Itkettää kun en taaskaan saanut hakemaani työtä
Olikohan 10. haastattelu missä kävin. Olipa vielä vuorotteluvapaan sijaisuuksia auki, mutta en kelvannut niihinkään. Olen maisteri ja työkokemustakin on, jopa hieman omalta alalta. Puoli vuotta sitten jäin työttömäksi ja tässä yhä ollaan. Miten te muut jaksatte? Kertokaa samassa tilanteessa olevat.
Kommentit (63)
Tiedän tunteen. Eniten kirpaisee se, kun tietää olevansa ansioitunein hakija ja on suuret toiveet tulla valituksi. Muutaman kerran on käynyt niin, että paikka onkin jätetty täyttämättä.
Siihen tottuu,mutta älkää menettäkö toivoanne!
Minulla on ollut elämäni pisin yhtäjaksoinen työpätkä eli yli 4 vuotta samassa työssä vasta näin kuusikymppisenä. Tässäkin työ on ollut samaa, mutta työnantaja on vaihtunut. Tähän työhön päädyin pitkäaikaistyöttömänä, työmarkkinatuelle pudonneena. En tullut valituksi silloin, kun paikka oli haussa. Kun silloin valittu työntekijä lähti pikaisesti pois, minut kutsuttiin "varasijalta" töihin, runsaan työllistämistuen avittamana. Vähävaraiselle työnantajalle se oli iso asia.
Vierailija kirjoitti:
Uutisten mukaan töitä on ja on tulossa hoito- ja opetusalalle. Onko kenelläkään teistä tämän alan koulutusta?
Lähihoitaja, lähihoitaja, lähihoitaja, lähihoitaja, lähihoitaja....
Vierailija kirjoitti:
Mitäpä jos te tässä ketjussa olevat töitä etsivät pistäisit yhteisen firman pystyyn? Mitä osaisitte?
Tuskin mitään sellaista, jolla saisi firmalle tuloa. Tämä mielipide perustuu kokemuksen yritysneuvojana, nimenomaan aloittavien. Olen ollut myös osuuskunnassa, jonka tavoite oli olla nimenomaan välivaihe yrittäjäksi ryhtyville. Alkoikohan edes yksi yrittäjäksi.
Pelkkä haastatteluun pääseminen on voitto. Tämän totesi toinen hakija, jonka kanssa odottelimme haastattelun alkua. Meitä oli kutsuttu haastatteluun 6, hakijoita oli n. 100.
Juuri tänään luin eräästä työntekijästä, joka on nyt sellaisessa työssä, jota minäkin joskus aiemmin hain, mutta en tullut valituksi. Yli kymmenen vuotta sitten olimme menossa haastatteluun samaan paikkaan, ja silloin tulin valituksi minä. Määräaikaisia sijaisuuksia, mutta eteenpäin sekin, vaikka nokalleen.
Vierailija kirjoitti:
Uutisten mukaan töitä on ja on tulossa hoito- ja opetusalalle. Onko kenelläkään teistä tämän alan koulutusta?
On, vilkaisepa ketjua Työttömien opettajien vertaistukirinki.
Hoitoalalle ei taida olla samanlaista.
Hei, pääsette edes haastatteluun niin jossain kohtaa nappaa. Mä taas en pääse edes sinne asti ja miten sitten työllistyt
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähihoitaja, lähihoitaja, lähihoitaja, lähihoitaja, lähihoitaja....
Ei sitä noin vain opiskella lähihoitajaksikaan. Itse en päässyt siihenkään koulutukseen. Aikuiskoulutuksena hakijoita oli 190,joista ensisijaisesti valitaan henkilöt, joilla ei vielä ole ammattia. Joten tämäkään ei ole mikään takaportti työelämään.
Onko tämä nyt sitä rakenteellista rasismia?
Vierailija kirjoitti:
Olen hakenut yli 50 työpaikkaa, haastatteluja 0.
Kyllä sinä pääset, kun jaksat hakea.
