Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Äidin hätä huostatuista lapsista

Vierailija
17.02.2021 |

On tää suomalainen lastenkotitodellisuus niin järkky... Yh-äidiltä viedään lapset matalalla kynnyksellä, jos ei tajua ettei kannata hakea apua lastensuojelusta. Lopputulema: ennen iloiset ja vilkkaat tytöt suljetaan lastenkoteihin, erotettuna toisistaan, he ovat vuosien ajan suljettuna vankiloihin ilman virikkeitä ja ilman mitään järkevää tekemistä, ja kun tästä syntyy lapsille ongelmia, siitä syytetään lasten äitiä ja lapsuudenkotia, psyykenlääkkeitä pakkosyötetään, molemmat ovat tahoillaan muuttuneet itsetuhoisiksi ja yrittäneet itsemurhaa useamman kerran, äiti on huolesta sekoamispisteessä, toinen tyttäristä on menettänyt puhekykynsä, molemmat lihoneet valtavasti, mitään yhteydenpitoa ei saa olla ilman että joku kuuntelee.. ei hatkaamismahdollisuutta näillä kilteillä tytöillä toisin kuin monilla huostatuilla raggareilla. Lääkärit neuvovat että tyttöjen pitäisi päästä kotiin, mutta sossut eivät välitä näistä neuvoista. Joitain yhteyksiä on syntynyt jo lapsiinsekaantujiin... Näissä olosuhteissa moni huostalapsi yrittää itsemurhaa ja onnistuukin. Eikä kukaan välitä tai tee mitään. Nää jutut on suoraan natsisaksasta, mitä meidän maassa tapahtuu salaa vaitiolovelvollisuuden turvin. Eikä kukaan välitä tai halua auttaa. 😢 Eikä näitä yleensä edes uskota. Suomalaiset on alistujakansaa, muissa maissa mellakoitaisiin tällaisesta...

Ja nämä kaikki asiat voidaan myös todistaa asiakaskirjausten ja lääkärinlausuntojen pohjalta. Hyviä lakimiehiä ei vaan riitä kaikille ja moni lakimies häviää nämä jutut tahallaan, koska saavat kuitenkin saman rahan ja saattavat joutua ongelmiin oikeuslaitoksen kanssa jos todistavat virkamiehiä vastaan. Jopa poliisi on suurimmalta osin alisteinen lastensuojelun tädeille.

Kommentit (284)

Vierailija
101/284 |
17.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei täällä huostaanoteta lapsia " matalalla kynnyksellä". Lastensuojelulaitokset ovat ylikuormittuneet, huostaanotto tulee kunnalle TODELLA kalliiksi ja Suomessa vanhemmilla on todella vahvat oikeudet lapsiinsa, vaikka olisi pahoja mielenterveysongelmia, päihdeongelmia ym. Jos huostaanotto tehdään, sitä ennen on koitettu tehdä perhetyötä ym. ja annettu monta mahdollisuutta.

Ei pidä paikkaansa. Kunnat saavat valtiolta miljardikaupalla rahaa sijoituksiin. Niiden jopa täytyy olla kannattavaa bisnestä koska yksityiset ulkomaiset yrittäjät pyörittävät näitä lastenkoti laitoksia ja tahkoavat niistä rahaa. Kunnnat tekevät erityisen paljon huostaanottoja juuri ennen deadlinea, jotta saadaan kasaan riittävä määrä huostaanottoja valtion tuen turvaamiseksi seuraavalle vuodelle.

Otappa ne lääkkeet nytte!

Vierailija
102/284 |
17.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei täällä huostaanoteta lapsia " matalalla kynnyksellä". Lastensuojelulaitokset ovat ylikuormittuneet, huostaanotto tulee kunnalle TODELLA kalliiksi ja Suomessa vanhemmilla on todella vahvat oikeudet lapsiinsa, vaikka olisi pahoja mielenterveysongelmia, päihdeongelmia ym. Jos huostaanotto tehdään, sitä ennen on koitettu tehdä perhetyötä ym. ja annettu monta mahdollisuutta.

