Vuokraisitko asunnon, jossa yksi huone ei kuulu sopimukseen
Koska vuokranantaja säilyttää huoneessa henkilökohtaista omaisuuttaan?
Kommentit (116)
Jos siihen huoneeseen Kuljetaan asuntoni kautta niin ei jos
Alennus ei ole huomattava
Saa tulla 2 krt vuodessa etukäteen sopimalla ja minä päästän sinne
Olen vuokrannut, eikä siinä ollut ongelmaa. Vuokran-antaja ilmoitti ajoissa milloin oli tarve käydä tavaroillaan. Huone oli yläkerrassa ja sinne meni eteisestä raput. Ei vuokran-antaja tullut sen kummemmin sisään alakertaan.
Vierailija kirjoitti:
Tilanne siis juuri tuollainen että vuokranantaja on lähdössä ainakin pariksi vuodeksi ulkomaille ja jättäisi kolmion yhteen huoneeseen tavaroitaan, ja vuokraisi lopun asunnon kaksiona. Olisi hyvällä sijainnilla ja muutenkin kiva, mutta silti vähän epäilyttää tuollainen järjestely.
No jos se on ulkomailla niin tuskin se tulee sinne kamojaan kolistelemaan. Olen se joka sanoi itse harkinneensa tätä systeemiä vuokraisantänä. Kyllä jokainen järjellinen ihminen ymmärtää että asunto kuuluu vuokra-aikana vuokralaiselle.
Vuokrasin ja oli ok. Huoneen oven sai auki ja siellä oli hänen huonekalujensa varasto. Huoneessa sai käydä, mutta ei sillä mahtunut tekemään muuta kuin katsomaan ikkunasta ulos:) Vuokrasin kolmion siis kaksiona, kun yksi huone ei ollut käytettävissä.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu tilanteesta. Pakkoraossa kyllä varmaan, mutta ns. normaaliolossa en. Sieltä ylimääräisestä huoneesta voisi levitä likaa, pölyä ja hajuja muuhun huoneistoon. Lisäksi vuokranantajan pitäisi tajuta, ettei hän voisi sitä huonetta käyttää kuten varastoa kuitenkaan. Ei hän voisi siellä alinomaan rampata, tai tuoda/hakea sieltä tavaraa minun kanssani asiasta etukäteen sopimatta. Ei myöskään silleen, että soittaa tyyliin varttia ennen tuloaan, että olisi nyt tulossa hakemaan jotain tms. Ei silloin kun itse olen poissa kotoa. Veikkaan että vuokranantaja, joka tuollaista ehdottaisi, ei ehkä olisi ihan loppuun asti miettinyt, mitä tuollainen järjestely käytännössä tarkoittaa, joten riski sille, että ongelmia tulisi, on suuri.
Miksi ei voisi käyttää itselleen jättämäänsä huonetta juuri silloin kun tahtoo? Sinä olisit vuokrannut vain osan asunnosta, et koko asuntoa.
Enkä keksi, miten suljetun oven takaa asuntoon tulisi likaa ja hajuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En. Tuohan on suora takaportti sille että vuokranantaja saa tulla asuntoon milloin huvittaa. Tulee mieleen vähän palstan vanhat ketjut hulluista vuokranantajista joissa vuokranantaja päätti tulla k-kalle ilmoittamatta kun asunto sattui matkan varrelle.
Tarkoititko kakalle?
Kyllä. Ja esimerkki on suoraan jostain palstan vanhasta ketjusta jonka joskus luin.
Vierailija kirjoitti:
En todellakaan vuokraisi. Joskus sellaista joku tarjosi. Vuosia sitten. Normaalia vuokraa pyysivät ja olisivat jättäneet yhden huoneen lukituksi varastotilaksi kun muuttivat vuodeksi ulkomaille. Siis vuoden soppari olis ollut. Edes alennuksella en olis suostunut. Kun niitä varastoja kamoilleen voi vuokrata muualtakin siksi aikaa.
Voi kai, mutta kun ottaa huomioon roudaamiskustannukset, niin asunnosta riippuen voi syödä jopa koko vuokratuoton. Ihan pienellä tuotolla ei vuokraamaan kannata ruveta jos on tarkoitus asunnossa myöhemmin itse asua - riski siihen, että jotain menee rikki tms. on turhan iso.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En. Tuohan on suora takaportti sille että vuokranantaja saa tulla asuntoon milloin huvittaa. Tulee mieleen vähän palstan vanhat ketjut hulluista vuokranantajista joissa vuokranantaja päätti tulla k-kalle ilmoittamatta kun asunto sattui matkan varrelle.
