Miehen mielestä lasten ei tarvitse tehdä kotitöitä. Mitä mieltä olette?
Miehen mielestä meidän lasten (10-16-v) ei tarvitse osallistua kotitöiden tekemisiin, koska kodin ei pidä olla työleiri ja oppivat kuitenkin elämään, kun aikanaan muuttavat omilleen. Minä olen äitinä sitä mieltä, että meidän vanhempien tehtävänä on opettaa lapsille tiettyjä taitoja ja juttuja jo heidän kotona asuessaan ja kyllähän kotitöihin kuuluu kaikkien osallistua, eikä vain vanhempien.
Kommentit (96)
Ei siivoukseen mitään rutiinia tarvita, sitten siivotaan kun on ns. pakko. Pskahommaa.
Pieni ristiriita kommenteissa, että kotityöt on helppoa ja nopeaa, mutta lasten niihin osallistuessa onkin työleiri. Meillä on 15min joka päivä kotitöitä kaikki yhdessä perheenä. Kaikille on aina joku homma. Näin lapset oppii kotitöiden tekoa ja vastuuta.
Vierailija kirjoitti:
Ei siivoukseen mitään rutiinia tarvita, sitten siivotaan kun on ns. pakko. Pskahommaa.
Paljon helpompaa, kun on joku rutiini. Kaikki pskahommiin kannattaa kehittää automaatti aivoihin.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole kysymys pelkästään siitä, että tietyt kodinhoidolliset asiat pitää oppia jo kotona, vaan siitä, että lapsi ja nuori oppii kantamaan oman vastuunsa. Riittää, kun jokainen lapsi tekee jotain. Ei ole tarkoitus vetää mitään työleiriä.
Meillä lapset käyvät koulua ja se on heidän tärkein hommansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole kysymys pelkästään siitä, että tietyt kodinhoidolliset asiat pitää oppia jo kotona, vaan siitä, että lapsi ja nuori oppii kantamaan oman vastuunsa. Riittää, kun jokainen lapsi tekee jotain. Ei ole tarkoitus vetää mitään työleiriä.
Hah kun nauratti ajatus "meidän laura ei nyt pääse kouluun, kun sillä on kotityöt tekemättä. Rännit putsaamatta ja ikkunoista on vielä 12 pintaa kesken " "viljamin läksyt on tekemättä eiliseltä, kun pyykkivuorossa meni odotettua pidempään"...
Minä autoin 5. luokalla äitiä ruuanlaitossa, toki "vain" laittamalla perunat (valmiiksi kuoritut) kiehumaan niin, että ne olivat valmiit kun äiti tuli töistä kotiin. Juoppoisämme lähdettyä, ja äidin ollessa jossain kuumetaudissa sängyn pohjalla, opettettiin minulle tuossa iässä myös puulämmityksen saloja, ettei tarvinnut kylmästä kärsiä. Oman huoneen imurointi kerran viikkoon, tiskivuoro.. Teininä kun halusi tietyt vaatteet puhtaaksi, opeteltiin sekin. kyllä sitä kummasti ehti ja jaksoi kouluakin käydä. N34
Useimmille lapsille tulee se vaihe, jolloin haluaa osallistua. Jollekin 2-vuotiaana ja kumma kyllä, se lapsi jaksaa touhuta keittiössä vielä aikuisenakin. Jollekin vasta siinä vaiheessa, kun omaan asuntoon muuttaminen alkaa olla ajankohtaista ja huomaa, että pitää osata jotain.
Silloin lapsi pitää ottaa mukaan tekemään niitä töitä ja oppimaan. Se syö itseluottamusta, jos sanotaan " anna kun minä, et sinä kuitenkaan osaa".
Kun joku tylsä homma on rutiinia, se voi olla rentouttavaa siksi, että voi ajatella aivan muita asioita, mutta kuitenkin sen verran pitää keskittyä vaikka vaatteitten silitykseen, että ei kovin vaikeita työasioita voi miettiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä! Koulu, kaverit ja harrastukset ensin. Kyllä niitä kotitöitä saa sitten aikuisena tehdä ihan riittävästi. Kylmää aina lukea niitä ”meillä kukin osallistuu ikätasonsa mukaan” , paitsi ilmeisesti vanhemmat itse, kun heti toisella kymmenellä lapset jynssäävät kodin lattiasta kattoon viikoittain. Oma teinini huolehtii huoneensa siisteydestä ja tekee silloin tällöin (omasta halustaan) ruokaa, muista kotitöistä huolehdin minä. Itse en kotona asuessani siivonnut edes huonettani, mutta ihan on ilman vuosien etukäteisharjoittelua kodinhoito sujunut omassa huushollissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hah kun nauratti ajatus "meidän laura ei nyt pääse kouluun, kun sillä on kotityöt tekemättä. Rännit putsaamatta ja ikkunoista on vielä 12 pintaa kesken " "viljamin läksyt on tekemättä eiliseltä, kun pyykkivuorossa meni odotettua pidempään"...
