Erilaiset poliittiset näkemykset suhteessa, miten toimii?
Onko kellään kokemusta?
Kuvailisin itsenäni keskustaoikeistolaisena, puolue vaihtelee vähän, mutta en tiedä miten pystyisin elämään jonkun kanssa joka äänestää vihervasemmistoa. Joten olisi mielenkiintoista kuulla miten olette saaneet suhteenne toimimaan jos erilaiset näkemykset politiikasta ja elämästä.
Kommentit (66)
"Mä olen nyt sanonut moneen otteeseen että se on sinun omaa tulkintaasi. En jaksa jankata tätä samaa enempää."
Kannattaa lukea tämä Mielen ihmeiden kirjoitus tästä samasta aiheesta:
"Olen vastuussa siitä, mitä sanon, en siitä, mitä ymmärrät"
https://mielenihmeet.fi/olen-vastuussa-siita-mita-sanon-en-siita-mita-y…
Riippuu.
Onko eri mieltä tärkeistä asioista, vaiko pikemminkin vain painotetaan eri asioita, jotka eivät sulje toisiaan pois? Jos ollaan niin eri mieltä, että molempien tärkeimmät toiveet eivät voisi yhtä aikaa toteutua, niin voi olla vaikea tulla toimeen. Vaikka kaikkia tulee kohdella asiallisesti, niin kaikkia ei tarvitse kaveriksi ottaa. Jos kokee että toisen mielipiteet ahdistaviksi, niin on oikeus olla ottamatta tätä omaan lähipiiriin. Joillakin tuntuu olevan sellainen hassu käsitys, että poliittiset näkemykset olisivat jotenkin muusta todellisuudesta irrallisia. Mutta ne kertovat siitä millaisia MUIHIN VAIKUTTAVIA päätöksiä ihmiset tekevät tai tekisivät, jos sen vallan saisivat. TIetysti olisi hyvä sen verran kuunnella muita, ettei tee vääriä tulkintoja heidän mielipiteistään.
"Olen vastuussa siitä, mitä sanon, en siitä, mitä ymmärrät" -jutussa sanotaan mm. näin:
“Se, mitä ajattelemme, mitä haluamme sanoa, mitä me kuvittelemme sanovamme, mitä me sanomme, mitä me haluamme kuulla, mitä me kuulemme, mitä haluamme ymmärtää, mitä me kuvittelemme ymmärtävämme ja mitä me ymmärrämme, jättävät varaa yhdeksälle tavalle ymmärtää väärin.”
Itse olen Vasemmistoliittoa äänestävä mies, joten tuskin pystyisin seurustelemaan esim. Kokoomusta kannattavan naisen kanssa.
Kaverina ehkä voisi mennä.
Parempi naida omasta sosioekonomisesta lokerostaan. Liian erillaisilla ihmisillä tulee helposti ristiriitatilanteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedättekö te aina jokaisen tuntemanne ihmisen poliittisen vakaumuksen? Minä en. Oikeastaan päinvastoin! Hyvin harvan tiedän. Siitäkin huolimatta, että minulla on paljon läheisiä ja keskustelemme paljon asioista. Tunnen heidän yksittäisiä mielipiteitä joissain asioissa ja arvomaailmaa tunnen. Harva on mihinkään tiettyyn puolueeseen vahvasti sitoutunut. Millaisia ihmisiä te olette, jotka lyötte toisiin leimoja ja kommentoitte muita yläpuolelta? Eikö kannattaisi antaa reilusti kanssaihmisille mahdollisuus?
mä tunnen jopa vain kuukauden tuntemani työkavereiden. jos ei suoraan kerro sen voi kyllä lukea rivien välistä helposti.
Voi hyvänen aika, vai luettavissa "rivien välistä". :D
no esim, näkemyksiä:
-maaha_muutto
-abortti
-eutanasia
-kånnäbis
-donald trump
-seksuaalivähemmistöjen oikeudet
-sähköautot
-uskonto tai tarkemmin usko jumalaan
-luokkaero
-ilmastonmuutos
näitä löytyy vaikka kuinka paljon joita voi ujuttaa salakavalasti kahvipöytäkeskusteluun kyllä sieltä jokin näkemys aina tulee.
