Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko boheemi koti enemmän paremman väen merkki kuin tyhjäksi konmaritettu?

Vierailija
16.02.2021 |

https://www.is.fi/menaiset/vapaalla/art-2000007806463.html

"Kun analysoi englantilaista sisustusta, täytyy muistaa, että koirankarvat, kolhiintuneet eripariset huonekalut, koinsyömät pielukset ja yleinen epäjärjestys kertovat yläluokkaisesta elämäntyylistä. Yläluokan ei tarvitse ajatella, mitä muut ajattelevat. Huonekalut (ja joskus vaatteetkin) ovat perittyjä ja siirtyvät perintönä jälkipolville, Sipilä kirjoittaa ja jatkaa:

– Tietoinen sisustaminen sen sijaan kuuluu alemmille yhteiskuntaluokille."

"Vallitsevat sisustustrendit ovat meilläkin olleet vähemmän yläluokkien juttu. Boheemit kodit ovat perinteisesti kuuluneet ”paremmalle väelle”.

Kommentit (245)

Vierailija
61/245 |
17.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tyhjä ja kerrokseton koti kertoo kulttuurittomuudesta, mikä ei sovi yläluokkaiseen elämäntapaan.

Mm. konmarismi on muoti-ilmiö, jota keskituloiset ja köyhät harrastavat.

Myös laatu kertoo paljon, esim. tuossa Annen kodissa on paljon tavaraa, mutta ne ovat hyvälaatuisia, mm. matot ja oikeat huonekalut.

Yläluokkaiseen elämäntapaan kuuluu myös kulahtanut sohva (huom. yleensä aina kangasta, ei nahkaa) ja viimeisiä trendejä mukailematon kylpyhuone ja keittiö.

Boheemi koti viestii siitä, että on parempaakin tekemistä ja ajattelemista kuin se, miltä jokin näyttää. Boheemi koti myöskin tukee ajatusta kestävästä kehityksestä ja kulutuskriittisyydestä. Jatkuvasti ei tarvitse "päivittää" uusimpaan jotain jo ihan toimivaa ratkaisua tai ehjää kalustetta, ei tarvitse täyttää roskalavoja vanhalla tavaralla ja raahata samalla ovenavaisulla uutta kaupasta ostettu sisään. Ihminen hyväksyy, että eletty elämä, oma henkilöhistoria on läsnä kodissa. Tavarat eivät ole itseisarvo. Ne ovat olemassa, mutta niihin ei kuitenkaan maanisella raivolla takerruta, koska niitä ei tarvitse koko ajan pohtia (vrt. sisustusartikkelien "tarkkaan pohditut" ratkaisut)

Tuosta tarkkaan pohditusta tuli mieleen, kun olen jotain sisustusblogeja seurannut. Tuntuu ällistyttävältä, että joku jaksaa hioa jonkun maljakon paikkaa lähes päivittäin. Että niitä samoja esineitä siirrellään päivästä toiseen pienin variaatioin. Ymmärrän kyllä estetiikan päälle ja monien asetelmat ovat kauniita. Mutta rehellisesti ei jaksaisi itseäni kiinnostaa nääräänsä enempää, kun voi pohtia niin monia muitakin mielenkiintoisia asioita. Kerran vuodessa voi miettiä laittaisiko tavaraa kiertoon ja siirtelisi jotain ja piristyä muutoksesta. Mutta toki ihmiset ovat erilaisia, mikäpä minä olen tuomitsemaan ja välillä kadehdin tällaista viitseliäisyyttä.

Se sisustuskin voi olla harrastus, varsinkin jos siihen liittyy valokuvaaminen... Blogin pitäjillä se on sitten jo tulonlähde, heille maksetaan siitä että he siirtelevät sitä maljakkoa ja ottavat kuvia blogiinsa. En minäkään kertakaikkiaan ymmärrä miten jota kuta voi kiinnostaa niin paljon joku maljakon paikka ja tarkalleen oikein asetellut oikean sävyiset sohvatyynyt, mutta niin me ihmiset ollaan erilaisia. Minulle koti on paikka jossa asutaan ja eletään, toki haluan että siellä on kivan näköistä, mutta kyllä se elämä saa näkyä ja keksin kymmeniä mielenkiintoisempia tapoja viettää aikaa kuin kynttiläkipon valokuvaaminen.

