Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Suomi erottuu muusta Euroopasta sillä, että täällä ei synny vauvoja

Vierailija
21.02.2021 |

Suomi on heikoimmassa sarjassa Välimeren maiden tapaan.

https://www.mdi.fi/blog-population-projections-are-political-dynamite/e…

Kommentit (113)

Vierailija
81/113 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomes

sa naiselta vaaditaan liikaa. Harva jaksaa kasvattaa lapset ja hoitaa kodin ja hommata uran.

Täällä naiset kirjoittavat, että haluavat kaksi maisteristutkintoa, matkustaa sataan eri maahan, elää villiä nuoruutta ja vaativan asiantuntijatyön ennen kuin edes miettivät perheen perustamista. Ei nyt kohtaa tämä, että naisilta "vaaditaan" ja samaan aikaan naiset itse haluavat ihan kaiken mahdollisen. 

Villin nuoruuden eläminen on omaa keksintöäsi. Jokainen ihminen tarvitsee ajanjakson, jolloin hän ei ole vastuussa kenellekään eikä kenestäkään. Vain siten voi kasvaa sellaiseksi kuin on.

Vierailija
82/113 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Virossa näköjään tuetaan äitiyttä, annetaan aikaa ja rahaa. Osaako joku kertoa muista maista?

Yhteisöllisyys on avainasemassa. Italiassa kotona olevan äidin avuksi saapuu anoppi ja oma äiti. Yksinkertaisesti, tarjotaan tukea sekä annetaan naisen päättää jääkö miten pitkäksi aikaa kotiin silloin syntyy vauvoja.

Italiassa syntyvyys ollut vuosikymmeniä matala koska naiset eivät halua jäädä kotiin vaan olla töisssä.

Euroopassa on muutenkin ollut meneillään arvojen muutos. Espanjaan muutti vähän aika sitten feminismi. Itä-Eurooppa on toistaiseksi pysynyt kannassaan.

Itä-Euroopassa on ollut jo pitkään hyvin matala syntyvyys, samoin Venäjällä. Vain naisten oloja parantamalla saadaan enemmän lapsia.

Itä-Euroopassa syntyvyyden ongelmat ovat taloudellisia ja lännessä psykologisia.

Hienosti sanottu sieltä takaata! Tästä syystä vaatimaton pohjoismaalainen on äärimmäisen haluttu. Tiedetään (luullaan) ettei tämä jätä pulaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/113 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Virossa kolmesta lapsesta lapsilisät 520e kuussa. Minimipalkka 584e/kk, joten suhteessa on kyllä tosi iso raha perheille.

584€ kk ei riitä Virossa mihinkään. Ruoka jopa kalliimpaa kuin Suomessa.

Vierailija
84/113 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa naiselta vaaditaan liikaa. Harva jaksaa kasvattaa lapset ja hoitaa kodin ja hommata uran.

Täällä naiset kirjoittavat, että haluavat kaksi maisteristutkintoa, matkustaa sataan eri maahan, elää villiä nuoruutta ja vaativan asiantuntijatyön ennen kuin edes miettivät perheen perustamista. Ei nyt kohtaa tämä, että naisilta "vaaditaan" ja samaan aikaan naiset itse haluavat ihan kaiken mahdollisen. 

Niin. Vaativan työn lisäksi pitäisi sitten hoitaa lapsi ja koti.

Miksi naiset sitten haluavat korkeita koulutuksia ja vaativia töitä? 

Samasta syystä kai kun miehetkin. Eli jos vaan haluaa tehdä töitä esim lääkärinä. Ei naisen elämän tarkoitus ole enää 2021 synnyttää mahdollisimman monta lasta, vaan elää kuten juuri itse tahtoo ja hankkia juuri sen ammatin kun tahtoo.

No missä se vaatiminen nyt jos josta alunperin puhuttiin? Juurihan minä sanoin että naiset itse haluavat uran eivätkä lapsia, kun te täällä väitätte että naisilta ____vaaditaan____ yhtään mitään 

No vaaditaan tuohon päälle vielä lasten hoito ja kodin kunnossapito! Siksi niitä lapsia ei tehdä sitten ollenkaan.

Vierailija
85/113 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten muualla lapsilisät?

Monessa paikkaa mies vastaa toimeentulosta tai nainen. Useimmiten elättäjänä toimivat miehet. Lapsilisät ja äitiyspakkaus ovat uniikkeja.

