Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kodinhoitoon on olemassa helpottavia konsteja, pannaan jakoon niitä!

Vierailija
14.02.2021 |

Olen kahden teinin vuorotyötä tekevä äiti. Täyden ja stressaavan työpäivän jälkeen pitäisi siivota, pyykätä ja laittaa ruokaa. Uuvuttaahan se hiukan välillä, ja noiden lisäksi minulla on kaksi luottamustehtävää, joissa on omat velvollisuutensa.

Siksi olen suuri oikopolkujen ystävä. Kannattaa aina miettiä, mikä on sinulle tärkeää, satsata niihin ja mahdollisuuksien mukaan oikaista muualla.

Esimerkiksi kolme elämää ihan tajuttomasti helpottavaa kodinkonetta. Kuivausrumpu säätää pyykin ripustelulta, astianpesukone astioiden pesulta (ja likaisten tiskivuorien katselulta) ja varsi-imurilla on todella helppo pyörähtää olohuone, keittiö ja eteinen siistiksi jopa päivittäin (meillä on kaksi kissaa, joista lähtee karvaa).

Ruuanlaitossa voi tehdä isompia annoksia ja pakastaa osan kiireisten/äidin iltavuoropäivien ajaksi. Hyväå valmisruokaa saa kaupasta, ja siis todellakin hyvää: vaihtelevaa, lisäaineetonta, terveellistä - kunhan osaa valikoida ja lukea tuoteselosteita.

Pari pientä ajansäästäjää: olen siirtynyt käyttämään esimerkiksi wokeissa tuoreksia ja ylipäätään tuoreen sipulin sijasta pakastesipulisilppua. Samoin juustoraasteen ostan valmiina. Fondit napeista. Salaattialehdetkin valmissekoituksista. Noista saa kummasti vaikkapa nyt lasagnen teossa säästettyä useamman minuutin aikaa ja vaivaa, mutta valmiista ruuasta et taatusti erota, että silppuamisessa on fuskattu.

Salaattia teen aina kahden päivän annoksen, se säilyy kannen alla jääkaapissa mainiosti, kun et kaada kastiketta sekaan, vaan sen voi jokainen annostella halutessaan salaatin päälle lautaselle.

Monia ruokiakin voi jatkojalostaa. Vaikkapa jauhelihabolognesen lopusta saa mainiosti täytettyjä tomaatteja tai paprikoita tai sen voi heittää linssikeittoon antamaan makua. Ylijääneestä muusista saa parissa minuutissa rieskoja (paistamisaika tietysti päälle). Uunilohen rippeet ruokaisaan lounassalaattiin. Ja niin edelleen.

Pannaan vinkkejä jakoon, teillä on jokaisella varmasti omat kikkakolmosenne!

Kommentit (72)

Vierailija
61/72 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla myös siivouskalenteri mutta pilkottu pienin osiin, joka päivälle joku pikku juttu. Maanantaina alakerran siivous (tavarat paikoilleen ja imurointi) tiistaina keittiön siivous. Keskiviikkona vessan pesu. Torstaina taas alakerran siivous ja imurointi. Perjantaina ja lauantaina yläkerran siivous ja imurointi + lakanoiden vaihto 2 viikon välein.. Isommat siivoukset sitten fiiliksen ja tarpeen mukaan.

Vierailija
62/72 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauvojen kosteuspyyhkeet pikkulapsiperheessä. Kätevä putsata vauvan naama ja kädet yms ja samalla pyyhkästä pöytä ja syöttis ja lattiakin 😁 tiedän, ei ole iso vaiva kastella sitä rättiä ja pyyhkiä mutta joskus se vaan on liian kova homma.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/72 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokaiselle oma nimikoitu pesupussi johon riisutaan ne sukat ja kalsarit. Niissä koneeseen ja rumpuun ja kukin saa sen oman pussinsa puhtaita.

Maatuvat kertakäyttöliinat sottaisemmille tahroille. Näitä voi leikellä pienemmiksi valmiiksi vaikka keittiöön odottamaan. 

