukaan ei voi sitä tietää. Voidaan olla koko ihmiskunta kuollut sillon jo. Tai vaihtoehtoisesti eletään utopiaa. Tai ihan mitä tahansa niiden välistä. Mä oon ihan fine tän tilanteen kanssa, mun elämäntilanne on ihan ok ja mulla ei oo mitään syytä uskoa etteikö mun lapsienkin elämä oo ihan ok. Ei tää nyt mikään paratiisi ole ja aina joku pylly ärsyttää mut se on elämää.
Ite tein kersoja ja se on mulle aivan yks ja sama mitä muut tekee. Jos päätät olla tekemättä niin ei kiinnosta. Jos meinaat tehdä niin ei kiinnosta. Ja jos meinaat valittaa siitä mitä muut tekee niin ei kiinnosta. Mitä se sun elämälle merkitsee tekeekö muut lapsia vai ei. Näiden nyt tehtyjen lapsien vaikutus konkreettisesti yhteiskuntaan alkaa näkymään vasta kymmenien vuosien päästä kun ne on aikuisia ja koulutettu. Sä oot sillon jo eläkkeellä.
Ruotsissa tilanne ihan toinen. Onko ne vain niin paljon rikkaampia, että niillä on varaa tehdä lapsia?