Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä mieltä perhevapaauudistuksesta?

Vierailija
16.02.2021 |

"Siihenkin tuli vastaus, että naisista noin puolet ei ole vakituisessa työsuhteessa siinä vaiheessa, kun saavat lapsen."
Tää oli musta yllättävää, kuinkahan moni opiskelee? Tosin en ollut itsekään kun eka lapsi syntyi, muiden syntyessä olin vakituisessa työsuhteessa.

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/c6c0908b-b0b9-4101-bebd-91f4229d9…

Kommentit (424)

Vierailija
1/424 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauvapalsta ja tää aihe ei kiinnosta?

Vierailija
2/424 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat lapset jo isoja, ei kiinnosta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/424 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

aivan päätön uudistus, meinas itku tulla kun luin. Miehet yleensä parempituloisempia (näin meilläkin), miksi ihmeessä noin 6000€/kk tienaava isä pakotetaan pitämään perhevapaa? :( olen sanaton, itse jos mies olisin niin en kyllä tuollaiselta palkalta jättäytyisi pois puoleksi vuodeksi vaan antaisin äidille täyden vapauden ja rauhan päättää äitiyslomastaan.... Se oikeus on naisille aikanaan suotu niin miksi pitää hyvä järjestelmä mennä pilaamaan... tosi sekava uudistus ja tulee kyllä entisestään kurjistamaan perheitä eikä syntyvyyskään kyllä tasan tarkkaan nouse yhtään

Vierailija
4/424 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täys susi.

Nostaa yhteiskunnan menoja ankarasti.

Ja lapsettomat veronmaksajat saavat taas maksella selkä vääränä lisää.

Vierailija
5/424 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kalliiksi tulee yhteiskunnalle tuo uudistus.

Vierailija
6/424 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huono.

Vierailija
7/424 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuohan piti rahoittaa niin, että kotihoidontukea poistetaan (että saadaan mm.naiset töihin), mutta nyt sai sekä kommunistit että kepu oman mallinsa läpi. No ne vauvaparat sen velan aikanaan maksavat.

Oli kyllä aika lystikästä tuo "raskaana oleva vanhempi"- mutta eiköhän seuraavaksi määrätä miehet tulemaan raskaiksi.

No esim adoptiovanhempi ei ole koskaan raskaana.

Vierailija
8/424 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko malli sama kuin tuo Islannissa oleva ?

https://yle.fi/uutiset/3-9886489

Vierailija
9/424 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos meille vielä syntyisi lapsia niin tarkoittaisi sitä että olisin "yksinhuoltaja". Tämä sen takia, että miehen tulot 150% suuremmat kuin minun tulot. Ei pitänyt aikoinaan kuin ihan lyhyet isyysvapaat, taisi olla siihen aikaan vaan pari viikkoa. Minä pidin vanhempainvapaan ja jäin hoitovapaalle.

Yksinhuoltaja saa uudessa pitää itsellään kaikki vapaat.

Mietin myös tuota voi pitää hoitovapaata siitä alkaen kun lapsi on puolivuotias. Isä silloin vapaalle? Äiti töihin? Naisvaltaisilla aloilla tuo katastrofi sijaisten takia. Sijaisille tulee pätkiä ja entistä vaikeampi saada niitä. 

Vierailija
10/424 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täys susi.

Nostaa yhteiskunnan menoja ankarasti.

Ja lapsettomat veronmaksajat saavat taas maksella selkä vääränä lisää.

Maksun pitäisikin olla kollektiivinen, kaikki yritykset maksaa tasapuolisesti, riippumatta olisiko yhtään äitiä siellä töissä. Tällöin se olisi oikeasti kaikille tasapuolista eikä nainen potentiaalisena uhkana (synnyttäjänä) enää olisi riskirekry. Tämä parantaisi naisten uramahdollisuuksia oikeasti.

Lisäksi tämä lapseton käyttää myös yhteiskunnan palveluita elämänsä aikana, jotka myös nämä tulevat polvet maksavat aikanaan. Toki henkilö omalla verokertymällään maksaa osan jne. Ei tämä ole niin mustavalkoista kuin ajattelet - et maksa omaa vanhuuden hoitoasi maksamalla veroja NYT, vaan maksat edellisten sukupolvien elämää.

Vierailija
11/424 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka helvetin paljon lapsiperheitä pitää tukea?

Eikö sillä ole mitään ylärajaa?

Vanhukset makaa märissä vaipoissa, ja pienipalkaiset sinkut kärvistelee mitättömillä tuloilla.

mutta lapsiperheille syydetään rahaa lisää kymmeniä miljoonia vuosittain.

No ainakin se verran, että sitten kun sä makaat siellä vanhainkodissa joku maksaa sulle sen punkan ja edes yhden vaipan/ vrk.

Vierailija
12/424 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos meille vielä syntyisi lapsia niin tarkoittaisi sitä että olisin "yksinhuoltaja". Tämä sen takia, että miehen tulot 150% suuremmat kuin minun tulot. Ei pitänyt aikoinaan kuin ihan lyhyet isyysvapaat, taisi olla siihen aikaan vaan pari viikkoa. Minä pidin vanhempainvapaan ja jäin hoitovapaalle.

Mietin myös tuota voi pitää hoitovapaata siitä alkaen kun lapsi on puolivuotias. Isä silloin vapaalle? Äiti töihin? Naisvaltaisilla aloilla tuo katastrofi sijaisten takia. Sijaisille tulee pätkiä ja entistä vaikeampi saada niitä. 

Juuri tällaisten perheiden takia näitä uudistetaan. Perheet joissa raha menee lasten tasapainoisen elämän edelle.

