Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sivut

Kommentit (404)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Minäkin yritin uskoa, että lapsen kanssa kaikki on mahdollista. Että voimme sitten koko perhe lasketella Alpeilla. Saimme yhden lapsen, joka ei ole kiinnostunut mistään liikunnasta eikä ulkoilusta, vaikka olen raahannut hänet mukaan jo pulkassa. Pääsen Alpeille vasta kun hän on aikuinen, ja nyt en enää itse viisikymppisenä pysty siihen mitä nuorena halusin tehdä. Ihan kaikkea ei vaan saa, aina pitää valita.

Todella hyvä pointti! Omasta elämästäkin löytyy esimerkki, nimittäin isäni ja veljeni. Isäni halusi aina pojan, että saa hänestä itsensä pienoisversion. Lapsen, joka on kiinnostunut samoista asioista kuten hän eli hevosista, remontoinnista ja rakentamisesta, traktoreista, metsätöistä, historiasta, ns. perinteistä suomalaisista asioista. Sellainen juro tunteeton möllin, joka ei puhu eikä pussaa, ja jolle nainen on toisarvoinen kansalainen, ja joka viihtyy ulkona tuntikausia omissa puuhissaan.

Sai sitten pojan, joka on taiteellinen, herkkä, puhuu ongelmistaan, viihtyy  sisätitloissa, ei ole kiinnostunut mistään samoista asioista, on allerginen kaikille eläimille, kunnioittaa naisia, on aina auttamassa muita, tykkää videopeleistä ja vieraista kulttuureista, ja muutti ulkomaille asumaan.

• ylös 62
  • alas 2
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei, aloittaja. Älä mene naimisiin, jos et halua lasta, ja miehesi haluaa. Kyllä näistä lapsiin liittyvistä asoista on oltava ehdotomasti samaa mieltä. Kaikki tutut, jotka ovat naimisiin mennessä olleet erimieltä lapsiin liittyvistä asioista, ovat eronneet. Sano miehellesi, että et halua naimisiin, koska olette lapsista erimieltä. Ainahan voit etsiä miehen, joka ei halua lapsia sinun kanssa, tai olla lapsettomana sinkkuna koko lopun elämäsi ajan. Elämä on valintoja. Niinkin voi käydä, että menette naimisiin, ja yritätte lasta, mutta ette saakaan niitä. Lapsia ei noin vain tehdä, niitä saadaan, jos saadaan. 

Mi nä kadun että en hankkinut kolmatta lasta vaikka mieheni toivoi. Olin turhan itsekäs ja luulin että lapsi jotenkin rajoittaisi mua.
Nyt on liian myöhäistä.
Mutta olispas ihanaa jos nuorisoa olisikin kolme! Olis laaja suku ympärillä seurana kun eläkeikä koittaa. Ja saisi niistä lastenlapsistakin huolehtia

Muistahan, että jos lapsesi eivät ole lisääntyneet, et välttämättä saa lapsenlapsia. Lastesi lisääntymisasiat eivät kuulu sinulle, koska he ovat omia yksilöitään, vain lainassa sinulla, eivät sinun jatkeitasi.

• ylös 32
  • alas 5
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan tavannut äitiä joka vanhana katuu sitä että antoi lapselleen elämän.
Kaikki äidit ja myös isät sanoo kuolinvuoteillaan
että lapset on se arvokkain saavutus koko elämässä.
Kukaan ei ole sanonut että olipas hienoa etten hankkinut lapsia vaan sen sijaan päätin seikkailla Alpeilla silloin 50 v sitten.

No sinun lähipiirisi suppea otanta onkin sitten totuus siitä, että kukaan vanhempi ei ikinä kadu lapsiaan. Ja luuletko, että normi vanhempi mitään katumusta haluaa myöntää? Loppuun asti pitää jankata, että lapset on parasta, jotta seuraavat sukupolvet lankeavat samaan ansaan.

Sinäkö siis tiedät, että yleisesti vanhemmat katuvat lasten tekoa? Oletko ihan järjissäs, vai miten tuo ajatus jysähti päähän. Älä viitti aliarvioida vanhempien rakkautta lapsiinsa.

