Onko tälläisia "pariskuntia" oikeasti olemassa? Eri tulotasot
https://www.is.fi/menaiset/tyo-ja-raha/art-2000007799947.html
Ihan kamalaa että ihmiset tuollaiseen suostuvat. Että kun toinen tienaa paremmin ja toinen saman talouden sisällä kituuttaa pienillä tuloilla. Ihan absurdia.
Itselleni olisi täysin itsestäänselvää auttaa huonommin tienaavaa ja odottaisin myös apua toisinpäin.
Kommentit (162)
Vierailija kirjoitti:
Henkisen väkivallan muoto.
Tämä!
Lukiessa voin jo pahoin, että miksi nämä ihmiset suostuvat tuohon väkivaltaan. Eikö he näe tilannetta samoin?
Puoliso käy lomilla ja ostelee äänentoistolaitteita... mieslapsen kanssahan sitä on menty yhteen. Heillä ei tainut vielä olla lapsia. Toinen sitten saa herran armosta syödä samaa ruokaa kuin muu perhe.
Outoja parisuhteita ihmisillä, no kukin tavallaan. Me siirrettiin palkat menemään suoraan yhteiselle tilille, kun mentiin naimisiin, aiemmat säästöt jäi molemmille omiksi hassailu- tai pihtailurahoiksi.
On helppoa, kun on yhteiset tulot ja menot, ei tarvitse laskea meneekö nyt tasan puokkiin vai ei, kyllä ne elämän aikana tasoittunee.
En tiedä onko se sitä kun on näin vanha, mutta laskuista maksan vähän enemmän ja ruuista, mutta en maksa esim. matkoja (pari kertaa olen maksanut lahjaksi). Rakastan matkustelua ja harrastan erästä harrastusta, joka on todella kallis. En ole valmis luopumaan näistä, koska teen töitä paljon, jotta nämä on mahdollista. Olisi ehkä eri jos meillä olisi lapsia, mutta ei ole.
N38
Vierailija kirjoitti:
Niin, meilläkin vaimo joutuu tulemaan toimeen n. €3000 /kk bruttotuloillaan.
Kohtuu hyvin pärjää kun mä hoidan kaikki arjen (ja juhlan) menot.
Enkä valita, maksan ilolla veronikin ja silti jää riittävästi elämiseen.
Suomi on hyvä paikka asua kun on asiansa hoitanut.
Eli nettona n.2000-2200 euroa?
Netolla hän maksaa, ei brutolla.
Vierailija kirjoitti:
En keksi yhtäkään syytä siihen, miksi nainen ei maksaisi omia menojaan, mies omansa. Ei parisuhde saisi olla hyötysuhde.
Omalle pojalle totesin, että ei kannata muuttaa asumaan tyttöystävän kanssa, koska se merkitsee menojen triplaantumista, tyttö kun tuskin maksaisi euroakaan. Kannattaa asua erillään, pitää oma elämänsä ja omat tulonsa itsellään, koska muuten ajautuu tuohon naistenlehden elämään, jossa pienempituloinen olettaa, että opiskellut ja ahkera elättää sen, joka nyt ei vaan ole viitsinyt miettiä, miten elämässä pärjätään.
Miksi parisuhde toisi minulle oikeuden sanoa miehelle, että maksa hankintani, itse en viitsi, sinulla on rahaa ja se on velvollisuutesi.
Ihanan mustavalkoista. NÄIN niistä miehistä tulee kusipäitä!
Voi kamala. Onneksi meidan perheessa mies tienaa ja elattaa perheen. Valilla pitaa muistuttaa, etta voi vaivalla ansaitsemansa rahat kayttaa miten haluaa.. myos omaan hupiin.
Mies kun on kokoajan ostamassa meille kivoja juttuja. Mutta han onkin MIES eika pullamossopoikanapero aitinsa helmassa.
