Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kodinhoitoon on olemassa helpottavia konsteja, pannaan jakoon niitä!

Vierailija
14.02.2021 |

Olen kahden teinin vuorotyötä tekevä äiti. Täyden ja stressaavan työpäivän jälkeen pitäisi siivota, pyykätä ja laittaa ruokaa. Uuvuttaahan se hiukan välillä, ja noiden lisäksi minulla on kaksi luottamustehtävää, joissa on omat velvollisuutensa.

Siksi olen suuri oikopolkujen ystävä. Kannattaa aina miettiä, mikä on sinulle tärkeää, satsata niihin ja mahdollisuuksien mukaan oikaista muualla.

Esimerkiksi kolme elämää ihan tajuttomasti helpottavaa kodinkonetta. Kuivausrumpu säätää pyykin ripustelulta, astianpesukone astioiden pesulta (ja likaisten tiskivuorien katselulta) ja varsi-imurilla on todella helppo pyörähtää olohuone, keittiö ja eteinen siistiksi jopa päivittäin (meillä on kaksi kissaa, joista lähtee karvaa).

Ruuanlaitossa voi tehdä isompia annoksia ja pakastaa osan kiireisten/äidin iltavuoropäivien ajaksi. Hyväå valmisruokaa saa kaupasta, ja siis todellakin hyvää: vaihtelevaa, lisäaineetonta, terveellistä - kunhan osaa valikoida ja lukea tuoteselosteita.

Pari pientä ajansäästäjää: olen siirtynyt käyttämään esimerkiksi wokeissa tuoreksia ja ylipäätään tuoreen sipulin sijasta pakastesipulisilppua. Samoin juustoraasteen ostan valmiina. Fondit napeista. Salaattialehdetkin valmissekoituksista. Noista saa kummasti vaikkapa nyt lasagnen teossa säästettyä useamman minuutin aikaa ja vaivaa, mutta valmiista ruuasta et taatusti erota, että silppuamisessa on fuskattu.

Salaattia teen aina kahden päivän annoksen, se säilyy kannen alla jääkaapissa mainiosti, kun et kaada kastiketta sekaan, vaan sen voi jokainen annostella halutessaan salaatin päälle lautaselle.

Monia ruokiakin voi jatkojalostaa. Vaikkapa jauhelihabolognesen lopusta saa mainiosti täytettyjä tomaatteja tai paprikoita tai sen voi heittää linssikeittoon antamaan makua. Ylijääneestä muusista saa parissa minuutissa rieskoja (paistamisaika tietysti päälle). Uunilohen rippeet ruokaisaan lounassalaattiin. Ja niin edelleen.

Pannaan vinkkejä jakoon, teillä on jokaisella varmasti omat kikkakolmosenne!

Kommentit (72)

Vierailija
1/72 |
14.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on kiva! Minä olen vähentänyt raakasti vaatteiden pesua. Monesti tulee pestyä päällimmäisiä vaatteita, vaikka neuleita ihan vaan siksi, että ne muutaman käytön jälkeen tuntuu tunkkaisilta. Mutta käytä aina hiallista aluspaitaa ja tuuleta vaatteita, pane vaikkapa henkarissa parveelle yöksi. Raikas vaate ei tunnu likaiselta.

Moppi on loistava väline isojen alojen pesuun, mutta ainakaan minä en koe tarvetta pestä koko huushollin lattioita kuin pari kertaa kuussa. Siksi revin vanhat ja kuluneet tai pieneksi jääneet paidat räteiksi ja pesen sellaisella keittiön, eteisen ja kylppärin. Suihkupullossa on valmiina pesunestesekoitusta ja mamma vanhanaikaisesti kontillaan rätin kanssa pesee. Tulee puhdasta siinä ajassa, mitä mopin kanssa vasta kaivat välineitä esille ja laittelet pesuvettä. Rätti menee roskiin, vanhan t-paidasta tehdyn rievun voi hyvällä omallatunnolla tehdä seuraavalla viikolla uuden - näin ei tarvitse juuri huuhdellakaan rättiä, kääntelemällä yksi riittää huuhtomatta koko tuolle alalle.

Vierailija
2/72 |
14.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katso aina seuraavan päivän vaatteet pinoon valmiiksi illalla. Näin tulee tarkistettua niiden kunto, ei tarvitse aamulla etsiä hikipäässä puuttuvaa sukkaa ja lastenkin kanssa säästyy aamulla pukemistappeluilta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/72 |
14.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee kuukauden ruokalista ja osta ruuat mahdollisimman kerralla. Mitä useammin joudut ramppaamaan ostoksilla, sitä herkemmin teet turhia heräteostoksia. Ja kaupassa asiointiin menee tietysti aika lailla aikaakin. Suunnittelemalla voit hyödyntää ap:n mainitsemia tähteitäkin paremmin.