Ei pidä paikkaansa. Kunnat saavat valtiolta miljardikaupalla rahaa sijoituksiin. Niiden jopa täytyy olla kannattavaa bisnestä koska yksityiset ulkomaiset yrittäjät pyörittävät näitä lastenkoti laitoksia ja tahkoavat niistä rahaa. Kunnnat tekevät erityisen paljon huostaanottoja juuri ennen deadlinea, jotta saadaan kasaan riittävä määrä huostaanottoja valtion tuen turvaamiseksi seuraavalle vuodelle.

Tämä on aiempien avausten perusteella ÄLYKKÄIDEN keskustelupalsta. Siis mensalaisten.

Miksi sinä ja kaltaisesi tulette tänne kommentoimaan turhia?

Jos äo on 85, siirtyy muualle.

Kiitos.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/284 |
17.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun kerran vaadit, niin tässä linkkiä:

https://yle.fi/aihe/artikkeli/2012/08/02/lasten-huostaanotoista-tuli-bi…

Vierailija
104/284 |
17.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lastensuojelusta on tullut miljoonabisnes:

https://www.is.fi/taloussanomat/yrittaja/art-2000001757336.html

Vierailija
105/284 |
17.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huostaanotto myös puretaan, jos vanhempi saa elämänsä kuntoon. Et kai ole koko tämän ajan mustamaalannut lapsillesi valtiota ja laitoksen työntekijöitä, ja valittanut että teitä on kohdeltu väärin? Ei ihme, että lapset voivat huonosti. He ovat lojaaleja äidilleen.

Älä kauha p_skaa!

"THL:n suurselvitys:

Huostaanottoja puretaan Suomessa harvoin – Joka kolmas sijoitus kestää yli puolet lapsen elämästä"

https://www.aamulehti.fi/uutiset/art-2000007300334.html

Seitsemän lastensuojelun viranomaista esitutkintaan

Äiti hakee nyt 7-vuotiaan lapsensa huostaanoton purkua. Hän on sitoutunut tekemään kaikkensa, jotta lapsi saisi palata kotiin.

https://www.iltalehti.fi/uutiset/a/2016062321783174

Niin koska huostaanotto tehdään vain siinä tilanteessa, että kaikki muut keinot auttaa perhettä on käytetty loppuun, ja on annettu ehkä vuositolkulla uusia tilaisuuksia. Kun huostaanotto tehdään, siihen on painavat syyt ja vanhemmuus täysin hukassa. Tuollaiset tilanteet valitettavasti harvoin paranevat ja lapsi tarvitsee tukea nofmaaliin kasvuun pitkän aikaa.

Älä höpötä.

Ihmisen elämäkö ei voi muuttua/parantua 20v aikana?

Voi, ja silti ei pureta!

Oikeastikin KUKAAN ei ole saanut elämäänsä kuntaan tuon pitkän 20v aikana? Kyllä varmasti on.

Huostasminen jatkuu koko lapsen elämän, 18v asti.

Miettikää lapsen etua myös.

Mikäli 2 vuotiaana huostaanotettu on kasvanut vaikka 10 vuotta sijaiskodissa ja äiti onkin raitistunut tällä aikaa, niin haluaa lapsen takaisin ja huostaanoton purun, niin voi olla ettei lapsi missään nimessä halua omasta perheestä muuttaa sen oudon tädin luokse jota bioäidiksi on pitänyt kutsua.

Lapset kasvaa kiinni sijsisvanhempiin eikä koe biovanhempia vanhemmikseen.

Näinkin voi toki olla. Mutta voisiko tässä taustalla olla myös sijaisvanhempien mustasukkainen halu omia nämä lapset? Sijaisvanhempina toimii ilmeisesti sekä sellaisia, joilla on omia lapsia tai sitten ei ole omia lapsia?

