Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Häät tulossa ja en enää sittenkään halua lapsia :(

Vierailija
21.02.2021 |

Olemme avioutumassa mieheni kanssa muutaman kuukauden päästä. Joo ja ennen kuin kukaan sanoo mitään tästä niin kyllä, korona-turvallisesti meidän tyylillä luonnon keskellä hyvin pienimuotoisesti.

Olemme nyt olleet yhdessä vajaa viisi vuotta ja suhteen alussa jo puhuimme, että molemmat haaveilemme perheestä ja lapsista. Olemme kuitenkin molemmat sellaisia itsenäisiä seikkailija luonteita, jotka nauttivat siitä että saa tulla ja mennä miten haluaa. Vietämme oikeastaan kaiken vapaamme yhdessä ja erikseen harrastaen, matkustaen ja hetkessä eläen.

Nyt kuitenkin kun häät on sovittu pidettäväksi niin vauvakin on ajankohtainen puheenaihe. Mies haluaa lasta kovasti ja sanoo, että "tehdään nyt vaan eikä mietitä enää". Itse kuitenkin huomaan, että päivä päivältä haluan vähemmän lasta ja koin velvollisuudekseni sanoa sen miehelleni tässä vaiheessa.

En usko että meistä kummastakaan on vanhemmaksi ja en ole valmis luopumaan omasta elämästäni ja suunnitelluista seikkailuistani. Uskon saman pätevän. myös mieheen joka samassa lauseessa vaatii että aloitamme yrittämään vauvaa ja kertoo varanneensa vuorikiipeily reissun vuoden päähän. En usko että hän käsittää miten isosta elämänmuutoksesta on kyse ja miten paljon enemmän se vielä minulta vaatii.

Rakastan miestäni ja häät tuntuvat hyvältä ja oikealta asialta. Pelkään kuitenkin että mieleni lapsen suhteen on lopullisesti muuttunut enkä halua pidätellä miestäni suhteessa jossa hän ei välttämättä niitä saa. Mies sanoi, että haluaa häät ja katsotaan mun fiilis niiden jälkeen mutta koen velvollisuudekseni suostua vaikka haluan jotain ihan muuta....

Kommentit (404)

Vierailija
101/404 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyviä kommentteja ja näkökulmia! Moni kysyi ikää niin minä olen 29 ja mies 39. Eli jos biologia ja tilastot yhtään luotettavia niin vielä tätä voisi pari vuotta pyöritellä. Miehellä on vain todella kova kiire isäksi juuri nyt.

Mä en tiedä enkä osaa sanoa johtuuko tämä siitä, että en oikeasti halua lapsia vai etten halua niitä tämän miehen kanssa jota kuitenkin rakastan varmuudella...

-ap

En ihmettele miehesi kiirettä, 39v! Ja sinullekin suosittelen miettimään asiaa nopeasti, sillä itse harmittelen sitä, etten hankkinut lapsia aikaisemmin, olin 34v. Kun näen, että nelikymppiset tuttavani ovat jo lapsensa kasvattaneet, lapset 17 ja 18, niin tulee väistämättä mieleen omien lapsen ikä, kun olen 40v eli lapsi on 6v. Tuttavilla jo melko rentoa se elämä, saavat mennä ja tulla vapaasti eivätkä kuulema ole jääneet mistään paitsi.

Vierailija
102/404 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikkia kommentteja en jaksanut lukea, mutta lasta ei kannata tehdä jos et sitä halua. Ekalla sivulla ap kertoo olevansa urheilullinen ja seikkaileva persoona. Mieti tarkkaan mitä raskaus ja synnytys voivat kropalle tehdä. Pahojakin riskejä on!! Ja lapsi varmasti rajoittaa seikkailut ja urheilut pitkäksi aikaa.

Ei ihme ettei lapsia synny, kun urheilulliset ihmisetkin pelkäävät. Miksi tästä on peloteltu näin? Sehän on ihan luonnollinen asia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/404 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi sitten mennä naimisiin, jos ei lasta haluakkaan? Voihan sitä yhdessä olla ilman papin aamentakin.

