Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Surullista, että 50+ ihmiset laitetaan työttömiksi ja näin tuhotaan heidän eläke

Vierailija
14.02.2021 |

Vaikka olisi 16-vuotiaasta tehnyt töitä kovasti niin kaikki on ollut turhaa, jos ennen eläkkeelle jäämistä on ollut viimeiset vuodet työttömänä :(

Kommentit (214)

Vierailija
101/214 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä valehtele. Aiemmin karttunut eläke ei katoa mihinkään, jos on viimeiset vuodet ennen eläkkeelle pääsyä työttömänä. 

Ei pidä paikkaansa. Eläkettä kertyy eniten viimeisinä työvuosina ennen eläkkeelle siirtymistä, ja tämä on iso maksuerä työnantajille.

Voisitko kertoa, mikä viestissäni ei pidä paikkaansa? Kuten sanoin: Aiemmin karttunut eläke ei katoa mihinkään, jos on viimeiset vuodet ennen eläkkeelle pääsyä työttömänä. Oletko todella eri mieltä asiasta? 

Te intätte kahdesta eri asiasta. Jo kertyneet eläkkeet eivät katoa minnekään, mutta jos on työttömänä ennen eläkeikää, se vaikuttaa tulevan eläkkeen suuruuteen. Työttömänä eläkekertymä on pienempi. Työmarkkinatuella tai peruspäivärahalla oleville paskempi juttu, kun taas ansiosidonnaista (70 % palkasta) saavalle kertyy se eläke.

Olet väärässä. Me emme intä kahdesta eri asiasta, vaan joku tuli täysin perusteetta väittämään minua valehtelijaksi. Minä en ole missään kiistänyt, etteikö eläke jäisi pienemmäksi jos ei ole töissä eläkeikään asti. Olen vain todennut, että työttömyys ei riistä keneltäkään hänelle aiemmin kertynyttä eläkettä

Mitä v*ttua? Oletko jotenkin vähä-älyinen kun tämmösiä kirjottelet? Tietenkään työttömyys ei nollaa eläkekertymää. Etkö sä ymmärrä mistä puhutaan? Tässä kaksi asiaa, jotka koskettaa tämän päivän keski-ikäsiä (eläkeputkea en tässä kommentoi). Näistä on kyse:

1. Keski-ikäisiltä on valtion toimesta varastettu alle 23v tehdyistä töistä karttunut eläkekertymä. Moni 50v on tehnyt töitä säännöllisesti jo 15/16v lähtien eli kyse ei ole mistään pienistä summista. Korkoa koron päälle niin puhutaan jo satasista tai tonn(e)ista. 

2. Kun 50+ irtisanotaan ja jää työttömäksi  eikä ikärasismin takia enää työllisty niin häneltä jää jopa liki 20v eläkekertymä saamatta kokonaan. = Erittäin pieni kitueläke. Tämän luulisi saavan ihmiset kaduille osoittamaan mieltään hallitusta ja syrjivää työelämää vastaan. Mutta ei sentään, suomalainen kiroilee mielessään ja puristaa kättä nyrkiin taskussa. Typerät 20v ja 30v kuvittelee ettei heillä ole sama edessä vaikka tämän asian ja sen korjaamisen pitäisi olla kaikkien ohjelmassa ykkössijalla. 

Vierailija
102/214 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä valehtele. Aiemmin karttunut eläke ei katoa mihinkään, jos on viimeiset vuodet ennen eläkkeelle pääsyä työttömänä. 

Ei pidä paikkaansa. Eläkettä kertyy eniten viimeisinä työvuosina ennen eläkkeelle siirtymistä, ja tämä on iso maksuerä työnantajille.

Voisitko kertoa, mikä viestissäni ei pidä paikkaansa? Kuten sanoin: Aiemmin karttunut eläke ei katoa mihinkään, jos on viimeiset vuodet ennen eläkkeelle pääsyä työttömänä. Oletko todella eri mieltä asiasta? 

