Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miehen mielestä lasten ei tarvitse tehdä kotitöitä. Mitä mieltä olette?

Vierailija
14.02.2021 |

Miehen mielestä meidän lasten (10-16-v) ei tarvitse osallistua kotitöiden tekemisiin, koska kodin ei pidä olla työleiri ja oppivat kuitenkin elämään, kun aikanaan muuttavat omilleen. Minä olen äitinä sitä mieltä, että meidän vanhempien tehtävänä on opettaa lapsille tiettyjä taitoja ja juttuja jo heidän kotona asuessaan ja kyllähän kotitöihin kuuluu kaikkien osallistua, eikä vain vanhempien.

Kommentit (96)

Vierailija
41/96 |
14.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pyykinpesu alkaa jo pyykkien oikeanlaisella lajittelulla värien ja pesulämpötilan mukaan. JS sitten valitaan oikeanlainen ohjelma ja pesuaine.

Helpompaa jos kotona on jotain oppinut.

Aijaa, en ole koskaan lajitellut pyykkejä ja ohjelmista käytän tasan kahta: jokin 40c ja treenikamoille ja alusvaatteille jokin 60c. Hyvin on puhdistunut.

Vierailija
42/96 |
14.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meidän lapset eivät tee kotitöitä, ei tarvitse. Koulu on heidän hommansa nro 1  ja riittää kun oman huoneensa pitävät siistinä, imuroivat oman huoneensa, laittavat pyykistä tulleet omat vaatteensa kaappiin ja vaihtavat lakanat. Siinä on riittävästi. 

Minä en tehnyt kotitöitä lapsuudenkodissa. Ihan osasin tehdä kaikki kotityöt omaan kotiin muuttaessa, ei se nyt herraisä mitään rakettitiedettä ole :D. Miten vaikeaa teistä on imurointi tai tiskaus jos sitä pitää vuositolkulla harjoitella?  

Imurointi ja tiskaus ovat ainoat kotityöt? No miten sitten jos ei voisi syödä joka päivä eineksiä tai noutoruokaa vaan se pitäisi valmistaa ihan itse? Ja minkä näköinen teidän huushollinne mahtaa olla, jos ei siivota mitenkään muuten kuin imuroimalla?

No kylläpä sua nyt kiukuttaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/96 |
14.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä nyt ymmärrän, että joku karjalanpiirakoiden rypytys ja joku perinteisen ruisleivän leipominen on sellainen kotityötaito, jota ei osaa jos ei olekotona opetettu.

Mutta mikä muu on niin vaikeaa, että on ihan uusavuton sitten omassa kodissa jos ei ole kotona opetettu?

-roskien vieminen ulos?

-imurointi?

-tiskikoneen tyhjennys?

-pyykinpesukoneen käyttö?

-ruuanlaitto?

En nyt ymmärrä.

Älä sitten ymmärrä.

Esimerkiksi ruuanlaiton perusteet on hyvä olla hallussa. Isoäitini keitti ensimmäiset perunansa ilman vettä. Heillä oli äiti hoitanut kaikki keittiöhommat.

Jos on vaikka jotenkin vammainen eikä osaa keittää perunoita, niin google -> perunoiden keittäminen. Tosin tuokin opetetaan peruskoulussa.

Vierailija
44/96 |
14.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikkuserkun perheessä tehtiin noin. Nyt poikansa on 48 v naiseton nahjus, jonka kämppä on läävä ja mm. nukkuu sängyssä käyttämättä petivaatteita. Eipä ole riskiä, että kukaan nainen huolisi 😆.

Vierailija
45/96 |
14.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ne siommat lapset pyykkinsä pesee ite, kun ei vaan pese niitä . Tai sit annaat miehes pestä. Älä tee enää  kaikkea.  Omat huoneet pitäsi pitää siistinä ja pyykkinsä pestä jo 16v.  Minun ei kyllä tarvinnut osallistua siivomiseen tai mihinkäään mutta osasin ne kyllä silti. Leivoin ja tein ruokaa välillä. 

Imurointi, lattioiden pesu, pyykkäys ym. tuli ihan luonnostaan. Ja olen aina ollut siisti ihminen. Ei mua kukaa opettanu pyykkiä pesemään. Ihan ite opettelin sen taidon.

Vierailija
46/96 |
14.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se kotitöiden opettelu ole vain sitä teknistä opettelua. Oman kokemuksen mukaan tärkeintä siinä on se, että syntyy automaattinen rutiini takaraivoon siitä, mitä kaikkea taloudenpitoon kuuluu.

Olen ADHD ja tuskailen juuri tämän asian kanssa. Kotona meillä oli "työleiri", josta olen äärettömän kiitollinen. Muuten homma leviäisi käsiin, nyt on vain hieman haastavaa.

