Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Te joilta huostaan otettu lapsi vastoin tahtoanne: miten ne teki sen?

Vierailija
20.02.2021 |

Miten ottivat lapset? Sovitteko ajan ja paikan, vai vietiinkö lapsi salaa tai poliisin voimalla?

Kommentit (293)

Vierailija
141/293 |
11.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästäkin ketjusta näkee hyvin, että Suomessa on nykyään paljon perheitä, joissa vanhemmilla on elämänhallinnan ongelmia ja/ tai mielenterveysongelmia. Mistä tämä johtuu onkin sitten isompi kysymys. Luin koko ketjun läpi, ja jokaisesta viestistä, jonka sisältö oli "lapseni huostaanotettiin turhaan" paistoi läpi, että huostaanotto oli tarpeen. Ongelmainen vanhempi ei tajua tilannettaan itse, eikä ymmärrä lapsen etua. Sitten meuhkataan sosiaalisessa mediassa kuinka heitä on kohdeltu väärin.

Vierailija
142/293 |
11.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai näissä jutuissa on helppo sanoa huostaanoton olleen turha, kun se on vain henkilön tai perheen oma näkemys asiasta. Lisäksi esitetään usein asiat hyvin yksipuolisesta näkökulmasta. Yksittäisen huostaanoton tiedothan ei ole milläänlailla julkisia, joten sossut tai muut eivät mitenkään voi julkisuudessa kertoa sitä toista puolta tarinasta. Luulisin, että heidän puoleltaan sitten nämä tarinat olisi hyvinkin erilaisia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/293 |
11.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen aikoinani tehnyt perhetyötä ja todennut, että aika paljon saa perheessä tapahtua ennen kuin lapsi huostaanotetaan. Kävin säännöllisesti eräässä perheessä, jossa oli n. 1v. Lapsi. Hän oli arkisin päiväkodissa. Huoli heräsi aina, kun lasta ei tuotu päiväkotiin klo 10 mennessä. Käytännössä se tarkoitti, että äiti nukkui ja lapsi vietti aikaa pimeässä huoneessa märässä vaipassa sängyssään, josta ei itse päässyt pois. Äiti ei reagoinut lapsen yksinään itkuun omassa huoneessaan.

Lasta syöttäessä hän olisi syönyt kuinka paljon vain... Ruokaa sai päiväkodissa ja kotona kun äiti antoi.

Jos lapsi löi itsensä leikkiessään johonkin, hän ei huolinut lohdutusta vaan alkoi heijaamaan itseään seinää vasten. Lapsi saattoi myös alkaa hakkaamaan päätään lattiaan.

Koti oli yleisilmeeltään siisti, jos ei oteta huomioon parvekkeella olevaa roskapussien ja tumppien vuorta, homeisia ruokia jääkaapissa ja äidin huoneen likapyykkien ja puhtaiden vaatteiden sekamelskaa.

Lapsen vaippa-alue oli enemmän ja vähemmän rikki... Märässä vaipassa ja kakat housussa 14h voi jättää jälkensä.

Äidin kanssa yritettiin saada elämänhallintaa kuntoon... Vaihdoin työpaikkaa ja toivottavasti lapsen elämä parantui jollain lailla.

Jos joku väittää, että tämän pienen lapsen elämä oli hyvää, en voi kuin ihmetellä.

Kuule, kun kaikkien huostaan otettujen lasten äidit valitettavasti EIVÄT ole narkkareita, rapajuoppoja, itseään myyviä naisia tai kellon ympäri nukkuvia mielenterveyspotilaita. Eikö se mitenkään mahdu ymmärrykseen, että huostaanotto saattaa perustua puhtaasti myös valhelliseen/ tarkoituksellisen puutteelliseen dokumentaatioon ja suoranaiseen kostoon?!? Kyllä sinä tiedät totuuden myös asioiden tästä puolesta ja jos et tiedä, en ymmärrä, mitä teet lastensuojelussa jos ei ole minkäänlaista kykyä myöntää että sote- alan työntekijät eivät ole itsekään mitään muuta kuin hyvin puuttellisia ja vajavaisia ihmisiä.