Äidinrakkautta on

-Surmatut lapset
- Pahoinpidellyt lapset
- Huostaanotetut lapset
- Hylätyt lapset
- Unohdetut lapset
- Lasten pitäminen oman itsensä jatkeena
- Tukahdetut lapset
- Lapsen valintojen inhoaminen

- Lapsen omininen

Mitäs näitä nyt on.

• ylös 16
  • alas 18
Vierailija

Kyllä Suomessa voi laittaa lapsen jo 13 vuotiaana vaikka sisäoppilaitokseen ja sitä ennen hoidattaa maksullisilla hoitajilla tai halukkailla isovanhemmilla jos sellaisia löytyy. Eri asia onko se hyväksi lapselle.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Tää on tätä. Miesten elämä kun ei juuri lapsen myötä muutu. Se olet ap sinä, joka kärsit raskauden,heräät yölläkin imettämään, heräät vauvan kitinään lohduttamaan, olet pois töistä kun lapsi sairastaa, käyt neuvolakäynnit, suunnittelet ja järjestät synttärit, huolehdit että on oikeanlaiset ulkoiluvaatteet tarhassa mukana jne. Jne.
Helppo olisi miehenä haluta lapsia!

Mua vähäsen loukkaa tää kommentti miesten puolesta. On paljon miehiä, jotka herää yöllä vauvaa syöttämään yms. Lempäälässä asuu se mies, joka jäi leskeksi ja hoitaa 5 lasta yksin. Sai pari vuotta sitten kutsun linnanjuhliin niin muistan siitä.

Ja jos mies ei järjestä lapsen kanssa synttäreitä, niin on väärän miehen kanssa yhdessä.

• ylös 25
  • alas 11
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan tavannut äitiä joka vanhana katuu sitä että antoi lapselleen elämän.
Kukaan ei ole sanonut että olipas hienoa etten hankkinut lapsia vaan sen sijaan päätin seikkailla Alpeilla silloin 50 v sitten.

Silloin ne defenssit ovatkin voimakkaimmillaan kun tiedät että et voi enää muuttaa elämääsi, vaan se on eletty miten on eletty.  Parempi siis uskotella että ei kadu mitään.

• ylös 26
  • alas 5
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää on tätä. Miesten elämä kun ei juuri lapsen myötä muutu. Se olet ap sinä, joka kärsit raskauden,heräät yölläkin imettämään, heräät vauvan kitinään lohduttamaan, olet pois töistä kun lapsi sairastaa, käyt neuvolakäynnit, suunnittelet ja järjestät synttärit, huolehdit että on oikeanlaiset ulkoiluvaatteet tarhassa mukana jne. Jne.

Mua vähäsen loukkaa tää kommentti miesten puolesta. On paljon miehiä, jotka herää yöllä vauvaa syöttämään yms. Lempäälässä asuu se mies, joka jäi leskeksi ja hoitaa 5 lasta yksin. Sai pari vuotta sitten kutsun linnanjuhliin niin muistan siitä.

Ja jos mies ei järjestä lapsen kanssa synttäreitä, niin on väärän miehen kanssa yhdessä.

Loukkaa se, että kautta aikojen ja vielä vuonna 2021 (!) asiat menevät juuri tuon alkuperäisen kommentin kuvailemalla tavalla, naiset hoitavat suurimman osan ellei kaiken lapsen hoitoon ja kasvatukseen liittyen?
Ja vähän nauratti tuo Lempäälän miehen esimerkki. Kuinkahan monta naista tälläkin hetkellä täysin yksin joutuu huolehtimaan ja kasvattamaan montaa lasta vailla apua - milloin sellainen nainen on saanut kutsun linnanjuhliin tai vastaaviin? Eikö tuo kutsu ole enemmänkin esimerkki siitä, että tuo mies on suuri poikkeus, ja saa suurta arvostusta ja huomiota tehdessään sen, mitä miljoonat naiset ovat kautta aikojen tehneet.

• ylös 65
  • alas 3
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Silloin ne defenssit ovatkin voimakkaimmillaan kun tiedät että et voi enää muuttaa elämääsi, vaan se on eletty miten on eletty.  Parempi siis uskotella että ei kadu mitään.