Vierailija
47/96 |
14.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä se on niin että pokien 2kpl. ei tarvitse eikä heidän kuulukaan osallistua kotitöihin, kun taas molemmat tytöt on opetettu tekemään kotitöitä ja tekevät ne myös.

Meillä siis mennään maalaisjärki päässä ja viitataan kintaalla kaikelle femakkolässytyksille, pojat on poikia ja heillä on omat juttunsa ja tytöt opetelkoon vastaavasti kotityöt.

Ei se niin vaikeaa ole.

Vierailija
48/96 |
14.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kaikki osallistuu. Yhdessä eletään, yhdessä sotketaan, yhdessä siivotaan. Meillä jopa koira osaa käskystä kerätä lelunsa koriin, namipalkalla tietysti.

Lauantaina ei lähdetä herkkuja ostamaan ennen kuin viikkosiivous on tehty.

Vierailija
49/96 |
14.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä se on niin että pokien 2kpl. ei tarvitse eikä heidän kuulukaan osallistua kotitöihin, kun taas molemmat tytöt on opetettu tekemään kotitöitä ja tekevät ne myös.

Meillä siis mennään maalaisjärki päässä ja viitataan kintaalla kaikelle femakkolässytyksille, pojat on poikia ja heillä on omat juttunsa ja tytöt opetelkoon vastaavasti kotityöt.

Ei se niin vaikeaa ole.

Ja poikina sitten pysyvät, koska avo- tai aviomieheksi eivät koskaan pääse.

Vierailija
50/96 |
14.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä nyt ymmärrän, että joku karjalanpiirakoiden rypytys ja joku perinteisen ruisleivän leipominen on sellainen kotityötaito, jota ei osaa jos ei olekotona opetettu.

Mutta mikä muu on niin vaikeaa, että on ihan uusavuton sitten omassa kodissa jos ei ole kotona opetettu?

-roskien vieminen ulos?

-imurointi?

-tiskikoneen tyhjennys?

-ruuanlaitto?

En nyt ymmärrä.

Älä sitten ymmärrä.

Esimerkiksi ruuanlaiton perusteet on hyvä olla hallussa. Isoäitini keitti ensimmäiset perunansa ilman vettä. Heillä oli äiti hoitanut kaikki keittiöhommat.

Jos on vaikka jotenkin vammainen eikä osaa keittää perunoita, niin google -> perunoiden keittäminen. Tosin tuokin opetetaan peruskoulussa.

Ai että peruskoulussa kuuluu näitä taitoja, muttei kotona? Ja lapsen on omilleen muutettuaan kerättävä jokainen tiedonmuru itse ja on asian kanssa omillaan kun ei vanhemmat viitsineet opettaa? Sitten jos epäonnistuu, haukutaan tyhmäksi?

Omilleen muuttaessa olisi varmaan muitakin stressattavia asioita joihin käyttää energiaa kuten uudet opiskelut tai sosiaaliset kuviot..

Vierailija
51/96 |
14.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pyykinpesu alkaa jo pyykkien oikeanlaisella lajittelulla värien ja pesulämpötilan mukaan. JS sitten valitaan oikeanlainen ohjelma ja pesuaine.

Aijaa, en ole koskaan lajitellut pyykkejä ja ohjelmista käytän tasan kahta: jokin 40c ja treenikamoille ja alusvaatteille jokin 60c. Hyvin on puhdistunut.

Sulla ei sitten ole esim. vaaleita pyykkejä tai villapyykkiä ollenkaan?

Se, että käytät eri vaatteille eri ohjelmia vaatii jo jonkinlaista pyykin lajittelua.

Vierailija
52/96 |
14.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ap:n mies pitää kotitöitä jotenkin negatiivisena? Tuossa ajattelumallissa ehkä haitallisinta oppia että ne ovat joku hirvitys, jota pitää vältellä viimeiseen asti.

Kotityöt ovat sellainen elämän perusrutiini, jotka antavat arkeen rytmiä. Niiden tekeminen osoittaa myös että haluaa pitää itseään ja muita niin arvokkaana, että haluaa esimerkiksi viihtyisän ympäristön, puhtaat vaatteet ja täyden vatsan.

Vierailija
53/96 |
14.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-roskien vieminen ulos?

-imurointi?

-tiskikoneen tyhjennys?

-ruuanlaitto?

En nyt ymmärrä.

Älä sitten ymmärrä.

Ai että peruskoulussa kuuluu näitä taitoja, muttei kotona? Ja lapsen on omilleen muutettuaan kerättävä jokainen tiedonmuru itse ja on asian kanssa omillaan kun ei vanhemmat viitsineet opettaa? Sitten jos epäonnistuu, haukutaan tyhmäksi?