Uniikkeja?

Suomi oli ensimmäinen maa joka aikoinaan kehitti äitiyspakkauksen.

Mutta ei lapsilisää. Lapsilisällä on merkitystä mutta ei jollain äitiyspakkauksella.

Senhän saa rahanakin. Eli siinä mielessä on.

Ei tuolla rahamäärällä. Monissa maissa synnytys on täysin ilmainen eikä sitä haluta vaihtaa pakettiin vaatteita.

Valtio antaa rahat synnytykseen ainakin täysin tulottomille. Käsittääkseni siitä laskusta voi jopa neuvotella.

Vierailija
86/113 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa naiselta vaaditaan liikaa. Harva jaksaa kasvattaa lapset ja hoitaa kodin ja hommata uran.

Samasta syystä kai kun miehetkin. Eli jos vaan haluaa tehdä töitä esim lääkärinä. Ei naisen elämän tarkoitus ole enää 2021 synnyttää mahdollisimman monta lasta, vaan elää kuten juuri itse tahtoo ja hankkia juuri sen ammatin kun tahtoo.

Minulla miehenä ei ole tätä vastaan itse asiassa mitään.

Minulla on paljonkin sitä vastaan, että AIKUISET ihmiset silmät ymmyrkäisinä kehtaavat vielä lehdissä TYHMÄNÄ kysellä, että miten tässä näin kävi ja miksei synny lapsia ja nyyh nyyh vali vali itku tuli ja vaipatkin on täynnä. Lapsetkin näkee syy-seuraussuhteen.

Vierailija
87/113 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska muuten olisimme loisia. Vuosikaudet on sanottu ettei saa mennä toisten kukkarolle. Mitä naiset tekee? Alkaa tienaamaan.

Jep, ei kyse edes ole siitä että ksikki haluaisivat käydä töissä mutta pakko on. Miehen kukkarolla ei saa elää eikä nykyään Suomessa yhdellä palkalla kyllä perhe eläkään.

Vierailija
88/113 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vauvasta työikäiseksi kasvattamiseen kuluu ihan sikana rahaa. Eikä sittenkaään ole takeita, että alkaisi työnteko maittaa, kun voipi iskeä ahistus työnteossa paitaan tulevasta hiestä ja vapaa-ajan rajoittumisesta.

Niin tai sitten ei edes paita ehdi hikeentyä kun ei työpaikkoja riitä kaikille. Jännä juttu kun syntyvillä lapsilla ei ole enää muuta virkaa kuin velvollisuus tehdä töitä ja korjata vanhempien sukupolvien virheet 🙄

Vierailija
89/113 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Virossa kolmesta lapsesta lapsilisät 520e kuussa. Minimipalkka 584e/kk, joten suhteessa on kyllä tosi iso raha perheille.

584€ kk ei riitä Virossa mihinkään. Ruoka jopa kalliimpaa kuin Suomessa.

Pointti tässä olikin että suhteessa on iso tuo tuen määrä. Paljon suurempi kuin Suomessa.

Vierailija
90/113 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ja mieheni toimitaan molemmat vaativissa asiantuntijatöissä. Työajat voivat olla kovinkin vaihtelevia ja päivät pitkiä. Vaikka palkka on molemmilla melko hyvä, meillä on varaa vain pieneen kolmioon siedettävän matkan päästä työpaikalta.

Lasten hankkiminen vaatisi ennen pitkää muuttoa kauemmaksi, jolloin toisen meistä olisi pakko luopua unelmatyöstään, jotta lasten hoito ja huolto onnistuisi. Turvaverkkoa ei lähellä ole, joten olisimme aika lailla oman onnemme nojassa, ja toki sitten mahdollisuuksien mukaan maksetun avun.

Mieheni on elänyt äitinsä passaamana ja olemme nykyäänkin valitettavasti kaukana siitä, että kotityöt sujuisivat puoliksi. Mitäs sitten, kun mukana on vauva? Mieheni sentään olisi halukas olemaan vauvan kanssa kotona 6-12 kk.