Sitten tullaan taas siihen, että miksi yleensäkin ihmisistä alunalkaenkaan tulee päihteidenkäyttäjiä? Onko jo sukupolvia taaksepäin tämä kehitys alkanut, vai voisiko olla raittiitakin aikaisemmissakin sukupolvissa, mutta joku asia on "napsauttanut kamelinselän", ja tästä on negatiivinen kehitys saanut alun? Eli ei missään geeneissä, vaan jotain on sattunut, mihin ei ole apua saanut, ja näin alkanut sukupolvien kierre?

Entä mistä todella mt-ongelmatkin johtuu? Ovatko syy vai seuraus? Nythän nekin ovat lisääntyneet, ja koronallakin on osuutensa. Miksi asioita ei haluta ennaltaehkäistä, eli onko todellakin niin, että kaikesta voi syyttää resurssien puutetta? Kuitenkin lasuihin ja muihin riittää energiaa, mutta ei sitten esim. matalan kynnyksen (konkreettiseen) apuun perheille (tai yksilöille, ajoissa) mieluusti vielä ilman virheitä? Eikä syytellä yksilöitä, vaikka olosuhteissakin olisi korjaamisen varaa.

Vierailija
106/284 |
17.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mitä tämä huolesta sekaisin oleva äiti on tehnyt tilanteensa korjaamiseksi?

Ihan aikuisten oikeasti, ei niitä lapsia viedä jos ei ole mitään syytä. Siis mitään.

Ei viety multakaan vaikka lapsen isä narkki. Ei edes uhattu. Minulla oli oma asunto ja miehellä ei avainta. Itse olin normaali ja välittävä äiti joka teki kaiken lapsen parasta ajatellen.

Jätin miehen kyllä pian.

Sen jälkeen purettiin lasu-asiakkuuskin eikä 16 vuoteen ole tarvinnut asioida siellä.

Syy ei edes nimellisestiollut kodissa eikä äidissä eikä missä on paperissa lue huostaanoton syytä, sitä et hänelle olla suostuttu kertomaan. Ilmeisesti toisella lapsella oli ADHD ja se on jollain tavalla vaikuttanut asiaan, mutta mikään laki ei oikeuta huostaanottoa tuolla perusteella.

No, minullakin adhd ja lapsellanikin.

En usko että yksinään on syy?

Olen huolehtinut lapseni asianmukaiset kuntoutukset ja vaatinutkin niitä.

Rakastan vaatteita ja lapselleni ostin kaikki vimpan päälle. Osaan laittaa ruokaa ja huolehtia siitä että lapsella on ruokaa ruoka-aikoina. Koti ajoittain toki sotkuinen muttei kuitenkaan likainen. Enää ei ole kun lapsi ei sotke samoun kuin pienenä.

Olen opetellut arjen hallintaa. Ei voi käyttää tekosyynä että adhd. Siihenkin saa apua ja tukea. En käytä lääkitystä.

Suostuin myös neuvolapsykologin tapaamisiin jossa minun ja lapsen vuorovaikutusta tarkkailtiin ja siinä ei todettu olevan mitään häikkää. Lapseni nyt fiksu teini. On hyvät sosiaaliset taidot jne.

Ja ei minullekaan aina ne kivoimmat sossut osuneet. Kyllä siellä yksikin kaiveli vaikka mitä.

Lapseni oli kerran mukana tapaamisessa kun en saanut häntä hoitoon. Tämä sossu meuhkasi isoon ääneen huumeista ja siitä että lapsi näkee. Totesin vaan että minun kodissa ei huumeitä käytetä, itse en käytä, en ole käyttänyt enkä tule käyttämään. Sanoin myös etten lapsen aikana puhu noin suoraan päihteistä ja pyysin olla toistelematta sanaa "huume".

Pysyin rauhallisena vaikka sieltä tuli kaikennäköistä. En ottanut syytöksiä vastaan hiljaa vaan vastasin asianmukaisesti enkä alkanut huutamaan tai itkemään.

