Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksen mä laihdu?!?

Vierailija
15.02.2021 |

BMI on 35 eli ylipainoa on rutkasti. Aloitin sellasen "korjataan ruokavalio" -koulutuksen, missä on vähemmän hiilareita, enemmän proteiinia, hyviä rasvoja ja paljon kasviksia. Ruokamäärät on laskettu niin, että pitäis laihtua terveellisesti. Syön ohjeiden mukaan, mutten ole laihtunut YHTÄÄN! Jotkut osallistujat laihtuu useamman kilon viikossa. En sentään ole lihonutkaan, mutta olen nyt syönyt näin monta viikkoa ja mitään ei tapahdu! Turhauttaa! Apua! 😫

Älkää jooko ehdotelko mitään ihmedieettejä tai jonkin aineen jättämistä kokonaan. Haluan syödä terveellisesti enkä rupea mihinkään ketoiluun.

Kommentit (184)

Vierailija
161/184 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä kaloripitoisempi ruoka, sitä tarkemmin kannattaa punnita. Ihan kaikkea ei kuitenkaan joka päivä jaksa, marjoille ja vihanneksille voi varata esim. 300 kcal päivässä ja syödä niin paljon kuin jaksaa. Energiapitoisimmat avokado, banaani, bataatti jne. kannattaa laskea mukaan erikseen. 

Vierailija
162/184 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voin tosin kiittää myös rakentajia, vanhempiani, siitä, että lapsena minua ei totutettu "herkkuihin" tai ne herkut oli terveellisempiä herkkuja. Sain vatsan aina myös täyteen.

Tästä tuli mieleen vielä asia mille on nykyään nimikin: intuitiivinen syöminen. Syödään silloin kun on nälkä. Lapsena siis jo. Ei pakolla, ei määrättynä ruoka-aikana muiden määräämää määrää. Jos on nälkä siis, niin enemmän, jos ei, niin ei syödä ja keho kyllä kertoo tarvitseeko se jotain. Kun tarvitsee, niin tarjolla on hyvä olla jotain ja sen on oltava aivan muuta, kuin rasva-sokeri-suola-höttöä. Ikävä kyllä monien ihmisten omat vanhemmat jo usein lapsuudessa sekoittaa nämä kehon ravitsemus-viestit.

Siis tämä. Helkkari. Meillä joko syötiin tai itkettiin ja syötiin. Arvaamaton vanhempi muutenkin, joka mitätöi pienen ihmisenalun alkuunsa. Minua kirjaimellisesti kutsuttiin nimellä mitätön kys vanhemman puolesta enemmän kuin oikealla nimellä.

2/3 lapsesta tuli syömishäiriöisiä, kolmas on muuten vain sekaisin.

On vaikea päästä eroon näistä haitallisista malleista edes vuosien terapialla, koska ne on päivittäisellä (henkisesti) väkivaltaisella käytöksellä iskostettu kasvavan lapsen mieleen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/184 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruoan määrä mitä laihduttaessa saa syödä on järkyttävän pieni. Jos sulla ei oo ollut nälkä, niin syöt liikaa.

Tämähän se! Siksi se ei koskaan onnistukaan, koska ihminen ei tykkää nälästä.

Pätkäpaastolla ei tule nälkä. Tulee ihanan euforinen olo. Kokeilkaa! Siksi pätkäpaasto toimii.

No ei kyllä ehdi tulemaan mikään "euforinen olo".

Itselläni luonnollisesti on 15:9 pätkäpaasto.

Syön klo 11:00 - 20:00 ja olen syömättä klo 20:00 - 11:00. Se on 15 tuntia syömättä ja 9 tuntia syömistä. Voin herätä nykyään klo: 9:30, joten syön aamupalan klo 11 ja sitten liikun lihasvoimilla, en autolla.

Normaali olo.

Painonhallintaan suosittelen sitä kokonaisvaltaista pitkäkestoista muutosta.

Vierailija
164/184 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamusta papua/pähkinää

.

Muuten niin että hiukan aina nälkä

Vierailija
165/184 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voin tosin kiittää myös rakentajia, vanhempiani, siitä, että lapsena minua ei totutettu "herkkuihin" tai ne herkut oli terveellisempiä herkkuja. Sain vatsan aina myös täyteen.

