Äidin hätä huostatuista lapsista
On tää suomalainen lastenkotitodellisuus niin järkky... Yh-äidiltä viedään lapset matalalla kynnyksellä, jos ei tajua ettei kannata hakea apua lastensuojelusta. Lopputulema: ennen iloiset ja vilkkaat tytöt suljetaan lastenkoteihin, erotettuna toisistaan, he ovat vuosien ajan suljettuna vankiloihin ilman virikkeitä ja ilman mitään järkevää tekemistä, ja kun tästä syntyy lapsille ongelmia, siitä syytetään lasten äitiä ja lapsuudenkotia, psyykenlääkkeitä pakkosyötetään, molemmat ovat tahoillaan muuttuneet itsetuhoisiksi ja yrittäneet itsemurhaa useamman kerran, äiti on huolesta sekoamispisteessä, toinen tyttäristä on menettänyt puhekykynsä, molemmat lihoneet valtavasti, mitään yhteydenpitoa ei saa olla ilman että joku kuuntelee.. ei hatkaamismahdollisuutta näillä kilteillä tytöillä toisin kuin monilla huostatuilla raggareilla. Lääkärit neuvovat että tyttöjen pitäisi päästä kotiin, mutta sossut eivät välitä näistä neuvoista. Joitain yhteyksiä on syntynyt jo lapsiinsekaantujiin... Näissä olosuhteissa moni huostalapsi yrittää itsemurhaa ja onnistuukin. Eikä kukaan välitä tai tee mitään. Nää jutut on suoraan natsisaksasta, mitä meidän maassa tapahtuu salaa vaitiolovelvollisuuden turvin. Eikä kukaan välitä tai halua auttaa. 😢 Eikä näitä yleensä edes uskota. Suomalaiset on alistujakansaa, muissa maissa mellakoitaisiin tällaisesta...
Ja nämä kaikki asiat voidaan myös todistaa asiakaskirjausten ja lääkärinlausuntojen pohjalta. Hyviä lakimiehiä ei vaan riitä kaikille ja moni lakimies häviää nämä jutut tahallaan, koska saavat kuitenkin saman rahan ja saattavat joutua ongelmiin oikeuslaitoksen kanssa jos todistavat virkamiehiä vastaan. Jopa poliisi on suurimmalta osin alisteinen lastensuojelun tädeille.
Kommentit (284)
olipas outoa tekstiä.
Kaverin lapset huostaanotettiin pari vuotta sitten viideksi kuukaudeksi. Heidät laitettiin paikalliseen laitokseen, josta pääsi kulkemaan tähän omille kulmille ja kavereiden luokse kuten kotonakin. Kello 21.00 piti olla siellä takaisin, joka ilta. Viikonloppuisin pääsi kavereille yökyläänkin, kunhan oma sossu oli tarkistanut taustat. (kuten vanhemmat tekevät yleensä, kun lapset yökyläilevät kavereillaan, eikö je?)
Kiireellisen huostaanoton syynä oli kaverin alamäki. Alkoi viina maistua ja sen hetkinen mieskin hyvin epämääräinen tappelija. Siinä oli vuodessa mennyt kämppä ja työpaikkakin. Jatkuvaa dokaamista ja tappelua. Mäkin olin yksi lasun tekijöitä.
Kaveri näki huostaanoton tarpeellisena itselleen. Nyt hänen on viimeinen aika ryhdistäytyä. Vaikka moni oli sitä jo aiemmin sanonut ja olisihan siihen päätökseen ilman sossuakin voinut tulla... mutta.
Hän oli hyvin myötämielinen kaikkeen, mitä sossu ehdotteli ja vaati. Lähihoitajana työllistyi nopeasti uuteen paikkaan. Sossun avulla sai asunnon nopeasti. Tapaamiset järjestyi kivasti ja lapset pikku hiljaa alkoi olemaan kotonaan enemmän ja enemmän. Lopulta pääsivät takaisin kotiin, sossun valvoessa koko ajan.
Tässä oli pari plussaa. Se mies sai kenkää ensimmäisenä ja äidin asenne oli avoin ja vastaanottava. Viinin kanssa läträäminen väheni ei vielä loppunut, muttei tapaamisissa ollut kännissä tai krapulassa enää.
Yhteystyö näissä on se, joka kannattaa!
Oma kokemukseni kirjoitti:
Tiedän kokemuksesta,
ettei huostaanottoa tehdä kevein perustein. Kaikenlaisia tukitoimia koetetaan ensin !!Tilanne on jo todella paha, silloin kun lapset viedään.