Te intätte kahdesta eri asiasta. Jo kertyneet eläkkeet eivät katoa minnekään, mutta jos on työttömänä ennen eläkeikää, se vaikuttaa tulevan eläkkeen suuruuteen. Työttömänä eläkekertymä on pienempi. Työmarkkinatuella tai peruspäivärahalla oleville paskempi juttu, kun taas ansiosidonnaista (70 % palkasta) saavalle kertyy se eläke.

Olet väärässä. Me emme intä kahdesta eri asiasta, vaan joku tuli täysin perusteetta väittämään minua valehtelijaksi. Minä en ole missään kiistänyt, etteikö eläke jäisi pienemmäksi jos ei ole töissä eläkeikään asti. Olen vain todennut, että työttömyys ei riistä keneltäkään hänelle aiemmin kertynyttä eläkettä

Mitä v*ttua? Oletko jotenkin vähä-älyinen kun tämmösiä kirjottelet? Tietenkään työttömyys ei nollaa eläkekertymää. Etkö sä ymmärrä mistä puhutaan? Tässä kaksi asiaa, jotka koskettaa tämän päivän keski-ikäsiä (eläkeputkea en tässä kommentoi). Näistä on kyse:

1. Keski-ikäisiltä on valtion toimesta varastettu alle 23v tehdyistä töistä karttunut eläkekertymä. Moni 50v on tehnyt töitä säännöllisesti jo 15/16v lähtien eli kyse ei ole mistään pienistä summista. Korkoa koron päälle niin puhutaan jo satasista tai tonn(e)ista. 

2. Kun 50+ irtisanotaan ja jää työttömäksi  eikä ikärasismin takia enää työllisty niin häneltä jää jopa liki 20v eläkekertymä saamatta kokonaan. = Erittäin pieni kitueläke. Tämän luulisi saavan ihmiset kaduille osoittamaan mieltään hallitusta ja syrjivää työelämää vastaan. Mutta ei sentään, suomalainen kiroilee mielessään ja puristaa kättä nyrkiin taskussa. Typerät 20v ja 30v kuvittelee ettei heillä ole sama edessä vaikka tämän asian ja sen korjaamisen pitäisi olla kaikkien ohjelmassa ykkössijalla. 

No yli 35v naiset on ihan turhia olentoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/214 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ikärasismi, onko se myytti? Samassa te-koulutuksessa kanssani olleet yli 50 vuotiaat ovat työllistyneet, myös seuraavalla kurssilla olleet ovat työllistyneet. Eikä yli 50 vuotiaat ole ainoita, joilla on vaikeaa työllistyä, myös nuorilla on haastetta päästä työelämään, heillä ei ole kokemusta.

Vierailija
104/214 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Superkarttuma poistui eläkkeistä v 2017. Nykyinen lykkäyskorotus on vain kosmeettinen lisä eikä varsinaisesti vaikuta eläkkeen suuruuteen. Lisäksi iäkkäämmät työntekijät työntekijät maksavat itse korotuksen eläkevakuutusmaksuissa, työnantajalle ei tule kustannuksia. Olet siis täysin hakoteillä väitteesi kanssa eli levität valheellissta ja virheellistä tietoa. 

Usein kuulee väittävän, että ikääntyneen työntekijän työkyvyttömyys tulisi työnantajan maksettavaksi. Noh, tämäkin on poistettu jo 15 vuotta sitten. 

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000006613441.html

Vierailija
105/214 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eläkkeellä harrastuksiin kirjoitti:

Siis 50- v on hyvä ikä jäädä eläkkeelle ja jos terveys riittää voi vielä harrastaa matkailua ja taidetta !!! Liikuntaa minkä ehtii jos jalat toimii.Pitää olla työikä ja iloinen vanhuus sekä lapsuus.

50 v. jos jää, niin eläkekertymä ei ole kovin kummoinen, sillä rahalla ei matkustella. Vaikka palkka olisi kuinka hyvä, niin eläkettä ei saa kuin n. 2000-3000 e brutto, siitä sitten verot pois. Ja tuossa esimerkissä on kyse todella hyvätuloisen eläkkeestä 50 v. Keskiarvo lienee, jos ajatellaan suomelaista keskitasoa voisi olla sitten 1500 e / kk eläkettä 50 vuotiaana - ja bruttona, verot pois. No, ainakin kävelyä voi sitten harrastaa kuolemaan saakka.