Jos siellä "sekoaa" ja huutaa kurkku suorana niin kyllähän se vähän epävakaalta vaikuttaa. Siltikään tuskin tuollaisen purkauksen vuoksi lasta vietäisiin?

Veikkaan myös että asunnon kunto vaikuttaa myös. Jos on aivan saastainen koti niin täytyyhän siihen puuttua. Jos vanhempi ei reagoi niin kertoo myös jotain.

Myös se että vanhempi viipottaa omia menojaan jatkuvasti tai kotona rampaa epämääräistä porukkaa niin onhan se syy puuttua. Jos vanhempi ei reagoi, edelleen kertoo jotain vanhemmasta.

En vaan usko että syyttä vietäisiin kenenkään lasta. Toki onhan se vaikea myöntää itselleen että mokasi ja helposti sytyttelee muita ja piiloutuu diagnoosien taa. En voi siivota kun mulla adhd tao tehdä sitä tai tätä.

Jos on lapsi niin siitä pidetään huolta, oli mikä diagnoosi tahansa.

Jos ei pysty niin sitten voi katsoa peiliin.

Vierailija
107/284 |
17.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on hyvät valitus- ja kanteluoikeudet. Lukekaa viimeaikaisia uutisjuttuja lastensuojelun sosiaalityöntekijöistä, tekevät vähin resurssein parhaansa lasten ja perheiden eteen. Miettikää että tällaisten kirjoitusten takia moni ei uskalla hakea apua MISTÄÄN ja seurauksena on esim itsem**ha tai perhe***ma. Ei se ole lastensuojelun vika, että vanhemmat ovat uupuneita eikä resurssit riitä. Ei se ole vanhempienkaan vika. Mutta jokaisella on velvollisuus itseään ja lapsiaan kohtaan hakea apua, ja jos tulee sosiaalipalveluiden taholta väärin kohdelluksi, valittaa siitä ja pyrkiä oikaisemaan väärinkäsitykset.

Näiden "väärinkäsitysten" oikaisu on todellisuudessa hyvin hankalaa, ja kaikki ei jaksa varmaankaan edes valittaa, koska sekin vie voimia, ja jos vielä ei saa kunnollista apuakaan mistään. Ei ole kokemusta lastensuojelusta, mutta muusta kyllä, ja voin hyvin kuvitella, että samankaltaista ongelmaa on missä tahansa elämän osa-alueella. Jospa olisikin jotain todellisia mahdollisuuksia voida vaikuttaa tähän menoon jotenkin, joiden uhreiksi toiset joutuu...

Vierailija
108/284 |
17.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen Kuvalehtikin uskoo, että lastensuojelussa on epäkohtia:

"Milloin lastensuojelusta tuli kyttäämistä? Yksikin väärin perustein varoitu huostaanotto on liikaa."

https://suomenkuvalehti.fi/jutut/kotimaa/hukassa-huostassa/

Vierailija
109/284 |
17.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan aikuisten oikeasti, ei niitä lapsia viedä jos ei ole mitään syytä. Siis mitään.

Ei viety multakaan vaikka lapsen isä narkki. Ei edes uhattu. Minulla oli oma asunto ja miehellä ei avainta. Itse olin normaali ja välittävä äiti joka teki kaiken lapsen parasta ajatellen.

Jätin miehen kyllä pian.

Sen jälkeen purettiin lasu-asiakkuuskin eikä 16 vuoteen ole tarvinnut asioida siellä.

Syy ei edes nimellisestiollut kodissa eikä äidissä eikä missä on paperissa lue huostaanoton syytä, sitä et hänelle olla suostuttu kertomaan. Ilmeisesti toisella lapsella oli ADHD ja se on jollain tavalla vaikuttanut asiaan, mutta mikään laki ei oikeuta huostaanottoa tuolla perusteella.