Kyllä työkavereiden näkemyksiä saa selville helposti, jos tykkäävät niistä puhua, mutta poliittinen vakaumus on jo eri asia. Esimerkiksi noista luettelemistasi asioista on varmaan demareiden, kokkareiden, kepun ja rkp:n parissa monenlaisia näkemyksiä (kolme edellistä niin vakiintuneita puolueita, että niihin mahtuu kaikenlaista menijää, ja rkp:lla puolestaan ruotsin kieli on ainoa pysyvä arvo, kaikessa muussa voidaan joustaa)
-eri
tähän kun lisää henkilön habitus niin kyllä tarkan kuvan saa. tästä ilmiöstä on ihan oma tieteenlinja:
https://fi.wikipedia.org/wiki/Psykologia
Julkisuudessa olevista ihmisistä esimerkiksi Juhana Vartiainen oli vuosikausia demareiden jäsen ennen kuin vaihtoi kokoomukseen. En muista hänen habituksensa juurikaan muuttuneen.
Minusta asia riippuu siitä onko kumpikaan osapuoli öyhöttäjä. Sellainen vitsin ääriesimerkki puolueen kannattajasta. Useimmat ihmiset eivät kuitenkaan ole.
Itse olen vihervasemmistoa ja olen seurustellut persun kanssa. Mutta minulle on tärkeintä ihmisten kunnioitus ja tasa-arvo. Hän ei ollut näissä asioissa mitenkään eri mieltä, ei ollut sellainen "eriväriset on alempaa ihmisrotua ja seksuaalivähemmistöt pitäisi parantaa" - tyyppi. Sellaisen kanssa en pystyisi olemaan. Eri mieltä olimme siitä miten ongelmia pitäisi hoitaa ja mihin valtion varoja pitäisi käyttää.
Esimerkkinä elämäntavoista minä olen kasvissyöjä ja hän perustavasti ei ollut. Minulla ei ollut vaikeuksia kaupassa käydessäni tuoda hänelle sitä nakkipakettia tai kokata myös liharuokaa. Eikä hän alkanut nälviä tai kuuluttamaan lihan perään, jos joskus oli soijamakaronilaatikkoa.
Eron syynä oli se, että hän kaipasi huomattavasti enemmän läheisyyttä ja yhteistä aikaa, minä taas enemmän seksiä ja omaa aikaa. Ei siis liittynyt poliittisiin näkemyksiin mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Yleensähän uskonnossa ja politiikassa on se, että jos toinen kunnioittaa aidosti erilaisia näkemyksiä eikä pyri käännyttämään toista omiin oppeihinsa, niin miksei ap:n mainitsema suhde voisi toimiakin.
Mutta oikeastaan vain tuollaisessa tapauksessa se onnistunee.
Tietysti suhdedynamiikkaan vaikuttavia asioita on paljon muitakin kuin uskonto ja politiikka.
kaikissa uskonnoissa ei ole lähetyskäskyä eli käännyttämis intoa. itseasiassa päinvastoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedättekö te aina jokaisen tuntemanne ihmisen poliittisen vakaumuksen? Minä en. Oikeastaan päinvastoin! Hyvin harvan tiedän. Siitäkin huolimatta, että minulla on paljon läheisiä ja keskustelemme paljon asioista. Tunnen heidän yksittäisiä mielipiteitä joissain asioissa ja arvomaailmaa tunnen. Harva on mihinkään tiettyyn puolueeseen vahvasti sitoutunut. Millaisia ihmisiä te olette, jotka lyötte toisiin leimoja ja kommentoitte muita yläpuolelta? Eikö kannattaisi antaa reilusti kanssaihmisille mahdollisuus?
mä tunnen jopa vain kuukauden tuntemani työkavereiden. jos ei suoraan kerro sen voi kyllä lukea rivien välistä helposti.
no esim, näkemyksiä:
-maaha_muutto
-abortti
-eutanasia
-kånnäbis
-donald trump
-sähköautot
-luokkaero
-ilmastonmuutos
näitä löytyy vaikka kuinka paljon joita voi ujuttaa salakavalasti kahvipöytäkeskusteluun kyllä sieltä jokin näkemys aina tulee.