1500 brutto riittää asumiseen ja nautiskeluun Suomen ulkopuolella aivan hyvin. Ihme vaatimuksia tulotasoon teillä.

Totta, on vielä maita, joissa 1500e/kk takaa ihan kohtuullisen elintason. Ainakin niin kauan, kun et tarvitse terveydenhuoltoa mihinkään etkä sairastu vakavasti. Alhaiset elinkustannukset rahoitetaan jostain muusta karsimalla. Näissä maissa köyhät kuolee katuojaan.

Tolla rahalla elää Suomessakin ihan kivasti, jos vaan asuu omassa asunnossa. Vastike joku 200 ja sähkö siihen päälle.

Vierailija
106/214 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ne nuoruuden työt jätetään pois eläkkeestä? Oliko se että vasta 23v. aletaan laskea eläkekertymään.

Sulta ei ole peritty palkasta eläkemaksuja. Siksi.

"Työskentely alle 23-vuotiaana ennen vuotta 2005

Otteella esitetään kaikki ansaintarekisteriin kirjatut tiedot. Ennen vuotta 2005 työeläkettä alkoi kertyä 23 vuoden iästä alkaen. Otteella saattaa näkyä tietoja myös alle 23-vuotiaana tehdystä työstä, mutta niillä ei ole vaikutusta eläkkeen määrään."

"Vuodesta 2017 alkaen eläkettä on kertynyt työntekijöille 17 ikävuodesta ja yrittäjille 18 ikävuodesta lähtien. Vuosina 2005-2016 eläkettä kertyi kaikesta yli 18-vuotiaana tehdystä työstä. Eläkettä karttuu vakuuttamisvelvollisuuden yläikärajaan saakka. Ennen vuotta 1958 syntyneillä ikäraja on 68 vuotta, vuosina 1958–1961 syntyneillä 69 vuotta ja tätä nuoremmilla 70 vuotta."

https://www.tyoelake.fi/tyoelakeote/miten-tyoelakeotetta-luetaan/#84967…

Itse aloitin työt 15-vuotiaana. Tuolloin tein kesä- ja viikonlopputöitä ja myöhemmin olin opintojen ohella töissä ja valmistuttuani kokopäivätöissä. Ei kerry mullekaan noista eläkettä, kun oli ajalta ennen vuotta 2005. Itse olen tosin sijoittanut osan palkastani rahastoihin ja osakkeisiin ja sitä kautta olen saanut ja toivottavasti saan jatkossakin tuottoa noista.

Tuo ei ole totta.

Sehän tässä nimenomaan epäreilua onkin kun alle 23-vuotiaana tehdystä työstä ei aikaisemmin karttunut eläkettä, vaikka sen perusteella maksettiin täsmälleen samat eläkemakut kuin muiltakin.

Väärin. Kyllä siitä karttui eläkettä, mulla on tästä eläkelaskelmatkin todisteena. Joten tiedän melko hyvin miten paljon olen rahaa menettänyt. Kertymä ei ole ihan pieni.

Vierailija
107/214 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä jää mielellään 55 v eläkkeelle ja sitten on myös osinko tulot 1500 per kk. Kannattaa sunnitella ajoissa

Mikään ei ole niin varma kuin pörssikurssi ja yhtiön ainaiset osingot, niihin ei lama pure... eiku 😳

Vierailija
108/214 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ystäväni on Kelalla töissä.

Valtion pitäisi näyttää mallia ja palkkaa yli 50 v työttömiä, mutta ei.

Moni entinen kollega olisi loistava toimistotöissä Kelalla, mutta eivät pääse edes haastatteluun.

Yksityinen saa palkkaa vaikka hiusten värin perusteella, mutta valtion pitäisi ajatella yhteisvastuullisesti

Olen muualta kuullut samaa, että juuri Kelalle ei huolita "liian vanhoja" vaan haetaan ja palkataan vain nuoria. Mikä tähän on syynä?

