Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksen mä laihdu?!?

Vierailija
15.02.2021 |

BMI on 35 eli ylipainoa on rutkasti. Aloitin sellasen "korjataan ruokavalio" -koulutuksen, missä on vähemmän hiilareita, enemmän proteiinia, hyviä rasvoja ja paljon kasviksia. Ruokamäärät on laskettu niin, että pitäis laihtua terveellisesti. Syön ohjeiden mukaan, mutten ole laihtunut YHTÄÄN! Jotkut osallistujat laihtuu useamman kilon viikossa. En sentään ole lihonutkaan, mutta olen nyt syönyt näin monta viikkoa ja mitään ei tapahdu! Turhauttaa! Apua! 😫

Älkää jooko ehdotelko mitään ihmedieettejä tai jonkin aineen jättämistä kokonaan. Haluan syödä terveellisesti enkä rupea mihinkään ketoiluun.

Kommentit (184)

Vierailija
21/184 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei lihavat tarvi erityisesti enemmän proteiinia.

Ja ruokavalio on helpoo korjata, JOS sen vaan itse tekee. Ei tarvi mitään hiilari-laskureita.

Yksinkertaisesti esim. :

-kovat rasvat pois, tilalle mm. oliiviöljyä, rypsiöljyä.

-Juomana aina vesi. Kahvi ja tee ilman maitoa tai pienellä tilkalla.

-Kasvisruokia niin paljon kuin vatsaan mahtuu. Kasvisruokiin on hyviä reseptejä.

-karkit pois, leivokset pois

-sipsit, pizzat, kebabit, chickenwingsit, suuret pasta-annokset yms. pois

-lisätty sokeri pois

-marjoja (esim. smoothieita) ja hedelmiä paljon enemmän

-ruokiin kermakastikkeen sijaan tomaattikastiketta

-LIMUT ja energiajuomat pois!!

Järkyttävät ohjeet!

Vierailija
22/184 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko mittauttanut kilpirauhasarvot ja ferritiinin, onko uniapneaa? Jos olet aina väsynyt, niin kyllä sillr varmasti joku syy on, muukin kuin ruoka.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/184 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millaisia ohjeita tällaisissa ruokavalioissa on? Pitää syödä joku 10 x päivässä tai muuten näkee nälkää!? Itse syön yhden lämpimän isohkon kasvispainotteisen aterian päivässä ja aamupalana jotain rahkaa ja kananmunaa ja iltapalaksi sitten joku rahka ja hedelmä eikä muuta. Vettä juon paljon. Alkuun tuntui, että on nälkä, mutta se meni ohi ja näin olen elänyt jo 3 vuotta ja paino tippui normaalipainon ylärajoilta 15 kg ja tässä on pysynyt ja jaksan hyvin liikkuakin. Joskus myös voin herkutella. Kalorit on about 1500 kcal päivässä ja istumatyö. Jos liikun enemmän, niin syönkin sitten enemmän.

Miten tälläsellä ruokavaliolla kalorit voi olla 1500/pvä??

Vierailija
24/184 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun täytyy laihtua n. 40 kg , rasittaa kun viikkotolkulla paino on tippunut KILON! Kaikki herkut jätetty pois , ainoa "herkku" energiajuoma jossa desissä muutama kalori , nyt aloitan 1200 kalorin päivävauhdilla ja nutraan. Tyyliin 4 pussia Nutrilettiä loput kasvisruokia , leipä pois puuro tilalle. Kokeile sinäkin Nutrilettiä jonkun aikaa. Olen aiemmin 30 kg pudottanut näin ja nyt mulla on pakkorako (doctors order). Onnistumista sullekin!!!!!!!

