Miten on mahdollista että 20 vuotta suurin osa lapsista pystyi syödä samaa kouluruokaa?
Nykyään usealla on allergia tai "allergia" tai jokin aatteeseen perustuva ruokavalio.
Miksi ennen nämä olivat harvassa?
Kommentit (81)
Jotkut ruuat haisee sairaan pahalle myös uhrilihat.Hyi hitto mikä lemu niistä lähtee!Samoin kaalisoppa ja herneitto sekä munat.Koko alue haisee missä sitä tehdään niin oksettavaa kun lapset haistaa paremmin niin pakotettiin syömään niitä.Kesäkeittokin aivan hirveää.Parempi juoda vesi mehu ja maito piimä sellaisena sitten kuin kasvikset ja maito ei sovi yhteen.Kalakeitto sentään jo tuntuu muualta Muussi ja lihapullat.Monet ihottumat on syyhyä tai satiaisia.On myös itse tehtyä ihottumaa kun hakkaa nokkosta ihoon tulee punaisia näppyjä.
Meillä on ollut työssä paljon hoidettavia joita maalta tuotiin hoitoon niin syyhypunkkia.Täitä.Satiaisia ja kaikki pitää käsitellä myrkyillä ja lakanat 90 asteessa.Myös huumeporukoilla sama juttu.Vaatetäit vaatteiden saumoissa on pakko polttaa vaatteet.
Ennen kasviruoka oli ihan normaalia perusruokaa koulussa ja lihaa tai kalaa syötiin vain kerran viikossa, eikä silloinkaan kokolihaa, vielä 80-luvulle asti.
Jotenkin huvittavaa tämä nykyinen kasvisruoka tai vegaani jutut, ihan kuin se olisi tämän päivän ilmiö. Minun vanhemmat ovat syöneet kasvisruokaa jo 60-luvulla ja ovat yli 80v ja monessa kaupungissa oli kasvisruoka- ja vegaaniravintoloita jo 60-luvulla ja ehkä sitä ennenkin.
Maalla kun vesiputket tai kaivovesi jäätyy niin lumesta voi sulattaa pesuvettä ellei saa jäähän aukkoa.Kyllä peseytyä kuuluu myös rivitalossa missä pienet vesivaraajat kannattaa käydä järvellä pesulla tai uimahallissa.Moni ihon ongelma lähtee pesulla ja kutinat loppuu.On apteekeissa oikeita lääkeshampoita kun lukee etikettejä niistä.
Vanha laulu mannavelliä ja mansikkaa.Mannapuuro voilla.Perunamuussia voisilmä ja maito.
Vanhoissa asunnoissa oli puu uunit ja hellat ,pelkkä kylmä vesi ,ulkovessat ,sitten tuli sisävessat ja sähköhellat sekä jääkaapit kun ennen oli maakellarit tai kellareissa ja sauna missä kerran viikossa sai ämpärillisen pesuvettä ja toisen huuhteluun.Jääkylmät asunnot ,seinän välissä sahanpurua.Älkää siis valittako oli huonommat vaatteet kovilla pakkasilla.Sitten näitä asuntoja kutsutaan nykyään mummon ja papan mökeiksi.Niissä oli usein yksi huone ja uuni monta asukasta.Ei siis valiteta.Ollaan iloisia että nyt on paremmin.Ei ollut oikeaa terveydenhoitoa oli kauheat metalliastiat ja vitamiin puute kauhea.
Ennen ei tiedetty yhtä paljon allergioista kuin nyt mutta ennen ei myöskään ollut niin paljon lisäaineita, saastunutta ilmaa, ruoka-ideologioita yms yms kuin tänä päivänä.
Vierailija kirjoitti:
Joo ei paljon välitetty eikä tiedetä. Jos meinas tukehtua kutsuttiin ambulanssi
Ei kutsuttu. Käskettiin lopputunniksi käytävään tekemään ilmeitä.
Mulla oli iho välillä verillä kun ihottumat valtasivat jalat ja kädet. Oksentelin, kovat vatsakivut olivat ihan arkipäivää. Minun väitettiin sairastavan syömishäiriötä kun olin laiha ja ravasin vessassa. Vasta 90- luvulla, 16v. pääsin tutkimuksiin ja siitä alkoi pitkä toipuminen. Vauvani kiljuin kaikki yöt ja päivät ja sairastin monet tulehdukset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on laktoosi-intoleranssi. Koulussa oli paklo syödä esim silakkalaatikkoa ja kalasoppaa. Söin ja oksensin, henkeä ahdisti ja mahaa kiersi vielä seuraava yökin.
Miehellä keliakia. Vatsa kipeänä 24/7.
kun tämänkin joku keksi niin yhtäkkiä se oli joka toisella, aiemmin ei mitään ongelmia
uskomattomia muoti-ilmiöitä homouskin kun tuli muotiin niin joka kolmas sairastui siihen
Ei taida nyt enää olla mikään muoti-ilmiö, kun homojakin oli jo 50-60-luvulla, mutta silloin ihmiset oli suvaitsevaisempia. Ja jo Tuntematon sotilas-elokuvassa ja kirjassa käsiteltiin homoutta 50-luvulla.