Häh.. mitä tekemistä naimisiin menolla ja lapsen teolla on keskenään? Ei yhtään mitään. Kummankin tulevaisuuden haaveet/tavoitteet pitää olla selvillä oli suhteessa sitten naimisissa tai ei. Ja se, voivatko molemmat elää suhteessa tyytyväisinä molempien toiveet huomioiden.

Vierailija
104/404 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi sitten mennä naimisiin, jos ei lasta haluakkaan? Voihan sitä yhdessä olla ilman papin aamentakin.

Koska aviossa olevilla on eri oikeuksia ja juridisesti yleensä parempia aspekteja esim. puolison kuollessa tai omaisuuden hallinnassa kuin naimattomilla. Samoin eroasioista pystyy sopimaan paremmin jos on mustaa valkoisella. Avioliitto ei todellakaan ole mikään peruste tai velvollisuus hankkia lapsia, näin se nykyaikana kuule on. Tule pois 50-luvulta tähän päivään, ole hyvä.

Vierailija
105/404 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyviä kommentteja ja näkökulmia! Moni kysyi ikää niin minä olen 29 ja mies 39. Eli jos biologia ja tilastot yhtään luotettavia niin vielä tätä voisi pari vuotta pyöritellä. Miehellä on vain todella kova kiire isäksi juuri nyt.

Mä en tiedä enkä osaa sanoa johtuuko tämä siitä, että en oikeasti halua lapsia vai etten halua niitä tämän miehen kanssa jota kuitenkin rakastan varmuudella...

-ap

En ihmettele miehesi kiirettä, 39v! Ja sinullekin suosittelen miettimään asiaa nopeasti, sillä itse harmittelen sitä, etten hankkinut lapsia aikaisemmin, olin 34v. Kun näen, että nelikymppiset tuttavani ovat jo lapsensa kasvattaneet, lapset 17 ja 18, niin tulee väistämättä mieleen omien lapsen ikä, kun olen 40v eli lapsi on 6v. Tuttavilla jo melko rentoa se elämä, saavat mennä ja tulla vapaasti eivätkä kuulema ole jääneet mistään paitsi.

Rakastan lapsiani yli kaiken, mutta olisihan se ollut järkevämpää tehdä heidät aiemmin. Nyt olen 58vuotiaana täysikasvuisten vanhempi.

Vierailija
106/404 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mies tottakai tuntuu minulle oikealta ja vietämme yhdessä aivan upeaa elämää kaikinpuolin. Olemme samanlaisia, mutta valitettavasti hyvin itsenäisiä ja oman tien kulkijoita. Olemme tottuneet tekemään päätöksiä itse kysymättä toiselta.

Olen kysellyt mieheltä että miten hän on suunnitellut järjestävänsä nuo reissunsa ja muut tekemisensä jos olisi lapsi. Miehen asenne "katsotaan sitten, kyllä mä sit rauhoitun" ei vakuuta minua. Pelkään että jään itse vastentahtoisesti kotiin hoitamaan lasta jota en halua ja elämään elämää jota en halua.

Miehen muutamalla hyvällä ystävällä on lapset, mutta myös vaimot jotka viihtyvät kotona ja eivät harrasta mitään. Mä olen päinvastainen ja olen aina harrastanut, kilpa urheillut ja tehnyt työtä joka vaatii reissaamista. En todellakaan sitä kotirouva-ainesta.

-ap

Tehkääpä niin, että otatte joltain miehen hyvältä ystävältä vauvan tai taaperon hoitoonne viikonlopuksi. Siitä miehen silmät ehkä avautuvat vähän mitä lapsi talossa merkitsee. Tai vielä tehokkaampaa voisi olla, jos lähtisitte yhdessä pariksi viikoksi reissuun tuollaisen ystävälapsiperheen kanssa, niin että koko porukka asuu samassa huoneistossa. 

Vierailija
107/404 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska aviossa olevilla on eri oikeuksia ja juridisesti yleensä parempia aspekteja esim. puolison kuollessa tai omaisuuden hallinnassa kuin naimattomilla. Samoin eroasioista pystyy sopimaan paremmin jos on mustaa valkoisella. Avioliitto ei todellakaan ole mikään peruste tai velvollisuus hankkia lapsia, näin se nykyaikana kuule on. Tule pois 50-luvulta tähän päivään, ole hyvä.