Mulla myös lääkärin määräyksestä ene-kuuuri, ja tämä toimii. Itselläni tippuu tosin tälläkin vain kilo viikossa, kun ns. normaali on 1,5-2,5 kg viikossa kokoiselleni. Eli hidasta on aineenvaihdunta. Se vaan pelottaa että kun nyt ne määrätyt 25 kg pudotan näin, niin millainen hirvittävä nälkä mahtaa tulla kun alkaa syödä taas ruokaa ja ketoosi loppuu. Mutta lääkäri väittää ettei takaisinlihomista tapahdu sen todennäköisiemminn näiden kuurien jälkeen kuin hitaammin painoa pudottavillakaan, joten kokeillaan nyt sitten.

Vierailija
25/184 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

syöt enemmän kuin kulutat, tämä on ainoa vastaus/syy ylipainoon

Vierailija
26/184 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko sulla jojolaihdutushistoriaa? Jos on, kulutus voi olla tosi pieni keskivertoonn verrattuna.

Itse olen valitettavasti jojoillut painoni kanssa 10 vuotta, +/-30 kg monta kertaa ja nyt vielä alkaa vaihdevuodet pukata päälle. Lopputulos: olen 100-kiloinen joka kuluttaa normaalina istumatyöpäivänä 1600 kcal / päivä. Eli sen verran syöden paino pysyy 100 kilossa. Ja jos laihduttaa haluaisi, pitäisi vähentää 1100-1200 kcal:iin, mutta sehän on jo todellinen nälkäkuuri, ja siitä seuraisi vain uusi takaisinlihominen, jojokierros.  Joten en enää edes jaksa pyrkiä muuhun kuin etten lihoisi sentään lisää.

Sori, jos mä kysyn tyhmiä, mutta jos sun kulutus nyt on sen 1600 kcal/päivä, niin miksi sun pitäisi pudottaa kaloreita noin runsaasti? Tai kyllähän sitä laihtuisi hitaalla tahdilla, jos sä söisit 1400 kcal/päivä ja se on ihan kohtuullinen määrä kaloreita ja ruokaa, jos sen ruoan koostaa oikein.

Tai jotenkin ihmiset uskoo siihen puoli kiloa viikossa pudotustahtiin kuin johonkin jumalaan, vaikka se tahti voi olla hitaampikin.

Vierailija
27/184 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko mittauttanut kilpirauhasarvot ja ferritiinin, onko uniapneaa? Jos olet aina väsynyt, niin kyllä sillr varmasti joku syy on, muukin kuin ruoka.

Mut on varmaan aivopesty uskomaan, että kunhan paino putoaa, niin kaikki terveysongelmat katoaa. Olen ajatellut, että ensin pudotan painoa ja jos on vielä ongelmia, menen sitten lääkäriin. Ehkä on pakko käydä siellä lääkärissä kuitenkin, kun olen nyt ihan pattitilanteessa.

ap

Vierailija
28/184 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sun helppo pysyä tuossa ruokavaliossa? Onko se oikeasti terveellinen ja monipuolinen ja saat riittävästi energiaa? Oletko pystynyt pitämään herkuttelun kohtuullisena (esim. kerran viikossa karkkipäivä). Siinä tapauksessa unohda paino ja keskity siihen, että sulla on fiksu ruokavalio, harrasta mieleistä liikuntaa ja opettele kohtaamaan kehosi arvokkaana ja hyvänä sellaisena kuin se on.

Paino on huono mittari. Jos muut asiat on kohdallaan, se paino asettuu kyllä ajan kanssa fiksumpiin lukemiin. JOS siis ihan oikeasti ei tule merkittäviä ylilyöntejä sipsien/suklaan/pitsan/hampurilaisten/jäätelönyms. kanssa.

Tärkeintä on terveyttä tulevat elämäntavat ja se, että niistä tulee pysyviä.

Vierailija
29/184 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja ruokavalio on helpoo korjata, JOS sen vaan itse tekee. Ei tarvi mitään hiilari-laskureita.

Yksinkertaisesti esim. :

-Kasvisruokia niin paljon kuin vatsaan mahtuu. Kasvisruokiin on hyviä reseptejä.

-lisätty sokeri pois

Järkyttävät ohjeet!

Niin mikä tuossa olikaan niin järkyttävää?