Sinun oma kokemuksesi ei todellakaan kata koko suomenmaata. Ei sossut itsekään tunne muiden kaupunkien sossuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei täällä huostaanoteta lapsia " matalalla kynnyksellä". Lastensuojelulaitokset ovat ylikuormittuneet, huostaanotto tulee kunnalle TODELLA kalliiksi ja Suomessa vanhemmilla on todella vahvat oikeudet lapsiinsa, vaikka olisi pahoja mielenterveysongelmia, päihdeongelmia ym. Jos huostaanotto tehdään, sitä ennen on koitettu tehdä perhetyötä ym. ja annettu monta mahdollisuutta.
Huostaanotto myös puretaan, jos vanhempi saa elämänsä kuntoon. Et kai ole koko tämän ajan mustamaalannut lapsillesi valtiota ja laitoksen työntekijöitä, ja valittanut että teitä on kohdeltu väärin? Ei ihme, että lapset voivat huonosti. He ovat lojaaleja äidilleen.
Liittymättä aloituksen tapaukseen, niin tosiasiassa huostaanottoja puretaan hyvin, hyvin harvoin.
"- toisaalta, jos huostaanottopäätös tehdään, se puretaan todella harvoin. Aineiston mukaan vaikuttaakin siltä, että kerran tehty huostaanotto jatkuu usein lapsen täysi-ikäisyyteen saakka."
Samassa artikkelissa todetaan, että kynnys huostaanottoon on todella korkealla, sitä ei tehdä kevein perustein ja sitä on edeltänyt lukuisia muita tukitoimia.
Huostatuista.Huostaan otetuista.
Vierailija kirjoitti:
olipas outoa tekstiä.
Kaverin lapset huostaanotettiin pari vuotta sitten viideksi kuukaudeksi. Heidät laitettiin paikalliseen laitokseen, josta pääsi kulkemaan tähän omille kulmille ja kavereiden luokse kuten kotonakin. Kello 21.00 piti olla siellä takaisin, joka ilta. Viikonloppuisin pääsi kavereille yökyläänkin, kunhan oma sossu oli tarkistanut taustat. (kuten vanhemmat tekevät yleensä, kun lapset yökyläilevät kavereillaan, eikö je?)
Kiireellisen huostaanoton syynä oli kaverin alamäki. Alkoi viina maistua ja sen hetkinen mieskin hyvin epämääräinen tappelija. Siinä oli vuodessa mennyt kämppä ja työpaikkakin. Jatkuvaa dokaamista ja tappelua. Mäkin olin yksi lasun tekijöitä.
Kaveri näki huostaanoton tarpeellisena itselleen. Nyt hänen on viimeinen aika ryhdistäytyä. Vaikka moni oli sitä jo aiemmin sanonut ja olisihan siihen päätökseen ilman sossuakin voinut tulla... mutta.
Hän oli hyvin myötämielinen kaikkeen, mitä sossu ehdotteli ja vaati. Lähihoitajana työllistyi nopeasti uuteen paikkaan. Sossun avulla sai asunnon nopeasti. Tapaamiset järjestyi kivasti ja lapset pikku hiljaa alkoi olemaan kotonaan enemmän ja enemmän. Lopulta pääsivät takaisin kotiin, sossun valvoessa koko ajan.
Tässä oli pari plussaa. Se mies sai kenkää ensimmäisenä ja äidin asenne oli avoin ja vastaanottava. Viinin kanssa läträäminen väheni ei vielä loppunut, muttei tapaamisissa ollut kännissä tai krapulassa enää.
Yhteystyö näissä on se, joka kannattaa!
Sossut ja lastenkodit ovat keskenään todella erilaisia. Ihme juttu, että jokainen yhteen hyvään sossuun törmännyt heti kuvittelee, että kaikki muutkin tuhannet tossut ovat samanlaisia. Tämä ei ole kovin älykästä.
Omalle kohdalle osunut todella epäpäteviä. Jos alunpitäen oltaisiin saatu apua perheen tilanteeseen en olisi joutunut viemään lastani huumevieroitukseen.
Iloinen, ihana ja pirteä lapsi opetteli huonot tavat laitoksessa ja lääkitsi masennustaan huumeilla. Kunpa olisi päässyt terapiaan heti kun trauma tapahtui. Sossu päätti toisin.
Vierailija kirjoitti:
Omalle kohdalle osunut todella epäpäteviä. Jos alunpitäen oltaisiin saatu apua perheen tilanteeseen en olisi joutunut viemään lastani huumevieroitukseen.