Vierailija
62/245 |
17.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole kyllä omaan makuun yhtään tuollainen ”yläluokkainen” koti. Mua ahdistaa, jos tavaroilla ei ole paikkaa ja nurkkiin kertyy ryönäkasoja. Syynä varmaan, että lapsuudenkodissa oli aina hirveä sotku koska tavaraa oli niin paljon eikä niitä saanut mihinkään piiloon. En ole minimalisti, on meilläkin tavaraa, mutta en pidä kaikkea kerralla esillä. Tykkään hankkia matkoilta kiinnostavia esineitä, mutta meillä on ”vaihtuva näyttely” eli välillä pistän matkamuistot laatikkoon ja otan uudet esiin. Tykkään selkeistä linjoista ja puhtaista tasoista, inhoan pölyä joten paikat on helppo pitää puhtaana jos rompetta ei ole liikaa ja jokapaikassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/245 |
17.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä oli aika hauska uutinen :D

Itse olen mustavalko-harmaa-sisustaja, olen kokeillut konmaritusta ja pidän itseäni jonkin sortin minimalistina. Mulla ei ole yhtään ylimääräistä tavaraa tai muistoesineitä. Okei - kun mummo kuoli, sain häneltä muutamia ihan tarpeellisia astioita, mm. ison Kastehelmi-lasitarjottimen ja Aalto-maljakon. Ne on mulla nyt olohuoneessa esillä.

Suoraan sanottuna koin Ahaa-elämyksen, koska tajusin, että sisustustyylini oikeasti on "alaluokkaisen harkittua" ja tuollainen yläluokkainen kerroksellisuus puuttuu kokonaan! Mistä päästä alkuun? Täyspuisten huonekalujen hankkiminen tulisi liian kalliiksi, onko edullisempia keinoja? Ripustella vanhoja valokuvia, hamstrata kirpparilta kirjoja, levitellä postit ympäriinsä? :D

Alkuun pääset sillä että teet kodistasi itsesi näköisen. Jos olet mustavalko-harmaa-sisustaja, niin silloinhan kotisi kertoo sinusta. Turha niitä kirjoja ja taidetta on hankkia, jos ne eivät ole tärkeitä. Huonekaluja sen sijaan kannattaa katsastaa kierrätyskeskuksesta ja kontti-tavarataloista. Siellä välillä myydään todella laadukasta tavaraa. Itse olen ostanut kokopuisia tai tiikkisiä 50- ja 60-luvun huonekaluja, siis juuri niitä joita tällä hetkellä hamutaan. Yhdistämällä muutaman harkitun vintage-huonekalun uusiin saa sitä kerroksellisuutta sisustukseen.

Vierailija
64/245 |
17.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Konmari ja minimalismi eivät ole sama asia. Itsekin olen konmarittanut roinapaljouteni, silti kotini on kodikas ja tavaraa löytyy yhä. 

Tuttavani asuu vitivalkoisessa kodissa jossa ei ole MITÄÄN persoonallista. Ei kirjoja, verhoja, tyynyjä, vilttejä, koristeita, tauluja, kasveja... Ei mitään muuta kuin valkoinen sohva ja televisio olkkarissa. Jopa keittiön mukit ovat vitivalkoista Iittalan Teemaa.

Tulee vähän kylmä ja kalsea olo sellaisessa kodissa. Mistään ei näy kiinnostuksenkohteet, harrastukset... ei mikään. Ihan kuin odotushuone tai sairaala.

Vierailija
65/245 |
17.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin se usein on että koti koostuu eletystä elämästä ja kertoo niistä ihmisistä jotka siellä asuvat. Esimerkiksi paljon kirjoja lukeva intellektuelli omaa kirjahyllyn vaikka kirjoja saa kirjastosta ja voi myös lukea e-kirjana. Kirjoja vain kertyy.  Tai paljon kokkaava ruokahifistelijä nyt vaan omaa runsaasti tavaraa sisältävän keittiön jne. 

Vähemmän lukeva, ei-intellektuelli sanoo "omata'.

Vierailija
66/245 |
17.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

'Boheemit' vanhat perintökalusteet on tietenkin niillä, joiden suvussa on arvohuonekaluja/perinteitä, joista ei voi hankkiutua eroon. Se ei ole boheemia vaan hyväosaisuutta. Omassa suvussa sellaisia ei juuri ole, enkä osaa kaivatakaan. Kun ei ole perittyä omaisuutta taakkana, voi elää yksinkertaisemmin ja luopua tarvittaessa.

Vierailija
67/245 |
17.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos koti on puhdas, siisti ja viihtyisä, se kertoo asukkaiden hyvästä mielenterveydestä ja elämän hallinnasta.

Voisi olla, että taloudellinen tasapaino auttaisi voimaan hiukan paremmin. Luokkaeroista siisti koti ei kerro.

Hyvä itsetunto kyllä rikkailla on yleisempää, jotkut heistä luulevat olevansa parempia ihmisiä kuin köyhät.

Vierailija
68/245 |
17.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi olla. Minusta porvarillisuuteen kuuluu myös tietty ajattomuus, eli säilytetään vanhaa, vaikka se ei olisi juuri tämän hetken muotia.

Itsekin säilytän tiettyjä huonekaluja ja esineitä, koska niillä on tunnearvoa ja ne ovat arvokkaita perheen ja suvun muistoja. Sitten yllättäen huomaakin että ne on jossain vaiheessa super-trendikkäitä.