Vierailija
30/184 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on sama ongelma. Olen kokeillut terveellisen ruokavalion hienosäätöä monella tavalla. Kokeilisin näistä sitä, mikä tuntuu sinusta helpoimmalta:

- rajoita kalorit 1500 kcal päivässä. Älä luota teoreettisiin laskelmiin, vaan kokeile er määriä syömällä, mikä todellinen kulutuksesi on.

- jos et liiku jurikaan, puolen tunnin päivitäinen kävellenkki kiihdyttää aineenvaihduntaa. Jos jo liikut paljon, liikunnan aerobisen likunnan lisääminen ei kannata.

- puntitreeni

Vierailija
31/184 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksinkertaisesti esim. :

-lisätty sokeri pois

Miten tuo rasvan laatu vaikuttaa kalorimäärään ja laihtumiseen? Terveellisempää se kyllä on, mutta nyt puhutaan laihtumisesta

Vierailija
32/184 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millaisia ohjeita tällaisissa ruokavalioissa on? Pitää syödä joku 10 x päivässä tai muuten näkee nälkää!? Itse syön yhden lämpimän isohkon kasvispainotteisen aterian päivässä ja aamupalana jotain rahkaa ja kananmunaa ja iltapalaksi sitten joku rahka ja hedelmä eikä muuta. Vettä juon paljon. Alkuun tuntui, että on nälkä, mutta se meni ohi ja näin olen elänyt jo 3 vuotta ja paino tippui normaalipainon ylärajoilta 15 kg ja tässä on pysynyt ja jaksan hyvin liikkuakin. Joskus myös voin herkutella. Kalorit on about 1500 kcal päivässä ja istumatyö. Jos liikun enemmän, niin syönkin sitten enemmän.

Ei kaikki liho syömällä useita aterioita päivässä. Mä olen ikäni pysynyt normaalipainoisena syömällä niin usein kuin huvittaa. Mun ei edes tarvitse laskea kaloreita ja voin myös herkutella. Hiilareitakin voin syödä ihan vapaasti.

Vierailija
33/184 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos päädyt vähentämään nykyisestä ruokavaliosta kaloreita, niin yksi mikä mulle tuli mieleen, on hedelmät. Esim. omenassa on vähemmän energiaa kuin appelsiinissa, mandariinissa tai persikassa. Tai jos jonkun hedelmän korvaa tomaatilla tai porkkanalla.

Vierailija
34/184 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä kohtaa nyt luotan näihin asiantuntijoihin mieluummin. Mitään hiilarilaskureita en ole maininnut missään kohtaa.

Vierailija kirjoitti:

Yksinkertaisesti esim. :

En ole ikinä käyttänyt esim. voita vaan nimenomaan mainitsemiasi. Ei siis tarvita muutosta.

Vierailija kirjoitti:

Näin olen tehnyt aina, paitsi kasvimaidolla.

Vierailija kirjoitti:

Tiedän. Niitä on nimenomaan tässä koulutuksessa lisätty.

Vierailija kirjoitti:

-lisätty sokeri pois 

Huoh. Joo, olen tehnyt tämän nyt. Koulutuksen ohjeen mukaan. Paitsi pastaa voi syödä maltillisesti toisinaan.

Vierailija kirjoitti:

Tiedän, olen lisännyt huomattavasti koulutuksen ohjeiden mukaan.

Vierailija kirjoitti:

Vihaan kermakastikkeita, olen aina tehnyt mieluummin tomaattikastikkeita. Yleensä en käytä kastikkeita ollenkaan.

Vierailija kirjoitti:

En käytä ollenkaan.