Vierailija
13/424 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua kyllä hävettäisi edes anonyyminä kertoa, että arvostan perhettämme niin vähän että ryhdyn ”yksinhuoltajaksi” tukien takia. Toisaalta jos puolison hyvät tulot estävät häntä pitämästä ansiosidonnaisia perhevapaita, kertoo se yhtä lailla siitä että perhe ei prioriteeteissa ensimmäisenä tule.

Mutta jokainen tavallaan.

Vierailija
14/424 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

molemmille vanhemmille 6,5 kuukauden päivärahakiintiötä – hinta 80 miljoonaa vuodessa

Uudistuksesta tulisi arviolta 80 miljoonan euron lisäkulu vuosittain, työnantajat ja palkansaajat maksaisivat leijonanosan

Kumpikin vanhempi saisi 160 arkipäivän eli noin 6,5 kuukauden kiintiön. Omasta kiintiöstään voisi luovuttaa toiselle vanhemmalle tai puolisolleen enintään 63 vanhempainrahapäivää eli noin 2,5 kuukautta.

Päivärahapäiviä on viikossa kuusi, joten yhteensä vanhempainrahapäiviä olisi lasta kohden 12,8 kuukautta.

Lisäksi luotaisiin 40 päivärahapäivän mittainen raskausraha, joten kaikkineen päivärahapäiviä olisi yli 14 kuukautta.

Vanhempainrahaa voisi käyttää siihen saakka kunnes lapsi täyttää kaksi vuotta. Uudistuksen on määrä tulla voimaan ensi vuoden elokuussa.

Valmistelussa on edetty hallitusohjelman mukaan, mikä tarkoittaa, että kotihoidontukea ei leikata.

https://www.is.fi/politiikka/art-2000007805989.html

Misäs on sinkkujen ja lapsettomien tukitukipäivärahat??!

Sinkut kelpaavat vain veronmaksajiksi.

Vierailija
15/424 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa ihan hyvältä uudistukselta.

Vierailija
16/424 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vietas987644 kirjoitti:

Miettikääpä työnantajan kannalta. Nyt työntekijä saa puolisonsa kanssa vuorotella ja olla pois pätkissä. Mahtaa olla mukavaa etsiä ja perehdyttää sijaisia. (joita siis tuskin tullaan nyt palkkaamaan).

Jos tämän pitäisi nostaa syntyvyyttä niin metsään menee. Mikseivät perheet saa itse päättää, kumpi siellä kotona on. 😔

Kyllähän tähänkin asti perhevapaita on saanut vuorotella ja pitää pätkissä. Ihannetilanteessa voidaan neuvotella äidin ja isän työnantajien kanssa yksilöllinen paketti, jossa on tilaa sekä työlle että perheelle.

T. Kolmen lapsen äiti, joka ikimaailmassa ei olisi tehnyt kolmea lasta jos olisi pitänyt hoitaa yksin kaikki putkeen kotona kolmivuotiaiksi.

Vierailija
17/424 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Loistavaa. Nyt miehetkin voi räkiä kattoon ja nainen elättää. Myös kotityöt tekee se työssäkäyvä nainen, koska lapsenhoito on niin raskasta 

Vierailija
18/424 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

aivan pihalla kirjoitti:

aivan päätön uudistus, meinas itku tulla kun luin. Miehet yleensä parempituloisempia (näin meilläkin), miksi ihmeessä noin 6000€/kk tienaava isä pakotetaan pitämään perhevapaa? :( olen sanaton, itse jos mies olisin niin en kyllä tuollaiselta palkalta jättäytyisi pois puoleksi vuodeksi vaan antaisin äidille täyden vapauden ja rauhan päättää äitiyslomastaan.... Se oikeus on naisille aikanaan suotu niin miksi pitää hyvä järjestelmä mennä pilaamaan... tosi sekava uudistus ja tulee kyllä entisestään kurjistamaan perheitä eikä syntyvyyskään kyllä tasan tarkkaan nouse yhtään

Minä taas olen sitä mieltä, että 6000 euroa tienaavan miehen vaimo ei tarvitse yhteiskunnan tukea kotona oloonsa. Perheet päättäkööt itse, mikä heille sopii, mutta ei tarvitsisi aina olla käsi ojossa ja itku silmässä.

Vierailija
19/424 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua kyllä hävettäisi edes anonyyminä kertoa, että arvostan perhettämme niin vähän että ryhdyn ”yksinhuoltajaksi” tukien takia. Toisaalta jos puolison hyvät tulot estävät häntä pitämästä ansiosidonnaisia perhevapaita, kertoo se yhtä lailla siitä että perhe ei prioriteeteissa ensimmäisenä tule.

Mutta jokainen tavallaan.

Minua ei hävetä, ei yhtään. Parasta olisi ollut jos uudistuksessa jokainen perhe olisi saanut itse päättää miten vapaa jaetaan. Meidän perheelle oli perheen yhteisen arvion mukaan parasta pitää vapaat niin, että minä pidin ne ja mies loi uraa. En muuten sanonut missään kohtaa että puolisoni tulot olivat hyvät, ne vain olivat 150% suuremmat kuin minun tuloni. Raha tuo muuten yllättäviä vapauksia, meillä se tarkoitti sitä että lapset hoidettiin miehen tuloista säästyneillä euroilla kolmevuotiaaksi asti kotona.

Vierailija
20/424 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uudistuksen myötä aloimme miettiä kolmannen lapsen mahdollisuutta. Mies saisi olla pidempään kotona paremmilla rahoilla ja lapsi menisi myöhemmin päiväkotiin kuin sisaruksensa menivät. Minä tienaan reilusti enemmän ja teen etänä, meidän perheessä siis kaikki voittaisivat kun isä saa enemmän ansiosidonnaisia päiviä ja voisin antaa omistanikin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän seitsemän