Ehkä työläiskodeissa ei ole perinnettä että vaalitaan historiaa, vaan helpommin laitetaan kaikki uusiksi? Ja toisaalta itsellä ainakin on myös itsetuntoa pitää esillä juttuja jotka ei ole viimeisintä huutoa, mutta minulle tärkeitä.

Ei ole kyse siitä ettei "vaalittaisi" historiaa, vaan siitä, että ei ole varaa panostaa tavaroihin jotka kestäisivät sukupolvelta toiselle.

Vierailija
69/245 |
17.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Totaalinen konmaritus ja minimalismi kertoo mielestäni psyykkisistä ongelmista. Ympäristöstä tehdään selkeä ja virikkeetön mielen rauhoittamiseksi. Itsekin kaipaan mahdollisimman selkeää ja vähäeleistä ympäristöä jos voin huonosti.

Tiedän myös useita epävakaita ihmisiä, jotka eivät siedä sotkua ja tavaraa lainkaan vaan hermostuvat siitä välittömästi. Muutenkin äkkipikaisia ja epästabiileja.

Vierailija
70/245 |
17.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todelliset rikkaat ja menestyneet ihmiset eivät harrasta pikkurihkamien keräilyä, vaan heidän kotinsa on sisustettu harkitusti ja elegantisti. Koti on aina siisti ja tavaroita on harkitusti vähän ja sekin mitä on arvokasta, esim. kirja pöydällä, tuoreita kukkia ja aitoa kristallia ym. Huonekalut ja materiaalit ovat laadukkaita ja värit sekä linjat selkeitä.

Vierailija
71/245 |
17.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todelliset rikkaat ja menestyneet ihmiset eivät harrasta pikkurihkamien keräilyä, vaan heidän kotinsa on sisustettu harkitusti ja elegantisti. Koti on aina siisti ja tavaroita on harkitusti vähän ja sekin mitä on arvokasta, esim. kirja pöydällä, tuoreita kukkia ja aitoa kristallia ym. Huonekalut ja materiaalit ovat laadukkaita ja värit sekä linjat selkeitä.

Höpöhöpö. Kaikenlaisia koteja löytyy sieltäkin.

Vierailija
72/245 |
17.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ainakaan löydy meidän suvusta ja ystäväpiiristä. Yhdelläkään ei ole sotkuinen koti.

Vierailija
73/245 |
17.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ainakaan löydy meidän suvusta ja ystäväpiiristä. Yhdelläkään ei ole sotkuinen koti.

Sehän todistaakin asian. Eiku...

Vierailija
74/245 |
17.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikös tuo boho ole ollut jo jonkin aikaa sisustustrendi? Pitäisi vähän määritellä mitä boheemilla nyt meinataan.

Boho-tyyli ja boheemi-tyyli eivät ole sama asia.

Onko tämä tieto jostain mammawikipediasta? Kyllä ne ovat sama asia, jos googlaatte käsitteen. Boho on lyhenne Bohemian- sanasta.

Vierailija
75/245 |
17.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku myös siivoaa ja tomuttaa. Ei tarvitse Annen itse välittää siitä, kerääkö tavarat pölyä.

Olin tulossa sanomaan samaa. Annen ei tosiaan tarvitse välittää - siivoamisesta.

Vierailija
76/245 |
17.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikös tuo boho ole ollut jo jonkin aikaa sisustustrendi? Pitäisi vähän määritellä mitä boheemilla nyt meinataan.

Onko tämä tieto jostain mammawikipediasta? Kyllä ne ovat sama asia, jos googlaatte käsitteen. Boho on lyhenne Bohemian- sanasta.

Boho on lyhenne sanoista bohemian homeless.

Vierailija
77/245 |
17.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

https://www.merriam-webster.com/dictionary/boho  

Rest my case.

Vierailija
78/245 |
17.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

https://www.merriam-webster.com/dictionary/boho  

Rest my case.

Ei tuossa kerrota, mistä lyhenne tulee. Joka tapauksessa prinsessan boheemi sisustustyyli on erilainen kuin boho -sisustustyyliksi kutsuttu.

Vierailija
79/245 |
17.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Trendien seuraaminen ja ikeasisustus ovat alempien sosiaaliluokkien merkki. Ylemmillä luokillakin voi olla halpaa tavaraa kotonaan, kokonaisuus ei silti ole ikean katalogi-tyyppinen.

Aijaa? Minä olen akateeminen, aatelinen ja elän pääomatuloilla ja koko kotini sisustus on laitettu aika ajoin uusiksi ja kaikki kalusteet on ostettu Ikeasta 😀

Lopetin antiikkiharrastuksen yhden hometalosairastumisen jälkeen ja nykyään minulle on allergisena tärkeintä, että kaikki tavarat ovat uusia ja pölyä on mahdollisimman vähän eli on niin siistiä kuin mahdollista.

Vierailija
80/245 |
17.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aha? Mitä jos en välitä siltikään mitä muut ajattelevat?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän viisi