Kyllä työkavereiden näkemyksiä saa selville helposti, jos tykkäävät niistä puhua, mutta poliittinen vakaumus on jo eri asia. Esimerkiksi noista luettelemistasi asioista on varmaan demareiden, kokkareiden, kepun ja rkp:n parissa monenlaisia näkemyksiä (kolme edellistä niin vakiintuneita puolueita, että niihin mahtuu kaikenlaista menijää, ja rkp:lla puolestaan ruotsin kieli on ainoa pysyvä arvo, kaikessa muussa voidaan joustaa)
-eri
tähän kun lisää henkilön habitus niin kyllä tarkan kuvan saa. tästä ilmiöstä on ihan oma tieteenlinja:
https://fi.wikipedia.org/wiki/PsykologiaJulkisuudessa olevista ihmisistä esimerkiksi Juhana Vartiainen oli vuosikausia demareiden jäsen ennen kuin vaihtoi kokoomukseen. En muista hänen habituksensa juurikaan muuttuneen.
oletko tuntenut hänet kauankin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
no esim, näkemyksiä:
-maaha_muutto
-abortti
-eutanasia
-kånnäbis
-donald trump
-sähköautot
-luokkaero
-ilmastonmuutos
-eri
"– Me olemme ehdottomasti m--h-nmuuttokriittinen, kansallismielinen puolue."
peruzsuomalaisten purra ylelle.
Mies äänestää aina persuja ja tekee sen tiettäväksi. Minä äänestän aina vih/vas -akselia. Hyvin olemme pärjänneet ja seksiä riittää. Katsokaas kun vaalit ovat maksimissaan joka toinen vuosi ja politiikan voi aivan hyvin pitää erossa arkielämästä.
80% suomalaisista pariskunnista:
Mies äänestää PS ja nainen Vihr
Mullahan ei itellä esimerkiks oo poliittista kantaa.
Kyl pienitulostenki pitää pärjätä, mut kyl työnteon ja yrittäjyyden pitää kannattaa.
Oon äänestäny neljää eri puoluetta ja viime vaalit nukuin.
Vähän riippuu kuinka kiihkeä sinä olet politiikan suhteen, ja kuinka kiihkeä kumppani on. Minulle olisi ihan sama mitä oma kumppani kannattaa tai äänestää, kunhan ei paasaa siitä jatkuvasti, joka ikinen viikko. Ei minuakaan kiinnosta keskustella politiikasta. Se on mitä se on, eikä minun mielipide siihen juuri millään tavalla vaikuta. Ja hyvin todennäköisesti ei kumppaninkaan mielipiteet poliittiseen päätöksentekoon vaikuta millään tavalla. Jos vaikuttaisi, eli olisi aktiivinen poliittinen toimija (kaupunginvaltuustossa, puolueessa, eduskunnassa jopa) niin tuskin olisi minun kumppani.
Mieheni kuolaa Sanna Marinia mutta tulemme silti hyvin toimeen. Ei politiikka ole koko elämä vaan toisen mielipidettä voi kunnioittaa vaikka olisi eri mieltä.
Pääsääntö varmaan on se, että aatteiltaan samanlaiset hakeutuvat toistensa seuraan. Vaikea nähdä "tulen ja veden" sointuvan hyvin yhteen. Ihmisille tuottaa vaikeuksia olla tekemisissä erimielisten kanssa noin keskimäärin. Niillä toisillahan on vääriä mielipiteitä, mulla itsellä niitä oikeita...
Ihmisten ajatteluun syventynyt tiedemies Daniel Kahneman: "Ihmisten ajattelu on täynnä vääristymiä, ennakkoluuloja ja virheitä..."
Fiksuus alkaa tämän tiedostamisesta. Mutta siinä vaiheessa olet porukassa, johon kuuluu ehkä promilleja ihmiskunnasta...
Hyvin toimii.
Olen persu ja mieheni on ulkomaalainen.
Jos politiikka hallitsee arkielämää niin paljon, että ei tule toimeen ihmisen kanssa joka äänestää eri tavalla 2-4v välein, niin on erikoinen ihminen.
Tavalliset ihmiset ei ajattele politiikkaa keskellä arkea 24/7.
Olen vihreillä arvoilla varustettu vasemmistolainen, olen elänyt koko elämäni kuplassa, jossa asioista voi keskustella, miten niitä hoidetaan ja voidaan kinastella voidaan paljonkin, lopuksi juodaan kahvit ja nauretaan ja lauletaan.
Paras ystäväni on kokoomuslainen kaupungin valtuutettu, toinen persuja äänestävä kapinallinen joka periaatteesta vastustaa kaikkea, hänen kanssaan en pysty poliittiseen keskusteluun lähinnä syystä että hän pitää päättäjiä jotenkin erilaisina kuin meitä muita.
Ex oli myös oikeistolainen, mutta ajatukset ihmisyydestä ja elämästä olivat hyvin samanlaisia kanssani.