50 v nainen ei pääse edes haastatteluun.
Kyllä me fossiilitkin päästään, mutta siitä eteenpäin on hankalaa. Ehkä me ollaan jotain kiintiövanhuksia, jotka kutsutaan muuten vaan mukaan ja siellä on jo talon sisältä valittu se sopiva ehdokas. "Jutellaan vielä ton mummelinkin kanssa". Siinä sit jutellaan mukavia ja mummelilla ihan pulssi nousee, että nytköhän se ura aukesi ja pääsee taas hommin mutta ei.
Vierailija kirjoitti:
Mäkään en saa töitä.
Esim yksi ex työkaveri taas sai, ja tiedän että oikeasti se ei todellakaan suoriudu töistään tai edes jaksa tehdä käytännössä mitään.
Tämähän se joskus kaivelee, kun tietää et työpaikoilla on näitä ihmisiä joita ei toivoisi vihamiehillekään työkavereiksi. Osa tekee hutaisten, osa ei tee juuri mitään, osa puhuu kaikille yhtä ja muille toista, osa valehtelee ja blaa blaa. Mutta sellaistahan se vaan on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viiden vuoden työttömyyden aikana satoja hakemuksia, muutama haastattelu ja nolla työpaikkaa. Maisterintutkinto, ammatillisen opettajan tutkinto ja kaksikymmentäviisi vuotta oman alan työkokemusta. Ennen 50-vuotissynttäreitäni en ollut koskaan joutunut hakemaan työtä tehtäväkseni, mutta niiden jälkeen en näytä saavan työtä itkemälläkään. Työhaluni ja ammattitaitoni ovat vuosien eli kokemuksen karttuessa vain parantuneet. Erikoinen yhtälö, valitettavasti maan tapa ja ajan henki.
Ulkonäkö vaikuttaa myös. 50-vuotiaalla pitää olla nuorekas ulkonäkö nykyään. Ei ylipainoa.
Sanoisin, että höpö höpö. Tunnen ihan tavallisia, pulleita yli viisikymppisiä, jotka ovat töissä, pääsevät töihin ja ovat hyviä ja haluttuja työntekijöitä. Varmasti ulkonäöllä on merkitystä joissain töissä ja tietyillä aloilla on fyysisiä vaatimuksia, mutta en suostu uskomaan, että Suomi olisi vielä niin pilalla että meitä arvotettaisiin lärvän ja painoindeksin perusteella jos muuten on huippu.
Vierailija kirjoitti:
Mitäpä jos te tässä ketjussa olevat töitä etsivät pistäisit yhteisen firman pystyyn? Mitä osaisitte?
Mitäpä jos kertoisit, millä rahalla tämä taikatemppu tehdään ja millä eletään siihen asti, että leipä irtoaa?
Vierailija kirjoitti:
Kaikista ei ole näille aloille.
Miksi hoito- ja opetusalaa ei suositeltu insinööreille, kun
- Nokia meni nurin?
- paperitehtaita lakkautettiin?
- laivateollisuudesta lähti hommia?
Tuöllistyin kuuden vuoden kotiäiteilyn jälkeen parin puhelun ja sähköpostin avulla. Ei ne työt aina työkkärisivuilta löydy
Työllistyin kuuden vuoden kotiäiteilyn jälkeen parin puhelun ja sähköpostin avulla. Ei ne työt aina työkkärisivuilta löydy
Tosiasia on, että suurin osa hakemuksista ei johda haastatteluun ja suurin osa haastatteluista ei johda valintaan. Lisäksi osa hauista päättyy kokonaan ilman kenenkään palkkaamista.
Vierailija kirjoitti:
Työllistyin kuuden vuoden kotiäiteilyn jälkeen parin puhelun ja sähköpostin avulla. Ei ne työt aina työkkärisivuilta löydy
Mikä ala?