Vierailija kirjoitti:
Voi kamala. Onneksi meidan perheessa mies tienaa ja elattaa perheen. Valilla pitaa muistuttaa, etta voi vaivalla ansaitsemansa rahat kayttaa miten haluaa.. myos omaan hupiin.
Mies kun on kokoajan ostamassa meille kivoja juttuja. Mutta han onkin MIES eika pullamossopoikanapero aitinsa helmassa.
t. Nainen joka kirjoittaa "mies" caps lock päällä.
En voi ymmärtää eri rahoja. Meillä on ollut 30 vuotta yhteiset rahat. Tienaan kuussa nettona 2000 enemmän kuin puoliso. Kulutustyylimme on samankaltaista ja säästyneet rahat sijoitetaan 50/50 molemmille.
Meillä lähdetään siitä, että me ollaan yksikkö. Kaikki on yhteistä. Jossain vaiheessa tienasin enemmän kuin mieheni, kaikki oli yhteistä. Nyt mies tienaa enemmän kuin minä, edelleen kaikki yhteistä. Mulla on jonkin verran pääomaa nimissäni ja perintöä tulossa, en voisi kuvitellakaan että se olis vain mulle, vaan ihan yhteiseen hyvään kaikki menee. Ei kumpikaan tuhlailla tietysti, hirveän erilaiset arvot ja rahankäyttö voisi olla ongelma.
Ei kyllä tulisi mieleenkään mennä kimppaan minkään persaukisen lähiövalaan kanssa. Kun molemmat tienaa yli 5 tonnia kuussa ja maksaa omat menonsa, niin ei ole riitaa rahasta. Voidaan käydä ravintoloissa, matkustella ja teettää kotityöt muilla. Kyllä jokainen nyt oman elämänsä maksaa. Tietysti ne tätä vastustaa, joiden on tarkoitus lokkeilla toisen työn hedelmistä.
Vierailija kirjoitti:
Ei kyllä tulisi mieleenkään mennä kimppaan minkään persaukisen lähiövalaan kanssa. Kun molemmat tienaa yli 5 tonnia kuussa ja maksaa omat menonsa, niin ei ole riitaa rahasta. Voidaan käydä ravintoloissa, matkustella ja teettää kotityöt muilla. Kyllä jokainen nyt oman elämänsä maksaa. Tietysti ne tätä vastustaa, joiden on tarkoitus lokkeilla toisen työn hedelmistä.
Miksi ajattelet, että joku vastaustaisi tuota teidän järjestelyänne? Mitä se muita liikuttaa.
En jaksanut lukea tuota, jotenkin niin noloa kun heti ensimmäisenä esimerkkinä on joku vastavalmistunut lapseton pariskunta, joilla molemmilla on kuitenkin tuloja, kokoaikaiset työt korkeakouluopintojen jälkeen ilmeisesti. Naisen argumentit miksi miehen pitäisi jakaa puoliksi tai suunnitella yhdessä sen enemmän tienaamansa tonnin käyttö (kun molemmilla on jo selvästi paremmat tulot kuin opiskella, ilman että menot aivan hirveästi kasvoivat), on se että opiskeluaikoina hän maksoi suhteessa enemmän perusmenoja. Vaan maksoiko 1000 e enemmän, ei sanota? Maksoiko 500 e:llä miehen menoja joka kuukausi? Ei sanota. Mutta mies jonkin verran tienaa enemmän ja on ostamassa palkallaan elektroniikkaa. Muijan mielestä "väliaikaiset" huonekalut yms. olisi sopiva tilaisuus uudistaa kuvastamaan parempaa vaurautta, siis sillä miehen paremmalla palkalla? Tai hänelle voisi ostaa siistimmän talvitakin, niinkö se oli? Ja joku tänään väitti, että korkeakoulututkinto voisi jotenkin viitata yleisesti älykkyyteen. Siinäpä on hoksattu yhteensopiva kumppani arjen jakajaksi, helvetti mitä luusereita.