Tästä tuli mieleen vielä asia mille on nykyään nimikin: intuitiivinen syöminen. Syödään silloin kun on nälkä. Lapsena siis jo. Ei pakolla, ei määrättynä ruoka-aikana muiden määräämää määrää. Jos on nälkä siis, niin enemmän, jos ei, niin ei syödä ja keho kyllä kertoo tarvitseeko se jotain. Kun tarvitsee, niin tarjolla on hyvä olla jotain ja sen on oltava aivan muuta, kuin rasva-sokeri-suola-höttöä. Ikävä kyllä monien ihmisten omat vanhemmat jo usein lapsuudessa sekoittaa nämä kehon ravitsemus-viestit.

Siis tämä. Helkkari. Meillä joko syötiin tai itkettiin ja syötiin. Arvaamaton vanhempi muutenkin, joka mitätöi pienen ihmisenalun alkuunsa. Minua kirjaimellisesti kutsuttiin nimellä mitätön kys vanhemman puolesta enemmän kuin oikealla nimellä.

2/3 lapsesta tuli syömishäiriöisiä, kolmas on muuten vain sekaisin.

On vaikea päästä eroon näistä haitallisista malleista edes vuosien terapialla, koska ne on päivittäisellä (henkisesti) väkivaltaisella käytöksellä iskostettu kasvavan lapsen mieleen.

Tajusit pointin ja pahoillani olen puolestasi.

Olen sitä parhailla kavereilla lapsena vierestä nähnyt ja muistan vieläkin, ja niillä oli aina sama ja vanhemmat piti huolen, että on ruoka-aikana tasan klo17:00 pöydässä istumassa. Ei väliä, vaikka olis just syönyt kaverin kotona, koska oli nälkä. Ja alakoulussa olen joutunut omakohtaisestikin todistamaan, onneksi vain koulussa.

Silloin on paljon korjattavaa, jos on alusta saakka oppinut ruoka-asiat väärin.

Eli täysin väärin, koska pakkosyöminen , kuten pakkonälkäkään ei ole oikein, eikä myöskään lohdutus-syöminen, siihenkin jotkut vanhemmat opettaa.

Vierailija
166/184 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä tosiaan ennaltaehkäisyä:

Kyllä ne lapsenne tietää jos ei ole nälkä, älkää pakottako syömään.

Ja jos lasta harmittaa, niin se selviää siitä kyllä ilman lohdutus-ruokaa!

Syömisen taito alkaa kotoa. Kenenkään muun mieliksi ei tarvitse ikinä syödä eikä juoda. Ei pullaa, ei kahvia, ei laatikkoa, ei soosia.

Ja kun on oikeasti nälkä niin saa syödä. Ylipainoinenkin. Nimenomaan silloin syödään kun on nälkä, ja kun ei ole ei syödä.

Vierailija
167/184 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksen mä laihdu?

Ööööö söisitkö kulutukseen nähden liikaa?

Vierailija
168/184 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ikä on mitä on mutta on oma valinta kuinka sitä elämäänsä elää. Itse havahduin juurikin 35v ylipainoon. Katsoin itseäni kriittisin silmin ja kysyin haluanko sitten keski-ikäisenä (mitä kolmekymppinen ei ole) olla lihava ja sairas vai normaalipainoinen ja terve. Valinta oli lopulta helppo.

Nyt olen 38 ja elämäni parhaassa kunnossa. Olen hoikempi, juu, mutta ennen kaikkea vahvempi, energisempi, terveempi. Lisäksi paremman näköinen ja ulkonäöltäni nuorenin heittämällä kun laiton kropan, hiukset ja vaatteet kuntoon.

Jos näin ei halua tehdä ja yksinkertaisesti luovuttaa, se on oma valinta. Mutta sitten on turha itkeä että miksi en laihdu.

Olen 5v yrittänyt laihduttaa, tarviiko sitä laittaa suolaa haavoihin, kuinka sinä olet onnistunut ja väität olevasi parempi ihminen?? Jotku nyt vaan on tuomittu lihavuuteen, koska meillä ei ole itsekuria, toisin kuin sinulla. Häpeä, vanha nainen!

N35 ja 100kg

Toi mikään tuomio ole vaan ihan 100% oma valinta.

Trollia minäkin epäilen mutta jos joku ihan vakavissaan väittää koittaneensa laihduttaa viiden vuoden ajan ilman tuloksia eikä ole lähtenyt selvittämään missä vika niin kyse on siitä että itsekin on tiennyt sluibailevansa, apu eikä neuvot kelpaa kun itse tietää ettei halua käydä läpi sitä mitä se oikeasti vaatii.