Kuitenkin tuntuu siltä, että paketin kasassa pysymisen kannalta minä olisin se, jonka niskaan kaikki kaatuisi. Minä joutuisin tinkimään urastani ja todennäköisesti myös mm. tärkeästä harrastuksestani. Kun ei ole koskaan ollut erityistä hinkua äidiksi, olen toistaiseksi kokenut miinukset plussia painavammiksi. Ikää tulee tänä vuonna 35 v, eli ei tässä montaa hetkeä voi enää ihmetellä. Ja niin, mies tietenkin haluaisi vauvaa hirveästi.

Vierailija
91/113 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä ja mieheni toimitaan molemmat vaativissa asiantuntijatöissä. Työajat voivat olla kovinkin vaihtelevia ja päivät pitkiä. Vaikka palkka on molemmilla melko hyvä, meillä on varaa vain pieneen kolmioon siedettävän matkan päästä työpaikalta.

Lasten hankkiminen vaatisi ennen pitkää muuttoa kauemmaksi, jolloin toisen meistä olisi pakko luopua unelmatyöstään, jotta lasten hoito ja huolto onnistuisi. Turvaverkkoa ei lähellä ole, joten olisimme aika lailla oman onnemme nojassa, ja toki sitten mahdollisuuksien mukaan maksetun avun.

Mieheni on elänyt äitinsä passaamana ja olemme nykyäänkin valitettavasti kaukana siitä, että kotityöt sujuisivat puoliksi. Mitäs sitten, kun mukana on vauva? Mieheni sentään olisi halukas olemaan vauvan kanssa kotona 6-12 kk.

Kuitenkin tuntuu siltä, että paketin kasassa pysymisen kannalta minä olisin se, jonka niskaan kaikki kaatuisi. Minä joutuisin tinkimään urastani ja todennäköisesti myös mm. tärkeästä harrastuksestani. Kun ei ole koskaan ollut erityistä hinkua äidiksi, olen toistaiseksi kokenut miinukset plussia painavammiksi. Ikää tulee tänä vuonna 35 v, eli ei tässä montaa hetkeä voi enää ihmetellä. Ja niin, mies tietenkin haluaisi vauvaa hirveästi.

Samanlaisen vaarallisen älykkään laskelmoinnin seurauksena minä ja poika ei saatu koiraa - äiti arvasi, että se jää hänen huolekseen.

Vierailija
92/113 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voihan mies jäädä omaan piikkiin hoitamaan lasta kotiin. Sä hoidat oman työsi ja sotkusi, mies omansa. Tarvittaessa voi hankkia siivoojan, jos kokee sille tarvetta. Tällainen järjestely vaatii kumminkin luottamusta. Miehen täytyy tajuta ettei pysty kesken työpäivän soittamaan sulle: "että mitäs nyt?" puhelua. Kerta hän halusi palavammim vanhemmaksi mitä sinä niin enemmistö vastuusta kaatuisi hälle.

Vierailija
93/113 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsia ei synny koska

1. Kaikkien pitää opiskella korkeakoulututkinto. -> lasten hankinta siirtyy

2. Vakityöpaikkaa ei löydy. -> lasten hankinta siirtyy

3. Pitäisi saada omakotitalo ja siihen lainaa -> lasten hankinta siirtyy

4. Pitäisi ehtiä matkustella ennen lasten tekoa -> lasten hankinta siirtyy

5. Pitäisi löytää kumppani, joka haluaa ja pystyy huolehtimaan lapsista -> lasten hankinta siirtyy

6. Ikää on jo niin paljon, ettei lapsia saa.

Sitten jos kaikesta tästä huolimatta päätät tehdä lapsen, niin huomaat, että 9 kk jälkeen vauva pitäisi laittaa tarhaan. Toinen vaihtoehto on kotihoidontuki joka 250 euroa/kk. Lasten kotihoito on siis taloudellinen itsemurha asuntovelalliselle. Sitten huulipyöreenä ihmetellään miksei lapsia synny. Miten kukaan täysijärkinen ihminen tekisi lisää lapsia tässä tilanteessa?

Vierailija
94/113 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Virossa näköjään tuetaan äitiyttä, annetaan aikaa ja rahaa. Osaako joku kertoa muista maista?

Yhteisöllisyys on avainasemassa. Italiassa kotona olevan äidin avuksi saapuu anoppi ja oma äiti. Yksinkertaisesti, tarjotaan tukea sekä annetaan naisen päättää jääkö miten pitkäksi aikaa kotiin silloin syntyy vauvoja.

