Ostin 25 mikrogramman D-vitamiinitabletteja, mies kieltää syömästä niitä
Kuulemma hänen tiedossaa on että sopiva annostus on 10 mikrogrammaa. Hän vei ne tabletit piiloon ja kielsi ostamasta enää uudestaan niitä. Kuulemma ei halua nähdä että mulle tulee maksavaurio. Mitä mieltä olette?
Kommentit (105)
Vierailija kirjoitti:
D-vitamiini on yksiselitteisesti haitallista, eikä se mikään vitamiini olekaan, vaan sekosteroidi, joka on immunosuppressiivinen. Kaikki tutkimukset D-vitamiinista ovat tuottaneet vesiperän, D-vitamiini ei auta mihinkään, paitsi mitä nyt tekee immunosuppression kuten kortisoni tekee, ja vähentää mikrobi-infektioiden aiheuttamaa tulehdusta elimistössä. Se saa kuitenkin elimistössä olevat mikrobit lisääntymään kiivaammin ja on siten haitallista pitkällä aikavälillä. Matala D-vitamiini on tavallista kroonisissa sairauksissa, koska elimistö on säätänyt pitoisuudet alas, jotta immuunipuolustus toimisi vahvemmin.
Aijaa.
Minä otan 50 tai 100 qg silloin tällöin ja labratestien mukaan D-vitamiinitaso oli 70 nmol/l
Lääkäri ilmoitti, että jatkoa varten olis hyvä olla korkeampi eli otettava useammin 50/100.
Oikeasti olen mies ja vaimo kielsi minulta nämä vitamiinit.
Halusin vain testata miten palstalaiset suhtautuvat tähän sukupuolen mukaan ja vaikuttaako se kommentointiin.
Terveisin, AP
Vierailija kirjoitti:
Oikeasti olen mies ja vaimo kielsi minulta nämä vitamiinit.
Halusin vain testata miten palstalaiset suhtautuvat tähän sukupuolen mukaan ja vaikuttaako se kommentointiin.Terveisin, AP
Njaaa
"Mitä mieltä olette?" Kannattaisi ehkä pysyä kaukana parisuhteesta siihen saakka kun ole hoidattanut läheisriippuvuutesi. Siihen tosin ei auta syötkö d-vitamiinia 10 vai 100 mikrogrammaa päivässä.
Höhhöö, syön talvisin 100 mikrogrammaa, kesäisin 50. Viime kuussa kävin verikokeissa, taso oli turvallisesti viitearvon sisällä, ei lähelläkään korkeinta suositeltua arvoa. Aika isoja määriä saat vedellä ennen kuin niillä itsellesi harmia aiheutat.
Mä kävin elokuun lopussa verikokeessa, sitä ennen olin syönyt 50ug päivässä ja ollut kesällä ulkona päivisin todella paljon ilman paitaa. Arvo nipinnapin normaalin alarajalla, 77nmol
Kertyy elimistöön..
Ehkä terveillä ihmisillä ok, mutta me joilla lääkityksiä, tarkkana.
D-vitamiini ja COVID-19:
https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=3771318
Aion ottaa jatkossakin 50-100 mikrogrammaa.
Vierailija kirjoitti:
Provohan se tämä. 25 Mg on aika outo vahvuus, nämä vitamiinithan yleensä myydään 10 Mg välein. Meidän lähikaupassa ei ole edes muuta kuin Pirkan 50 Mg tabuja. Mulla on lääkärin suositus 10 Mg/vrk läpi vuoden, siis kesähelteelläkin. Hänen ohjeensa mukaan noita 50 Mg tabuja voi huoletta syödä muutaman päivän välein, se kun on varastoituva vitamiini.
Kyllä meillä ainakin myydään 25 mikrogramman d-vitamiini tuotteita. Eikö tuo 25 mg ole aika tuhtia tavaraa.
Vierailija kirjoitti:
Provohan se tämä. 25 Mg on aika outo vahvuus, nämä vitamiinithan yleensä myydään 10 Mg välein. Meidän lähikaupassa ei ole edes muuta kuin Pirkan 50 Mg tabuja. Mulla on lääkärin suositus 10 Mg/vrk läpi vuoden, siis kesähelteelläkin. Hänen ohjeensa mukaan noita 50 Mg tabuja voi huoletta syödä muutaman päivän välein, se kun on varastoituva vitamiini.
Kyllä meillä ainakin myydään 25 mikrogramman d-vitamiini tuotteita. Eikö tuo 25 mg ole aika tuhtia tavaraa.
Vierailija kirjoitti:
Mies on oikeassa, jos ap on alle 10v lapsi.