Iloinen, ihana ja pirteä lapsi opetteli huonot tavat laitoksessa ja lääkitsi masennustaan huumeilla. Kunpa olisi päässyt terapiaan heti kun trauma tapahtui. Sossu päätti toisin.
😢
Vierailija kirjoitti:
Miksi et vienyt lastasi terapiaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mitä tämä huolesta sekaisin oleva äiti on tehnyt tilanteensa korjaamiseksi?
Ihan aikuisten oikeasti, ei niitä lapsia viedä jos ei ole mitään syytä. Siis mitään.
Ei viety multakaan vaikka lapsen isä narkki. Ei edes uhattu. Minulla oli oma asunto ja miehellä ei avainta. Itse olin normaali ja välittävä äiti joka teki kaiken lapsen parasta ajatellen.
Jätin miehen kyllä pian.
Sen jälkeen purettiin lasu-asiakkuuskin eikä 16 vuoteen ole tarvinnut asioida siellä.Syy ei edes nimellisestiollut kodissa eikä äidissä eikä missä on paperissa lue huostaanoton syytä, sitä et hänelle olla suostuttu kertomaan. Ilmeisesti toisella lapsella oli ADHD ja se on jollain tavalla vaikuttanut asiaan, mutta mikään laki ei oikeuta huostaanottoa tuolla perusteella.
No, minullakin adhd ja lapsellanikin.
En usko että yksinään on syy?
Olen huolehtinut lapseni asianmukaiset kuntoutukset ja vaatinutkin niitä.
Rakastan vaatteita ja lapselleni ostin kaikki vimpan päälle. Osaan laittaa ruokaa ja huolehtia siitä että lapsella on ruokaa ruoka-aikoina. Koti ajoittain toki sotkuinen muttei kuitenkaan likainen. Enää ei ole kun lapsi ei sotke samoun kuin pienenä.
Olen opetellut arjen hallintaa. Ei voi käyttää tekosyynä että adhd. Siihenkin saa apua ja tukea. En käytä lääkitystä.
Suostuin myös neuvolapsykologin tapaamisiin jossa minun ja lapsen vuorovaikutusta tarkkailtiin ja siinä ei todettu olevan mitään häikkää. Lapseni nyt fiksu teini. On hyvät sosiaaliset taidot jne.Ja ei minullekaan aina ne kivoimmat sossut osuneet. Kyllä siellä yksikin kaiveli vaikka mitä.
Lapseni oli kerran mukana tapaamisessa kun en saanut häntä hoitoon. Tämä sossu meuhkasi isoon ääneen huumeista ja siitä että lapsi näkee. Totesin vaan että minun kodissa ei huumeitä käytetä, itse en käytä, en ole käyttänyt enkä tule käyttämään. Sanoin myös etten lapsen aikana puhu noin suoraan päihteistä ja pyysin olla toistelematta sanaa "huume".
Pysyin rauhallisena vaikka sieltä tuli kaikennäköistä. En ottanut syytöksiä vastaan hiljaa vaan vastasin asianmukaisesti enkä alkanut huutamaan tai itkemään.Jos siellä "sekoaa" ja huutaa kurkku suorana niin kyllähän se vähän epävakaalta vaikuttaa. Siltikään tuskin tuollaisen purkauksen vuoksi lasta vietäisiin?
Veikkaan myös että asunnon kunto vaikuttaa myös. Jos on aivan saastainen koti niin täytyyhän siihen puuttua. Jos vanhempi ei reagoi niin kertoo myös jotain.
Myös se että vanhempi viipottaa omia menojaan jatkuvasti tai kotona rampaa epämääräistä porukkaa niin onhan se syy puuttua. Jos vanhempi ei reagoi, edelleen kertoo jotain vanhemmasta.En vaan usko että syyttä vietäisiin kenenkään lasta. Toki onhan se vaikea myöntää itselleen että mokasi ja helposti sytyttelee muita ja piiloutuu diagnoosien taa. En voi siivota kun mulla adhd tao tehdä sitä tai tätä.
Jos on lapsi niin siitä pidetään huolta, oli mikä diagnoosi tahansa.
Jos ei pysty niin sitten voi katsoa peiliin.Itsekin siis olet joutunut epäasiallisen käytöksen uhriksi, ja jaksat sitten syytellä näitä uhreja, jotka eivät ole epäasiallista kohtelua kohdatessaan pystyneet pysymään tyynenä? Miksi toimit näin? Eikö ne väärin toimivat ole jossain muualla kuitenkin?
Tällä syyttelyn kehällä ei saavuteta kuitenkaan yhtään mitään. Miksi sitä toimintaa ei voida vaatia korjaamaan, missä se ongelma todella on?