Ihmisiä puutteineen kyllä, mutta siksi meillä on hyvin selvä laki. Yksikään huostaanotto ei tapahdu koston tai kiusanteon varassa.

Näissä keskusteluissa ollaan aina ihan viattomia, mitä nyt kostajia ja vihamiehiä siellä sun täällä. Kumma kyllä suurin osa porukasta ei tee mitään sellaista, jota pitäisi kostaa tai hanki vihamiehiä. Kiusaajaan voi tehdä pesäeron.

Jos viranomaiset pelottaa ihan jatkuvasti joko syystä tai syyttä, niin kannattaa jättää ne lapset tekemättä. Ei ole pakko lisääntyä ja se lapsi on ihminen, ei omaisuutta. Kansalaisaloite paatoksineen todisti jälleen kerran, että lapsen oikeudet on toissijaisia. Vai mitä?

"Lasta ei saa erottaa perheestä pelkästään lapsen itsemääräämisoikeuden perusteella vaan myös huoltajan tuomat asiat pitää ottaa huomioon. -- Vanhemmalla pitää myös olla oikeuksia omaan lapseen."

"Tämä on todella törkeää vanhempaa kohtaan, koska usein on, että aihetta lapsen viemiseen ei ole ja vanhempi ei edes ole tietoinen lapsen ongelmasta tai lapsi on saattanut valehdella suutuspäissään jostakin asiasta, minkä vuoksi lastensuojelu on puuttunut asiaa."

Ihan oikeasti. Onneksi vain 2722 allekirjoittajaa. Sekin tosin liikaa kun vaaditaan pyhälle perheelle ja vanhemmille lisää oikeuksia ja vielä tukea lapsen oikeuksien polkemiseen.

Vierailija
144/293 |
11.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antero Mooses Laukkasen seurakunnasta vietiin silmun lapsi jota se kuljetti helluntaikokouksissa yötä myöten eikä hoitanut yhtään Espoossa jo vuosia sitten 2000- luvulla sossut vei ,silmu söi avustusruokia ja asui venäläisten asunnoissa ilman vaihtovaatteita nukkui lattioilla niin varmaan huumehörhö. Venäläiset turkkilaiset antaa huumeita pyytämättä.

Vierailija
145/293 |
11.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä otettiin lapsi kiireellisesti huostaan, kun lapsi meni vahvassa esilääkityksen huumassa kertomaan psykiatriselle sairaanhoitajalle, ettei uskalla mennä kotiin, kun äiti ottaa puhelimen pois ja pieksää, koska hammaslääkäri reissu ei sitten esilääkityksestä huolimatta onnistunut. Lasta ei ole pahemmin piesty ennen ja tuskin nytkään, mutta teini päätti pitää puhelimestaan kiinni kynsin ja hampain niin ratkaisu oli tämä. Lapsi oli käynyt kotoa hakemassa kamojaan ja viety perhekotiin, kun minä olin töissä ja sain puhelimeen tekstarin. Toki minulle soitettiin tästä episodista ensin, kun olin matkalla töihin. Ei siinä minun vakuuttelut auttaneet tai huoli siitä, miten lapsi esilääkityksen vaikutuksen alaisena nyt oikein pärjää.  Eikä sekään, että kerroin lapsella olevan autismin ja asbergerin piirteitä, että hänen pitäisi olla kotona lepäämässä hammaslääkärillä käynnin jälkeen, eikä pitkin kyliä laukkaamassa. 

Vierailija
146/293 |
11.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulta yritettiin huostaanottaa lapsi. Eivät onnistuneet.

