Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

On asioita, joita ei voi terapiassa käsitellä

Vierailija
19.02.2021 |

Esim. viha tunteesta, ettei terapeutti tee mitään auttaakseen. Tai tunteesta, että terapeutti ei ymmärrä. Terapeutti saattaa sanoa, että terapiaa pitää vain jatkaa, mutta ei pääse asiakkaan vihantuntemuksiin kiinnieikä saa häntä ilmaisemaan niitä, TAI terapeutti saattaa sanoa, että terapian voi lopettaa, jos ei se auta. Kummastakin on kokemusta.
Tosin kun vihjailin, ettei terapia auta, en sanonut, että olen siksi tavallaan vihainen. Eli en ajattele, että terapeutti on vihastani vastuussa, mutta ajattelen kyllä, että hän on syyllinen sen käsittelemiättömyyteen ja siihen, että mulla on vihaa, jota hän ei osaa kaivaa esille.
Asiakkaan vastuu on siinä, että on mennyt terapiaan. Sen jälkeen vastuu on terapeutilla saada asiakas kykenemään käsittelemään asioita. Jos tämä ei olisi terapeutin vastuulla, hän olisi täysin turha ihminen siinä prosessissa, eikä saisi vastaanottaa asiakastaan ja vain rahastaa.
Jos ottaisin vastuun itsestäni sanoisin sille terapeutille todella hävyttömästi. Ja siitä hänen pitäisi ymmärtää, mitä apua tarvitsen. Näin se asia on.

Kommentit (269)

Vierailija
101/269 |
19.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sun aivot on jääneet looppiin väärään asentoon.

Minustakin tuli trauman jälkeen huutaja. Ja surija. Se saatiin pois ilman, että minun piti huutaa yhtään ja tarve suremisellekin pieneni haittaavasta sellaiseksi, että sain sen käsiteltyä.

Sinä haluat parantua omilla konsteillasi, mutta kun konstisi eivät näytä toimivan.

No en mä ole lukinnut mitään konstia, että tällä haluan parantua, vaan minulla on tapana välttää terapiassa negatiivisen palautteen antamista terapeutille, jotta heistä tuntuisi mukavalta. Jos AMMATTIAUTTAJA ei osaa tehdä tälle mitään, vaikka se johtuu traumoistani, niin se on heidän vikansa.

Ap

Saa negatiivista palautetta antaa, mutta uhkailu on rikos. Kaksi täysin eri asiaa. Viestiesi perusteella sinulle on vaikeaa näyttää vihan tunnetta, koska pelkäät tulevasi hylätyksi. Lisäksi et osaa käsitellä vihan tunnetta itsesi kanssa, etkä ottaa sitä rakentavasti esille, mikä on ymmärrettävää, jos sitä ei ole lapsena oppinut. Tuossa olisi kyllä asia, jota terapiassa kannattaisi työstää, mutta olet nyt jostain syystä jämähtänyt ajatukseen, että ainoa keino päästä eteenpäin on terapeutin haukkuminen, mikä ei pidä paikkaansa. Vihan voi ilmaista muutenkin. Vois sanoa esim että olen vihainen, koska et osaa auttaa minua.

Eikä terapeutti sinusta näe mitään, mitä et hänelle kerro. Ihan hyvällä koitan sanoa. Sinulla taitaa olla epärealistiset odotukset terapiaa kohtaan.

Vierailija
102/269 |
19.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellakaan pystyisi uhkailemaan terapeuttia sillä, etten pidä hänestä ja arvostelen hänen ammattitaitoaan. Vaikka on vähän vaikeaa sitten esittää, että saisin apua. Tätä tarkoitin sillä, että he eivät osaa ottaa joko terapoida tai ottaa kritiikkiä vastaan, koska en uskalla mainitsemiankaan asioita kertoa. Minut on lapsena alistettu.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/269 |
19.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minustakin tuli trauman jälkeen huutaja. Ja surija. Se saatiin pois ilman, että minun piti huutaa yhtään ja tarve suremisellekin pieneni haittaavasta sellaiseksi, että sain sen käsiteltyä.

Sinä haluat parantua omilla konsteillasi, mutta kun konstisi eivät näytä toimivan.

