Miten on mahdollista että 20 vuotta suurin osa lapsista pystyi syödä samaa kouluruokaa?
Nykyään usealla on allergia tai "allergia" tai jokin aatteeseen perustuva ruokavalio.
Miksi ennen nämä olivat harvassa?
Kommentit (81)
Meillä 1880-luvulla sai ainoastaan risuja.
Joo, todellakin lapset ruokia jotka kirvelivät suussa, kärsivät vatsantoiminnan ongelmista ja saivat ihottumaa eri paikkoihin. Sitä vain ei pidetty allergiana. Itsekin inhosin tomaattia, aikuiset kai ajattelivat että en vain pidä mausta. No en kai, kun suuhun nousi heti kirveleviä rakkuloita. Mutta ei minulla eikä kellään muullakaan ollut erikoisruokavaliota.
Olisi varmaan kannattanut olla. Oli se niiden vilja-allergisten ja laktoosi-intolerantikkojen kiva jumpata ruuan jälkeen liikuntatunnilla vatsa täynnä kaasua. Muutenkin siinä on keskittyminen tunneilla kaukana kun vatsaa vääntää ja julkinen pieruhan on peruskoulussa sosiaalinen itsemurha.
Kyllä meidän koulussa helluntailaisilla oli eri ruokavalio.
Kävin kouluni 1970-82 ja koko tänä aikana tiesin vain yhden oppilaan, joka ei juonut maitoa, hän sai vettä tai mehua sen sijaan. Muut söi ja joi sitä mitä tarjottiin. Lukiolaiset saattoi joskus skipata ruokailun ja mennä huoltoasemalle kahville sen sijaan, mutta sekään ei johtunut allergioista, vaan lähinnä halusta päästä hetkeksi pois kouluympäristöstä, vaikka sitten joutui olemaan nälissään iltapäivän myöhäistunnit.
Vierailija kirjoitti:
Tai 40 vuotta sitten. En muista ketään, en ensimmäistäkään allergista 12-vuotiselta kouluajaltani.
En minäkään. Itse sain tosin juoda koulussa piimää, koska minulle tuli moneksi vuodeksi maidonjuontikammo juotuani kesämökillä pilaantunutta maitoa. Kävin koulua 1970- ja 1980-luvuilla. Nykyisin on ihan eri maailma: on kaikenlaisia fysiologisia ja aatteellisia ruokarajoitteita, ainakin täällä Suomessa. Ainakin gluteenittomia ruokia tarvitaan nykyisin paljon enemmän.
Oli meitä allergisia ennenkin. En ollut ainut allerginen 90-luvulla kouluaikoinani. Ja meille oli ihan omat ruuat niin kuin pitikin.
Täh. Kieltäydyin koulussa juomasta maitoa ihan omasta aloitteestani, ilman mitään diagnooseja tai tutkimisia. Nyt aikuisena rupesin juomaan kahvia ja samalla aloitin maidon juonnin ja kärvistelin vuosikausia ripulilla kunnes laskin yhteen yksi plus yksi. Samoin muuten lapseni kieltäytyi noin viisivuotiaana juomasta maitoa (laktoositonta, sen verran oli jo ymmärretty) ja siihen loppui pari vuotta kestänyt syklinen kuume kuin seinään.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä meidän koulussa helluntailaisilla oli eri ruokavalio.
Ei helluntailaisilla ole ruokarajoitteita uskonnon takia. Tarkoitat kai jehovia?
Minä aloitin kouluni v. 1961. Yritin syödä tiettyjä ruokia ja itkin. Äiti pyysi ja sain luvan ostaa kaupasta välipaloja.
Suurin oksetuksen aihe oli se tomaattiketsuppi-makaronivelli. Vasta yli kolmekymppisenä pystyin syömään tomaattipohjaisia keittoja.
Vierailija kirjoitti:
Oli meitä allergisia ennenkin. En ollut ainut allerginen 90-luvulla kouluaikoinani. Ja meille oli ihan omat ruuat niin kuin pitikin.
Toki allergisia on ollut aina, mutta ennen koko koulussa oli vähemmän allergisia kuin nyt on yhdessä luokassa.