Tuo pesupussi oli hyvä vinkki! Meillä kaikki käyttää pääasiassa mustia sukkia ja hermo menee kun niitä pitää lajitella. Otan tämän käyttöön sukille.

Minä olen luovuttanut puhtaan pyykin lajittelun jo aikaa sitten. Nostan puhdaspyykkikorin sohvalle, ja käsken porukan hakea omansa siitä. 7v kuopus vähän vielä vastustaa tätä käytäntöä, mutta en anna periksi. 

Ei toimi meillä, kuopuksen (25 v) vaatteita siirtyy jatkuvasti suureen säkkiin, kun ei ota  omiaan korista.

Leveä lasta & rätti toimii lattian siivouksessa paremmin kuin imuri tai muut pienemmät siivousvehkeet. Lähtee sekä pöly että lika, ainakin vähemmäksi.

Vierailija
64/72 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehdottomasti paras ostokseni tällä saralla (ja muutenkin!) on ollut robotti-imuri! Xiaomin Roborock ollut nyt n. 1,5 vuotta, eikä akun kestossa tai laadussa muutoinkaan ole mitään moitittavaa. Meillä 55 m2 kolmio, tyhjennän imurin säiliön ehkä 3-5 imurointikerran välein, ja sillä tavalla imurointiteho pysyy erittäin hyvänä. Jos jaksan, saatan laittaa imurin imuroimaan esim. matot tai eteisen kahdesti, mutta jo yhdenkin imuroinnin jälkeen on kyllä siistiä, lähinnä joku yksittäinen kuusenneulanen on saattanut jäädä tai untuvatyynystä karannut untuva päästä ekalla kierroksella aina imuria pakoon. 

Meillä nyt on suhteellisen pieni koti, mutta kuitenkin, parin minuutin homma ottaa laturit pois seinästä ja nostella ruokapöydän tuolit pöydälle ja parit lattialla vakituisesti olevat korit tai jalkalamput tasoille, ja sitten vaan imuri imuroimaan ja itse esim. sängylle lukemaan tai ulos lenkille. Alkuun en oikein uskaltanut poistua kodista imurin ollessa käynnissä, mutta nykyään kyllä, kun ehkä kerran tai kaksi imuri on jäänyt jumiin - ja silloinkin se vaan aikansa hälytettyään pysäyttää itsensä, ei aiheuta mitään reikä seinään -tason tuhoa. 

Voi ehkä olla, että robotti-imuri ei ihan parhaiden perusimureiden tasolle yllä jonkun kuuden tanskandogin ja viidentoista kissan taloudessa, jossa on lisäksi kaksi taaperoa ja jatkuva kivipuhallus käynnissä, mutta kahden aikuisen taloudessa se on ollut todella konkreettinen satsaus vapaa-aikaan ja hyvinvointiin. 

Vimpaimista kiinnostuneena tuli testattua robotti-imuria.

Ei soveltunu meille.

- sotkeentuu maton hapsuihin

-ei mahdu sohvan alle

- kynnykset estää huoneesta toiseen liikkumisen

- eksyy jo pikkuhuoneeseenkin johonkin nurkkaan.

Vierailija
65/72 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parhain aikaa säästävä siivousniksi: tavarat paikoilleen heti käytön jälkeen ja roskat roskiin. Vaikein osuus on vaan saada kumppani ja lapset toteuttamaan niitä.

Vierailija
66/72 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavaroiden karsiminen on helpottanut minua eniten.

Toinen on luovuttaminen ajatuksesta että voit muuttaa toisten tapoja. Jos muilla perheen jäsenillä on tapana jättää vaikka vitaminiit aina keittiön pöydälle - laita siihen kiva kippo vitamiineille. Jos miehen vaatteet on aina mytyssä sängyn vieressä - laita siihen pyykkikori. Tai sitten teet itse.