Ihan totta nyt. Luuletko oikeasti, että kun opetellaan TERVEELLISTÄ RUOKAVALIOTA, niin siinä ei paneuduta nimenomaan TERVEELLISEEN RUOKAVALIOON. 🙄

ap

Nyt pitää kuitenkin kysyä, minkä alan asiantuntijoita ovat nuo asiantuntijat, joihin luotat. Eli ovatko oikeasti ravitsemusterapeutteja ja alan koulutuksen omaavia, vaiko verkkokurssilla tai itse oppien itselleen ravintoneuvojan, ravitsemusasiantuntijan, ravintoterapuetin tai muun keksityn tittelin hankkineita? Eli luotatko nyt oikeasti asinatuntijoiden vaiko sittenkin "asiantuntijoiden" neuvoihin? Asia ei sinänsä minulle kuulu, mutta tuon sinulle aiemmin ohjeita antaneen, jolle tässä kommentoit, neuvot kun sattuivat olemaan erittäin hyviä ja yleisesti ravisemusterapeuttienkin (niinden oikeasti koulutettujen) mielestä toimivia. Ja tällä ravitsemusalalla valitettavasti liikkuu ihan todella paljon näitä, joilla on markkinointi kyllä kohdillaan, mutta asiaosaaminen todella heikoissa kantimissa.

T: eri

Vierailija
35/184 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko sun helppo pysyä tuossa ruokavaliossa? Onko se oikeasti terveellinen ja monipuolinen ja saat riittävästi energiaa? Oletko pystynyt pitämään herkuttelun kohtuullisena (esim. kerran viikossa karkkipäivä). Siinä tapauksessa unohda paino ja keskity siihen, että sulla on fiksu ruokavalio, harrasta mieleistä liikuntaa ja opettele kohtaamaan kehosi arvokkaana ja hyvänä sellaisena kuin se on.

Paino on huono mittari. Jos muut asiat on kohdallaan, se paino asettuu kyllä ajan kanssa fiksumpiin lukemiin. JOS siis ihan oikeasti ei tule merkittäviä ylilyöntejä sipsien/suklaan/pitsan/hampurilaisten/jäätelönyms. kanssa.

Kiitos fiksusta kommentista! Osa näistä neuvoista on ihan täyttä tuubaa.

Joo, ruokavalio on nyt hyvä ja alkukangertelun jälkeen se on tuntunut helpolta ylläpitää. Syön paljon monipuolisemmin ja terveellisemmin ja saan tarpeeksi energiaa, pieni vaje on kuitenkin koko ajan, että laihtuisi. Herkuttelua olen vähentänyt, mutten ota siitä paineita, jos kauppareissulla lähtee suklaapatukka mukaan. Käytännössä olen nyt syönyt herkkuja kerran viikossa tai harvemmin, ja huomattavasti aiempaa vähemmän. Muutos aiempaan on aika iso, koska olin aikamoinen sokerihiiri. Vähentäminen ei ole ollut edes vaikeaa, kun muu ruokailu on nyt kunnossa!

Ehkä pitää tosiaan antaa ajan kulua ja lisätä arkiliikuntaa. Eihän tässä ole vielä hirveän kauan mennyt. Kiitos tsempistä! ☺

ap

Vierailija
36/184 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tule muuta mieleen kuin uni. Jos elimistö on jatkuvassa stressitilassa (ei riittävästi unta), sillä voi olla jotain vaikutusta tähän. En ole ekspertti mutta jonkin sortin kokemusasiantuntija kyllä. Oletko koskaan koittanut parantaa unta esim melatoniinin avulla? Tai voisiko sinulla olla uniapnea?

Muuten tuo systeemisi kuulostaa hyvältä, varmaan pitää vaan jaksaa jatkaa, vaikka tulosta ei vielä ole tullut. Et ole juoksemassa sprinttiä vaan maratonin! Kestävyys on kaiken a ja o.

Kun jossain vaiheessa lisäät esim kävelyn tuohon settiin, kulutus nousee reippaasti noista lähtökohdista. Tsemppiä!

Vierailija
37/184 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun täytyy laihtua n. 40 kg , rasittaa kun viikkotolkulla paino on tippunut KILON! Kaikki herkut jätetty pois , ainoa "herkku" energiajuoma jossa desissä muutama kalori , nyt aloitan 1200 kalorin päivävauhdilla ja nutraan. Tyyliin 4 pussia Nutrilettiä loput kasvisruokia , leipä pois puuro tilalle. Kokeile sinäkin Nutrilettiä jonkun aikaa. Olen aiemmin 30 kg pudottanut näin ja nyt mulla on pakkorako (doctors order). Onnistumista sullekin!!!!!!!