Olen eri, mutta olen kyllä hakenut suunnilleen kaiken mahdollisen avun mitä rahalla saa. Olen erilaisten omatoimisten laihdutusyritysten lisäksi käynyt ravitsemusterapeutilla, ollut sairaalan painonhallintaryhmässä, hakenut lääkäriltä laihdutuslääkettä (Mysimba, kuuluin valitettavasti siihen 25%:iin joilla lääke ei toiminut), ja viimeksi käynyt psykoterapeutilla ajateltuani että päävikahan se on jos ei tahdonvoimaa ole laihdutustuloksia pitää.

Terapiassa tuntui että terapeutti oli jotenkin pettynyt kun en ollut lapsuudesta asti tai yleisimmin ongelmainen vaan tämä painoasia on ainoa joka tökkii. Hänen teoria oli, että elämässäni on liikaa stressitekijöitä joten voimavarani ei vaan riitä tähän laihdutusasiaan pitkäjänteisesti, vaikka kaiken muun saan hoidettua. Niin, voi olla hyvinkin totta, mutta kun en nyt lähiaikoina niistä stressitekijöistä pääse, ne kun syntyy työstä, kahden erityislapsen yksinhuoltajuudesta ja otsalohkodementtisen äidin perään katsomisesta ja auttamisesta... 

Vatsalaukun pienennys leikkaus?

En saa, koska välillä oksentelen tahallaan, etten lihoisi lisää

N35 ja 100kg

Ravintoterapeutti?

Vierailija
169/184 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Intuitiivisella syömisellä tarkoitetaan syömistä oman kehon viestien mukaisesti: Syödään nälkään ja lopetetaan kylläisenä. Se on joustavaa ja sallivaa suhtautumista syömiseen, mutta sillä ei tarkoiteta ylenpalttista herkuttelua aina, kun mieli tekee. Myös toisesta ääripäästä, ruokamäärien tarpeettomasta rajoittamisesta ja syömisen kontrolloimisesta, yritetään päästä eroon.

Intuitiivista syömistä opettelemalla voi päästä eroon syömiseen kohdistuvista haitallisista tai vääristä ajatusmalleista. Tästä puolestaan voi olla apua esimerkiksi tasapainoisemman ruokasuhteen muodostumisessa sekä painonhallinnassa. Intuitiivinen syöminen on pyrkimys terveyttä edistävää ruokavaliota ja parempia elämäntapoja kohti. Tavoitteena on enimmäkseen hyvä syöminen, ei täydellisyys.

Ihmiset pelkäävät usein syövänsä liikaa tai liian usein, erityisesti erilaisten mielitekojen kourissa. Oman kehon kuuntelu ja viestien mukaan toimiminen itse asiassa auttaa juuri vähentämään turhien mielitekojen kehittymistä.

https://sydan.fi/fakta/intuitiivinen-syominen-on-kehon-kuuntelua/

Kokeilin tätä ja aloin lihomaan :/

-se 100kg -

Koska lihavalla ei ole hormonihäiriöineen normaalia näläntunnetta vaan viihdemässäilyä.

Vierailija
170/184 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksen mä laihdu?

Ööööö söisitkö kulutukseen nähden liikaa?

Ehkä liikaa, mutta myös vääränlaista ruokaa.

Elimistö käyttää eri ravintoaineita eri tavoin.

Ne vaikuttaa jaksamiseen, hormonitoimintaan, suolistoon, aineenvaihduntaan.

Sillä on väliä mitä ja miten syö, vielä enemmän kuin sillä paljonko syö.

Niitä hyviä ruoka-aineita voi syödä jopa enemmän, saamatta huonoja terveysvaikutuksia ja lihomatta.

Vierailija
171/184 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Intuitiivisella syömisellä tarkoitetaan syömistä oman kehon viestien mukaisesti: Syödään nälkään ja lopetetaan kylläisenä. Se on joustavaa ja sallivaa suhtautumista syömiseen, mutta sillä ei tarkoiteta ylenpalttista herkuttelua aina, kun mieli tekee. Myös toisesta ääripäästä, ruokamäärien tarpeettomasta rajoittamisesta ja syömisen kontrolloimisesta, yritetään päästä eroon.

Intuitiivista syömistä opettelemalla voi päästä eroon syömiseen kohdistuvista haitallisista tai vääristä ajatusmalleista. Tästä puolestaan voi olla apua esimerkiksi tasapainoisemman ruokasuhteen muodostumisessa sekä painonhallinnassa. Intuitiivinen syöminen on pyrkimys terveyttä edistävää ruokavaliota ja parempia elämäntapoja kohti. Tavoitteena on enimmäkseen hyvä syöminen, ei täydellisyys.