Ja tosiaan, valtion pitäisi näyttää esimerkkiä ja palkata 50+ ikäisiä. Olisi ehkä aihetta tehdä tästä pientä tilastoa ja tutkimusta. Se voisi kyllä olla aika paljastava.

Yksi syy on ikälisät ja pitkät lomat, toinen ajatellaan +50 sairastavan enemmän ja väsyvän, pelätään myös ennenaikaista eläköitymistä.

Ikälisiä ja normaalia pidempiä vuosilomia ei ole kuin julkisella puolella. Ja enemmän nuorilla biletysikäisillä on krapula- ja muita poissaolopäiviä kuin yli viisikymmpisellä saikkupäiviä. Pienten lasten korvatulehduskierteessä olevista vanhemmista nyt puhumattakaan.

Vierailija
109/214 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis 50- v on hyvä ikä jäädä eläkkeelle ja jos terveys riittää voi vielä harrastaa matkailua ja taidetta !!! Liikuntaa minkä ehtii jos jalat toimii.Pitää olla työikä ja iloinen vanhuus sekä lapsuus.

50 v. jos jää, niin eläkekertymä ei ole kovin kummoinen, sillä rahalla ei matkustella. Vaikka palkka olisi kuinka hyvä, niin eläkettä ei saa kuin n. 2000-3000 e brutto, siitä sitten verot pois. Ja tuossa esimerkissä on kyse todella hyvätuloisen eläkkeestä 50 v. Keskiarvo lienee, jos ajatellaan suomelaista keskitasoa voisi olla sitten 1500 e / kk eläkettä 50 vuotiaana - ja bruttona, verot pois. No, ainakin kävelyä voi sitten harrastaa kuolemaan saakka.

Nyt eläköityvien keskieläke on tuota 1500 euron luokkaa, mutta viisikymppisen jonka eläkekarttumasta jää pois viimeiset 15 vuotta karttuma lienee keskimäärin reilusti alle tonnin. Eikä se siitä enää nouse, mutta onneksi on kansaneläke ja osa saa lisäksi takuueläkettä. Esimerkiksi 50 euron vuotuinen karttuma tekee 15 vuodessa 750 euroa mikä on lopullisesti pois jokaisen eläkekuukauden eläkkeestä.

Vierailija
110/214 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan sama, vaikka potkisivat tänään ulos. Vaimo on 58 ja eläkekertymä noin 4.800 euroa jo nyt, itse olen 54 ja eläkekertymä 3.600 euroa. Näiden lisäksi vapaaehtoiset eläkevakuutukset molemmilla, joissa sijoitusvarallisuutta lähes 300.000 euroa yhteensä. Sen lisiksi vielä omat suorat sijoitukset ja velaton okt pääkupunkiseudulla. Kyllä me näillä pärjätään.

Sepä hyvä, että te pärjäätte 🙄

Vierailija
111/214 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ne nuoruuden työt jätetään pois eläkkeestä? Oliko se että vasta 23v. aletaan laskea eläkekertymään.

Otteella esitetään kaikki ansaintarekisteriin kirjatut tiedot. Ennen vuotta 2005 työeläkettä alkoi kertyä 23 vuoden iästä alkaen. Otteella saattaa näkyä tietoja myös alle 23-vuotiaana tehdystä työstä, mutta niillä ei ole vaikutusta eläkkeen määrään."

"Vuodesta 2017 alkaen eläkettä on kertynyt työntekijöille 17 ikävuodesta ja yrittäjille 18 ikävuodesta lähtien. Vuosina 2005-2016 eläkettä kertyi kaikesta yli 18-vuotiaana tehdystä työstä. Eläkettä karttuu vakuuttamisvelvollisuuden yläikärajaan saakka. Ennen vuotta 1958 syntyneillä ikäraja on 68 vuotta, vuosina 1958–1961 syntyneillä 69 vuotta ja tätä nuoremmilla 70 vuotta."

Itse aloitin työt 15-vuotiaana. Tuolloin tein kesä- ja viikonlopputöitä ja myöhemmin olin opintojen ohella töissä ja valmistuttuani kokopäivätöissä. Ei kerry mullekaan noista eläkettä, kun oli ajalta ennen vuotta 2005. Itse olen tosin sijoittanut osan palkastani rahastoihin ja osakkeisiin ja sitä kautta olen saanut ja toivottavasti saan jatkossakin tuottoa noista.