No en mä ole lukinnut mitään konstia, että tällä haluan parantua, vaan minulla on tapana välttää terapiassa negatiivisen palautteen antamista terapeutille, jotta heistä tuntuisi mukavalta. Jos AMMATTIAUTTAJA ei osaa tehdä tälle mitään, vaikka se johtuu traumoistani, niin se on heidän vikansa.

Ap

Saa negatiivista palautetta antaa, mutta uhkailu on rikos. Kaksi täysin eri asiaa. Viestiesi perusteella sinulle on vaikeaa näyttää vihan tunnetta, koska pelkäät tulevasi hylätyksi. Lisäksi et osaa käsitellä vihan tunnetta itsesi kanssa, etkä ottaa sitä rakentavasti esille, mikä on ymmärrettävää, jos sitä ei ole lapsena oppinut. Tuossa olisi kyllä asia, jota terapiassa kannattaisi työstää, mutta olet nyt jostain syystä jämähtänyt ajatukseen, että ainoa keino päästä eteenpäin on terapeutin haukkuminen, mikä ei pidä paikkaansa. Vihan voi ilmaista muutenkin. Vois sanoa esim että olen vihainen, koska et osaa auttaa minua.

Eikä terapeutti sinusta näe mitään, mitä et hänelle kerro. Ihan hyvällä koitan sanoa. Sinulla taitaa olla epärealistiset odotukset terapiaa kohtaan.

Ai sillä uhkaaminen on rikos, että uhkaan arvostella terapeuttia ja sanoa hänelle, etten pidä hänestä, koska terapia ei ole auttanu? Enpä usko.

Eiköhän se olisi terapeutille ammattitaidon käyttöönottamisen paikka.

Ap

Vierailija
104/269 |
19.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Mitä tuo auttaa?

Niin?

Ei mikään vihaisiudesta SANOMINEN mihinkään mitään auta. Se ei saa terapeuttia miettimään, että on pettänyt minut. Tai odotukseni.

Jos on sanonut, ettei koe terapian auttavan, niin KUVITTELEEKO terapeutti tosiaan, ettei asiakas olisi vihainen ja pettynyt? Pitääkö se kertoa?

Mutta koen, ettei sen kertominen merkkaa, koska silloinhan sen pelkkä sanominen, ettei tää aita, ajaisi SAMAN VAIKUTUKSEN.

Ap

Vierailija
105/269 |
19.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mietin sitä vaan, että koska vältän sanomast terapeutista mitään negatiivista ja samalla koen, etten saa apua, niin on tosi hyvä, että voin sanoa tämän asian sille psykiatrille. Koska hän ei ole terapeuttini. Hän heti tarttui asiaan sillä tavalla, kuin pitääkin, eli kiinnostui mun perusteluista ja syistäni. Jos terapeutti osoittaisi kiinnostuvansa mä myönnän, että epäilisin ekana sen keräävän aineistoa mun perusteluni mitätöimiseen. Arght.

Ap

Ok, ymmärrettävää. Mutta tuo reaktiosi kertoo enemmän sinusta kuin terapeutista. Miksi koet epäluuloa terapeuttia kohtaan ja pelkäät tuoda esiin negatiiviset tunteesi? Mistä se kumpuaa? Kerro terapeutillesi tuo, mitä viestissäsi lukee. Terapia auttaa vain, jos uskaltaa täysin avautua.

Vierailija
106/269 |
19.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli sinä haluaisit, että sinun terapeuttisi leikkisi äitiäsi, kun kerran äitisi on laiminlyönyt sinua. Heijastat siis oman tarpeesi sellaiseen ihmiseen, joka ei voi sitä tarvetta koskaan täyttää.

On valitettavaa, että äitisi on mitä on, ja että olet itse jäänyt kaipaamaan äidinrakkautta, mutta terapeutti ei voi äidiksesi ryhtyä.

Vierailija
107/269 |
19.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon kyllä sanonut, jos terapia ei ole auttanut, mutta olen varonut syyttämästä siitä terapeuttia, koska miksi he osaisivat siitä yhtään sen enempää, jos sanoisin, että oonpas tästä vielä vihainenkin? Miten se parantaisi sitä osaamista?

Ei paranna.

Jollain lailla sen psykiatrin kanssa puhuminen kuitenkin auttoi, kun hän sanoi, että mun tarttis mennä terapiaan ja mä sain sanottua, että en usko heidän osaavan auttaa. Kun se psykiatri kiinnostui, että miksi ajattelen näin?