Kyllä työikäisille suositeltu annos on 10 ug, vanhuksille 20 ug.
Mun mies söi hetken 50 ug / pv D-vitamiinia, yleensä syö 10-20 ug. Tuli toisen silmän alaluomeen elohiiri, ja kun se oli jatkunut 2 viikkoa, päätti mies lopettaa D-vitamiinin syönnin, josko se siitä johtuisi. Ja melkein heti lakkasi.
Siis ap oletko sä jotenkin holhouksen alla kun kuuntelet miestäsi? Itse syön 100 mikrogrammaa deetä päivässä enkä todellakaan kysele mieheni mielipiteitä asiaan.
Käytä nyt jukoliste omia aivojasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies on oikeassa, jos ap on alle 10v lapsi.
Kyllä työikäisille suositeltu annos on 10 ug, vanhuksille 20 ug.
Mun mies söi hetken 50 ug / pv D-vitamiinia, yleensä syö 10-20 ug. Tuli toisen silmän alaluomeen elohiiri, ja kun se oli jatkunut 2 viikkoa, päätti mies lopettaa D-vitamiinin syönnin, josko se siitä johtuisi. Ja melkein heti lakkasi.
Kanadassa samoilla leveysasteillä suositus on 50ug/pv. PItää muistaa että Suomen suositus pätee VAIN jos muuten kyllästää itsensä d-vitaminoiduilla elintarvikkeilla. Mikä ei ole kovin yleistä enää nykyisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syötiinko 90 luvulla d vitamiinia?
Eipä silloin muutenkaan terveydestä välitetty.
D-vitamiinia on syötetty lapsille jo 40-luvulta alkaen. 1940-luvulla oli paljon riisitautia, ja aluksi aloitettiin D-vitamiinipistokset lihakseen isoilla annoksilla. Niistähän tuli myrkytysoireita, jopa kuolemaan johtavia. Seuraavaksi sitten tuli suositukset suun kautta otettavalle D-vitamiinille, 60-100 ug / vrk. 1970-luvulla suositettiin lapsille annettavaksi 2 vuoden ikään asti D-vitamiinia 25 ug / pv.
1980-luvulla tulikin sitten uusia riisitautitapauksia, kun perheet halusivat elää luonnonmukaisesti, eivätkä antaneet lapsilleen D-vitamiinilisää.
Vierailija kirjoitti:
Ei mutta siihen aikaan Helsingin kaduilla lojui puolikuolleita, hampaansa menettäneitä keripukin kourissa vaikeroivia ihmislaumoja. Kadut haisivat ja viranomaiset kippasivat yön hämärissä kuolleiden ruumiita Kolera-altaaseen.
Vierailija kirjoitti:
Olen psoriaatikko ja käytän vähintään 25 mikrogrammaa vuorokaudessa taudin hoitoon. Yleensä 50. Löytyy käypähoitosuosituksesta. Näytä miehellesi vaikka sitä. 10 mikrogrammaa on aivan liian vähän suomen olosuhteissa.
Olet tulkinnut käypähoitoa väärin. Siinä ei puhuta sisäisesti otettavasta D-vitamiinista vaan iholle levitettävistä kalsipotriolivoiteista. Ne eivät ole täysin sama asia, vaan kalsipotrioli on D-vitamiinijohdos.
Entä jos alkaisi syömään "oikeaa" ruokaa. Aloittaa aamun niin kun Mietaan Jussi sano. Aamulla oikiata kaurapuuroa voi silimällä.
Ai niin, vallan unohdin. Kauhia kiire ei kerkiä
Vierailija kirjoitti:
Siis ap oletko sä jotenkin holhouksen alla kun kuuntelet miestäsi? Itse syön 100 mikrogrammaa deetä päivässä enkä todellakaan kysele mieheni mielipiteitä asiaan.
Käytä nyt jukoliste omia aivojasi.
Lukisit vähän ketjua.
Kerroin jo että olen todellisuudessa mies ja vaimo kielsi minulta nuo vitamiinit.
Ei ihan holhouksessa mutta tarkkailun alaisena ollaan. ;)
Vierailija kirjoitti:
Kyllä varmaan. Jo mun lapsuudessa 60-70 -luvulla lapsille syötettiin talvisin kalanmaksaöljyä (jossa siis myös d-vitamiinia).
Syön itse 100 mikrog/vrk.
Mitä muita lääkkeitä mies kielsi syömästä, kun ensin oli Concerta ja nyt D-vitamiini???? :o Heivaa se hemmo mäkeen ja aloita elämä!