Vierailija
4/72 |
14.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokaiselle oma nimikoitu pesupussi johon riisutaan ne sukat ja kalsarit. Niissä koneeseen ja rumpuun ja kukin saa sen oman pussinsa puhtaita.

Maatuvat kertakäyttöliinat sottaisemmille tahroille. Näitä voi leikellä pienemmiksi valmiiksi vaikka keittiöön odottamaan. 

Vierailija
5/72 |
14.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paras vinkki: älä hanki miestä ja lapsia.

Vierailija
6/72 |
14.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuten samat elämää helpottavat kodinkoneet kuin ap:lla mutta varsi-imurin sijaan moppaava robotti-imuri! Kissataloudessa se on IHANA!

Vierailija
7/72 |
14.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta suihkepulloja kolme ja laimenna itse puhdistusaineet. Rasvaa irrottavaa keittiöön, esimerkiksi astianpesuaineesta. Emäksistä voit tehdä vaikkapa mäntysuovasta, ja hapanta kylppärinpesuun eli ph alle 6, esimerkiksi Kiilto Sanitopia.

Noilla pärjää, muuta et juurikaan tarvitse - etikkaa lisäksi vaikkapa kahvinkeittimen pesuun ja uunin saa puhtaaksi laimentamattomalla astianpesuaineella, jolla voi pestä ikkunatkin.

Vierailija
8/72 |
14.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokaiselle oma nimikoitu pesupussi johon riisutaan ne sukat ja kalsarit. Niissä koneeseen ja rumpuun ja kukin saa sen oman pussinsa puhtaita.

Maatuvat kertakäyttöliinat sottaisemmille tahroille. Näitä voi leikellä pienemmiksi valmiiksi vaikka keittiöön odottamaan. 

Tuo pesupussi oli hyvä vinkki! Meillä kaikki käyttää pääasiassa mustia sukkia ja hermo menee kun niitä pitää lajitella. Otan tämän käyttöön sukille.

Vierailija
9/72 |
14.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muuten samat elämää helpottavat kodinkoneet kuin ap:lla mutta varsi-imurin sijaan moppaava robotti-imuri! Kissataloudessa se on IHANA!

No, minä heivasin oman Neaton testivoittaja-robotti-imurini tuttavalle, en jaksanut sen kanssa, koska akkua saa olla uusimassa pari krt vuodessa ja se jää kiinni johtoihin, joita meillä on taloudessa paljon. Samoin tavaroita on pakko nostella vähän tieltä.

Mutta hyvä, jos tykkäät!

Vierailija
10/72 |
14.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi hyvä kikka äidin ajan säästämiseen on se, että opetetaan lapset tekemään kotitöitä. Teini-ikäiset osaavat varmasti tehdä ruokaa ja pestä pyykkiä, jos heille on ne hommat opetettu. Olen senkin nähnyt, että perfektionistiteini ei anna äitinsä pestä omia vaatteitaan. Toki siinä, kun opettaa näitä asioita, menee hiukan enemmän aikaa kuin itse tehden, mutta on se vaan luksusta, kun ruoka on jo valmiina, kun tulee väsyneenä töistä kotiin.

Vierailija
11/72 |
14.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, minä heivasin oman Neaton testivoittaja-robotti-imurini tuttavalle, en jaksanut sen kanssa, koska akkua saa olla uusimassa pari krt vuodessa ja se jää kiinni johtoihin, joita meillä on taloudessa paljon. Samoin tavaroita on pakko nostella vähän tieltä.

Mutta hyvä, jos tykkäät!

Kauan kesti, ennen kuin akku alkoi temppuilla? Ostin vähän yli vuosi sitten Neaton ja se on

Vierailija
12/72 |
14.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo pesupussi oli hyvä vinkki! Meillä kaikki käyttää pääasiassa mustia sukkia ja hermo menee kun niitä pitää lajitella. Otan tämän käyttöön sukille.

Minä olen luovuttanut puhtaan pyykin lajittelun jo aikaa sitten. Nostan puhdaspyykkikorin sohvalle, ja käsken porukan hakea omansa siitä. 7v kuopus vähän vielä vastustaa tätä käytäntöä, mutta en anna periksi. 