Sehän on hienoa jos paino tippuu 1kg viikossa! Se on 52kg vuodessa!!!

Vierailija
38/184 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksinkertaisesti esim. :

-lisätty sokeri pois

Miten tuo rasvan laatu vaikuttaa kalorimäärään ja laihtumiseen? Terveellisempää se kyllä on, mutta nyt puhutaan laihtumisesta

Kyllä rasvan laadulla on merkitystä. Rypsi- ja muut siemenöljyt ei sovellu ihmisen elimistölle, joten voivat haitata sitä myöten laihtumista. Kannattaa siksi miettiä myös niitä rasvoja.

Vierailija
39/184 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis paljonko ap on päivän kalorit?

Vai eikö tuossa koulutuksessa olla vielä niin pitkällä? Jos on tarkoitus edetä askel kerrallaan, niin kyse voi olla nyt vasta tottumusten muuttamisesta ja silloin ei välttämättä laihtumista vielä tapahdukaan.

Vierailija
40/184 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos fiksusta kommentista! Osa näistä neuvoista on ihan täyttä tuubaa.

Joo, ruokavalio on nyt hyvä ja alkukangertelun jälkeen se on tuntunut helpolta ylläpitää. Syön paljon monipuolisemmin ja terveellisemmin ja saan tarpeeksi energiaa, pieni vaje on kuitenkin koko ajan, että laihtuisi. Herkuttelua olen vähentänyt, mutten ota siitä paineita, jos kauppareissulla lähtee suklaapatukka mukaan. Käytännössä olen nyt syönyt herkkuja kerran viikossa tai harvemmin, ja huomattavasti aiempaa vähemmän. Muutos aiempaan on aika iso, koska olin aikamoinen sokerihiiri. Vähentäminen ei ole ollut edes vaikeaa, kun muu ruokailu on nyt kunnossa!

Ehkä pitää tosiaan antaa ajan kulua ja lisätä arkiliikuntaa. Eihän tässä ole vielä hirveän kauan mennyt. Kiitos tsempistä! ☺

ap

Haluaa laihtua, mutta "ei ota paineita" suklaapatukasta kauppareissulla.

Jos kaupassa käy kerran viikossa niin ok, jos käy päivittäin, niin paljon tulee suklaasta tyhjää energiaa.

Ymmärrän ajatuksen, ettei kannata stressata liikaa, eikä alkaa ehdottomalle kieltolinjalle. Mutta jos ylipainoa on noin paljon, bmi 35 on paljon, ja haluaa itsekin laihtua terveemmäksi niin jotain muutoksia täytyy tehdä.

Ne muutokset tulee normaaliksi kun niihin tottuu. Ja esim. makeanhimo vähenee ja jopa poistuu kun makuaisti, aivot ja koko keho tottuu olemaan ilman kaikkein makeimman makuisia syömisiä.

Kasviksetkin alkaa maistumaan paremmalta kun makuaistia kouluttaa pois ns. "herkuista" ja tilalle tulee uudet herkut. Puhtaat terveelliset herkut joista tulee hyvä olo itsellekin!!

Jotain oikein uskoisin olevan neuvoissanikin, kun bmi aina ollut alle 20 ja geenit tietysti vaikuttaa.

Mutta ei pelkät geenit niin paljon vaikuta, että niistä riippuisi vaikkapa toisen henkilön bmi 30 ja toisen bmi 20.

Itse en siis laihduta enkä ole edes erityisen urheilullinen, mutta arkipäivissä on liikkumista ja ruoka on se mikä vaikuttaa, kunhan liikkuminen on jokseenkin normaalilla terveellisellä tasolla.

Tiedän myös mitä on väsymys ja uupumus ja ettei niistä ole välttämättä helppoa pääsyä pois. Siis haluan auttaa.