Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ostin 25 mikrogramman D-vitamiinitabletteja, mies kieltää syömästä niitä

Vierailija
14.02.2021 |

Kuulemma hänen tiedossaa on että sopiva annostus on 10 mikrogrammaa. Hän vei ne tabletit piiloon ja kielsi ostamasta enää uudestaan niitä. Kuulemma ei halua nähdä että mulle tulee maksavaurio. Mitä mieltä olette?

Kommentit (105)

Vierailija
61/105 |
14.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Provohan se tämä. 25 Mg on aika outo vahvuus, nämä vitamiinithan yleensä myydään 10 Mg välein. Meidän lähikaupassa ei ole edes muuta kuin Pirkan 50 Mg tabuja. Mulla on lääkärin suositus 10 Mg/vrk läpi vuoden, siis kesähelteelläkin. Hänen ohjeensa mukaan noita 50 Mg tabuja voi huoletta syödä muutaman päivän välein, se kun on varastoituva vitamiini.

Olisin tosiaan aika huolissani jos syöt megagrammojen, tai edes milligrammojen annoksia. Sensijaan 25 mikrogrammaa on yleinen annoskoko.

Kiinnostaisi nähdä ne Pirkan 50 tonnin tabut.

2012 tutkittiin eri valmistajien D-vitamiinien sisältämää D-vitamiimäärää. Pirkan 20 ug tabletteina markkinoidut D-vitamiinit sisälsivät D-vitamiinia 9.4 ug.

Vierailija
62/105 |
14.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

D-vitamiini on yksiselitteisesti haitallista, eikä se mikään vitamiini olekaan, vaan sekosteroidi, joka on immunosuppressiivinen. Kaikki tutkimukset D-vitamiinista ovat tuottaneet vesiperän, D-vitamiini ei auta mihinkään, paitsi mitä nyt tekee immunosuppression kuten kortisoni tekee, ja vähentää mikrobi-infektioiden aiheuttamaa tulehdusta elimistössä. Se saa kuitenkin elimistössä olevat mikrobit lisääntymään kiivaammin ja on siten haitallista pitkällä aikavälillä. Matala D-vitamiini on tavallista kroonisissa sairauksissa, koska elimistö on säätänyt pitoisuudet alas, jotta immuunipuolustus toimisi vahvemmin.

Aijaa. 

Minä otan 50 tai 100 qg silloin tällöin ja labratestien mukaan D-vitamiinitaso oli 70 nmol/l

Lääkäri ilmoitti, että jatkoa varten olis hyvä olla korkeampi eli otettava useammin 50/100.

Minä otan 40 ug / pv päivittäin, ja on sama taso. Lääkäri ei huomauttanut siitä mitään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/105 |
14.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on se sama kaheli trolli, jonka kies muka kieltää häntä syömästä lääkärin määräämiä adhd-lääkkeitä, koska ne on "rauhoittavia" (ei muuten ole) ja mies muka vieläpä valvoo hänen lääkkeiden ostoaan käymällä eukkonsa omakannassa vahtimassa...

Oikeasti, sulla on ap neuroosi ton kanssa. Lopeta jo.

Vierailija
65/105 |
14.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syötiinkö 1600-luvulla d-vitamiiniä?

Ennen vanhaan oltiin kesäisin enemmän ulkona. Talvella D-vitamiinia saatiin vain ravinnosta, syötiin sitä silliä ja silakkaa, ankeriasta, nahkiaisia, ja muuta kalaa. Siksihän meilläkin joulupyödässä on edelleen säilöttyä silliä, muuta kalaa ja mätiä - ovat kaikki D-vitamiinin lähteitä. Myös sieniä säilöttiin talveksi, niistäkin saa D-vitamiinia. Samoin kananmunista. Perinteiseti Suomessa on syöty myös hyljettä. Kalasta ja muista eläimistä saatettiin syödä maksa raakana, siinä on paljon D-vitamiinia. Syötiin myös eläimistä sellaisia sisäelimiä ja osia, joita enää ei syödä.

Jos ruokaa ei ollut monipuolisesti sitten varsinkin lapset sairastuivat riisitautiin.