Vierailija
13/72 |
14.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen välillä ruokaa niin, että teen samaan aikaan toisen ruoan uunissa ja toisen hellalla. Näin saa moneksi päiväksi ruokaa yhdellä kertaa, mutta vähän vaihtelua kuitenkin (osan voi tietenkin myös pakastaa). Samalla vaivalla sitä pilkkoo ainekset kahteen ruokaan (sipulit yms), ja laatikkoruoka ensin uuniin ja sitten hellalla valmistuu toinen ruoka samaan aikaan.

Salaatti pilkotaan monesti suoraan lautaselle, tyyliin kurkkua, kirsikkatomaatteja ja paprikaa. Ei aina tarvi tehdä sitä isoa kulhollista.

Vierailija
14/72 |
14.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta hyvä, jos tykkäät!

Kauan kesti, ennen kuin akku alkoi temppuilla? Ostin vähän yli vuosi sitten Neaton ja se on <3<3<3 Puhelimen laturin imaisee makkarissa jos on unohtunut lattialle, mutta muuten ei ole valittamista.

Eka akku kesti noin vuoden, toinen puoli vuotta, kolmas samoin. En jaksanut kalliita akkuja olla ostamassa noin tiheäsri, koska tosiaan tuon käytettävyys on meidän huushollissa heikko. Varmaan jos kamaa on vähemmän ja varsinkin johtoja, se on oiva. Hyvä robotti-imuriksi kumminkin! Ja kaikkihan riippuu myös käyttömääristä, meillä se pörräsi olohuoneessa päivittäin.

Vierailija
15/72 |
14.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En koskaan moppaa lattioita. Tai no viime kesänä aioin mutta se sitten jäi. Silti on siistiä. Jos on joku tahra pyyhin sen pois ja siinä se. Meillä ei ole lemmikkejä ja isot lapset osaavat olla siististi, sotkua ei kai sitten vain tule.

Vierailija
16/72 |
14.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutami pieni ruokavinkki:

Olen kovin ihastunut Apetitin sipulikuutioihin, valmiiksi pilkotut sipulit vaan suoraan pannulle. Pussillinen jotain euron paikkeilla.

Nopeuttaa ja helpottaa hyvin monien ruokien valmistusta.

Samoin luottotuotteitani ovat Lidlin pienet pakastetut yrttipakkaukset, tillit, persiljat, ruohosipulit ym. Helposti minulta kuivuu ja pilaantuu tuoreet yrttipuskat, nyt ei mene mitään hukkaan ja näitä on minulla aina kotona, keittoihin, munakkaisiin jne. Säästö on melkoinen, sekä ajassa että rahassa.

Paistan isomman satsin jauhelihaa, jonka pakastan kerta-annospusseissa. Pakkasesta annos esim. paimenen pataan tai jauhelihakeittoon valmiiden keittojuuresten ja kasvisliemen joukkoon, ei ole nopeampaa eikä helpompaa keittoa.

Vierailija
17/72 |
14.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lakaisu on helpompaa kuin ison imurin esiin reuhtominen.

Vierailija
18/72 |
14.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huushollista saa helpommin siivottavan kun poistaa sieltä kaiken ylimääräisen

Liian ahdasta ei saa muutenkaan olla

Harja ja rikkalapio on kätevä kikka nopeaan siivoukseen

Kun kokkaa, kokkaa kerralla paljon, kun siellä keittiössä joutuu joka tapauksessa olemaan

Vierailija
19/72 |
14.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työvuorolista. Lista kotitöistä ja siitä jokainen valikoi tehtäviä kirjoittaen oman nimensä työn perään. Osalla kotitöistä on kellonaika mihin mennessä ne on tehtävä, jos jonkun toisen kotityön voi tehdä vasta kun se edellinen on tehty. Esim tiskikonetta ei voi täyttää jos sitä ei ole ensin tyhjennetty tai lattiaa ei voi pestä ennen kuin on imuroitu. Jos valikoi koiranulkoilutuksen niin siinäkin joku järki ettei se joudu olemaan ensin tunteja sisällä ja sitten kaksi ihmistä vie sen puolen tunnin välein illalla.

Vierailija
20/72 |
14.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilaa ruokatavarat kaupasta.

Tilaa tarvittaessa ruoat valmiina kotiin.

Hanki siivooja.

Vie vaatteet pesulaan.

Opeta lapsetkin omatoimisiksi.

Työllistät tuossa useamman ihmisen, säästät omaa aikaasi ja vaivaasi ja voit viettää enemmän laatuaikaa itsesi, puolisosi ja lasten kanssa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi yhdeksän