Ensin tekivät kiireellisen sijoituksen valheilla perustellen. Kävimme neuvotteluissa sossulassa, mutta nuoret kokemattomat sossut eivät uskoneet sanaakaan, kun olivat niin rikollisten ilmoittajien valheiden pauloissa. Kävimme myös sossulan perheneuvonnassa psykiatrilla, mutta sille psykiatrille oli syötetty myös jotain valheellisia tietoja (ehkä siitä ls-ilmosta?) ja oli miljoona kertaa hullumpi kuin me asiakkaat. Valheiden kumoamiseen meni niin monta kuukautta poliisissa, että sossut ehtivät tehdä sijoituksen. Jouduin vasten tahtoani viemään lapseni laitokseen ihan itse, kun uhkana oli tosiaan, että viranomaiset olisivat sen tehneet vaikka väkivalloin muuteoi. Sitä ennen meistä oli tehty lyhyellä aikavälillä 2 aiheetonta ls-ilmoitusta. Tekijät olivat tuttuja keskenään, tehneet ennenkin rikoksia yhdessä. Eka ilmoitus todettiin sossulassakin aiheettomaksi. Oli laadittu huonosti. Toisen kumoamiseen tarvittiinkin sitten jo poliisin apua, ja yksi ikävä välikohtaus, jossa ls-ilmon tekijä oli lapseni pahoinpitelyyn osallisena. Pahoinpitely käsiteltiin oikeudessa.

Eli huostaanottoyritys oli täysin tekaistu kostojuttu rikollisryhmältä.

Selvittämiseen meni paljon aikaa, ja onnistuin saamaan lapseni pois sijoituksesta vasta kun aikaa oli kulunut noin 2 kuukautta. Seuraava askel olisi ollut sossuilta, että sijoitusta olisi vetkutettu pidemmäksi ja lapsi olisi huostaanotettu automaattisesti. Kuten joku jo täällä kertoikin.

Eli huostaanotto ja sijoitus tapahtuvat tietyllä samalla sabluunalla aina. Ja tämä on hyvin rikollistenkin tiedossa. Käytät vaan oikeaita termejä kertoillessasi valheitasi ja täytät oikeat lomakkeet, niin saat epätoivotun ihmisen tieltäsi pois.

Lapsi ei ole ennen tätä eikä tämän jälkeen tehnyt mitään sijoitukseen tai huostaanottoon oikeuttavaa. Enkä minä. Kaikki oli rikollisten sepittämää, mutta upposi tiettyihin viranomaisiin kuin häkä. Vaikka osa rikollisista oli ihan linnassa istuneita paatuneita taparikollisia, heidän sanaansa uskottiin sossulassa enemmän kuin meidän normaaleiden ihmisten.

(En uskoisi tätä itsekään, ellei olisi tapahtunut minulle.)

anteeksi, mutta tämä kuulostaa tyypilliseltä lasua halveksivan vanhemman puheelta. Et kerro mitään konkreettista vaan puhut jostain epämääräisistä rikollisryhmistä ja sepityksistä. Keitä nämä rikolliset olivat? Miksi he halusivat kostaa teille ja mitä? Mistä se lastensuojeluilmoitus oli tehty? Miten se tutkittiin? Mikä oli teidän tarinanne, jota sossut eivät uskoneet? Miten ls-ilmoituksen tekijä on pahoinpidellyt lastasi ja missä tilanteessa ja miten tuollaiseen tilanteeseen on ylipäätään päädytty, että lapsesi on jonkun rikollisen kanssa samassa välikohtauksessa? 

Juuri näin. Mikäli kirjoittaja ei sitä itse ymmärrä niin jo se on lastensuojelullinen huoli mikäli vanhemman elämässä vaikuttaa keskenään riiteleviä rikollisryhmiä jotka saattavat vahingoittaa lasta. Tämä saattaa tulla täydellisenä yllätyksenä mutta suurin osa elää elämäänsä ilman kytköksiä rikollisuuteen.

Vierailija
147/293 |
11.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Torniolaisten Janita ja Sami Leppäniemen nuorin lapsi otettiin huostaan kolme vuotta sitten. Vanhempien mukaan huostaanotto oli aiheeton, mutta tilanne jatkuu edelleen.