Että kai se ns. riita ja syyttäminenkin ja uhkailu sillä, että kohta kerron, että oot mun silmissä ihan perse, koska et ole osannut auttaa, tervehdyttäisi?

Ap

Vierailija
108/269 |
19.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mietin sitä vaan, että koska vältän sanomast terapeutista mitään negatiivista ja samalla koen, etten saa apua, niin on tosi hyvä, että voin sanoa tämän asian sille psykiatrille. Koska hän ei ole terapeuttini. Hän heti tarttui asiaan sillä tavalla, kuin pitääkin, eli kiinnostui mun perusteluista ja syistäni. Jos terapeutti osoittaisi kiinnostuvansa mä myönnän, että epäilisin ekana sen keräävän aineistoa mun perusteluni mitätöimiseen. Arght.

Ap

Ok, ymmärrettävää. Mutta tuo reaktiosi kertoo enemmän sinusta kuin terapeutista. Miksi koet epäluuloa terapeuttia kohtaan ja pelkäät tuoda esiin negatiiviset tunteesi? Mistä se kumpuaa? Kerro terapeutillesi tuo, mitä viestissäsi lukee. Terapia auttaa vain, jos uskaltaa täysin avautua.

Niin, miksiköhän? Olisikohan siitä syystä, mikä on ongelma, miksi oon terapiassa? Oon mennyt sinne ammatti-ihmiseltä apua saamaan, en opettamaan heitä.

Ap

Vierailija
109/269 |
19.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli sinä haluaisit, että sinun terapeuttisi leikkisi äitiäsi, kun kerran äitisi on laiminlyönyt sinua. Heijastat siis oman tarpeesi sellaiseen ihmiseen, joka ei voi sitä tarvetta koskaan täyttää.

On valitettavaa, että äitisi on mitä on, ja että olet itse jäänyt kaipaamaan äidinrakkautta, mutta terapeutti ei voi äidiksesi ryhtyä.

No kyllä mä tavallaan näen, että just se heidän pitäisi osata olla, sitä on nimenomaan se tunteensiirto. Eikö nyt ammattilainen s**tana osaa terapiakeinoja käyttää?

Ap

Vierailija
110/269 |
19.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terapeutinhan se pitäisi nähdä, etten uskalla edes heille kritiikkiä antaa ja se kuormittaa minua tunnetasolla ja on eräänlainen siirtymä tai paketti lapsuudestani ja koskee myös muuta vuorovaikuttamistani irl ja osata ammattilaisen keinoja hoitaa kyseistä traumaa. Mutta ei.

Mutta se psykiatri siihenkin kykeni. Sai alkuun tämän miettimisen.

Ap

Vierailija
111/269 |
19.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terapeutin pitäisi ammatti-ihmisenä s**tana nähdä, miten kuormittavaa on ihmisen elämä, kun ei uskalla sanoa itseään suututtavista tai itseään haittaavista asioista!

Ja joo, saatan sanoa niistä parisuhteessa, koska on pakko, mutta sanon epärakentavalla tavalla, koska näsiinä on traumaa!

Ap

Vierailija
112/269 |
19.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis tää tyyppi kuulostaa ihan yheltä mun tuttavalta, jolla on epävakaa persoonallisuushäiriö ja kakssuuntane mielialahäiriö. 

Vierailija
113/269 |
19.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa siltä, että sulla on ihan vääränlainen ja paska terapeutti. Pitäisi olla trauma-/psykodynaaminen psykoterapeutti.

Vierailija
114/269 |
19.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt et näytä ymmärtävän sitä, että on olemassa välimuotoja uhkailun ja miellyttämisen välillä. Splittaat, kaikki on joko/tai, mustaa/valkoista, hyvä/paha. Kuuluu epävakauteen. Sinua ei varmaan auta, että jankkaat täällä ja yrität saada ihmisiä sanomaan sen mitä haluat kuulla. Kyllä terapeutille voi kertoa, että sinulla on vihan tunteita tai väkivaltaisia ajatuksia, jokainen ammattilainen sen kestää. Se ei tarkoita, että voisit huutaa ja uhkailla, et ole enää taapero, vaikka tunne-elämäsi onkin sinne varhaislapsuuteen jäänyt.

