En totu maskiin. Kasvoja kutittaa ja polttaa, narut sattuu korvien taa, henki ei kulje. Päätin lopettaa itseni kiusaamisen ja luopua mokamasta, mulkoilkoot ihmiset niin että silmät tippuu päästä!
Tunti se naamalla ja tekee mieli hinkata pärstää kiviseinään että se polttelu ja kutina helpottaisi, Toinen tunti ja korvien taakse alkaa sattua, niin että naruja pitää venytellä. Kaiken kukkuraksi happi ei riitä!
Enkä ole edes töissä, asioilla olen käyttänyt laumapaineen vuoksi. Nyt riitti. En kiduta itseäni vain siksi, että EHKÄ olisin turvassa virukselta.
Kommentit (94)
En jaksa oikein uskoa tähän, että ihmiset mulkoilisivat maskittomia. 90% suomalaisista on kiinnostuneita vain omista asioistaan.
Vierailija kirjoitti:
Jos ei halua käyttää maskia niin ei kannata tulla yleisiin kulkuvälineisiin tai kauppoihin hönkimään viruksiaan. Ei se maskin käyttö helppoa ole minullekaan mutta ei tulisi mieleenikään olla niin itsekäs että vaarantaisin ketään muuta vain siksi että naamaani vähän kutittaa.
Jokainen toimija itse saa halutessaan kieltää maskittomilta sisäänpääsyn. Aika harva on niin tehnyt
No ei silmät päästä putoa vaikka enempikin mulkoilisi. Mutta voi kyllä jäädä mulkosilmiksi.
Pese ne maskit ennen käyttöä. Mua myös polttelee huulia jotkut kertismaskit. Esipesu ennen käyttöä auttaa.
Vierailija kirjoitti:
Mitä se visiiri auttaa? Ei yhtään mitään, eikä ketään.
Tätä mä ihmettelen. Jos aivastan visiiri päässä niin kyllä ne sylkiroiskeet nyt vaan jää siihen visiirin sisäpinnalle ja maalaisjärki nyt sanoo että muovikalvon läpi lima kulkee huonommin kuin kankaan tai kirurgisessa maskin hötömateriaalin läpi. Ja jos niistä pikkupikkupisaroista puhutaan niin samalla tavalla ne karkaa maskin kuin visiirin reunoista. Kenenkään en ole vielä nähnyt jesarilla tms tiivistäneen maskiaan.
Hoikilla kulkee happi hyvin eikä korvat veny naruissa ees.
Vierailija kirjoitti:
Tiituli80 kirjoitti:
Joo ne narut! Voisiko joku keksiä patentin ettei ole kohta korvat kuoliossa :(
Korvien lepuuttajia on saatavilla muovisia, virkattuja ym. Verkkokaupoista ainakin. Googleen vaan haku niin kyllä löytyy.
Joo tilatkaa lisää kiinakrääsää niin saadaan tulevaisuudessakin nauttia pandemioista
AP on toki trolli, mutta väännetään nyt vielä kerran rautalangasta: Maskia pidetään jotta suojellaan muita, ei siksi "että ehkä on itse suojassa".
Siinä voi olla hyvinkin nopeasti ns nenä poskella, kun alkaa kaupoissa ilman maskia palloilemaan.
Katsos kun jos sinä et välitä meidän muiden hyvinvoinnistamme, emme mekään todellakaan välitä sinun hyvinvoinnistasi.
Turvavälit ja sosiaalisten kontaktien bälttäminen on ensisijainen suositus, eli jos on hyvä ihminen, ei käy kaupassa vaan tilaa netistä. Tai jos se ei ole mahdollista niin käy kaupassa mahdollisimman harvoin, esim. kerran kuussa hakee auton täyteen, ja fillarin sarvissa ja tarakallakin saa helposti 3 ostoskassia menemään ja repun jos vielä laittaa selkään noin kovin usein ei tarvi kaupassa käydä itseään altistamassa. Nyt talviaikaan voi myös vetää ostokset pulkassa, siihen saa ainakin 4-5 kukkurallista kassia.
