Itkettää kun en taaskaan saanut hakemaani työtä
Olikohan 10. haastattelu missä kävin. Olipa vielä vuorotteluvapaan sijaisuuksia auki, mutta en kelvannut niihinkään. Olen maisteri ja työkokemustakin on, jopa hieman omalta alalta. Puoli vuotta sitten jäin työttömäksi ja tässä yhä ollaan. Miten te muut jaksatte? Kertokaa samassa tilanteessa olevat.
Kommentit (63)
Vierailija kirjoitti:
Valvira on nimittänyt assistentin virkaan yhteiskuntatieteiden maisteri
Mitä järjeä on valita perustyöhön maisteri ?
Jokainen, jolla on aivot päässä, tietää maisteri ei tossa virassa ole kahta vuotta pidempään.
Sori, mutta riipii tuo ajatus, että sinä tietäisit toisen ihmisen pään sisälle. Monikin nykyinen työtön maisteri (ehkä tuo valittukin oli sellainen) ottaisi ihan mielellään assarin työn Valvirassa, eikä välttämättä lähtisi pois. Eihän mitään takuuta edes ole, että on onnea päästä seuraavaan työhön. Ehkä valittu jämähtää tuonne, koska seuraaviin hakemiinsa paikkoihin on aina joku muu piirun verran parempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valvira on nimittänyt assistentin virkaan yhteiskuntatieteiden maisteri
Mitä järjeä on valita perustyöhön maisteri ?
Jokainen, jolla on aivot päässä, tietää maisteri ei tossa virassa ole kahta vuotta pidempään.
Sori, mutta riipii tuo ajatus, että sinä tietäisit toisen ihmisen pään sisälle. Monikin nykyinen työtön maisteri (ehkä tuo valittukin oli sellainen) ottaisi ihan mielellään assarin työn Valvirassa, eikä välttämättä lähtisi pois. Eihän mitään takuuta edes ole, että on onnea päästä seuraavaan työhön. Ehkä valittu jämähtää tuonne, koska seuraaviin hakemiinsa paikkoihin on aina joku muu piirun verran parempi.
Olen samaa mieltä. Olen hakenut varmaan jo kahtasataa normikonttoriduunia, mutten ole saanut niistä yhtään. Monissa paikoissa on varmasti ajateltu, että yrittäjänäkin pitkään ollut maisteri ei siellä kauan viihtyisi. Totuus on se, että minä tekisin urani viimeiset 10-15 vuotta melkein mitä tahansa riittävästi palkattua siistiä sisätyötä, kunhan vain saisin tehdä sitä työtä.
Ei jaksa kuunnella kavereiden valitusta miten on paljon töitä ja kiire töissä... Ite tyyliin maksaisi, jos olisi niitä töitä edes.. Huoh.
Tästä ketjusta tuli mieleen artikkeli, jossa neuvottiin miten vastata kysymykseen palkkatoiveesta. Kuulemma ei saa sanoa alhaista palkkaa tai "mitä vaan" tai kertoa, ettei sillä ole väliä, koska silloin työnantaja ajattelee, että hakijalle kelpaa ihan mikä työ vaan.
Se on fakta, että aika monelle hakijalle kelpaa työ kuin työ. Että aika kauhea pitää homman olla, ettei kelpaisi normaalipalkalla.
Pitäisi siis hilata hintaansa ylemmäs ja valehdella, eikä vastata rehellisesti. Hmm.
Vierailija kirjoitti:
Tästä ketjusta tuli mieleen artikkeli, jossa neuvottiin miten vastata kysymykseen palkkatoiveesta. Kuulemma ei saa sanoa alhaista palkkaa tai "mitä vaan" tai kertoa, ettei sillä ole väliä, koska silloin työnantaja ajattelee, että hakijalle kelpaa ihan mikä työ vaan.
Se on fakta, että aika monelle hakijalle kelpaa työ kuin työ. Että aika kauhea pitää homman olla, ettei kelpaisi normaalipalkalla.
Pitäisi siis hilata hintaansa ylemmäs ja valehdella, eikä vastata rehellisesti. Hmm.
Tuo on juuri sitä amerikkalais- ja valitettavasti nykyisin myös suomalaistyyppistä työllistämisteatteria, jossa katsotaan, miten isoja voltteja hakija suostuu tekemään paikan saadakseen. Palkkaakaan ei viitsitä kertoa, kun on niin paljon mukavampaa katsoa, kuka alentaa palkkatoivettaan eniten. (Sanaa palkkavaatimus ei kai enää kukaan käytä.) Sitten, kun on saatu se maisteri käyttämään nitojaa ja klemmareita alehintaan, itketään sitä, että se kehtaa katsella paremmin palkattuja töitä.
Minä haen myös oman alani töitä eli valtion hommia. Työpaikkahaastatteluissa (olen päässyt haastatteluun kerran per työttömyysvuosi) kerrotaan, mitä minun taustallani maksettaisiin. Valitettavasti ero vasta muutaman vuoden alalla olleeseen voi olla lähemmäksi sataatuhatta euroa minun jäljellä olevina työvuosinani, joten eipä ihme, ettei minua kutsuta haastatteluun kovin usein, ja silloinkin lähinnä uteliaisuuden vuoksi. Enkä minä voi myydä itseäni alennuksella, koska niin ei saa tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi hoito- ja opetusalaa ei suositeltu insinööreille, kun
- Nokia meni nurin?
- paperitehtaita lakkautettiin?
- laivateollisuudesta lähti hommia?
No koska insinööreillä on ihan hyvät työllistymismahdollisuudet.