Siis mitä iloa on olla kumppaneita, jos toinen ei pysty osallistumaan siihen elämäntyyliin mitä itse haluaa elää? Tienaan melkein puolet enemmän miestäni ja maksan suurimman osan menoistamme, muttei se minua haittaa. Elämme yhteistä taloutta ja olemme tasa-arvoisia kumppaneita, oli palkka mitä oli.
Vierailija kirjoitti:
En kyllä miehenä seurustelisi naisen kanssa jolla on hyvin erilaiset tulot kuin mulla, joku 20% suuntaansa olis vielä ok mutta suuremmat tuloerot kyllä luo suuntaan tai toiseen aika vahvan riippuvuuden ja hyväksikäytön mahdollisuuden
Entä mitä teet kun itselläsi on tulot yli tuplaantuneet ja vaimolla pysyy lähes samana? Vaimo vaihtoon?
Viikkoraha koska sitä ei kiinnosta edetä uralla tai tehdä vaativampaa duunia?
Eri elintason avioliitot eivät ole onnellisia rakkausliittoja vaan luultavasti liitossa ollaan jonkunlaisen sisäisen pakon sanelemana. Taloudellista väkivaltaa käyttävä halveksii puolisoaan, mutta pitää häntä jotenkin hyödyllisenä. Köyhempi osapuoli ei kykene pärjäämään ilman puolisoaan tai ei uskalla lähteä.
Itse suosin taloustiliä, johon molemmat laittavat saman prosenttiosuuden tuloistaan, oma tili ja omat käyttörahat eli taloudellinen itsenäisyys pitää toki säilyttää itsellään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En keksi yhtäkään syytä siihen, miksi nainen ei maksaisi omia menojaan, mies omansa. Ei parisuhde saisi olla hyötysuhde.
Omalle pojalle totesin, että ei kannata muuttaa asumaan tyttöystävän kanssa, koska se merkitsee menojen triplaantumista, tyttö kun tuskin maksaisi euroakaan. Kannattaa asua erillään, pitää oma elämänsä ja omat tulonsa itsellään, koska muuten ajautuu tuohon naistenlehden elämään, jossa pienempituloinen olettaa, että opiskellut ja ahkera elättää sen, joka nyt ei vaan ole viitsinyt miettiä, miten elämässä pärjätään.
Miksi parisuhde toisi minulle oikeuden sanoa miehelle, että maksa hankintani, itse en viitsi, sinulla on rahaa ja se on velvollisuutesi.
Ihanan mustavalkoista. NÄIN niistä miehistä tulee kusipäitä!
totuus satuttaa?
-eri
Vierailija kirjoitti:
Tästä samasta on jo pitkä ketju.
Kamalaa. Meni yöunet.
Jos Sijaltainen nousisi.
Vierailija kirjoitti:
Senkus teette mitä haluatte, ei sitä kukaan vastusta ellet ala markkinoida omaasi sinä ainoana oikeana elämäntapana jota kaikkien muidenkin kuuluu noudattaa. Ja sinähän et aikonutkaan kai tehdä niin...? Kun nyt ensin löydät sen kriteeriesi mukaisen puolison äläkä yritä valehdella että on jo ja bla bla... onnea vaan etsintään.
Jos Sijaltainen nousisi.
Täällä on oletuksena, että mies tienaa aina enemmän ja nainen aina vähemmän. Olen 9v parisuhteessa jossa minä olen kustantanut meidän elämisen miehen opiskelujen ja masennuskausien ajan, joskus on saanut Kelalta 100e/kk. Tiedän myös monta muuta pariskuntaa meidän lisäksi, jossa nainen on se enemmän tienaava. Meidän tapauksessa mies tulee tienaamaan meistä enemmän kun valmistuu parin vuoden päästä ja rahat on edelleen yhteiset.
Eikö olisi aika älytöntä maksaa toinen toiselleen seksistä?