Sen kymmenen minuutin kauppareissun ajan tuota vielä sietää, mutta voin vain kuvitella miltä tuntuisi vetää täysiä työpäiviä asiakaspalvelijana tai puhetyöläisenä maski naamalla. Toivottavasti noista räteistä voidaan luopua koronan jälkeen.
voi voi kun tulet vastaan saat molemmat silmäsi "mustaksi"
Osoitteesi on tiedossa. Sannan kuolemanpartio tulee hakemaan väärinajattelijat uudelleenkoulutusleirille :|
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan käyttänyt maskia enkä ole havainnut mitään mulkoilla tai laumapainetta.
Sama, paitsi että joskus harvoin olen käyttänyt.
Itsellä rillit ei pysy päässä jos on maski. Henki kulkee vaikeasti ja tulee päänsärky ja väsymys, enkä usko niiden hyötyihin lainkaan.
Vierailija kirjoitti:
Sen kymmenen minuutin kauppareissun ajan tuota vielä sietää, mutta voin vain kuvitella miltä tuntuisi vetää täysiä työpäiviä asiakaspalvelijana tai puhetyöläisenä maski naamalla. Toivottavasti noista räteistä voidaan luopua koronan jälkeen.
Niistä voi suurin osa luopua vaikka heti. Ei vaan käytä. Ei niitä työnantajia kiinnosta pitää hyvesignaloinnista enää kiinni kun huomaavat sen menevän pois muodista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan käyttänyt maskia enkä ole havainnut mitään mulkoilla tai laumapainetta.
Sama, paitsi että joskus harvoin olen käyttänyt.
Itsellä rillit ei pysy päässä jos on maski. Henki kulkee vaikeasti ja tulee päänsärky ja väsymys, enkä usko niiden hyötyihin lainkaan.
Ei se ole uskon asia :)
Ihan ok ratkaisu.
Maskin hyödyt ovat yliarvostettu rajusti käyttöprosentin perusteella: kaikki tuntuvat luulevan, että nyt kun pidän maskia, suojaan muita. Ne pöpöt pääsevät sieltä maskista joka tapauksessa läpi. Käytännön väliä sillä ei ole, koska turvavälit ja käsien hygienia ratkaisevat enemmän.
'
Vierailija kirjoitti:
No voi kyynel, kun on rankkaa pitää maskia kauppareissulla. Mieti esimerkiksi sitä, että opettaja joutuu opettamaan ja puhumaan lapsilaumoille sen kanssa koko työpäivän, eikä ketään kiinnosta, jos hankaa korvan takaa. Ja sitten pitää lukea tämmöistä ulinaa ihmiseltä, jonka pitäisi käyttää maskia tunnin silloin tällöin. Voi sua raukkaa.
Olen pahoillani, että voit noin pahoin, että kirjoitit noin kettuilevat viestin asiallisesti kysyneelle ihmiselle. Yritä hillitä jatkossa kiukutteluasi, jooko.
Vierailija kirjoitti:
Sama, itsellä atoopikkona se kutina ja polttelu on hirveää. Pakko hinkata välillä maskin päältä ja alta, tulee hulluksi muuten. Yskittää myös. Toistaiseksi olen vain sinnitellyt sen kanssa ja revin heti päästä, kun ulos pääsen. Onneksi en ole työssä, jossa joutuisi jatkuvasti pitämään.
En voi puhua muiden atoopikkojen puolesta, mutta kyllä minä ja äitini käytetään maskeja.
Älkää ostako kaikkein halvimpia vaan allergiaystävällisiä versioita. Vaihtakaa tarpeeksi usein, vaihdelkaa maskityyppiä, juokaa vettä. Moni joutuu töissäkin ihan normaalistikin pitämään maskia vaikka olisi herkkä iho. Kokeilkaa esim puuvillaa. Ja muistakaa välillä pestä kasvoja, sen verran ja sillä tavalla kuin oma ihotyyppi kestää.
Veikkaan että on osittain myös psykologista.
Miettikää asiaa näin: me suomalaiset on kautta aikain käytetty pakkasessa huiveja ja muita kasvosuojia. Miksi yksi maski nyt yhtäkkiä ois sen kummempi muuta kuin että siinä tulee sisällä kuuma (kuumuus itsessään saattaa kutittaa! Tai sähköisyys tänä vuoden aikana, mulla ainakin on hiukset näillä pakkasilla sähköiset)? Ja joka päivä sun iholla on puuvillaa ym..
Lähinnä pohtisin mikä materiaali kellekin sopii.
Korvien lepuuttajia on saatavilla muovisia, virkattuja ym. Verkkokaupoista ainakin. Googleen vaan haku niin kyllä löytyy.