Ja kaupan hyllyt notkuivat jo 70-luvulla Hyla-maidosta ja laktoositon maito ja muut maitotuotteet tuli hiukan myöhemmin kauppoihin, olisiko ollut 80-luvun alussa.
No kun mun lapsi on erityislapsi niin sillä on allergiat, luistimet ja vaikka mitä.
Miten on mahdollista kirjoittaa noin huonoa suomea. Pystyi syömään, EI pystyi syödä!
Ehkä olet vain niin nuori ap, ettei sinulla ole elettyä elämää takana. Kyllä maailman sivun ihmiset ovat olleet allergisia ja nyt viimeisen 50-60 vuoden aikana lääketiede on huimasti kehittynyt, mutta siitäkin on aikaa enemmän kuin 20v, sillä lähes kaikki tiedettiin jo 80-90-luvulla.
Työskentelen senioreiden parissa ja kyllä täälläkin keittiö vääntää erikoisruokavalioiden annoksia +65 vuotiaille.
Kenties ruoka-aineallergioita ei lapsille niin diagnosoitu aikoinaan. Lapset on pitkään olleet kakkosluokan kansalaisia. Täälläkin on ollut tarinoita siitä, miten lapsena ei ole viety lääkäriin, vaikka olisi pitänyt. Eikä lapset saanut puudutusta hammaslääkärissä ym.
Meillä on ollut työssä paljon hoidettavia joita maalta tuotiin hoitoon niin syyhypunkkia.Täitä.Satiaisia ja kaikki pitää käsitellä myrkyillä ja lakanat 90 asteessa.Myös huumeporukoilla sama juttu.Vaatetäit vaatteiden saumoissa on pakko polttaa vaatteet.
Olin 90-luvulla ala-asteella pienessä kyläkoulussa, jonka rehtori oli aivan kaheli; haukkui ja retuutti oppilaita. Erityisruokaa tuolla kuitenkin tarjottiin jos toimitti lääkärintodistuksen. Lista oppilaiden nimistä ja allergioista laitettiin ruokalan seinälle ja muistan miten muut lapset ihmettelivät, jos jollakin oli paljon allergioita. Vegaanisia vaihtoehtoja ei tainnut olla, ei niitä kukaan vaatinutkaan.
Mä sain jo 90-luvun puolivälissä kasvisruokaa koulussa, kun pyysin. Jos ei voinut ottaa linjastolta ruokaa, niin piti käydä keittiöstä erikseen ja muistan kyllä, että oli siellä keittiössä annoksia aika monelle muullekin, mm. allergisille ja laktoosi-intolerantikoille. Yksi rinnakkaisluokkalainen sai kerran vahingossa kananmunaa ruoassaan ja meinasi kuolla allergiseen reaktioon :(
Aloitin peruskoulun vuonna -84 ja sain allergioiden mukaisen maidottoman ja munattoman ruuan koulussa. En ollut koulun ainoa allerginen.
Aivan varmasti 80-luvulla oli lapsia, jotka olivat "nirsoja", "huonoja syömään ja nukkumaan" ja "hankalia", joiden allergioita ja ruokarajoitteita ei tunnistettu. Omat oireeni olivat niin vakavia, että vietin aikaa sairaalassa ennen kuin allergiat todettiin.
Pystyihän sitä kouluruokaa syömään, kun pakotettiin eikä paremmasta tiennyt. Meillä oli pieni koulu jossa hyvät, siis todella maukkaat ruuat mutta silti mulla oli vatsa löysällä ekaluokalta ylioppilaslakkiin saakka. Atopia, astma ja allergiat kaikelle. Anemia ja jääminen kasvukäyrän alle. Ei silloin vanhemmatkaan tienneet paremmasta, saati että olisivat lääkäriin vieneet.
Joku täällä mainitsi kaakaon lääkkeenä mahavaivoihin. Sitä minullekin juotettiin iltaisin ja kyytipojaksi annettiin ruisleipää, koska maha kurisi jatkuvasti.
Onneksi näin aikuisena saa itse päättää mitä syö ja hiljalleen alkaa terveydentilakin korjautua, kun en käytä maito- tai viljatuotteita. Onneksi nykypäivän aikuiset käyttävät lisääntynyttä tietämystään myös lastensa hyväksi ja ovat vaikuttaneet kouluruokailuun.
Mitä ihmettä sinä ap. höpiset?
Jo 60-luvulla kansakoulun kouluruokailussa huomioitiin allergiat jne. Eikä mitään lääkärintodistuksia tarvittu, vanhemmat laittoivat vain lapun opettajalle.
Siihen on aikaan syötiin usein puolukkapuuroa ja minä sain mannavelliä, kun puolukasta suuhun tuli haavaantumia.
Nykyään allergioihin yms. tarvitaan lääkärintodistus.