Robotti-imurille ääni täältäkin. Itse laitoin jääkaapin oveen jo ennen robon ostoa imurointivuorolistan. Kukaan meillä ei pidä imuroinnista, niin ehdotin robotti-imuria. Sitten kun se tuli, niin listasta katsoin, että "huomenna on Jannen vuoro imuroida, eipä taida robo pystyä kun on lattiat täynnä tavaraa, sinun pitää siis itse imuroida". Äkkiä komensi kaikki sisaruksensa ja isänsä keräämään tavarat lattioilta ja osan vei itse syyllisten sängyille. Nyt tarvitsee ehkä kerran viikossa muistuttaa, niin lapset hoitaa tavaransa omiin huoneisiinsa taas koko viikon.

Johdot laitettiin nippusiteillä kasaan, yksi menee imurin reitiltä, mutta on pysynyt teipillä kiinni. Neato pääsee mattojen ja kynnysten yli. Ja meillä keittiö tuolit juuri sen kokoiset että menee välistä. Sohvan alle ei pääse, mutta ei sinne kerry niin paljon pölyä, kun robo imuroi joka päivä.

Ja joka päivä huonosti siivoaminen on myös hyvä vinkki. Koti pysyy koko ajan siistinä, jos siivoatte ilman stressiä joka päivä vaikka vartin. Verrattuna siihen, että kerran parissa viikossa siivoaa koko päivän hiki hatussa ja pysyy siis tänä ehkä kaksi päivää. Ja silloin kun haluaa siivota myös sieltä sohvan takaa, niin ei siellä olekaan pölyvuorta, kun ne joka päivä on ottanut pois.

Vierailija
67/72 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on suuri jääkaappi ja sen puhdistaminen on ikävin kotityö, minkä tiedän. Tänään sain loistoidean eli pesin kaikki hyllyt ja laatikot astianpesukoneessa. Aikaa meni (odotteluun, lehden lukuun) useampi tunti, koska eihän sinne koneeseen paljoa kerralla voi laittaa. Tadaa, puhdasta tuli ja helpolla.

Vierailija
68/72 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluat lisäksi säästää rahaa ruuanlaitossa niin voit pilkkoa ja raastaa itse pakkaseen juustot, yrtit ja sipulit.

Meillä siivouspäivä joka torstai ja silloin joka nokka siivoaa sen tunnin vaikka olisi mitä muuta. Mies imuroi, lapset panevat tavarat paikalleen minä pesen lattiat, vessat, keittiön, lasipinnat ym.

Perjantai on kauppapäivä ja silloin viikon ostokset.

Sunnuntai on pyykkipäivä. Silloin pesen 4-6 koneellista pyykkiä. En käytä kuivausrumpua vaan kahta kerrostelinettä. Siitä viikkaan iltaisin ennen nukkumaanmenoa kuivuneita kaappeihin.

La ja su tehdään kotiruokaa isot satsit. Niistä lounaat vanhemmille seuraavalle viikolle.

Vierailija
69/72 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisään vielä, valmiit kertakäyttöiset siivouspyyhkeet. Paketit vessoihin niin voi aina kukin siivota omat jälkensä.

Vierailija
70/72 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostellaampas tätä ketjua, jos ihmisillä ois lisää hyviä vinkkejä! :)

Vierailija
71/72 |
25.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos asut pienessä kodissa ja teet ruokaa lihasta, kalasta tai kanasta, ongelmana on, että pakkausmateriaali, esim. vakuumimuovirasia, alkaa roskiksessa haista, ja haju leviää pieneen asuntoon nopeasti.

Jos et heti ruoanteon jälkeen jaksa lähteä viemään sitä ulos roskakatokseen, ratkaisu on: pese pakkausmateriaali pesuaineella tarkasti huuhdellen ja jätä kuivumaan tiskialtaaseen.

Se alkaa silti ennenpitkää haista, mutta mutta ei niin paljon, että hajun tuntisi etäämmällä asunnossa.

Vierailija
72/72 |
25.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lado kahvi ja vedet illalla valmiiksi keittimeen, aamulla paina nappia. Pelastaa väsyneet arkiaamut

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi viisi