Vierailija
66/105 |
14.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Wikipedia:

D-vitamiini on termi ryhmälle 9,10-sekosteroideja, jotka ovat muun muassa riisitautia, osteomalasiaa ja osteoporoosia ehkäiseviä hormoneja ihmisillä ja muilla eläimillä.

Tämä ei pidä paikkaansa.

https://pediatrics.aappublications.org/content/147/1/e20200815

Vitamin D for Growth and Rickets in Stunted Children: A Randomized Trial

CONCLUSIONS: Except in those with higher calcium intake, vitamin D supplementation had no effect on rickets or growth.

D-vitamiinilla ei ole mitään vaikutusta riisitautiin ylläolevan tutkimuksen perusteella.

Niin, kun se sairaus oli jo tullut D-vitamiinin puutteesta. Jos luut ovat kasvussa vaurioituneet, ei myöhempi D-vitamiinin syönti siihen valtavasti auta. Ellei myös oteta kalsiumia luiden rakennuksaineeksi, kuten yllä oleva tutkimus kertoo.

Tutkimus ei siten liity mitenkään terveisiin suomalaisiin aikuisiin.

Vierailija
67/105 |
14.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Provohan se tämä. 25 Mg on aika outo vahvuus, nämä vitamiinithan yleensä myydään 10 Mg välein. Meidän lähikaupassa ei ole edes muuta kuin Pirkan 50 Mg tabuja. Mulla on lääkärin suositus 10 Mg/vrk läpi vuoden, siis kesähelteelläkin. Hänen ohjeensa mukaan noita 50 Mg tabuja voi huoletta syödä muutaman päivän välein, se kun on varastoituva vitamiini.

Olisin tosiaan aika huolissani jos syöt megagrammojen, tai edes milligrammojen annoksia. Sensijaan 25 mikrogrammaa on yleinen annoskoko.

Kiinnostaisi nähdä ne Pirkan 50 tonnin tabut.

2012 tutkittiin eri valmistajien D-vitamiinien sisältämää D-vitamiimäärää. Pirkan 20 ug tabletteina markkinoidut D-vitamiinit sisälsivät D-vitamiinia 9.4 ug.

Ikävä kyllä suurin osa myytävistä D-vitamiineista on korkeintaan food grade tasoa ja siksi niiden ei tarvi sisältää ihan sitä mitä etiketti lupaa.

Vierailija
68/105 |
14.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä syön päivittäin 100 ug D:tä. Lääkärini sanoi että mun sairauden takia minimimäärä on 50, sen pienempää ei kannata käyttää. .

Vierailija
69/105 |
14.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikeasti olen mies ja vaimo kielsi minulta nämä vitamiinit. 

Halusin vain testata miten palstalaiset suhtautuvat tähän sukupuolen mukaan ja vaikuttaako se kommentointiin. 

Terveisin,   AP 

Samat vastaukset pätee siinä, että päätä itse mitä syöt, älä anna vaimosi päättää. Et ole lapsi ja vaimo äitisi.

Saantisuositus riippuu iästä, sairauksista, sekä osittain sukupuolesta.

Vierailija
70/105 |
14.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Höhhöö, syön talvisin 100 mikrogrammaa, kesäisin 50. Viime kuussa kävin verikokeissa, taso oli turvallisesti viitearvon sisällä, ei lähelläkään korkeinta suositeltua arvoa. Aika isoja määriä saat vedellä ennen kuin niillä itsellesi harmia aiheutat.

Tuokin johtuu yleensä siitä että suurin osa D-vitamiineista ei ole mitään huippulaadukkaita ja siksi ne eivät imeydy niin hyvin kuin esim. huippumerkit kuten Solgar ja Skip.

Vierailija
71/105 |
14.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Halusin vain testata miten palstalaiset suhtautuvat tähän sukupuolen mukaan ja vaikuttaako se kommentointiin. 