Siis tässä tarinassa ne on kytketty toisiinsa! Miehellä on oletus, että naimisiin mennään lasta varten. Miksi mennä jos homma siirtyy?

Vierailija
108/404 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä teitä nykyajan naisia vaivaa?

Kokemusoppiminen vaivaa.

Vierailija
109/404 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikkia kommentteja en jaksanut lukea, mutta lasta ei kannata tehdä jos et sitä halua. Ekalla sivulla ap kertoo olevansa urheilullinen ja seikkaileva persoona. Mieti tarkkaan mitä raskaus ja synnytys voivat kropalle tehdä. Pahojakin riskejä on!! Ja lapsi varmasti rajoittaa seikkailut ja urheilut pitkäksi aikaa.

Ei ihme ettei lapsia synny, kun urheilulliset ihmisetkin pelkäävät. Miksi tästä on peloteltu näin? Sehän on ihan luonnollinen asia.

No ei ole mitään pelottelua vaan puhdasta faktaa. Raskaudesta ja synnyttämisestä annetaan liian ruusuinen kuva. Ja onko se ihme, jos kylmät faktat lyötäisiin jo koulun oppitunneilta saakka tiskiin, niin kyllä se vähentäisi naisten lastenteko halukkuutta. Onneksi nykynaiset useimmiten osaavat etsiä tietoa ja ajatella asioita ennen kuin suin päin hankkiutuvat raskaaksi.

Ja ei ole luonnollista minusta jos väliliha leikataan ja tikataan, ei ole luonnollista tehdä lapsivesipunktio, ei ole luonnollista jos lapsi kaivetaan ulos pihdeillä tai imukupilla. Ei ole luonnollista jos äidin vatsa joudutaan leikkaamaan auki jotta lapsi kaivetaan ulos. Ei ole luonnollista jos äiti herää synnytyksen jälkeen teholta, esim kohtu poistettuna valtavan vuodon takia.

Osa raskauden ja synnytyksen vammoista ovat varmasti ns luonnollisia, mutta nekin voivat olla elämää lopullisesti haittaavia.

Jokainen miettiköön omalta kohdaltaan onko valmis ottamaan näitä riskejä.

Vierailija
110/404 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naimisiin meno oli alunperin minun aloitteestani. Mies oli pitkään vihjaillut lapsesta. Sanoin, että jos perhettä halutaan perustaa joskus niin häät haluan ensin. Mies oli todella kovasti asiaa vastaan ja sanoi siitä avoimesti jopa ystävillemme, ettei tahdo naimisiin kanssani vaikka lapsia haluaakin. Vieläkään hän ei ole kihlauksesta paljon kellekään kertonut ja esimerkiksi kielsi minua laittamasta tietoa tästä mihinkään "someen tai muuhun"

Kosi minua kuitenkin vuosi sitten ja sovittiin että häät pidetään. Nyt kun minusta on alkanut tuntua, että en haluakaan lapsia, tein mielestäni oikein kun sanoin miehelleni tästä ennen häitä. Hänellä on mahdollisuus vetäytyä jos haluaa, mutta silti ainakin vielä haluaa häitä. Itse en pelkää häitä tai muita asioita, mutta ihmiselämä on niin valtavan tärkeä ja iso asia että sen suhteen en halua mitään epävarmuutta.

Vaikka olisin jonkun mielestä itsekäs, voi ollakin näin. Koen ennen kaikkea tämän kuitenkin vastuullisemmaksi ratkaisuksi lasta kohtaan.

-ap

Vierailija
111/404 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tiedän useita perheitä, jotka pientenkin lasten kanssa ovat tehneet esim. pitkiä roadtrippejä, matkustaneet ympäri maailmaa ja viettäneet aikaa luonnossa ilman juoksevaa vettä ja muita mukavuuksia ynnä muuta. Tämä esimerkkinä siitä, että ei vauvakaan tarkoita sitä, että on suljettu kotiin seuraavaksi viideksitoista vuodeksi. Tietysti joku vuorikiipeily on extreme-laji jota ei lasten kanssa voi harrastaa, joten joistain asioista joutuu pakostikin luopumaan.

