Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Suomi erottuu muusta Euroopasta sillä, että täällä ei synny vauvoja

Vierailija
21.02.2021 |

Suomi on heikoimmassa sarjassa Välimeren maiden tapaan.

https://www.mdi.fi/blog-population-projections-are-political-dynamite/e…

Kommentit (113)

Vierailija
21/113 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiset pelastaa maailman ilmastonmuutokselta lisäntymättömyydellään

Vierailija
22/113 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tänään ilmestyneestä ketjusta "mies ei auta fyysisesti eikä tue henkisesti" löytyy vastaus heikkenevään syntyvyyteen. Nuoret naiset kieltäytyvät roolista jossa heillä on kotitalouskoneen ja kotiorjan osa. Minäkin sanon: ei kiitos!

Niin. Se on ikävää miten naisten/äitien kasvattamista pojista kasvaa naisia vähätteleviä miehiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/113 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalaiset pelastaa maailman ilmastonmuutokselta lisäntymättömyydellään

Ei se mitään auta. Muualla lisäännytään senkin edestä.

Vierailija
24/113 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap suoltaa täyttä paskaa.

Maailman suurin syntyvyys on Suomen lestadiolaisalueilla.

Vierailija
25/113 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa naiselta vaaditaan liikaa. Harva jaksaa kasvattaa lapset ja hoitaa kodin ja hommata uran.

Juuri näin. Suomi onkin todellisuudessa naiselle painajainen vaikka ilkeä patriarkaattinen tilastolaitos yrittää muuta väittää

Vierailija
26/113 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa naiselta vaaditaan liikaa. Harva jaksaa kasvattaa lapset ja hoitaa kodin ja hommata uran.

Juuri näin. Suomi onkin todellisuudessa naiselle painajainen vaikka ilkeä patriarkaattinen tilastolaitos yrittää muuta väittää

Tuskin painajainen, mutta ei Suomessa arvosteta äitejä tai varsinkaan kotiäitinä olemista. Siksi naiset eivät halua lisääntyä vaan mieluummin tekevät uraa.

Vierailija
27/113 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tartte edes jäädä kokonaan kotiäidiksi, mutta Suomessa ei arvosteta edes osa-aikaista työtä, eikä se usein ole mahdollistakaan.

Olen asunut jo monta vuotta keskieuroopassa ja kyllä tämä erilaista on. Voit valita, jäätkö lasten kanssa kotiin kokonaan, oletko osa-aikatöissä vai kokonaan töissä. Yhteiskunta ei aseta oletuksia suuntaan eikä toiseen.

Vastoin suomalaisten oletuksia päivähoito ei maksa sen enrmpää kuin Suomessakaan, Tai usein vähemmän. Perheverotus tekee osa-aikatöistäkin kannattavan, elintaso parempi, yhteiset rahat on itsestäänselvyys, lapsilisät ovat paljon paremmat kuin Suomessa. Lasuja ei tehdä samaan tapaan kuin Suomessa.

Voisin jatkaa listaa mutta totean, että tärkein minulle on se, että von itse valita ja tunnen tässä yhteiskunnassa olevani tosi tärkeä ihminen, koska olen äiti/isä (kävimpä töissä tai olen kotona).

Vierailija
28/113 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tartte edes jäädä kokonaan kotiäidiksi, mutta Suomessa ei arvosteta edes osa-aikaista työtä, eikä se usein ole mahdollistakaan.

Olen asunut jo monta vuotta keskieuroopassa ja kyllä tämä erilaista on. Voit valita, jäätkö lasten kanssa kotiin kokonaan, oletko osa-aikatöissä vai kokonaan töissä. Yhteiskunta ei aseta oletuksia suuntaan eikä toiseen.

Vastoin suomalaisten oletuksia päivähoito ei maksa sen enrmpää kuin Suomessakaan, Tai usein vähemmän. Perheverotus tekee osa-aikatöistäkin kannattavan, elintaso parempi, yhteiset rahat on itsestäänselvyys, lapsilisät ovat paljon paremmat kuin Suomessa. Lasuja ei tehdä samaan tapaan kuin Suomessa.

Voisin jatkaa listaa mutta totean, että tärkein minulle on se, että von itse valita ja tunnen tässä yhteiskunnassa olevani tosi tärkeä ihminen, koska olen äiti/isä (kävimpä töissä tai olen kotona).

Totta, meillä sensijaan patistellaan naisia töihin koko ajan aiemmin, nyt uusin keppi on kotihoidontuen poisto. Naistenlehdet pursuavat tarinoita uraäideistä, jotka hoitavat niin työn kun lapset siinä sivussa löysin rantein.