Tuo ei ole totta.

Sehän tässä nimenomaan epäreilua onkin kun alle 23-vuotiaana tehdystä työstä ei aikaisemmin karttunut eläkettä, vaikka sen perusteella maksettiin täsmälleen samat eläkemakut kuin muiltakin.

Samalta ikäluokalta, jolta vietiin pois eläkkeen kertyminen alle 23-vuotiaana vietiin pois myös viimeisten työvuosien superkarttuma ja eläkkeelle pääsyn ikää nostettiin.

60-70 -luvuilla syntyneet ovat eläkeuudistusten häviäjiä. Kaikki heikennykset koskevat meitä, mutta mitkään parannukset eivät (kuten tuo eläkkeen kertyminen 18 v). Hesarissa haastateltiin näitä nykyisin 70-vuotiaita eläkeuudistusten tekijöitä, ja he olivat vain passiivisagressiivisesti, että "tämä sopu nyt saatiin aikaan, oli parempi kuin enää mitään". Ja sitten lässyttivät taas tuosta, että nuoremmille kertyy eläke 18-vuotiaasta. Edelleen, ei koske meitä 60-70 -luvuilla syntyneitä. Olisi ollut reilua, että olisivat edes myöntäneet miten epäreilu järjestelmä on eri-ikäisille. Meilläkin appiukko 7 v vetelee isoa eläkettä kun kertyi valtion virkamiehenä viimeisten isopalkkaisten työvuosien perusteella.. Ja me veronmaksajat vielä maksamme nuo yli-isot valtion eläkkeet veroina budjetissa.

Vierailija
112/214 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo ei ole totta.

Samalta ikäluokalta, jolta vietiin pois eläkkeen kertyminen alle 23-vuotiaana vietiin pois myös viimeisten työvuosien superkarttuma ja eläkkeelle pääsyn ikää nostettiin.

60-70 -luvuilla syntyneet ovat eläkeuudistusten häviäjiä. Kaikki heikennykset koskevat meitä, mutta mitkään parannukset eivät (kuten tuo eläkkeen kertyminen 18 v). Hesarissa haastateltiin näitä nykyisin 70-vuotiaita eläkeuudistusten tekijöitä, ja he olivat vain passiivisagressiivisesti, että "tämä sopu nyt saatiin aikaan, oli parempi kuin enää mitään". Ja sitten lässyttivät taas tuosta, että nuoremmille kertyy eläke 18-vuotiaasta. Edelleen, ei koske meitä 60-70 -luvuilla syntyneitä. Olisi ollut reilua, että olisivat edes myöntäneet miten epäreilu järjestelmä on eri-ikäisille. Meilläkin appiukko 7 v vetelee isoa eläkettä kun kertyi valtion virkamiehenä viimeisten isopalkkaisten työvuosien perusteella.. Ja me veronmaksajat vielä maksamme nuo yli-isot valtion eläkkeet veroina budjetissa.

Appiukko toki 76 eikä 6 :)

Vierailija
113/214 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu ja ryyppäämistä. Se kun on uutisten mukaan nousussa eläkeläisten keskuudessa "on aikaa ja voi ryypätä kun ei tarvitse mennä töihin". En oikeastaan ihmettele sitäkään.. "ei tarvitse mennä töihin", mikä vitsi. Ei ole päässyt töihin viimeiseen 20 vuoteen, koska ta:lle yli viisikymppisestä pitää maksaa enemmän ja suomalaiset ta:t nyt ihan perinteen vuoksi irtisanovat kaikki yli 40 vuotiaat.

Vierailija
114/214 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

1500 brutto riittää asumiseen ja nautiskeluun Suomen ulkopuolella aivan hyvin. Ihme vaatimuksia tulotasoon teillä.

Totta, on vielä maita, joissa 1500e/kk takaa ihan kohtuullisen elintason. Ainakin niin kauan, kun et tarvitse terveydenhuoltoa mihinkään etkä sairastu vakavasti. Alhaiset elinkustannukset rahoitetaan jostain muusta karsimalla. Näissä maissa köyhät kuolee katuojaan.