Niin. Mutta toisaalta lapset ovat usein myös ne rakkaimmat ihmiset loppujen lopuksi. Juuri siksi se suhde on niin raskas, heidän puolestaan on niin huolissaan, jos heillä on vaikeaa, ja heitä kaipaa, kun he ovat kaukana tai välit ovat etäiset.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikkia kommentteja en jaksanut lukea, mutta lasta ei kannata tehdä jos et sitä halua. Ekalla sivulla ap kertoo olevansa urheilullinen ja seikkaileva persoona. Mieti tarkkaan mitä raskaus ja synnytys voivat kropalle tehdä. Pahojakin riskejä on!! Ja lapsi varmasti rajoittaa seikkailut ja urheilut pitkäksi aikaa.

Ei ihme ettei lapsia synny, kun urheilulliset ihmisetkin pelkäävät. Miksi tästä on peloteltu näin? Sehän on ihan luonnollinen asia.

No ei ole mitään pelottelua vaan puhdasta faktaa. Raskaudesta ja synnyttämisestä annetaan liian ruusuinen kuva. Ja onko se ihme, jos kylmät faktat lyötäisiin jo koulun oppitunneilta saakka tiskiin, niin kyllä se vähentäisi naisten lastenteko halukkuutta. Onneksi nykynaiset useimmiten osaavat etsiä tietoa ja ajatella asioita ennen kuin suin päin hankkiutuvat raskaaksi.
Ja ei ole luonnollista minusta jos väliliha leikataan ja tikataan, ei ole luonnollista tehdä lapsivesipunktio, ei ole luonnollista jos lapsi kaivetaan ulos pihdeillä tai imukupilla. Ei ole luonnollista jos äidin vatsa joudutaan leikkaamaan auki jotta lapsi kaivetaan ulos. Ei ole luonnollista jos äiti herää synnytyksen jälkeen teholta, esim kohtu poistettuna valtavan vuodon takia.
Osa raskauden ja synnytyksen vammoista ovat varmasti ns luonnollisia, mutta nekin voivat olla elämää lopullisesti haittaavia.
Jokainen miettiköön omalta kohdaltaan onko valmis ottamaan näitä riskejä.

No kyllä se suvun jatkaminen nimenomaan luonnollista on. Ja suurin osa selviää ongelmitta, muutenhan ihmissuku olisi kuollut jo ajat sitten.

Itseasiassa nykylääketiede on todennäköisesti haitaksi ihmisen synnytysominaisuuksille. Nyt sellaisetkin yksilöt lisääntyvät, eli synnyttävät elävän jälkeläisen ja selviävät itse synnytyksestä, jotka eivät ilman nykylääketiedettä selviäisi.
Mikäli vallitsisi luonnonvalinnan tila, vain hyvillä synnytysominaisuuksilla selviäisi ja tuottaisi hyvien synnytysominaisuuksien geenejä eteenpäin jälkeläisille.
Aika karua, tiedän.

On se aika karua, kun "hyvät synnytysominaisuudet" eivät mitenkään liity siihen, että kyseessä olisi muutoin yhteiskunnalle hyödyllinen yksilö.

• ylös 11
  • alas 1
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Ja kuinkahan moni nainen tässä maassa hoitaa yksin viittä lasta, mutta ei heitä vaan siitä hyvästä kutsuta Linnan juhliin. Lapsiaan hoitava mies on suuri sankari! Lapsiaan hoitava äiti taas yleinen sylkykuppi, aina tekee jotain väärin.

• ylös 53
  • alas 4
Vierailija

Kirjoittamasi perusteella kuulostatte molemmat niin minäminä ihmisiltä ettei kyllä lapsi siihen enää mahdu. Mies tietenkin haluaa koska hoitovastuun voi sälyttää sinulle. Ja jos käy liian raskaaksi niin sitten vain hankkii uuden naisen ja elämä jatkuu. Nyt kannattaa vain todeta faktat ja jättää lapset tekemättä. Niilläkin rahoilla pääsette taas matkalle, erikseen.

• ylös 28
  • alas 5
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vauva ei paina paljon, sen voi ottaa vuorikiipeilyyn mukaan

Me itseasissa kiipesimme tulivuorelle esikoisen ollessa 6 kk. Vauva nukkui tyytyväisenä kantorepussa. :) Tosin matka oli loivaa nousua 1,5 km eli ne korkeimmat huiput saa jättää myöhempään ajankohtaan.