Ihmiset pelkäävät usein syövänsä liikaa tai liian usein, erityisesti erilaisten mielitekojen kourissa. Oman kehon kuuntelu ja viestien mukaan toimiminen itse asiassa auttaa juuri vähentämään turhien mielitekojen kehittymistä.

https://sydan.fi/fakta/intuitiivinen-syominen-on-kehon-kuuntelua/

Kokeilin tätä ja aloin lihomaan :/

-se 100kg -

Koska lihavalla ei ole hormonihäiriöineen normaalia näläntunnetta vaan viihdemässäilyä.

Tähänkin sopii vastaukseksi se aiemmin kirjoittamani, että ruoan laadulla on eniten väliä. Kalorien laskeminen ei johda pitkälle.

Ruoan pitää olla hyvää. Eli epäterveelliset ruoat jätetään pääsääntöisesti vain pois.

Terveellisistä (ja niistä jotka eivät helposti nosta painoa) löytyy paljon hyvän makuista syötävää. Nautintoa ei tosiaan tarvitse lopettaa.

Vierailija
172/184 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos dieetit ja laihdutusohjelman oikeasti toimisi niin ei maailmassa olisi lihavia. Suurin osa ihmisistä on lihavia ja laihduttaminen ei onnistu.

Puoskareita on paljon rahastamassa lihavuudesta.

Vierailija
173/184 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos dieetit ja laihdutusohjelman oikeasti toimisi niin ei maailmassa olisi lihavia. Suurin osa ihmisistä on lihavia ja laihduttaminen ei onnistu.

Puoskareita on paljon rahastamassa lihavuudesta.

No nyt on paksua, pun intented. Suuri osa länsimaalaisista on kyllä ylipainoisia mutta muuten tuon esittäminen jonkinlaisena faktana on ihan huttua. Se on ihan sama onko se puoskari, personal traineri vai erikoistunut lääkäri joka kertoo mitä pitää tehdä jos asenne on se että mä vaan nyt oon läski eikä siihen oikeesti voi vaikuttaa. Se olet sinä joka ne ruuat sieltä kaupasta kotiin kantaa, se olet sinä joka sen ruuan valmistaa ja se olet sinä joka sen ruuan sinne suuhun lappaa. Laihtuminen ei ole helppoa, se ei todellakaan tapahdu itsestään, mutta mitä ikinä koitattekin itsellenne uskotella niin se on sama homma toisinkin päin, ei se lihominenkaan itsestään tapahdu. Syntymäpäivät, hormonit tai kolottavat polvet eivät itsestään muutu rasvaksi.

Vierailija
174/184 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruoan määrä mitä laihduttaessa saa syödä on järkyttävän pieni. Jos sulla ei oo ollut nälkä, niin syöt liikaa.

Tämähän se! Siksi se ei koskaan onnistukaan, koska ihminen ei tykkää nälästä.

Pätkäpaastolla ei tule nälkä. Tulee ihanan euforinen olo. Kokeilkaa! Siksi pätkäpaasto toimii.

No ei kyllä ehdi tulemaan mikään "euforinen olo".

Itselläni luonnollisesti on 15:9 pätkäpaasto.

Syön klo 11:00 - 20:00 ja olen syömättä klo 20:00 - 11:00. Se on 15 tuntia syömättä ja 9 tuntia syömistä. Voin herätä nykyään klo: 9:30, joten syön aamupalan klo 11 ja sitten liikun lihasvoimilla, en autolla.

Normaali olo.

Painonhallintaan suosittelen sitä kokonaisvaltaista pitkäkestoista muutosta.

Sulla on liian lyhyt paasto. Mä syön kaiken neljän tunnin aikana ja paastoan 20 tuntia. Siinä tulee euforinen olo. Mä syön vain klo 11-15. Yöllä on ihana olo. Mä valvon usein klo 2:een ja luen ja silloin on just tuo olo.