Totuus on usein tarinaa ihmeellisempi, mutta näillä mielikuvilla annetaan ymmärtää, miten helppoa on yhdistää ura ja äitiys ja sitten ihmetellään, kun äidit väsyvät ja ahdistuvat taakkansa alle. Ei tarvitse edes olla mitään uraa, pelkkä normi työelämä 8 tunnin työpäivineen ja matkoineen imee kuiviin kenet tahansa + lasten päiväkodit, koulut ym. lisääntyvine vaatimuksineen.

Vierailija
29/113 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No Suomessa perheet on kovilla. Verrataampa vaikka Viroon, jota aina muistetaan mollata. Äitiysloma 1,5 vuotta täydellä palkalla jonka maksaa valtio, ei työnantaja.

Vierailija
30/113 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lasukoneisto on myös osasyyllinen, ei ihmiset uskalla tehdä lapsia koneiston hampaisiin.

No eikä ole. Keltään normaalijärkiseltä, joka hoitaa lapsensa hyvin hyvissä kotioloissa, ei viedä lasta noin vaan, toisin kuin nämä "lastensuojekun uhrit" väittävät.

Vierailija
31/113 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Virossa kolmesta lapsesta lapsilisät 520e kuussa. Minimipalkka 584e/kk, joten suhteessa on kyllä tosi iso raha perheille.

Vierailija
32/113 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Virossa kolmesta lapsesta lapsilisät 520e kuussa. Minimipalkka 584e/kk, joten suhteessa on kyllä tosi iso raha perheille.

Suomessa ei ole minimipalkkaa. Miksiköhän?

Vierailija
33/113 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Virolainen mies on erilainen. Nainen saa olla nainen. Viime kesänä siisti pihan ja korjasi terassin. Autotkin pitää kunnossa 👍

Pieni riita onnistuttiin saamaan aikaiseksi kun päätin vaihtaa mopin sekä imurin robotti käyttöisiin. Olisi halunnut jatkaa noiden käyttöä :D

Vierailija
34/113 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Virossa näköjään tuetaan äitiyttä, annetaan aikaa ja rahaa. Osaako joku kertoa muista maista?

Vierailija
35/113 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Virossa näköjään tuetaan äitiyttä, annetaan aikaa ja rahaa. Osaako joku kertoa muista maista?

Yhteisöllisyys on avainasemassa. Italiassa kotona olevan äidin avuksi saapuu anoppi ja oma äiti. Yksinkertaisesti, tarjotaan tukea sekä annetaan naisen päättää jääkö miten pitkäksi aikaa kotiin silloin syntyy vauvoja.

Vierailija
36/113 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten muualla lapsilisät?

Vierailija
37/113 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten muualla lapsilisät?

Monessa paikkaa mies vastaa toimeentulosta tai nainen. Useimmiten elättäjänä toimivat miehet. Lapsilisät ja äitiyspakkaus ovat uniikkeja.

Vierailija
38/113 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole rahaa lapsiin, mulla ei ainakaan riittäisi mitenkään rahat toiseen lapseen ja sen päiväkotimaksuihin, sitten pitäisi ostaa joka talveksi kahdet luistimet, kahdet sukset, uimakamat ym. Ym.

Kaikki on niin kallista että talvet on todella tiukilla, autoon polttoaineet 200€/kk, sähkölämmitykseen ja siirtoon 300-400€, asuntolaina 800€/kk ym.

Vierailija
39/113 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole rahaa lapsiin, mulla ei ainakaan riittäisi mitenkään rahat toiseen lapseen ja sen päiväkotimaksuihin, sitten pitäisi ostaa joka talveksi kahdet luistimet, kahdet sukset, uimakamat ym. Ym.

Kaikki on niin kallista että talvet on todella tiukilla, autoon polttoaineet 200€/kk, sähkölämmitykseen ja siirtoon 300-400€, asuntolaina 800€/kk ym.

Tänhän takia naiset on tulleet tarkemmiksi Tinderissä. Tietenkin miehen pitää kyetä osallistumaan mahdollisten lasten kuluihin.

Vierailija
40/113 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin halunnut toisen lapsen, mutta en jaksanut. Koliikkikierteen jälkeen alkoi lapsella astma. Töihin oli palattava kun lapsi vuoden ja sairasteli sitten paljon. En vaan jaksanut, olisikin saanut olla kotona tuon 1,5 vuotta niin oltaisiin koko perhe voitu paremmin. Suomessa naisen arvo on olla hyvä työntekijä, äitiys pitäisi hoitaa siinä sivussa.