- Vuonna 2007 veimme poikamme päivystykseen, koska hänellä oli hengenahdistusta ja kova kuume. Päivystyksessä lääkäri näki pojan kasvoissa mustelmia. Emme osanneet kertoa niiden alkuperää, jolloin lääkäri teki oman päätöksensä, että kyseessä on pahoinpitely, kertoo pojan äiti, Janita Leppäniemi.

Poika huostaanotettiin yön aikana. Vanhemmille kerrottiin, että poika palautetaan vanhemmille, jos poliisitutkinta osoittaa, etteivät mustelmat ole syntyneet pahoinpitelystä.

- Pyysimme itse poliisilta, että pääsisimme mahdollisimman pian kuulusteluihin. Kuulusteluissa todettiin, että mikään ei viittaa pojan pahoinpitelyyn. Pahoinpitelysyyte jäi siihen, mutta poikaa ei palautettu kotiin.

Huosta jatkui, ja sen seuraavana perusteena pidettiin virikedeprivaatiota. Keskosena syntynyt poika kehittyi normaalia hitaammin, minkä vanhemmatkin olivat huomanneet. Lääkäri tulkitsi kehitysviiveen johtuvan siitä, että vanhemmat eivät tarjonneet kuopukselleen riittävästi virikkeitä.

- Me olimme useaan otteeseen pyytäneet lääkäreiltä pääsyä tutkimuksiin, koska huomasimme, että poika ei kehity samaan tahtiin kuin esikoisemme. Kunnollisia tutkimuksia ei kuitenkaan tehty. Vasta huostaanoton jälkeen poika tutkittiin perusteellisesti, ja lääkäri totesi, että poika on lievästi kehitysvammainen, muistelee äiti."

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/lapsia-huostaanotetaan-kyseenalaisi…

Näissä lehtijutuissa tää todellisuus nähdään, mutta ilmeisesti mitään lastensuojelun vastaista todistetta ei tarvi uskoa. Vaikka se tulisi presidentiltä. Niinhän ne sossutanta tkin pyyhkivät vaikka hallinto-oikeuden päätöksilläkin perse ensä, jos se menee heidän tahtoaan ja rahan ja vallanhimoaan vastaan.

Huostaanottoa ei tehdä eikä ole tehty tuolloinkaan yön aikana.

Vierailija
148/293 |
11.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä otettiin lapsi kiireellisesti huostaan, kun lapsi meni vahvassa esilääkityksen huumassa kertomaan psykiatriselle sairaanhoitajalle, ettei uskalla mennä kotiin, kun äiti ottaa puhelimen pois ja pieksää, koska hammaslääkäri reissu ei sitten esilääkityksestä huolimatta onnistunut. Lasta ei ole pahemmin piesty ennen ja tuskin nytkään, mutta teini päätti pitää puhelimestaan kiinni kynsin ja hampain niin ratkaisu oli tämä. Lapsi oli käynyt kotoa hakemassa kamojaan ja viety perhekotiin, kun minä olin töissä ja sain puhelimeen tekstarin. Toki minulle soitettiin tästä episodista ensin, kun olin matkalla töihin. Ei siinä minun vakuuttelut auttaneet tai huoli siitä, miten lapsi esilääkityksen vaikutuksen alaisena nyt oikein pärjää.  Eikä sekään, että kerroin lapsella olevan autismin ja asbergerin piirteitä, että hänen pitäisi olla kotona lepäämässä hammaslääkärillä käynnin jälkeen, eikä pitkin kyliä laukkaamassa. 

Tästä on sitten kauan aikaa kun kiireellistä huostaanottoa ei ole ollut moniin vuosiin.

Vierailija
149/293 |
11.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole PAHEMMIN piesty ja TUSKIN nytkään?

Vierailija
150/293 |
11.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapselta siis otettiin puhelin pois ja mitä muuta tarkoitat ratkaisulla? Soittiko hän sairaanhoitajalle ennen tapahtumaa? Mitä oikeasti tapahtui ja mitä tarkoitat tuolla ettei pahemmin ole pieksetty ja tuskin nytkään?