- Eri
Niin, en usko edelleenkään että yksittäinen tunteenpurkaus on huostaanoton syy kuten kirjoitin.
Aina ei vanhempi näe mikä on lapselleen parhaaksi ja jos vanhempi toistuvasti sabotoi muiden yrityksiä toimia lapsen parhaaksi niin mitä siinä voi sitten tehdä?
Edelleen, joku syy siinä on miksi lapsen käytös on huomioitu. Sille koitetaan löytää ratkaisu ja kyllähän se ihmetyttää jos vanhempi lyö kapuloita rattaisiin.
Ei kukaan tavallisesta oppilaasta huolestuisi. Jotain on. Eikä mikään "tunnilla pöliseminenkään" ole syy. Kyllä siinä on jotain paljon isompaa että esim opettaja huolestuu. Kun ilmeisesti joku taho on ollut huolissaan lapsesta kun lasukin tehty?
Kerron vielä yhden esimerkin.
Olin siivoamassa yhtä asuntoa johon sossut olivat ihan palkanneet siivoojan.
Se asunto oli jotain aivan järkyttävää!
Äiti toivoi että pestään lattiakaivo. Joo kun ensin sai raivattua tiensä kylppäriin. En pessyt sitä lattiakaivoa kun koin että on paljon muutakin hommaa. Aikaa oli 2 tuntia ja ehdin sinä aikana parin kanssa siivoamaan sen olohuoneen. Se kertoo jo siitä kuinka saastaista siellä oli. Ehdittiin myös kylppärissä siivota pönttö ja lavuaari ja vähän raivata sitä pyykkiä jota oli säkkikaupalla. Olin raskaana ja pelkäsin saavani sieltä jonkun taudin ihan oikeasti.
Tämä nainen oli sitten puhunut kaverilleen että ei edes lattiakaivoa pessyt ja oli haukkunut sen ettei kahdessa tunnissa saatu enempää aikaiseksi.
Tämä kaverin kaveri sitten kertoi tämän minulle (ei tiennyt että minä olin siivoamassa). Tämä äiti ei nähnyt yhtään mitään ongelmaa asuntonsa kunnossa.
Äiti tuijotti tietokonetta koko sen ajan. Kolme lasta likaisissa vaatteissa tuijotti omia älylaitteitaan. Yksi lapsi jutteli minulle ja haki huomiota. Keittiössä kymmeniä muropaketteja. Tyhjiä, täysiä ja siltä väliltä. Ei siellä mahtunut ruokaa laittamaan ja likaisesta murokulhovuoresta päätellen ei muuta syötykään.
Lattia tahmea maidosta ja kaakaosta. Sen joo ehdin pyyhkäistä vielä.
Heillä oli myös eläimiä. Kissoja ja jyrsijöitä. Niillä oli puhtaat jutut.
Tämä äiti kirjoittelee usein facebookin yleisellä palstalla kaikesta epäkohdista. Vikaa hänessä ei ole.
Jos lapset lähtisi niin arvaat varmaan missä vika (no tietty sossussa) ja kaverit peesaa vieressä kun ei ihan koko totuutta tiedä.
Ja ei, en tehnyt lasua kun tiesin että ovat jo lasun asiakkaita.
Ja vielä, ei kukaan niitä lapsia kadunvarsilta nappaa huostaan tuosta vaan, ilman syytä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Iloinen, ihana ja pirteä lapsi opetteli huonot tavat laitoksessa ja lääkitsi masennustaan huumeilla. Kunpa olisi päässyt terapiaan heti kun trauma tapahtui. Sossu päätti toisin.Miksi et vienyt lastasi terapiaan?
Luotin sossuun ja lasuun. Piti olla hyvä paikka jossa osaamista. Ei ollut mitään.
Vierailija kirjoitti:
Ihan aikuisten oikeasti, ei niitä lapsia viedä jos ei ole mitään syytä. Siis mitään.
Ei viety multakaan vaikka lapsen isä narkki. Ei edes uhattu. Minulla oli oma asunto ja miehellä ei avainta. Itse olin normaali ja välittävä äiti joka teki kaiken lapsen parasta ajatellen.
Jätin miehen kyllä pian.
Sen jälkeen purettiin lasu-asiakkuuskin eikä 16 vuoteen ole tarvinnut asioida siellä.