Ei ole takaportti. Mikä sua vaivaa kun kirjoitat kakalle noin? K-Kalle kuulostaa muuten Pirkka-lähikauppiaalta 😂
Jos huone on varastona ja lukittu niin, etten minä sinne pääse, niin mikä etten vuokraisi. Asuntoon ei silti tulla etukäteen ilmoittamatta, siitä pitää huolen laki.
Mikä laki? Jos minulla on 75 neliön kolmio ja vuokraan siitä 59 neliötä eli 2h+k+kph, niin mikä laki minua estää sitä yhtä 16 neliön huonetta käyttämästä silloin kun haluan?
Olen vuokrannutkin, eikä ollut mitään ongelmaa. Sen 3 vuoden aikana mitä siinä asuin, vuokranantaja kävi ehkä kaksi kertaa hakemassa tavaroitaan ja ilmoitti/pyysi lupaa hyvissä ajoin. Ei haitannut yhtään, kun kämppäkin oli muuten viihtyisä ja hyvällä paikalla.
Vierailija kirjoitti:
Tilanne siis juuri tuollainen että vuokranantaja on lähdössä ainakin pariksi vuodeksi ulkomaille ja jättäisi kolmion yhteen huoneeseen tavaroitaan, ja vuokraisi lopun asunnon kaksiona. Olisi hyvällä sijainnilla ja muutenkin kiva, mutta silti vähän epäilyttää tuollainen järjestely.
En itse näe tuossa ongelmaa. Jos asunto on edullinen ja hyvällä paikalla, niin se menee nopeasti. Ja epäluulostasi teen tulkinnan, että olet jonkun verran pedantti, joten ihanteellinen vuokralainen. Tavallaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole takaportti. Mikä sua vaivaa kun kirjoitat kakalle noin? K-Kalle kuulostaa muuten Pirkka-lähikauppiaalta 😂
Jos huone on varastona ja lukittu niin, etten minä sinne pääse, niin mikä etten vuokraisi. Asuntoon ei silti tulla etukäteen ilmoittamatta, siitä pitää huolen laki.
Et vissiin hirveästi ymmärrä sitovia sopimuksia jos et ymmärrä sitä että sinulla on oikeus päästä tuohon yhteen huoneeseen ihan silloin kuin haluat. Ps. ei ole ongelmani jos sinulla on tuttavallinen ja rento suhde kakka-sanaan.
Asuin opiskeluaikana kaksion isommassa huoneessa siten, että maksoin 200 e/kk (vastaavankokoisten asuntojen vuokra oli noin 500 e/kk) ja pienemmässä oli viikolla omistajan lukioikäinen lapsi 2-4 tuntia päivässä odottamassa kyytiä kotiin tai harrastusten alkamista. En tiedä, oliko hän siellä oikeastaan koskaan, sillä emme nähneet toisiamme. Minulle tuo oli halpa ja helppo tapa asua keskellä kaupunkia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä laki? Jos minulla on 75 neliön kolmio ja vuokraan siitä 59 neliötä eli 2h+k+kph, niin mikä laki minua estää sitä yhtä 16 neliön huonetta käyttämästä silloin kun haluan?
Tottakai se lisätään siihen vuokrasopimukseen, että millainen käyttöoikeus jää vuokranantajalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai se lisätään siihen vuokrasopimukseen, että millainen käyttöoikeus jää vuokranantajalle.
Jos ei ole mitään mainintaa, ei käyttöoikeudessa ole mitään rajoitusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä enemmän vuokraamiseen sisältyy kaikenlaista säätöä ja tavallisesta poikkeavia ehtoja, sitä huonompi kokemus se vuokralaiselle tulee olemaan.
Me laitoimme ok-talon vuokralle, kun olimme pari vuotta ulkomaan töissä. Yksi huone oli meidän varastotilana ja loput huoneet 4h+ keittiö oli vuokralaisella. Emme käyneet kertaakaan talollamme, vaikka kävimme Suomessa. Toimi hienosti, vuokra oli muutenkin alakanttiin, koska emme halunneet jättää ok-taloa asumattomaksi.
Vuokraisin, jos vielä on ulkomailla. Tuskin siis ramppaa kämpässä jatkuvasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei ole mitään mainintaa, ei käyttöoikeudessa ole mitään rajoitusta.
Voidaan sopia suullisena, sietää katsoa mitä lupailee.
En vuokraisi ikinä. Tympäisee ajatellakin jonkun romuja kotonani. Olen jonkun verran siisteyspakkomielteinen ja hirvittää se pölyn määrä, jota romuvarasto kerää. Puhumattakaan varastollaan tonkimassa käyvästä vuokranantajasta.
Lisäys: huoltoyhtiöllä pitää olla avain ko. huoneeseen.