Ominaisuus autossasi, jota ilman et enää pärjäisi?
Tuli tässä mieleeni, kun tajusin etten nykyisen auton aikana ole tainnut kertaakaan joutua etsimään avaimiani. Autossa on avaimeton kulku ja käynnistys, eli riittää että avain on jossain mukana. Ja on kyllä ominaisuus, josta en enää vaihtaisi pois. Takaluukun hands-freetoimintokin on näppärä, mutta ei niin ylivertainen tuohon avaimettomuuteen verrattuna.
Mikä sinun autossasi on sellaista, jota ilman et enää haluaisi olla, pientä tai suurta?
Kommentit (60)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mukautuva vakionopeuden säädin..
Itsellä oli edellisessä autossa toi avaimet on käynnistys...näppärä, mut pari kertaa jäin ulos autosta kun paristot loppui...niitä piti vaihtaa tosi usein, joten luottavaisempi olo "vanhanaikaisella" avaimella
Tuota mukautuvaa vakkaria olen miettinyt, onko oikeasti hyvä? Ajatko paljon maantietä vai millaista ajoa?
Maantie ajossa paras..ei mä taajamassa pistä säädintä yleensä edes päälle
Vakionopeudensäädin, webasto, lämmitettävä tuulilasi, ilmastointi.
Tykkään tosi paljon siitä, että saan vaihdettua radiokanavaa vasemman käden peukalolla ilman, että täytyy liikuttaa kättä. Saan vaihdettua kanavan sekunnin päästä esim. siitä, kun se kammottava kaalimatomainos alkaa.
Tiedän kyllä, että autossa on monia muita tärkeämpiäkin ominaisuuksia, mutta tämä pieni asia tuo minulle yllättävän paljon iloa.
Ajovaloautomatiikka, auto itse vaihtaa valot pitkille ja lyhyille jos tulee auto vastaan tai taajama-alue. Kertaakaan ei ole vastaan tulija räpsytellyt valoja, että ajaisin pitkät päällä.
Vierailija kirjoitti:
Moottori
Corollan moottori
Lämmitettävä tuulilasi, näin talvella ja pakkasilla ehdoton.
Kylläpä nyt nolottaa, kun pitää tästä lähteä ihan vaan kävellen kauppaan.
Ei oo autoo minkäänlaista.
Kunhan pääsee suht luotettavasti paikasta A paikkaan B.
Lyhyehköjä matkoja ajavalle nykyinen 16v liki 300000 km ajettu kohtalaisen vähävikainen Opel kelpaa vallan mainiosti.
Ei sillä, että velatonta varallisuuttakaan olisi ylen määrin muutamia tuhansia euroja enempää. Varmasti saisin hieman näyttävämmänkin menopelin naapureiden ihasteltavaksi. Mutta niin kauan kun nykyinen auto ajaa asiansa nykyisiin vaatimattomiin tarpeisiin, niin tällä mennään. Vakionopeudensäädin on, siitä olisi raskasta luopua.
1. Automaattivaihteisto
2. Adaptiivinen vakionopeuden säätö -ihan paras niin maantiellä kuin kaupungissa
3. Webasto
4. Peruutuskamera
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://www.tivi.fi/uutiset/oletko-kuullut-tallaisesta-tempusta-autovar…
Tuossa ohjeet miten avaimeton auto varastetaan.
Juttu oli maksumuurin takana. Voisitko sanoa lyhyesti vinkin, miten ihmisten kannattaa suojata autonsa, jotta niitä ei varasteta? Käsittääkseni ohjelmistoja on jo muokattu sen jälkeen, kun ilmiö tuli esille. Tuo juttu on kirjoitettu vuonna 2018, ja sen jälkeen autoja on yhä kehitetty. Koskeeko ongelma vain tiettyjä merkkejä?
Säilytä auton avainta kannellisessa peltipurkissa tai kääri se alumiinifolioon.
Vierailija kirjoitti:
Lämmitettävä tuulilasi, näin talvella ja pakkasilla ehdoton.
Kyllä. Ja vielä kun joku keksis myös lämmitettävät sivulasit niin se olis jo aika täydellistä.
Nykyisessa autossa on 300 hv ja 430Nm, en haluaisi luopua siitä tunteesta kun traktorin ohittamiseen ei tarvitse kilometrin pituista tyhjää suoraa ja auto kiihtyy ajatuksen mukaan. Ikuisesti ei tuokaan onni tietenkään kestä kun uusissa autoissa alkaa 230hv olla yläraja kun 1,7 L bensakoneesta vaan ei enempää saa puristettua.
En voisi luopua:
-Ilmastointi
-Lämmin ilma talvella (uusissa dieseleissä ei sitä luksusta ole)
-Hyvä äänentoisto
Firman autossa olevia ominaisuuksia jotka haluan seuraavaan autoon:
-Avaimeton käynnistys
-Webasto
-Lämmitetty tuulilasi
-Matrix valot
-Adapt. vakkari
-Autom. valojen säätö
-Lämmitetty ratti
-Start-Stop systeemi (on yllättävän mukava olla hiljaa valoissa)
-Puhelin linkki, on kiva vastata ratista napilla puhelimeen
Ilmastointi. En viitsi enää kärsiä yhtäkään hellekesää hiostavan kuumassa autossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä pitääkö paikkansa, mutta luin erään tarinan avaimettomasta autosta. Perhe oli lähdössä mökille (asuivat rivi- tai omakotitalossa). Auto lastattu ja käyntiin ja kohti mökkiä. Perillä huomattiin että auton avain jäi eteisen naulaan eikä se tietenkään enää käynnisty.
Siis auton avain asunnossa sisällä naulassa ja auto oven edessä parkissa niin kuka tahansa voisi avata ovet ja lähteä ajamaan kun auto saa signaalin avaimesta sisältä? Kuulostaapa todella turvalliselta ratkaisulta, ei ikinä minun autoon tuollaista.
Suunnilleen tuolla tavalla noita nykyajan autoja varastetaan missä on avaimeton ovien aukaisu ja avaimeton moottorin käynnistys. Varas menee ensin auton vierelle signaalivahvistimen kanssa jolloin auto luulee että avaimet ovat vierellä jolloin auto aukaisee lukot, sitten päästää varkaan autoon, varas käynnistää auton ja ajaa pois paikalta. Signaalivahvistimia pystyy ostamaan netistä. Taitavimmat rakentavat itse komponeista ohjeiden avulla signaalivahvistimen.
Tällaisille varkauksille on termi "car relay attack".
Ei mun autossa ole mitään varusteita, mutta todella hyvät penkit istua.
Aika moni ilmoittaa pitävänsä Webastoa varusteena jota ilman ei tule toimeen. Itse pidän Webastoa niin epäluotettavana romuna etten halua sellaista. Minä pidän lohkolämmitintä välttämättömänä ja sisätilalämppäriä varsin hyvänä keksintönä.
Juttu oli maksumuurin takana. Voisitko sanoa lyhyesti vinkin, miten ihmisten kannattaa suojata autonsa, jotta niitä ei varasteta? Käsittääkseni ohjelmistoja on jo muokattu sen jälkeen, kun ilmiö tuli esille. Tuo juttu on kirjoitettu vuonna 2018, ja sen jälkeen autoja on yhä kehitetty. Koskeeko ongelma vain tiettyjä merkkejä?