Rakastan vaatteita ja lapselleni ostin kaikki vimpan päälle. Osaan laittaa ruokaa ja huolehtia siitä että lapsella on ruokaa ruoka-aikoina. Koti ajoittain toki sotkuinen muttei kuitenkaan likainen. Enää ei ole kun lapsi ei sotke samoun kuin pienenä.

Olen opetellut arjen hallintaa. Ei voi käyttää tekosyynä että adhd. Siihenkin saa apua ja tukea. En käytä lääkitystä.

Suostuin myös neuvolapsykologin tapaamisiin jossa minun ja lapsen vuorovaikutusta tarkkailtiin ja siinä ei todettu olevan mitään häikkää. Lapseni nyt fiksu teini. On hyvät sosiaaliset taidot jne.

Ja ei minullekaan aina ne kivoimmat sossut osuneet. Kyllä siellä yksikin kaiveli vaikka mitä.

Lapseni oli kerran mukana tapaamisessa kun en saanut häntä hoitoon. Tämä sossu meuhkasi isoon ääneen huumeista ja siitä että lapsi näkee. Totesin vaan että minun kodissa ei huumeitä käytetä, itse en käytä, en ole käyttänyt enkä tule käyttämään. Sanoin myös etten lapsen aikana puhu noin suoraan päihteistä ja pyysin olla toistelematta sanaa "huume".

Pysyin rauhallisena vaikka sieltä tuli kaikennäköistä. En ottanut syytöksiä vastaan hiljaa vaan vastasin asianmukaisesti enkä alkanut huutamaan tai itkemään.

Jos siellä "sekoaa" ja huutaa kurkku suorana niin kyllähän se vähän epävakaalta vaikuttaa. Siltikään tuskin tuollaisen purkauksen vuoksi lasta vietäisiin?

Veikkaan myös että asunnon kunto vaikuttaa myös. Jos on aivan saastainen koti niin täytyyhän siihen puuttua. Jos vanhempi ei reagoi niin kertoo myös jotain.

Myös se että vanhempi viipottaa omia menojaan jatkuvasti tai kotona rampaa epämääräistä porukkaa niin onhan se syy puuttua. Jos vanhempi ei reagoi, edelleen kertoo jotain vanhemmasta.

En vaan usko että syyttä vietäisiin kenenkään lasta. Toki onhan se vaikea myöntää itselleen että mokasi ja helposti sytyttelee muita ja piiloutuu diagnoosien taa. En voi siivota kun mulla adhd tao tehdä sitä tai tätä.

Itsekin siis olet joutunut epäasiallisen käytöksen uhriksi, ja jaksat sitten syytellä näitä uhreja, jotka eivät ole epäasiallista kohtelua kohdatessaan pystyneet pysymään tyynenä? Miksi toimit näin? Eikö ne väärin toimivat ole jossain muualla kuitenkin?

Tällä syyttelyn kehällä ei saavuteta kuitenkaan yhtään mitään. Miksi sitä toimintaa ei voida vaatia korjaamaan, missä se ongelma todella on?

- Eri

Vierailija
110/284 |
17.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen joka sossujen vallan on kokenut tietää mistä puhutaan.

Todella raadollista touhua. Ns. helpot tapaukset viedään laitokseen säilöön, että bisnes kulkee.

Minulla myös lapsi huostattu enkä enää jaksa taistella. Pyysin apua useita vuotta sitten ja lastenkoti oli ratkaisu. Nyt käyttää huumeita ja oppinut huonoille tavoille. Ei kotiin enää. Valtion maksamaan itsemäistymisasuntoon seuraavaksi.

Surullinen olen ja menettänyt lapseni.

Vierailija
111/284 |
17.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jätin miehen kyllä pian.

Taas yksi "tietäjä". Jos ei sulle osunut kunnon narsistisossu, niin se ei tarkoita että niitä ei ole olemassa. Et myöskään voi toisen puolesta tietää, onko hänen kodissaan saastaista tai juoksenteleeko hän jossain. Myöskään se, että ei suostu nuolemaan sossun persettä, ei ole vielä mikään huostaanoton syy lain mukaan, jos tässä ketään Suomen laki (tai lapsen kotiolot) kiinnostaa.