Vierailija
151/293 |
11.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos poliisit ovat mukana niin on helppo käskyttää heidät pois ja ilmoittaa heille, että ovat syyllistyneet rikokseen ja voidaan ottaa kiinni jokamiehen oikeudella. Koskee myös sossun porukkaa.

Vierailija
152/293 |
11.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos poliisit ovat mukana niin on helppo käskyttää heidät pois ja ilmoittaa heille, että ovat syyllistyneet rikokseen ja voidaan ottaa kiinni jokamiehen oikeudella. Koskee myös sossun porukkaa.

Mikähän alla olevista rikoksista mahtaa päteä tilanteeseen?

"Yleinen kiinniotto-oikeus (ennen jokamiehen kiinniotto-oikeus) on Suomen pakkokeinolaissa säädelty oikeus ottaa kiinni verekseltä tai pakenemasta tavattu rikoksesta epäillyn, jos rikoksesta saattaa seurata vankeutta tai

rikos on lievä pahoinpitely, näpistys, lievä kavallus, lievä luvaton käyttö, lievä moottorikulkuneuvon käyttövarkaus, lievä vahingonteko tai lievä petos."

Vierailija
153/293 |
20.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meiltä huostaanotettiin kiireellisesti, kun olin vienyt lapseni lastenneurologisiin tutkimuksiin synnynnäisen kallon saumojen juuttumisen vuoksi. Olimme asuneet Suomessa noin 4 kk. Lastenneurologi teki lastensuojeluilmoituksen, jossa luki: “Koti vähävirkkeinen ja perhe elää omassa kuplassaan. “Olimme USA:sta muuton vuoksi joutuneet luopumaan lasten leluista ja emme osanneet suomea. Olin asunut yli 20 v. ulkomailla. Lisäksi syy huostaanottoon oli hallinto-oikeudessa esitetty huoltajuuskiistana. USA:ssa osavaltiossa oli ehdoton yhteishuoltajuus eli huoltajuus isällä ja äidillä ( silti meni läpi hallinto-oikeudessa huoltajuuskiistana!). Huostaanotto Hallinto-oikeudessa tapahtuu siten, että kaksi sijais- ja jälkihuollon virkailijaa tekee päätökset huostaanotoista. Erikoisasiantuntijaksi valitsivat lastenpsykiatrin, joka oli ennakkoon päättänyt huostaanotosta ja kirjoittanut perheestäni julman ja järkyttävän lastenpsykiatrian lausunnon. Valitin lausunnosta ja kunnianloukkauksesta aluehallintovirastoon, mutta ylilääkäri ei suostunut sitä korjaamaan. Suomessa lasten ja vanhempien oikeudet eivät toteudu. Näin perhetukikeskuksessa, kun kaksi kantasuomalaista perhettä sai lapsensa takaisin. Mam* -perheistä kaikilta vietiin lapset sijoitettaviksi kodin ulkopuolelle. Almuja ja tukitoimia emme halunneet, eikä niitä tarjottu.

Vierailija
154/293 |
20.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tyttäreni vietiin lastenkodissa väkisin huoneeseen. Nyt huostaanotto päättyi, kun täytti 18. Kun haimme hänelle passia, niin huomauttivat, että hänellä on rikosrekisterimerkintä, hänen oltuaan 15 vuotias. Isokokoinen mies-työntekijä, lapseni “ omahoitaja “ oli tehnyt rikosilmoituksen tyttärestäni virkamiehen vastustamisesta. Heidän lastenkodin vieressä on vastaanottokeskus. Ensimmäisellä kerralla, kun ma*u ahdisteli tyttäreni 14-15v. kaveria, poliisi otti vastaan rikosilmoituksen ja tyttö sai korvauksen valtionbarainministeriöstä. Toisella kerralla poliisi sanoi, että eivät ota vastaan ilmoitusta ja kehotti käsittelemään asiaa omahoitajan kanssa lastenkodissa. Siis kuka lasta ja vanhempia palvelee?