Minä autoin 5. luokalla äitiä ruuanlaitossa, toki "vain" laittamalla perunat (valmiiksi kuoritut) kiehumaan niin, että ne olivat valmiit kun äiti tuli töistä kotiin. Juoppoisämme lähdettyä, ja äidin ollessa jossain kuumetaudissa sängyn pohjalla, opettettiin minulle tuossa iässä myös puulämmityksen saloja, ettei tarvinnut kylmästä kärsiä. Oman huoneen imurointi kerran viikkoon, tiskivuoro.. Teininä kun halusi tietyt vaatteet puhtaaksi, opeteltiin sekin. kyllä sitä kummasti ehti ja jaksoi kouluakin käydä. N34
Tuskinpa nykymaailmassa kukaan koulua jättää käymättä kotitöiden takia, mutta useammin kuin kerran olen kuullut, että lapsi / nuori ei pääse tapaamaan kavereitansa, koska hänellä on siivousvuoro. En tiedä, jättävätkö näiden perheiden vanhemmat myös omat ”tyttöjen iltansa” ja lätkämatsinsa käymättä, jos viikkosiivousta ei ole suoritettu ennen sitä...
Kännykät vievät nykyään lasten ja nuorten ajan, eivät vähäiset kotityöt. 😠
Ja sitten ihmetellään, miksi nykyajan nuoret ovat niin uusavuttomia. 😫
Omassa lapsuudessa äiti sanoi juurikin samaa että ehdin niitä kotitöitä sitten aikuisena tehdä ihan tarpeeksi. Että nauti lapsuudesta ja vapaudesta. Hän itse siis oli ison maatalon vanhin tytär ja töitä riitti. Ei halunnut minulle samaa.
Vaikka minua ei pakotettu siivoamaan tai tekemään kotitöitä niin äiti omalla esimerkillä vähän "vahingossa" opetti ne minulle. Eli olen hyvä leipomaan ja laittamaan ruokaa sekä kotini on aina siisti. Lapsenakin tavarat löysivät omille paikoilleen eikä meillä ollut epäsiistiä ja osasin itse tehdä välipalat yms jo varsin nuorena.
Varmaan aika paljon kiinni myös ihmisen persoonasta miten asiat lopulta menee.
Asioita, jotka voivat mennä pieleen, jos ei koskaan kotona opetettu mitään kotitöitä:
Pyykki:
- taskut unohtuu tarkistaa
- printtipaidat unohtuu kääntää
- vetskarit jää auki, repivät muita vaatteita
- pesupussi on tuntematon käsite
- värit jää erottelematta
- ei mitään hajua eri materiaaleista tai niiden eroista, edes eniten käytetyistä
- liikaa/liian vähän pesuainetta, vääränlaista väärälle pyykille
- tekstiilien pilaaminen huuhteluaineella
- osa luulee edelleen että paras tapa nestemäisen pesuaineen käyttöön on laittaa se pesupallossa pyykin sekaan
- villasukat, paidat yms. vahingossa konepesuun -> pilalla
- eri materiaaleja sekaisin ja huono pesuaine -> nyppyjä
- pyyhkeet samassa pesussa käyttövaatteiden kanssa -> käyttövaatteiden pölyt, karvat jne. pyyhkeissä
- väärä pesuohjelma tai lämpötila
- ei tietoakaan esikäsittelystä jonkin tietyn lian poistamiseksi (suurin osa mainostetuimmista pyykkiaineista ei tepsi kaikkeen t. testfakta)
- sihdit unohtuu puhdistaa, koneen huolto jää väliin
- kuivatus miten sattuu, rypyssä tai esim. sohvannojalla -> sohvaan ja pyykkiin tunkkainen haju
- pyykit unohtuu koneeseen/pyykkikoriin liian pitkäksi aikaa, koska pyykkäys ei ole rutiinia
- ei mitään käsitystä miten silitetään, mitä kannattaisi silittää
Tiski:
- liian hätäisesti tiskattu tai vain "huuhdeltu", tiskit jää kerta kerralta likaisemmiksi ja pinttyy
- kuivuneet ruoanjämät suoraan työn alle ilman liotusta -> hirveä jynssääminen, kuluttaa pintoja
- tiskiaineen lotraaminen teflonilla yms.