Terveisin,   AP 

Samat vastaukset pätee siinä, että päätä itse mitä syöt, älä anna vaimosi päättää. Et ole lapsi ja vaimo äitisi.

suositteletteko yhä että jätän kumppanini?  Hän jää sitten yksin lasten kanssa ja on työtön.  :( 

Vierailija
72/105 |
14.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ottaa D-vitamiinia purkista, kannattaa valita kapseli, eikä tabletti. Lisäksi kapselin pitäisi sisältää D3-vitamiinia. D-vitamiini kannattaa ottaa vaikka aamupalan kanssa, jos syö juustoa tai jugurttia, koska kalsium edistää sen imeytymistä.

Vierailija
73/105 |
14.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höhhöö, syön talvisin 100 mikrogrammaa, kesäisin 50. Viime kuussa kävin verikokeissa, taso oli turvallisesti viitearvon sisällä, ei lähelläkään korkeinta suositeltua arvoa. Aika isoja määriä saat vedellä ennen kuin niillä itsellesi harmia aiheutat.

Tuokin johtuu yleensä siitä että suurin osa D-vitamiineista ei ole mitään huippulaadukkaita ja siksi ne eivät imeydy niin hyvin kuin esim. huippumerkit kuten Solgar ja Skip.

Niiden raaka-aineet ovat kuitenkin samoja kuin muissa tuotteissa. Mikä ne tekisi paremmin imeytyviksi?

Imeytyminenhän riippuu enemmänkin siitä milloin, minkä kanssa vitamiini otetaan, mikä on ottajan tarve ja onko jotain suolisto-ongelmia tms. joka voi heikentää imeytymistä.

Vierailija
74/105 |
14.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Terveisin,   AP 

suositteletteko yhä että jätän kumppanini?  Hän jää sitten yksin lasten kanssa ja on työtön.  :( 

Mikset itse ota lapsia?

Vierailija
75/105 |
14.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Terveisin,   AP 

Outo kysymys. Onko vaimosi siis antanut sinulle uhkavaatimuksen että hän ei suostu elämään kanssasi jos otat vähän enemmän D-vitamiinia?

Vierailija
76/105 |
14.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ottaa D-vitamiinia purkista, kannattaa valita kapseli, eikä tabletti. Lisäksi kapselin pitäisi sisältää D3-vitamiinia. D-vitamiini kannattaa ottaa vaikka aamupalan kanssa, jos syö juustoa tai jugurttia, koska kalsium edistää sen imeytymistä.

Eikö se ollut toisinpäin, eli D edistää kalsiumin imeytymistä? Vai vaikuttaako toiseen suuntaan myös?

Vierailija
77/105 |
14.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva, että sulla on noin hieno mies. Älä vaan enää ikinä tee mitään noin tuhmaa.

Vierailija
78/105 |
14.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehesi on oikeassa. Mieti nyt itsekin, kumpaa uskot: Virallista suositusta vai huuhaa tietäjiä? Nämä huuhaa tietäjät ovat samoja jotka uskovat rokotteissa olevan mikrosiruja.

Vierailija
79/105 |
14.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niiden raaka-aineet ovat kuitenkin samoja kuin muissa tuotteissa. Mikä ne tekisi paremmin imeytyviksi?

Imeytyminenhän riippuu enemmänkin siitä milloin, minkä kanssa vitamiini otetaan, mikä on ottajan tarve ja onko jotain suolisto-ongelmia tms. joka voi heikentää imeytymistä.

Niissä on isoja eroja, esimerkiksi Kiinasta voi tilata vitamiinia ja valita 3-4 eri laatuluokasta mitä haluaa. usein firmat ottaa sitä halvinta ja siten kate saadaan mahdollisimman korkeaksi ja voidaan mainontaan hakata vielä enemmän rahaa. Kannattaa tutkia mitä eroa on food grade ja pharmaceutical grade laatuluokilla.

Vierailija
80/105 |
14.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syötiinko 90 luvulla d vitamiinia?

Et ole kuullut kalanmaksaöljystä, jota otettiin jo 1900-luvun alussa. Kaikki suomalaiset ovat ainakin lapsena syönyt D-vitamiiniä. Ehkä jotkut aikuiset ei ehkä sitä tee, vaikka pitäisi.