Eikä siihen huostaanottoon edes tarvitse suostua, usein lapset tullaan vaan poliisin voimin hakemaan tai napataan koulumatkalta.

Vierailija
112/284 |
17.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen miksei näihin puututa. Kukaan ei pidä kirjaa laitoksista eikä lapsista laitoksissa.

Lapsiasiainvaltuutettu vertasi lastenkodin rajoituksia vankilan rajoituksiin.

Siellä meidän tulevaisuus kasvaa ja päättäjät eivät välitä mitään.

Äänestän heti jos joku lupaa murskata sossujen vallan.

Vierailija
113/284 |
17.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomen Kuvalehtikin uskoo, että lastensuojelussa on epäkohtia:

"Milloin lastensuojelusta tuli kyttäämistä? Yksikin väärin perustein varoitu huostaanotto on liikaa."

https://suomenkuvalehti.fi/jutut/kotimaa/hukassa-huostassa/

... Siis puoskaroitu eikä varoitu.. tässä kiireessä ei ehdi aina tsekata saiko mikki viestin oikein..

Vierailija
114/284 |
17.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lastensuojelu suojelee lapsia.

Miten on tämän päivän oikeudenkäyntiä seuranneet? Tapahtuu kauheuksia, kun nuoret eivät saa kotiin apua. Suurin osa lapsista oppii huonot tavat laitoksissa. Ja ymmärrettävää se onkin koska muuta tekemistä ei ole ja huumeet turruttaa.

Iso lasku yhteiskunnalle. Päättäjät hoi!

Vierailija
115/284 |
17.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Unohdit sen, että myös vanhemmat maksavat. Kunnille tämä lasten sijoittamimen ei maksa mitään, ennaltaehkäisy sen sijaan maksaisi.

Vierailija
116/284 |
17.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun sossu jotain päättää se pitää. Valitat hallinto-oikeuteen niin he vahvistavat sossun virheelliset lausunnot.

Tehtaillaan vääriä diagnooseja ja näitä tapauksia on paljon.

Ei voi niin vaan korjata. Kunpa voisikin.

Vierailija
117/284 |
17.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän kokemuksesta,

ettei huostaanottoa tehdä kevein perustein. Kaikenlaisia tukitoimia koetetaan ensin !!

Tilanne on jo todella paha, silloin kun lapset viedään.

Vierailija
118/284 |
17.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvät ihmiset, LÄHTEKÄÄ MAASTA heti kun lastensuojelu alkaa ahdistella perhettänne. Maasta muuttaminen on täysin laillista, ja oikein hyvä ratkaisu ongelmaan.

Erittäin hyvä idea.

Ehdota muuttamista myös kaikille niille, joiden kulut ja menot Kela ja sosiaalitoimisto maksavat.

Näyttäkää niille ja muuttakaa maasta. PIAN!

Vierailija
119/284 |
17.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tukitoimet ovat ennen huostaa todella huonoja. Ovat lähinnä uusien huolien etsintää varten ja sossut niitä kyllä löytää.

Jopa vuosien takainen diagnoosi masennuksesta otettiin esiin.

Mutta näin meillä Suomessa.

Surullista.

Vierailija
120/284 |
17.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin monet äidit ei oo halunnu niitä lapsia mut miehet on vaan raiskannut ja monta lasta eri miehille monta eri raiskaajaa niin ne lapset on näiden miesten lapsia! Voi olla lapselle pelastus huumeista väkivallasta ja raiskauksista.Yksikin tataari nainen 6 lasta huostaan otossa ja Espoossa on uskontolahkoisten lapsia huostaan otossa paljon.Myös ruoka avustus on Espoossa uskontolahkoisten.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän kahdeksan