- muovit jää rasvaisiksi (aika yleinen ongelma nuorilla vailla elämänhallintaa)
- tiskauskaan ei ole rutiinia, enemmän ja vähemmän aina kuivunutta likatiskiä altaassa
- tiskien kuivaus pyyhkeellä pesun jälkeen (yäk)
- paistirasvojen, perunankuorien yms. tunkeminen viemäriin
- tiskikoneen väärintäyttö -> eivät puhdistu kunnolla
- käyttötiskien huuhtelu ennen koneeseen laittoa -> pinttyneemmät/likaisemmat jäävät likaisiksi
- vääränlainen tiskiaine (ei ole tavatonta, että joku edelleen laittaa sinne käsitiskiainetta)
- liikaa tai liian vähän pesujauhetta
- koneen huolto, mm. sihdin puhdistus unohtuu
- eivät tiedä, että koneeseen saattaa joskus joutua laittamaan suolaa
Siivous:
- väärät aineet väärillä pinnoilla -> pilalla
- liikaa vettä -> pilalla, ei mitään hajua mitä on nihkeäpyyhintä
- liikaa pesuainetta mm. lattian pesuun -> nopeammin likainen (moni oikeasti luulee, että tulee puhtaampaa kun laitat enemmän)
- ei tietoa miten poistaa pinttynyt lika tai värinaarmut vahingoittamatta pintaa, esim. hellalta
- tulee yllätyksenä, että uunikin pitää pestä
- tulee yllätyksenä, että viemäriaukot pitää säännöllisesti putsata ja tsekata, varsinkin suihkukaivo ja vessan allas (oho miks tää ei vedä)
- tulee yllätyksenä, että myös uunin sivuista/takaa ja jääkaapin takaa kannattaa joskus siivota
- tulee yllätyksenä, että kahvinkeitinkin vaatii puhdistusta
- kammottavan harva edes ajattelee, että myös suihku pitää joskus erikseen PESTÄ
- puutteita rutiineissa
- ei tietoa miten pestään kalkkisaostumat, tai mitä ne yleensä on
- liian pitkä vaihtoväli petivaatteilla yms. -> akne, eivät tiedä mistä johtuu (pelottavan yleistä)
- huseeraavat trendikkäästi etikalla myös kylppärissä -> saumalaastit murenee ja homeenestot lähtevät kävelemään
- kloriitin/etikan/tms kanssa tiedottomuudesta vahingossa lämmintä vettä kylmän sijaan
- vääränlaiset siivousvälineet - oikeasti edelleen huolettavan usein aikuisillakin se käsitys, että vanha kunnon pyöreäpäinen lirumoppi (märkänä tottakai) on se jolla "kuuluu" siivota, ja muuta asunnosta ei edes imurin lisäksi löydy
- pesutarpeiden vääränlainen kuivatus -> rätit koko ajan ummehtuneen hajuiset ja pilalla, rahanmenoa
- yleinen luulo, että imuroiminen on siivouksen a ja o; olet siivonnut, kunhan olet imuroinut
Ruoanlaitto:
- joku muu saa jatkaa, tässäkin on vaikka mitä lihan lämpötiloista kuorimaveitsen käyttöön, kaikki eivät osaa edes sitä
Sen verran olen saanut/joutunut vuosien aikana näissä asioissa kotoaan lähteneitä nuoria opastamaan, että kyllä mä kokisin sen kotitöiden opettelun todella tärkeäksi ihan sukupuolesta riippumatta. Osaamattomuus vaivaa erityisesti +-20v nuoria miehiä, ei osata kuoria perunoita tai laittaa pyykkejä kuivumaan, lakanat vaihdetaan aivan liian harvoin, ruoka on usein tosi einespainotteista kun alkeellisimmistakaan ruoanlaittotaidoista ei ole hajua. Ihan perus perunoiden keittäminen (milloin kypsiä) ja jauhojen ruskistaminen tuottavat vaikeuksia. On näitä ongelmia naisillakin, mutta miehillä paljon useammin. Edelleen näkyy se, että kotona kotityöt opetetaan (tai niitä vapaaehtoisesti opettelevat) tytöt. Pojille maksimivaatimus on vieläkin liian usein se että oma huone on siisti. Jos ja kun sitten teiniaika tulee vielä vietettyä pääasiassa poissa kotoa kavereilla, kaupungilla jne. ja kotona vain pyörähdetään nukkumassa tai suihkussa, ne siivouskokemukset ja ennen kaikkea rutiinien muodostuminen jää tosi vajavaisiksi.
Ne köksäntuntien opit eivät pitkälle vaikuta käytännössä kantavan. Peruskouluun suhtaudutaan nykyään muutenkin aika välinpitämättömästi, eikä kotitalous varmasti ole monelle varsinaisesti lempiaine. Sen varaan en siis tosiaan laskisi, että lapsi osaa ne asiat vielä senkin jälkeen, kun peruskoulu loppuu. Rutiinien kehittyminen on kullanarvoista: se on juuri sitä, että kaikkea tulee tehtyä vähän kerrallaan siellä täällä, pyyhitän taso leipien teon jälkeen jne. Nuorilla, joille mitään ei ole opetettu, malli on surullisen usein se että kaikki kasaantuu pikkuhiljaa, jonkun kuukauden välein yritetään pusertaa kerralla kaikki ja sitten ollaan aivan piipussa ja inhotaan koko hommaa.
Joku aiemmin sanokin, että kotitöitä lapselleen opettava rakastaa lastaan. Yhtä mieltä.
Olipa kattava tämä viimeisen kommentoijan vastaus! 👏👏👏
Teineillä omien jälkien siivoaminen (oma huone tavaroiden kerääminen ja imurointi) sekä kerran viikossa edes tiskien ja pyykkien laittoon osallistuminen ja roskien vienti kun niitä sorkuja tekee. Muutoin turha viikkorahoja antaa
Olin joskus yhden talven auraamassa lunta, homma vastaa suunnilleen imurointia mutta ei sitä mitenkään opetettu, hyppäsin koneeseen ja lähdin tekemään.