Tolla rahalla elää Suomessakin ihan kivasti, jos vaan asuu omassa asunnossa. Vastike joku 200 ja sähkö siihen päälle.

Ja putkiremppa.

Vierailija
115/214 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkeputken poisto oli kyllä virheratkaisu, mutta sen siitä saa kun on nuoria päättämässä. Vaaleissa aion jatkossa äänestää vain keski-iän reilusti ylittäneitä. Toivottavasti muutkin yli viisikymppiset tajuavat, että meitä on paljon = meillä on vaikutusvaltaa.

Vierailija
116/214 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt eläköityvien keskieläke on tuota 1500 euron luokkaa, mutta viisikymppisen jonka eläkekarttumasta jää pois viimeiset 15 vuotta karttuma lienee keskimäärin reilusti alle tonnin. Eikä se siitä enää nouse, mutta onneksi on kansaneläke ja osa saa lisäksi takuueläkettä. Esimerkiksi 50 euron vuotuinen karttuma tekee 15 vuodessa 750 euroa mikä on lopullisesti pois jokaisen eläkekuukauden eläkkeestä.

Tästä oli lehdissä ihan Eläketurvakeskuksen tilastot. Eli nykyisin 50 v eläkertymä on keskimäärin VAIN 880 euroa, mielestäni todella vähän. 10 vuotta sitten silloisella 50 v kertymä oli suurempi, eli tämäkin kertoo osaltaan kertoo kuinka järjestelmä sorsii keski-ikäisiä. 

Muistan kun joku nainen kommentoi, että ensin raataa töissä 50-vuotiaaksi ja sitten saakin pelätä jokaista YT-kierrosta, työttömäksi jäämistä ja sitä että eläke jää juuri sinne surkeaan tasoon, vain vähän takuueläkettä paremmaksi 

Vierailija
117/214 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki jotka tienaavat alle 2000e /kk  , pitäisi olla VEROTONTA !!!!!  siitä olisi suoranainen hyöty monessakin mielessä.

Vierailija
118/214 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen yleisin palkka on edelleen 2600 euroa. Samaan aikaan meillä on yli 190 000 eläkeläistä, joiden eläke on yli 2600 euroa. Jotenkin tuntuu hyvin oudolta, varsinkin kun tiedämme kuinka paljon pienemmiksi meidän nuorempien eläke jää.

Varsinkin jos ammatti periytyy, on karuja tilanteita. Eläkkeellä olevalla 75-vuotiaalla entisellä opettajalla on helposti samankokoinen eläke kuin hänen 40-vuotiaalla opettajalapsellaan on palkka. (Ja tämän 40 v tuleva eläke tulee luonnollisesti jäämään hyvin paljon alle vanhempansa eläkkeen.)

Vierailija
119/214 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eläkeputken poisto oli kyllä virheratkaisu, mutta sen siitä saa kun on nuoria päättämässä. Vaaleissa aion jatkossa äänestää vain keski-iän reilusti ylittäneitä. Toivottavasti muutkin yli viisikymppiset tajuavat, että meitä on paljon = meillä on vaikutusvaltaa.

Jep tämä tyttöhallitus kehtaa jaella meidän veroeuroja meitä rikkaammille Italialaisille, jotta Italia ei lähde EUsta. Pitäisikö meidän sisuuntuneiden suomalaisten kiristää myös jotain rahallista etua, tai lähdetään EUsta. Mitta on täysi. Ikäni olen töitä tehnyt ja suuria veroja tähän kalliiseen maahan maksanut ja tämä on siitä palkka. Suomalainen on tottunut siihen, että "hyvä käytös" palkitaan, mutta EUssa onkin toisin päin.

Vierailija
120/214 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sitten mietitään miksi nuoria ei kiinnosta hankkia lapsia kun tämäkin ketju on täynnä lapsiperheiden haukkumista ja spekulaatioita siitä, miten tietyn ikäiset ovat vain sairaiden lasten kanssa kotona.