Teidän täytyy pystyä keskustelemaan siitä, mitä lapsi oikeasti merkitsee, mutta kannattaa kuitenkin muistaa, että pystytte luomaan omanlaisenne elämän lapsesta huolimatta, ja lapsi voi myös rikastuttaa sitä. Jos olet aiemmin kokenut todella haluavasi lasta, niin en nyt sinuna vielä totaalisesti heittäisi pyyhettä kehään, mutta miehesi asenne kuulostaa kyllä omituiselta. Listatkaa vaikka paperille asian hyvät ja huonot puolet. Ja vuorikiipeilyreissun täytyy miehesi unohtaa. "Kyllä mä sit rauhotun" ei todellakaan rauhoittaisi omaa mieltäni... Jo ajatus siitä, että oma mies on hengenvaarallisella retkellä kun itse hoitaa pientä lasta tai on raskaana kuulostaa hirveältä.

Vierailija
112/404 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mies tottakai tuntuu minulle oikealta ja vietämme yhdessä aivan upeaa elämää kaikinpuolin. Olemme samanlaisia, mutta valitettavasti hyvin itsenäisiä ja oman tien kulkijoita. Olemme tottuneet tekemään päätöksiä itse kysymättä toiselta.

Olen kysellyt mieheltä että miten hän on suunnitellut järjestävänsä nuo reissunsa ja muut tekemisensä jos olisi lapsi. Miehen asenne "katsotaan sitten, kyllä mä sit rauhoitun" ei vakuuta minua. Pelkään että jään itse vastentahtoisesti kotiin hoitamaan lasta jota en halua ja elämään elämää jota en halua.

Miehen muutamalla hyvällä ystävällä on lapset, mutta myös vaimot jotka viihtyvät kotona ja eivät harrasta mitään. Mä olen päinvastainen ja olen aina harrastanut, kilpa urheillut ja tehnyt työtä joka vaatii reissaamista. En todellakaan sitä kotirouva-ainesta.

-ap

Tehkääpä niin, että otatte joltain miehen hyvältä ystävältä vauvan tai taaperon hoitoonne viikonlopuksi. Siitä miehen silmät ehkä avautuvat vähän mitä lapsi talossa merkitsee. Tai vielä tehokkaampaa voisi olla, jos lähtisitte yhdessä pariksi viikoksi reissuun tuollaisen ystävälapsiperheen kanssa, niin että koko porukka asuu samassa huoneistossa. 

Ei todellakaan kannata tehdä lasta jos odottaa että laspsiperhearki on yhtä helvettiä. On siinä huonotkin hetkensä, mutta kokonaisuudessaan mahtavaa aikaa!!

Vierailija
113/404 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peru häät saman tien! Ei tuosta tule mitään. MIes ei selvästikään tiedä mitä lapsen tulo tuo tullessaan ja jos et itsekään halua hoitaa lasta niin unohtakaa parisuhteenne.

Vierailija
114/404 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei ole mitään pelottelua vaan puhdasta faktaa. Raskaudesta ja synnyttämisestä annetaan liian ruusuinen kuva. Ja onko se ihme, jos kylmät faktat lyötäisiin jo koulun oppitunneilta saakka tiskiin, niin kyllä se vähentäisi naisten lastenteko halukkuutta. Onneksi nykynaiset useimmiten osaavat etsiä tietoa ja ajatella asioita ennen kuin suin päin hankkiutuvat raskaaksi.

Ja ei ole luonnollista minusta jos väliliha leikataan ja tikataan, ei ole luonnollista tehdä lapsivesipunktio, ei ole luonnollista jos lapsi kaivetaan ulos pihdeillä tai imukupilla. Ei ole luonnollista jos äidin vatsa joudutaan leikkaamaan auki jotta lapsi kaivetaan ulos. Ei ole luonnollista jos äiti herää synnytyksen jälkeen teholta, esim kohtu poistettuna valtavan vuodon takia.