Mitä sen kertominen, millaisia tunteita on, mihinkään mitään auttaa? Et selvästikään ole mikään ammattitason auttaja, koska et tajua asiaa tunnetasolla lainkaan. Ja siitä on kysymys. Ei mistään ajatuksista. Kun et ole ammattiauttaja, kannattaa pitää se turpasi vaan tukossa. Ihmettelen vain, että miten nämä tunnetason asiat tai ongelmat on näin vaikea käsittää? Sulle ehkä, mutta yleisemmin?

Ap

Sitten sitä tunnetta voi alkaa käsitellä ja selvittää sen syitä ja miten siitä voi päästä eroon tai miten sen kanssa voi elää. Mitä hyötyä pelkästä raivoamisesta on?

-eri

Vierailija
115/269 |
19.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla on ap ihan oikeasti se ongelma että et suostu kuuntelemaan ketään muuta kuin itseäsi. Olet täällä itse kuvannut miten terapeutti yrittää kanssasi juurikin oikeaa asiaa, mutta sen sijaan että istuisit miettimään voisko terapeutti olla oikeassa, tulet tänne valittamaan miten surkea terapeutti hän on. Usko jo että et tule paranemaan yrittämällä opettaa terapeutteja, vaan sun pitää hyväksyä se että he tietävät sinua paremmin ja oikeasti MIETTIÄ mitä he yrittävät sinulle sanoa. Ota se asenne että vaikka tuo tuntuu minusta väärältä, miten onnistuisin näkemään mistä on kyse ja voiko terapeutti olla sitenkin oikeassa.

Vierailija
116/269 |
19.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitihullulta jääneet lääkkeet tänään ottamatta. Silloin kun on hyvä päivä hänellä ja lääkkeet otettu, sanoo hän itseään kristallikissaksi. Nyt on näköjään huono päivä.

Vierailija
117/269 |
19.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ai sillä uhkaaminen on rikos, että uhkaan arvostella terapeuttia ja sanoa hänelle, etten pidä hänestä, koska terapia ei ole auttanu? Enpä usko.

Ap

No ei, vaan nuo kuristamis- ja haukkumisjutut. Sen voi sanoa, ettet pidä hänestä ja koet hänen olevan epäpätevä, koska et ole saanut apua.

Vierailija
118/269 |
19.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just joku kuukausi sitten vouhkasit täällä miten joku ammatti-ihminen oli suositellut sulle jotain kirjaa ja olit ihan pöyristynyt että miten naurettava kirja. Oikeasti se kirja oli just sitä mitä kaipaisit ja naulan kantaan, mutta kun se ei sopinut siihen mitä olet itse päättänyt että hoitosi pitäisi olla.

Vierailija
119/269 |
19.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sulla on ap ihan oikeasti se ongelma että et suostu kuuntelemaan ketään muuta kuin itseäsi. Olet täällä itse kuvannut miten terapeutti yrittää kanssasi juurikin oikeaa asiaa, mutta sen sijaan että istuisit miettimään voisko terapeutti olla oikeassa, tulet tänne valittamaan miten surkea terapeutti hän on. Usko jo että et tule paranemaan yrittämällä opettaa terapeutteja, vaan sun pitää hyväksyä se että he tietävät sinua paremmin ja oikeasti MIETTIÄ mitä he yrittävät sinulle sanoa. Ota se asenne että vaikka tuo tuntuu minusta väärältä, miten onnistuisin näkemään mistä on kyse ja voiko terapeutti olla sitenkin oikeassa.

Olen kuvannut terapeutin yrittäneen kanssani oikeaa asiaa? Mitä tarkoitat? En ole. Eihän kukaan terapeutti edes ole puhunut minulle mun heihin kohdistamastani arvostelusta yhtään mitään, joten miten voin tässä miettiä, mitä he yrittävät minulle sanoa?

Mitä he ovat sanoneet mulle siitä, että mä arvostelen heitä minua auttamattomiksi?

Olen sanonut, että en saa terapiasta apua, en ole siinä millään tavalla vielä uhannut arvostella HEITÄ siitä. Vaikka suhtaudun tilanteeseen kyllä niin.

Että se on siksi, ettei heidän ammattitaitoaan ole oikein nähty. On nähty pää kenossa nyökyttelvä myöntelijä.

Ap

Vierailija
120/269 |
19.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

No ei, vaan nuo kuristamis- ja haukkumisjutut. Sen voi sanoa, ettet pidä hänestä ja koet hänen olevan epäpätevä, koska et ole saanut apua.

No en voi.

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme kuusi