Vierailija
175/184 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sokerit pois. Kokonaan (myös piilosokeri, jugurtit, mehut, ketsuppi, myslipatukat, jne). Ok, 1 kpl suklaapatukka/14 pvä herkutteluna.  Lisäksi hommaat itsellesi urheilukellon (Polar, Suunto, Garmin jne, maksaa siiinä 100€ ja siitä ylöspäin) joka mittaa sinun perus energiankulutuksesi ja sitten lähdet kävelylle jonka voi päättää kun kello ilmoittaa että 300kcl on kulutettu. Kävelet 300 kcl edestö joka päivä (ne lenkit pitenee pikkuhiljaa kun kiloja lähtee karisemaan). Lisäksi vielä pitää olla tarkkana sen suhteen minkä energiamäärän päivän ruokailut sisältävät, ovatko varmasti sen 1600kcl? Onko sinun perusaineenvaihdutan 1600kcl/pvä vai joku muu?  Tarvitse myös hyvät yöunet, monella juuri vähäinen nukkuminen vaikuttaa aineenvaihdutaan siten että kilot eivät lähde. Ne hieman kalliimmaat urheilukellot mittaavat myös mm unen laadun ja määrän, joten kenties panostus tälläiseen "personal traineriin" olisi paikallaan. Kovasti tsemppiä! Nyt on kevättä jo ilmassa kun aurinko paistelee ja ihana käydä kävelemässä raikkaassa ulkoilmassa:)

Vierailija
176/184 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mainitsiko joku jo maitohappobakteerit? Tutkimusten mukaan, ylipainoisilla on vatsabakteerit sekaisin, joten niitä syömällä voi vaikuttaa painon kertymiseen/karistamiseen.

Vierailija
177/184 |
17.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Upp! 83,6kg ja nousee... pitius 166cm! Apua!

Vierailija
178/184 |
17.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Upp! 83,6kg ja nousee... pitius 166cm! Apua!

Tupakointi ja säännöllinen oksentelu. Niillä mulla paino pysyi siinä 65 kilossa.

Ne kun lopetin, niin alkoi lihominen.

N35 ja 100kg

Vierailija
179/184 |
17.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tädilläni kesti kaksi vuotta, ennen kuin paino alkoi putoamaan. Keho piti kiinni rasvoista kaikin keinoin. Eli syöt oikein loppuikäsi ja ehkä parin vuoden päästä alkaa näkymään. Älä kiirehdi laihtumista ja mokaa sitä. Joka tapauksessa uusi ruokavalio on elämänmittainen sitoumus, joten ihan sama jos rasva alkaa palamaan vasta myöhemmin.

Periaatteessa aivan oikea neuvo, mutta käytännössä monella ei riitä motivaatio tuohon.

Se vaatiikin uuden tavan ajatella asiaa. Sitten kun osaa ajatella niin, niin motivaatiolla ei ole enää merkitystä. Motivaatio liittyy siihen odotukseen, että paino putoaa ja painon putoaminen palkitsee ja pitää motivaatiota yllä. Kun lakkaa odottamasta painon putoamista, niin motivaatiolle ei ole enää tarvetta. Silloin vain syö loppuikänsä oikein kävi miten kävi.

Vierailija
180/184 |
17.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko sulla jojolaihdutushistoriaa? Jos on, kulutus voi olla tosi pieni keskivertoonn verrattuna.

Itse olen valitettavasti jojoillut painoni kanssa 10 vuotta, +/-30 kg monta kertaa ja nyt vielä alkaa vaihdevuodet pukata päälle. Lopputulos: olen 100-kiloinen joka kuluttaa normaalina istumatyöpäivänä 1600 kcal / päivä. Eli sen verran syöden paino pysyy 100 kilossa. Ja jos laihduttaa haluaisi, pitäisi vähentää 1100-1200 kcal:iin, mutta sehän on jo todellinen nälkäkuuri, ja siitä seuraisi vain uusi takaisinlihominen, jojokierros.  Joten en enää edes jaksa pyrkiä muuhun kuin etten lihoisi sentään lisää.

Sori, jos mä kysyn tyhmiä, mutta jos sun kulutus nyt on sen 1600 kcal/päivä, niin miksi sun pitäisi pudottaa kaloreita noin runsaasti? Tai kyllähän sitä laihtuisi hitaalla tahdilla, jos sä söisit 1400 kcal/päivä ja se on ihan kohtuullinen määrä kaloreita ja ruokaa, jos sen ruoan koostaa oikein.

Tai jotenkin ihmiset uskoo siihen puoli kiloa viikossa pudotustahtiin kuin johonkin jumalaan, vaikka se tahti voi olla hitaampikin.

Ihmettelin myös, kun energialaskurissa sanotaan painon ylläpitämiseksi tarvittavan määrän olevan 1740kcal, mutta "lievään painonpudotukseen" pitää syödä 1490kcal. Eikö lievä painonpudotus tapahdu vaikka jo 1640 kalorilla? (Tai enemmälläkin, jos laskuri olisi tarkka.)

Painan lähemmäs 50kg. Puolen kiilon laihdutus viikossa tuskin olisi terveellistä, pitäisi vähentää syömiset alle 1200 kalorin. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan viisi