• ylös 11
  • alas 6
Yfffg

Kaikki nämä "lasten kanssa voi myös harrastaa "-puheet kannattaa lukea niin, että voi harrastaa jos mies on motivoitunut perheenä harrastamaan. Perheenä. Kaikki harrastaminen muuttuu kun yhtälöön lisätään lapsi: hitaammaksi, vaivalloisemmaksi, epävarmemmaksi. Kampetta pitää raahata mukaan enemmän ja koko ajan on vaara siihen, että jossain on ihmisen ulostetta.

Meillä harrastaminen ei kääntynyt perheenä harrastamiseksi, koska miestä ärsytti se että vanhat harrastukset menee lasten kanssa pilalle. Yksin en lähde metsään lapsi rinkassa tai pyöräretkelle. Hoitajamitoitus vähintään 2/lapsi on välttämätön ei-kotiolosuhteissa.

• ylös 48
  • alas 2
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Kannattaa todellakin kertoa miehelle ajatuksistasi. Mutta toisaalta, eihän lapsi nyt automaattisesti tarkoita sitä, että seikkailut on takana.

Itse myös mieheni kanssa matkustan paljon, harrastamme monia extremelajeja jne, joten iso osa vuodesta meni aiemmin tien päällä ja ulkomailla. Lapsi ei todellakaan olisi aiempaan elämäntyyliimme sopinut ja se oli kummallekin selvä asia. Silti tiesin aina, että haluan lapsia ja toki ikäkin alkaa tulla vastaan kohta. Mies samoin haluaa lapsia. Nyt kun koronan takia reissut peruuntuneet, päätimme että on oikea aika. Onneksi tulin todella nopeasti raskaaksi ja esikoisen pitäisi syntyä syksyllä. Uskon, että parin vuoden päästä harrastaminen taas onnistuu, kunhan lapsi vähän isompi ja voi olla hoidossa isovanhemmilla. Emme aio luopua pitkistäkään reissuista, mutta jommankumman meistä pitää tietysti jäädä kotiin jatkossa. Minusta ihan yhtä lailla isä kuin äitikin voi harrastaa ja reissata, eikä se ole vain äidin vastuu pitää huolta lapsesta, niin kuin helposti ajatellaan. Ei se niin kuulu mennä, että isä tekee kuukausien kiipeilymatkoja ja vaimo istuu kotona hoitamassa lapsia. Meillä ainakin tullaan tässä asiassa vuorottelemaan.

Mutta - jos oikeasti koet, ettet halua lapsia siltikään, niin tuo pitää kyllä kertoa puolisolle heti ja ennen avioitumista. Jos oma mieheni ei olisi lapsia halunnut, niin olisi aivan selvää, ettemme jatkaisi yhdessä. Minulle tuo asia on ollut aina selvä ja on kyllä niin iso asia, että olisin ollut valmis tekemään lapsen vaikka sitten yksinäni.

Onnea vaan. Toivottavasti et ole parin vuoden päästä täällä kirjoittamassa kuinka sikoja miehet on. Ei vastuuta mistään vaan harrastaa, reissaa ja tapaa kavereita vaan kun sinä hoidat kotona lapset.

Et olisi ensimmäinen.

• ylös 26
  • alas 5
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Yleensä tivatessani juuri näitä "mitä jos lapsi sitä ja tätä" asioita mies hermostuu ja sanoo että mietin liikaa ja asiat kyllä järjestyy ja kyllä hän hoitaa osansa. Mutta kun ynnään yhteen kaikki vinkumiset kuinka koiran hoito on raskasta ja ikävää (meillä on vanha koira), kuinka hän ostaa itselleen nyt lomaosakkeen Lapista, ilmoittaa noita matkoja oikealle ja vasemmalle jatkuvasti niin... Mulla ei ole luottoa että muuttuu.

Ja syytä miksi mies haluaa lasta ei osaa sanoa, "se olis kiva". Mä epäilen vahvasti sosiaalista painetta ja ikäkriisiä kun on itse pian 40 ...

Ja mä en vaadi että muuttuisi. Voidaan elää kahdestaan tätä elämää näinkin, molemmat ollaan onnellisia nyt. Mutta itse koen valtavaa ahdistusta siitä että mun pitäisi tehdä vastoin tahtoaan ja ryhtyä kasvattamaan lasta.