Joo. Itsekin sain juuri kielteisen päätöksen haastattelun jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäpä jos kertoisit, millä rahalla tämä taikatemppu tehdään ja millä eletään siihen asti, että leipä irtoaa?
Juuri näin. Kirjoittelin tuolla ketjun alkupäässä, mutten maininnut sitä, että olen ollut yli kymmenen vuotta yksinyrittäjänä. Ryhdyin aikoinani yrittäjäksi pakon edessä, mutta silloin ajat olivat toiset ja minulla sattuneesta syystä asiakaskunta valmiina. Upeita vuosia. Siitä huolimatta, että minun työssäni ei tarvitse investoida oikeastaan mitenkään (ja minulla ovat tarvittavat työvälineet jo olemassa), en lähtisi enää yrittäjäksi, vaikkei koronasta olisi koskaan kuultukaan. Asiakaskuntani katosi luonnollisen poistuman myötä ja minun olisi pitänyt muuttua aggressiiviseksi myyjäksi, mikä minun luonteelleni on täysin mahdotonta. Lehti- ja verkkoilmoittelulla ei nimittäin pärjättäisi, vaan käytännössä olisi oltava puhelinmyyjä ja kilpailtava isojen firmojen häikäilemättömien ammattimyyjien kanssa. Ei onnistu. Ja sama pätee työnhakuun: osaan työni erittäin hyvin, mutta tehtäviini kuulumattomaan työnhakuteatteriin ja -kampanjointiin minulla ei ole kykyjä, ei, vaikka kuinka koulutettaisiin.
"Perustetaan yritys; mitäs se yritys voisi tehdä?" -ajattelu sopii iltapäivälehtien värikkäiden viihdeartikkelien materiaaliksi, ja näissä artikkeleissa jätetään paljon karvaita asioita kertomatta. Esimerkiksi se, montako euroa toiminnan on tuotettava, jotta yrittäjä tai useampi saisi edes asumiskulunsa katetuiksi joka kuukausi.
Miten olis niiden kuvien tulkitseminen kotomaassa? Pitääkö siihen olla erikoislääkäri . siis onko?
"Lääketieteellisen johtajan mukaan Digifundus Oy tuottaa
Jyväskylän kaupungin diabeetikoiden silmänpohjakuvausten lisäksi oheispalvelut,
joita ovat silmälääkärin lausunto-, ajanhallinta-, kutsu- ja
vastauskirjepalvelu.
Palvelukokonaisuuden sisältö on sovittu yhdessä Keski-Suomen sairaanhoitopiirin
silmätautien yksikön ja Jyväskylän kaupungin edustajien kanssa.
Lääketieteellinen johtaja toteaa, että vastauskirjeen lähettämisestä, sisällöstä
ja allekirjoituksesta on sovittu yhdessä Jyväskylän kaupungin kanssa.
Kirjeen tarkoituksena on lisätä diabeetikoiden tietämystä sairaudestaan ja sitä kautta
parantaa omahoitoa. Mikäli kirjeen saanut henkilö haluaa lisätietoja kirjeen sisällöstä,
on hänellä mahdollisuus saada lisätietoja paikalliselta diabeteshoitajalta tai omalta lääkäriltään."
---jos joku ei kuitenkaan jaksa/ehdi kokonaan lukemaan.
Lähettääkö ne kutsun kuvaukseen kaikille 100-vuotiaillekin?
Siinä kuvauksessa käytetään silmän mustuaista laajentavia tippoja, oftan Tropicamid
Sen pakkausseloste on kyllä melkoinen, kun apuaineiden listassa lukee Keuhkopöhön aiheuttava aine,
siis tuntien kuluttua!
Löytyy käyttöturvallisuustiedotteesta: B e n t s a l k o n i u m k l o r i d i :
"aine on syövyttävää silmille, iholle ja hengitysteille.
Syövyttävää nieltynä.
Liuoksen nieleminen voi aiheuttaa aineen joutumisen keuhkoihin ja kemiallisen keuhkotulehduksen vaaran"