Siis olitko sinä koulussa 20 vuotta ja kaikki samat koulukaverit myös?
Jos tarkoitit 20 vuotta sitten, niin eivät silloinkaan kaikki syöneet samaa ruokaa. 80-luvulla erityisruokavaliot olivat harvinaisia, mutta muutama oppilas parin sadan oppilaan koulussa jollain dieetillä oli. Kateellisina muut katselivat, kun jäätelöpäivinä maidottomat saivat mehujään ja muut vaniljajäätelöä. Oli sekin kateuden aihe.
Parempi diagnostiikka, toisekseen lieviin allergioihin voi auttaa siedätyshoito, jos lievät tapaukset helpottui sillä että sitä ruokaa säännöllisesti söi. Mulle kyllä maistui kouluruoka hyvin vaikka kaikillahan ne omat suosikit oli, pinaattikeitto oli suurimmalle osalle inhokki mutta tykkäsin ja tykkään edelleen, varsinkin näkkärin kanssa, nam!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toki allergisia on ollut aina, mutta ennen koko koulussa oli vähemmän allergisia kuin nyt on yhdessä luokassa.
Kyllä ne siellä oli, kippuroivat vatsavaivojensa ja ihottumiensa kanssa mutta ei se siihen aikaan ollut niin nuukaa.
Mä menin ekaluokalle 1975 ja muistan, että yhdellä tytöllä oli joku "ongelma" ettei voinut syödä mansikoita. Ehkä oli sitten allergia?
Muuten ei tällaisista ollut tietoakaan eikä koskaan puhuttu. Kouluruokaa syötiin tyytyväisenä.
Vierailija kirjoitti:
Meillä 1880-luvulla sai ainoastaan risuja.
Höpöhöpö pettuleipää sitä syötiin!
On se muuten jännä. Suomessa tosi monet tuotteet valmistetaan nykyisin laktoosittomana, mistä itse olen kiitollinen. Ruotsissa taas gluteenittomuus tuntuu olevan tärkeämpi juttu. Esim. ne Daim-kakut ja mitä muita niitä pakasteena onkaan, on monet gluteenittomia, mutta eivät laktoosittomia.
Johtuu oikeastaan siitä saasteiden ja kemikaalien määrästä mitä lapset nykyään saavat sisuksiinsa jo vauvaiästä lähtien, sekä siitä, etteivät saa liikkua (puhtaassa) luonnossa samalla tapaa kuin entisaikojen lapset. Siitä sitten tulee tällaisia reaktioita. Toki nykyään myös pystytään huomaamaan helpommin erilaiset allergiat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai 40 vuotta sitten. En muista ketään, en ensimmäistäkään allergista 12-vuotiselta kouluajaltani.
Missä vaiheessa hygienisoituminen, kaupungistuminen, yhteyden katkeaminen maaseutuun, päivittäinen sokerin ja roskaruoan kulutus ja liikkumattomuus mm teknisten ratkasuiden ansiosta ja kaukomailta saatujen suolistoinfektioiden yleistyminen oli mielestäsi 40 vuotta sitten?
Ei ole mistään minun mielipiteestäni kyse. Kirjoitin tuon yhden lauseeni oman kokemukseni pohjalta omasta kouluajastani. En ole ravitsemustieteilijä, enkä siksi vastaa laajaan kysymykseesi. Mutua tuskin kannattaa kirjoittaa.
Olihan se kieltämättä aikamoista. Kalaruokapäivänä mulla saattoi olla vettä, perunan pala ja herneitä siinä keittona. Ei ollut korvaavia ruokia, niin ihana keittäjä piilotti aina mulle jotain jemmaan, sain pakkasesta lihapullia tms. Luokallani oli 80-luvun lopulla muitakin allergikkoja, oli maitoproteiini yhdellä, yhdellä kananmuna, yhdellä niin monta, että oli hetkittäin sairaalassakin ongelmien vuoksi.
MInulla todettiin laktoosi-intoleranssi vuonna 88. Olen jossain määrin onnekas että sain diagnoosin, monet allergiset lapset vaan kärvisteli vatsakivuissa tai suu täynnä rakkkuloita tai raapi itseään verille.