Saako mieltä muuttaa näin? Saako sen tehdä mahdollisten häiden jälkeenkin?

-ap

Tuo miehen ärtyminen ja epämääräinen "kyllä se järjestyy jotenkin" tarkoittaa tietysti että hänen utuisen suunnitelman mukaan sinä hoidat kaiken vauvaan ja kotiin liittyvän ja mies tekee kaikkea samaa mitä aina ennenkin. Onpahan vaan sitten kiva pullukkaposkinen jokelteleva vauva ja hymysuinen pikkuvaimo kotona vastaanottamassa seikkailuistaan palaavaa urhoa. Ihan kuin kavereillakin! Ei mies nyt sentään niin tyhmä palikkapää ole että sanoisi sen sinulle suoraan, mutta tuotahan se juurikin tarkoittaa. 

Elä hyvä ihminen ala vauvaa tuohon tekemään jossei miehen suunnitelmat muutu yhtään vastuullisempaan suuntaan.

T: mummeli 60-v

• ylös 58
  • alas 3
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensä tivatessani juuri näitä "mitä jos lapsi sitä ja tätä" asioita mies hermostuu ja sanoo että mietin liikaa ja asiat kyllä järjestyy ja kyllä hän hoitaa osansa. Mutta kun ynnään yhteen kaikki vinkumiset kuinka koiran hoito on raskasta ja ikävää (meillä on vanha koira), kuinka hän ostaa itselleen nyt lomaosakkeen Lapista, ilmoittaa noita matkoja oikealle ja vasemmalle jatkuvasti niin... Mulla ei ole luottoa että muuttuu.

Ja syytä miksi mies haluaa lasta ei osaa sanoa, "se olis kiva". Mä epäilen vahvasti sosiaalista painetta ja ikäkriisiä kun on itse pian 40 ...

Ja mä en vaadi että muuttuisi. Voidaan elää kahdestaan tätä elämää näinkin, molemmat ollaan onnellisia nyt. Mutta itse koen valtavaa ahdistusta siitä että mun pitäisi tehdä vastoin tahtoaan ja ryhtyä kasvattamaan lasta.

Saako mieltä muuttaa näin? Saako sen tehdä mahdollisten häiden jälkeenkin?

-ap

Tuo miehen ärtyminen ja epämääräinen "kyllä se järjestyy jotenkin" tarkoittaa tietysti että hänen utuisen suunnitelman mukaan sinä hoidat kaiken vauvaan ja kotiin liittyvän ja mies tekee kaikkea samaa mitä aina ennenkin. Onpahan vaan sitten kiva pullukkaposkinen jokelteleva vauva ja hymysuinen pikkuvaimo kotona vastaanottamassa seikkailuistaan palaavaa urhoa. Ihan kuin kavereillakin! Ei mies nyt sentään niin tyhmä palikkapää ole että sanoisi sen sinulle suoraan, mutta tuotahan se juurikin tarkoittaa. 

Elä hyvä ihminen ala vauvaa tuohon tekemään jossei miehen suunnitelmat muutu yhtään vastuullisempaan suuntaan.

T: mummeli 60-v

Mummeli hyvä, ani harva perhe elää enää tuolla tavalla 2021 vuonna. Jos ihan oikeasti rehellisen avoimesti tutkit nuorempia perheitä, huomaat, että naiset eivät ole mitään kotiin sidottuja "pikkuvaimoja". Toki tällaista kuvaa moni marttyyri vielä viljelee mielellään "vain MINÄ teen kaiken!!" Mutta kysele, tutki, seuraa mitä tapahtuu.

Jos tarkastelet perheitä, huomaat että isät osallistuvat monin tavoin lasten hoitoon ja kasvatukseen. Ja äidit käyvät harrastamassa ja tapaamassa ystäviään. On jo olemassa perheitä, joissa isät tekevät huomattavasti enemmän kuin äidit. (Esim. Pääministerimme)

Jos taas valitset nähdä maailman pölyisten mummon lasien läpi katkerana, niin sekin onnistuu. Mutta totuus tästä ajasta se ei silti ole.

• ylös 4
  • alas 30

Sivut