Omilleen muuttaessa olisi varmaan muitakin stressattavia asioita joihin käyttää energiaa kuten uudet opiskelut tai sosiaaliset kuviot..

Jep, ne opetetaan peruskoulussa, eli ei tarvitse kotona opetella. Jos ihminen ei tarvittaessa opi omatoimisesti jotain pyykinpesua, imurointia, ym. hommia mitkä osaa opetettu apinakin, niin voi tulla työelämässä suuria hankaluuksia.

Vierailija
54/96 |
14.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se niin vaikeaa ole.

Miksi rakastatte tyttäriänne enemmän kuin poikianne ja näytätte sen niin avoimesti?

Vierailija
55/96 |
14.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-roskien vieminen ulos?

-imurointi?

-tiskikoneen tyhjennys?

-ruuanlaitto?

En nyt ymmärrä.

Älä sitten ymmärrä.

Jep, ne opetetaan peruskoulussa, eli ei tarvitse kotona opetella. Jos ihminen ei tarvittaessa opi omatoimisesti jotain pyykinpesua, imurointia, ym. hommia mitkä osaa opetettu apinakin, niin voi tulla työelämässä suuria hankaluuksia.

Toivottavasti ei muuten kasvatuksenne ole ulkoistettu peruskoululle.

Vierailija
56/96 |
14.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se, että käytät eri vaatteille eri ohjelmia vaatii jo jonkinlaista pyykin lajittelua.

On vaaleita t-paitoja ja villapaitoja. Olen laittanut ne aina samaan koneelliseen, en jaksa lajitella kun se on turhaa hommaa. Treenikamat nyt joutuu pesemään heti eli ne menee automaattisesti omaan koneelliseensa korkeampaan lämpötilaan.

Vierailija
57/96 |
14.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa mieltä ap:n miehen kanssa, kodin ei tule olla työleiri. Pahimmillaan vielä tympäännyttää tulevaisuudessa niin että omassa kodissa ei sitten huvita tehdä kotitöitä koska lapsuuden kodissa ollut pakkopullaa.

------ kun ne asuu yksin omassa kodissaan niin ihan sama jos eivät tee kotitöitä.

Naapurit viimeistään ilmoittaa terveystarkastajalle, jos ei ole roskia viety koskaan ulos ja mädäntyneet ruuanjämät haisee rappukäytävässä.

Se ei ole APn murhe.

Nyt ne asuu samassa huushollissa.

Eikö se riitä

Vierailija
58/96 |
14.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-roskien vieminen ulos?

-imurointi?

-tiskikoneen tyhjennys?

-ruuanlaitto?

En nyt ymmärrä.

Älä sitten ymmärrä.

Tuossahan lapsi oppii että jopa peruskoulun köksänopea kiinnostaa enemmän itsenäiseen elämään kannustaminen, kuin omia vanhempia. Sydäntä särkevää.

Vierailija
59/96 |
14.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-roskien vieminen ulos?

-imurointi?

-tiskikoneen tyhjennys?

-ruuanlaitto?

En nyt ymmärrä.

Älä sitten ymmärrä.

Tuossahan lapsi oppii että jopa peruskoulun köksänopea kiinnostaa enemmän itsenäiseen elämään kannustaminen, kuin omia vanhempia. Sydäntä särkevää.

Itse tulen opettamaan lapselleni ohjelmointia ym. oikeasti tärkeitä taitoja. Köksäntunnit menee hukkaan, jos opetan jotain perunoiden keittoa missä ei ole mitään opettamista, mutta saa tietysti itse opetella jos haluaa.

Vierailija
60/96 |
14.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On vaaleita t-paitoja ja villapaitoja. Olen laittanut ne aina samaan koneelliseen, en jaksa lajitella kun se on turhaa hommaa. Treenikamat nyt joutuu pesemään heti eli ne menee automaattisesti omaan koneelliseensa korkeampaan lämpötilaan.

Ok, voihan sitä niinkin tehdä, mutta vaatteet pysyvät paremmassa kunnossa pitkässä juoksussa, jos ne lajitellaan ja pestään omissa ohjelmissaan. Erityisesti villa olisi hyvä pestä villaohjelmalla ja vaaleat pyykit omassa koneessaan. 

Lapselle ja nuorelle ei ole itsestäänselvyys, että villavaate voi kutistua liian kuumassa pesussa paljonkin, tai esim. että lakanat eivät puhdistu liian matalassa lämpötilassa. Uusi punainen paita voi värjätä vaalean pyykin vaaleanpunaiseksi. Kaikki tällainen tulee jollain lailla oppia, ja monille se on helpompaa, kun joku auttaa siinä kotona.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä kolme