Etenkin paperitehtailta on kyllä lähdetty lähihoitajaksi, koska hoitajille on kysyntää tehdaspaikkakunnillakin.
Uusi hylky taas tänään.. Videon tein tuonnekin. 50 hakijaa.. Itkettää. Tosin soitettiin yhdestä sijaisuudesta jonka ehkä saisin pariksi kuukaudeksi. Palkka surkea, mutta tekisi varmaan hyvää mielenterveydelle tehdä edes jotain työtä. Pahinta on tuo, että minnekään ei kelpaa ja alkaa masentua eikä jaksaisi enää edes yrittää. Ap
Vierailija kirjoitti:
Eikun kouluttautumaan hoitoalalla vanhuushuoltoon tai varhaiskasvatukseen.
Hankala kouluttautua, jos ei pääse koulutukseen.
terveiset varasijalta 57
Vierailija kirjoitti:
Uusi hylky taas tänään.. Videon tein tuonnekin. 50 hakijaa.. Itkettää. Tosin soitettiin yhdestä sijaisuudesta jonka ehkä saisin pariksi kuukaudeksi. Palkka surkea, mutta tekisi varmaan hyvää mielenterveydelle tehdä edes jotain työtä. Pahinta on tuo, että minnekään ei kelpaa ja alkaa masentua eikä jaksaisi enää edes yrittää. Ap
Otan osaa. Se on rankkaa. Jatka kuitenkin. Toivottavasti saat sen sijaisuuden, ilman muuta kannattaa ottaa. Tsemppiä!
Tsemppiä ap! Kotona oloonkin tottuu. Yhtäkkiä huomaa, että kotona on mennyt 30 vuotta kuten minä tänään huomasin. Ei työttömyys ole maailmanloppu. T. Ammattivalittaja
Vierailija kirjoitti:
Tsemppiä ap! Kotona oloonkin tottuu. Yhtäkkiä huomaa, että kotona on mennyt 30 vuotta kuten minä tänään huomasin. Ei työttömyys ole maailmanloppu. T. Ammattivalittaja
En minä halua tähän tottua. Minulla olisi yli 30 vuotta työikää jäljellä. No toivottavasti saan tuon sijaisuuden alalta jossa työvoimapulaa niin ei tarvitse kokea olevansa täysin hyödytön. Tosin yhä itkettää, että olen lukenut maisteriksi ja epäonnistunut työuralla näin vaikka kokemustakin olen hieman päässyt hankkimaan alaltani. Ei se silti riitä, jos käy huono tuuri. Ehkä tää työttömyys vaikuttaa niin paljon, että kokee epäonnistuneensa täysin. Varmaan tekee hyvää päästä edes johonkin työelämään kiinni ettei koe itseään ihan epäonnistuneeksi elämässään. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikun kouluttautumaan hoitoalalla vanhuushuoltoon tai varhaiskasvatukseen.
Hankala kouluttautua, jos ei pääse koulutukseen.
terveiset varasijalta 57
Minäkin hain varhaiskasvatuksen opettajaksi mutta jäin varasijalle 17. Työtön olen, kun ei pääse töihin eikä opiskelemaan...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minä halua tähän tottua. Minulla olisi yli 30 vuotta työikää jäljellä. No toivottavasti saan tuon sijaisuuden alalta jossa työvoimapulaa niin ei tarvitse kokea olevansa täysin hyödytön. Tosin yhä itkettää, että olen lukenut maisteriksi ja epäonnistunut työuralla näin vaikka kokemustakin olen hieman päässyt hankkimaan alaltani. Ei se silti riitä, jos käy huono tuuri. Ehkä tää työttömyys vaikuttaa niin paljon, että kokee epäonnistuneensa täysin. Varmaan tekee hyvää päästä edes johonkin työelämään kiinni ettei koe itseään ihan epäonnistuneeksi elämässään. Ap
En minäkään halunnut tottua, mutta niin vaan kävi. T. Ammattivalittaja
Teidät pitää laittaa cv kurssille ja tukitoimintoihin että opitte saamaan töitä.
Minä olen ollut työtön jo 6v. En ole laittanut yhtään hakemusta.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen ollut työtön jo 6v. En ole laittanut yhtään hakemusta.
Miksi et? Millainen elämä sinulla on ollut nämä 6 vuotta?
Nää keskustelut saa mut vaan varmemmaks siitä, että en jatka enää maisteriksi. Mitään erikoisempaa intohimoa alalle ei ole, eikä mielenkiintoa kiivetä uralla eteenpäin. Mainetta ja mammonaa en kaipaa millään tavalla, eli mitä järkeä on opiskella vielä lisää sitä varten, että päätyisi hakemaan töitä, joita ei halua tehdä ja vielä epäonnistumaan siinä haussa täydellisesti. Motivaationpuute kun ei varmaan hirveästi auta työnhaussa.
Vaihdan siis suuntaa ja teen sitä mitä olin tekemässä, ennen kuin annoin ympäristölle periksi ja hakeuduin yliopistoon. Opettavainen kokemus joka tapauksessa eli kannattaa tehdä sitä, mikä tuntuu oikealta.
Tuttu tunne. Monet itkut on tullut noissa tilanteissa. On pätevyyttä ja on kokemusta ja yleensä sille avoimelle paikalle on jo valmiiksi talon sisältä työntekijä katsottuna. Itse työllistyin lopulta suhteellisen lyhyen työttömyysjakson (6 kk) jälkeen. Palkattiin heti työhaastattelun yhteydessä ilman sitä "Ilmoitamme vallinnastamme ajan x jälkeen"-mantraa.
Tsemppiä ja jaksamista kaikille työnhakuun! 💕