Italiassa syntyvyys ollut vuosikymmeniä matala koska naiset eivät halua jäädä kotiin vaan olla töisssä.

Euroopassa on muutenkin ollut meneillään arvojen muutos. Espanjaan muutti vähän aika sitten feminismi. Itä-Eurooppa on toistaiseksi pysynyt kannassaan.

Itä-Euroopassa on ollut jo pitkään hyvin matala syntyvyys, samoin Venäjällä. Vain naisten oloja parantamalla saadaan enemmän lapsia.

Itä-Euroopassa syntyvyyden ongelmat ovat taloudellisia ja lännessä psykologisia.

Kumpaa Suomessa?

Vierailija
95/113 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa naisten olot lienevät maailman parhaasta päästä, mutta sukupuuttoa yhä tehdään.  -Suunta on muuten hyvä, mutta kun ulkomailta pukataan tyhjätaskuja työvoimareserviin, niin maamme kaatuu- on oikeasti jo mennyttä.

Vierailija
96/113 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten muualla lapsilisät?

Monessa paikkaa mies vastaa toimeentulosta tai nainen. Useimmiten elättäjänä toimivat miehet. Lapsilisät ja äitiyspakkaus ovat uniikkeja.

Uniikkeja?

Suomi oli ensimmäinen maa joka aikoinaan kehitti äitiyspakkauksen.

Mutta ei lapsilisää. Lapsilisällä on merkitystä mutta ei jollain äitiyspakkauksella.

Senhän saa rahanakin. Eli siinä mielessä on.

Ei tuolla rahamäärällä. Monissa maissa synnytys on täysin ilmainen eikä sitä haluta vaihtaa pakettiin vaatteita.

Valtio antaa rahat synnytykseen ainakin täysin tulottomille. Käsittääkseni siitä laskusta voi jopa neuvotella.

No se on hyvä. Kuitenkin se on joussakin maissa täysin ilmainen kaikille, 0 euroa.

Vierailija
97/113 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

-Kapanteri.- kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa naisten olot lienevät maailman parhaasta päästä, mutta sukupuuttoa yhä tehdään.  -Suunta on muuten hyvä, mutta kun ulkomailta pukataan tyhjätaskuja työvoimareserviin, niin maamme kaatuu- on oikeasti jo mennyttä.

En mä nyt liikaa hehkuttelisi. Kyllä mä naisena olen kohdannut paljon vähättelyä ja työnhaussa syrjintää pienten lasten vuoksi. Yksi työhönottaja sanoi suoraan, ettei valitse mua, koska mulla on pienet lapset.

Myös työelämän muutosta liioitellaan aivan hirveesti. Kun mä jäin hoitamaan pieniä lapsia pariksi vuodeksi kotiin, niin kaksi naapuria tuli heti sanomaan, että "et sä koskaan enää töihin pääse". Itse mä näin lasten kotihoidon valtavana ammatillisenakin rikkautena, sillä toimin opetusalalla. Mutta tosiaan naapureiden mielestä lasten kasvatus muuttuu parissa vuodessa niin hirveästi, että jään työelämässä jälkeen. Ei muuttunut. Ihan hyvin sain töitä hoitovapaan jälkeen, vaikka se yksi sovinisti ei valinnutkaan.

Se Kari Aihisen julkinen avautuminen kokin työn muuttumisesta nauratti mua. Siinä on homma, mikä nimenomaan ei muutu tai muuttuu hyvin vähän. Ja kotiäidillä nimenomaan on aikaa seurata uusimpia trendejä ja kokkailla kotona.

Vierailija
98/113 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muut maat ei rahoita koko Eurooppaa niinkuin me teemme

Vierailija
99/113 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuskin onnistuu suomalaisessa anoppivihaajien luvatussa yhteiskunnassa. Eikä noista omistakaan äideistä täällä kovin ylevästi kirjoitella.

Ex-vaimoni oli juuri tuollainen, vihasi anoppiaan ja äitiään, joten ei ihme kun elämä on ollut jatkuvasti hankalaa. Oli uupunut, mutta apu ei suvun naisilta kelvannut.

Vierailija
100/113 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmislaji on jo sotkenut maailmankaikkeuden asioita tarpeeksi. Olisiko hyvä sen antaa hiipua pois pikkuhiljaa sit dinot voisivat palata takas.