No näin oli sinulla, mutta toisenlaisia tapauksia löytyy liikaa. Minulla ei ole itselläni ollut koskaan minkäänlaista omakohtaista kosketusta lastensuojeluun, vain työni merkeissä. Silti tiedän monia, jotka ovat, jostain kumman syystä, joutuneet aivan liian matalalla kynnyksellä lastensuojelun hampaisiin. Minulla ei ole mitään syytä epäillä heidän kokemaansa. Suomessa on liikaa vastuuttomia huostaanottoja,
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jätin miehen kyllä pian.
Sen jälkeen purettiin lasu-asiakkuuskin eikä 16 vuoteen ole tarvinnut asioida siellä.No näin oli sinulla, mutta toisenlaisia tapauksia löytyy liikaa. Minulla ei ole itselläni ollut koskaan minkäänlaista omakohtaista kosketusta lastensuojeluun, vain työni merkeissä. Silti tiedän monia, jotka ovat, jostain kumman syystä, joutuneet aivan liian matalalla kynnyksellä lastensuojelun hampaisiin. Minulla ei ole mitään syytä epäillä heidän kokemaansa. Suomessa on liikaa vastuuttomia huostaanottoja,
Suomessa on myös paljon vanhempia, jotka kokevat etteivät he ole tehneet yhtään mitään väärin ja miten kaikki on sossujen syytä.
Helpompi on syyttää sossuja kuin huomata ja myöntää itselle, että on oikeasti kyvytön vanhempi, ja lapsilla on parempi siellä lastenkodissa.
Huostia puretaan Suomessa aniharvoin, 5-10% vuodessa.
"Mikä on vallassamme tehdä, se on vallassamme jättää tekemättä." — Aristoteles
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jätin miehen kyllä pian.
Sen jälkeen purettiin lasu-asiakkuuskin eikä 16 vuoteen ole tarvinnut asioida siellä.No näin oli sinulla, mutta toisenlaisia tapauksia löytyy liikaa. Minulla ei ole itselläni ollut koskaan minkäänlaista omakohtaista kosketusta lastensuojeluun, vain työni merkeissä. Silti tiedän monia, jotka ovat, jostain kumman syystä, joutuneet aivan liian matalalla kynnyksellä lastensuojelun hampaisiin. Minulla ei ole mitään syytä epäillä heidän kokemaansa. Suomessa on liikaa vastuuttomia huostaanottoja,
Suomessa on myös paljon vanhempia, jotka kokevat etteivät he ole tehneet yhtään mitään väärin ja miten kaikki on sossujen syytä.
No voi helvetti, nää yhdet tapaukset ei tee tyhjäksi toisia! Mikä siinä on niin vaikea ymmärtää, että lastensuojelutyöntekijöitä on todella erilaisia, samoin kuin heidän asiakkaitaan???... Suomessa nyt asuu kuitenkin miljoonia ihmisiä, etkä sinä heistä kaikkia tunne! Onko sinusta hyvä, että nyt nuo aloituksen tytöt ovat lihoneet ja menettäneet puhekykynsä ja ajautuneet itsemurhayrityksiin lastenkodeissa?? Sekö on jotenkin parempi, kuin että heidän omassa kodissaan on mahdollisesti hiukan sotkuista Mikä sekin on vain sinun omaa keksintöäsi???? Eihän noin hirveitä oloja ole yhtään kenenkään lapsen omassa kodissa, tai lääkkeiden pakkosyöttöä aggressio-ongelmiin jotka ovat vasta alkaneet lastenkodissa.
Suomessa tehdään myös hoidollisia huostia, esim. viedään CFS/ME-lapsia. Joka on neurologinen sairaus.
Suomi on lähes ainoa maa jossa tuota sairautta ei pidetä minään, jonkun Kroatian kanssa samalla linjalla.
Muissa maissa sairaus on somaattinen ja siihen voi jopa saada hoitoa.
https://yle.fi/uutiset/3-11029286
"Mikä on vallassamme tehdä, se on vallassamme jättää tekemättä." — Aristoteles
Vierailija kirjoitti:
Helpompi on syyttää sossuja kuin huomata ja myöntää itselle, että on oikeasti kyvytön vanhempi, ja lapsilla on parempi siellä lastenkodissa.
Luitko yhtäkään tähän ketjuun pistettyä linkkiä lehtijuttuihin, tampio??...
Vierailija kirjoitti:
Oliko tällä teinisurman uhrilla jotenkin PAREMPI lastenkodissa kuin omassa kotonaan???...
Nää sossun puolustelijat ovat kaikki näköjään kyvyttömiä lukemaan yhtään lehtijuttua, esim. tätä Ylen juttua siitä miten lastensuojelusta tuli bisnestä.
Psykiatrit antaa uhreille hullun diagnoosit ja tekijät on terveitä !