Osa raskauden ja synnytyksen vammoista ovat varmasti ns luonnollisia, mutta nekin voivat olla elämää lopullisesti haittaavia.

No kyllä se suvun jatkaminen nimenomaan luonnollista on. Ja suurin osa selviää ongelmitta, muutenhan ihmissuku olisi kuollut jo ajat sitten.

Vierailija
115/404 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vai onko naimisiin menolla jokin motiivi?

Motiivi on "juridiset" syyt

Vierailija
116/404 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä teitä nykyajan naisia vaivaa?

Miksi se on edelleenkin vika, jos nainen ei lasta halua? Miksi tämä on edelleenkin tabu, että tästä ei saisi puhua? Se, että ei itse halua lapsia, ei tarkoita sitä, että ihminen on itsekäs ja haluaa vain luoda uraa. Kaikki ei vain koe vanhemmuutta omakseen. Lastensuojelutilastoja katsoessa toivoisi monen muunkin pysähtyvän miettimään haluaako lapsen ja onko valmis kaikkeen siihen mitä lapsen hyvä kasvatus ja hoito vaatii.

Osa haluaa ehdottomasti lapsia.

Osa ei ehdottomasti halua lapsia.

Osa haluaisi, mutta ei saa.

Osa on saanut lapsia, mutta katuu lasten saamistaan.

Ja niin edelleen...

Vierailija
117/404 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kyllä se suvun jatkaminen nimenomaan luonnollista on. Ja suurin osa selviää ongelmitta, muutenhan ihmissuku olisi kuollut jo ajat sitten.

Itseasiassa nykylääketiede on todennäköisesti haitaksi ihmisen synnytysominaisuuksille. Nyt sellaisetkin yksilöt lisääntyvät, eli synnyttävät elävän jälkeläisen ja selviävät itse synnytyksestä, jotka eivät ilman nykylääketiedettä selviäisi.

Mikäli vallitsisi luonnonvalinnan tila, vain hyvillä synnytysominaisuuksilla selviäisi ja tuottaisi hyvien synnytysominaisuuksien geenejä eteenpäin jälkeläisille.

Aika karua, tiedän.

Vierailija
118/404 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina puhutaan siitä, ettei miehet muka halua lapsia. Useiden ystävieni miehet nimenomaan ovat olleet ensin aloitteellisia lasten hankinnan suhteen. Helppo haluta, kun se oma elämä ei muutu ollenkaan. Itsekin perustaisin heti perheen jos olisin mies. Lapsista ei tarvitse kantaa mitään vastuuta, eikä niitä tarvi edes rakastaa kun niillä on äiti ja se riittää. 

Vierailija
119/404 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiat voi mennä monella lailla pieleen. Itse ajattelin, ettei lapsen tarvitse muuttaa mitään. Se mitä en nähnyt, oli että kivasta seikkailuja-miehestäni tuli arka kotihiiri. Mitään ei voi lapsen kanssa tehdä koska riskit. Jo ennen kotonaa ei voinut lentää, koska lapsiaan voisi sairastua hengenvaarallisesti lennon aikana. Ravintolassa lapsi saattaisi pitää ääntä, kaupungilla lapsi saattaa jäädä auton alle = parasta jäädä kotiin.

Ainut tapa päästä mihinkään on lähteä yksin lapsen kanssa ja kestää miehen paheksunta, kun vaarannan lapsemme hengen.

AP:na tosiaan katsoisin, että mies jää eka vanhempainvapaalle ja jos se ei millään käy, niin sitten tietää ettei tasapainoista vanhemmuutta ole luvassa.

Vierailija
120/404 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene naimisiin, mutta muista ehkäisy. Jos asia on sitten miehellesi ongelma, käsittelette sen sitten. Nythän hän haluaa kuitenkin naimisiin.

Toisaalta, kuinka selkeästi ja painokkaasti olet ilmaissut mielipiteesi? Mies voi hyvinkin olla näitä "kyllä se mieli vielä muuttuu" -ihmisiä, jotka eivät käsitä asiaa. Toisaalta hän saattaa olla sellainen mies, joka arvelee jokaisen naisen kyllä haluavat lapsia ym, vaikka kuinka olisi muuten "moderni mies".