Vierailija
155/293 |
20.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko mahdollista että on sijoitettu myös väärin perustein muualle ja liian herkästi. Miten väärät käsitykset voi korjata.

Vierailija
156/293 |
20.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi sairastui fyysisesti, sairauteen joka on Suomessa vielä keskiaikaisesti kohdeltu (muissa maissa on siis ehta neurologinen ja autoimmuunisairaus). 

Uupumukselta ei kyennyt nousemaan juuri ylös ja autonominen hermosto sekaisin.

Oli diagnoosit ja kaikki. Lasu valehteli HAO:ssa ummet ja lammet, huono asianajaja ei antanut tehdä vastinetta. Vanhemmat siis syyllisiä kaikkeen, tahallisesti ovat muka estäneet kaiken ja lapsi ei olekaan yhtään kipeä ja oli kuulemma sekaistakin vaikka siivottu vuosia kun kyttäys toimi. 

Valheilla siis voivat myös viedä ja kyllästyivät kun lapsi sairas eikä jaksa mitään, lääkärit eivät osaa tehdä mitään. Itse vein siis paikan päälle tämän lapsen, kun pyydettiin viemään pois kotoa.

Ja näitä tapauksia on siis useampia, ja ainakin muutama sairaista lapsista on yhä huostassa. 

https://yle.fi/uutiset/3-11029286

Älä sairastu siis vakavasti äläkä varsinkaan väärin, Suomessa. Korruptio pelaa ja mitään apua et saa.

Vierailija
157/293 |
20.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässäkin perusteeton huosta, joka on sittemmin saatu purettua. Lapsi oli sairastunut fyysisesti.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/harvinaista-sairautta-sairastava-ti…

Vierailija
158/293 |
20.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Biologisten vanhempien kiintymyssuhteella lapseen ei sitten ole mitään merkitystä? 

Vierailija
159/293 |
20.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahoinvointiyhteiskunta kirjoitti:

Lapsi sairastui fyysisesti, sairauteen joka on Suomessa vielä keskiaikaisesti kohdeltu (muissa maissa on siis ehta neurologinen ja autoimmuunisairaus). 

Uupumukselta ei kyennyt nousemaan juuri ylös ja autonominen hermosto sekaisin.

Oli diagnoosit ja kaikki. Lasu valehteli HAO:ssa ummet ja lammet, huono asianajaja ei antanut tehdä vastinetta. Vanhemmat siis syyllisiä kaikkeen, tahallisesti ovat muka estäneet kaiken ja lapsi ei olekaan yhtään kipeä ja oli kuulemma sekaistakin vaikka siivottu vuosia kun kyttäys toimi. 

Valheilla siis voivat myös viedä ja kyllästyivät kun lapsi sairas eikä jaksa mitään, lääkärit eivät osaa tehdä mitään. Itse vein siis paikan päälle tämän lapsen, kun pyydettiin viemään pois kotoa.

Ja näitä tapauksia on siis useampia, ja ainakin muutama sairaista lapsista on yhä huostassa. 

https://yle.fi/uutiset/3-11029286

Älä sairastu siis vakavasti äläkä varsinkaan väärin, Suomessa. Korruptio pelaa ja mitään apua et saa.

Meidän lasten huostaanotto-oikeudenkäynnissâ a LaSu:n avohuollon esimies puhui pari tuntia sanomatta ainuttakaan totuudenmukaista lausetta perheestäni. Mitään todisteita heillä ei ollut tai halua tutustua lapsiini. En arvosta heitä ihmisinä, enkä edes mitä he tekevät työkseen.

Vierailija
160/293 |
20.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pepper kirjoitti:

Biologisten vanhempien kiintymyssuhteella lapseen ei sitten ole mitään merkitystä? 

Lapsi ei ole kenenkään omaisuutta. Tärkeintä on se kenen kanssa on molemminpuolinen kiintymys. Lapsen oikeus on aina tärkeintä.