Surullista, että 50+ ihmiset laitetaan työttömiksi ja näin tuhotaan heidän eläke
Vaikka olisi 16-vuotiaasta tehnyt töitä kovasti niin kaikki on ollut turhaa, jos ennen eläkkeelle jäämistä on ollut viimeiset vuodet työttömänä :(
Kommentit (214)
Vierailija kirjoitti:
Heh, tässä juuri vuodenvaihteessa työttömäksi jäänyt 55v. Kyllä tammikuu jo opetti, työhakemuksia on oikeastaan turha lähetellä, suhteilla pääsee, jos niitä on, töihin. Entinen työnantaja otti syyskuussa töihin alle 30v naisen, joka ei osaa mitään. Nyt sitten irtisanominen tuotannollisin ja taloudellisin syin, suomessa ei ole pakko pistää viimeksi tullutta ulos kuten ruotsissa, täällä pomo saa valita kuka jää ja kuka lähtee.
Toisaalta, nyt olisi aika perustaa oma yritys ja pistää entinen työnantaja ahtaalle tuomalla vähän kilpailua monopoliasemassa hinnoittelevalle. Tiedän että kun myyn halvemmalla, he polkevat hinnat niin alas etten saa elantoani. Siksi tässä pitää kehitellä kierompi tapa lyödä entistä työnantajaa, pari juttua on jo vireillä, joilla turvaan oman talouteni, vaikka toinen kuinka dumppaisi hintoja...
Tsemppiä sulle💚🤍💛
Oma tyhmyytenne. Olisitte voineet vaikuttaa verojen maksulla ja äänestämällä ettei valtion loispäättäjät pistä kaikkia asioita ihan persiilleen.
Vanhat pois, jotta nuoremmat pääsisi edes kokemaan työelämän, muullakin kuin 9e päivä töillä
N35
Arabit vie työpaikat yritykset ja rahat jo ovat myymässä käsitöitä ja kukkia naiset sivuutettu.
Superkarttumaa viimeisiltä työvuosilta ei enää ole. Ihan sama asia jäädä työttömäksi 35-vuotiaana kuin 55-vuotiaana, eläkekertymä jää pienemmäksi. No ehkä 35v. voi löytää helpommin töitä 10 vuoden sisään kuin 65v.
Oma eläke tulee olemaan n. 1200e brutto jos jatkan työssä 68-vuotiaaksi asti. Ei mitään järkeä. Niinpä olen ajatellut ettei haittaa vaikka minut irtisanottaisiin. Noin pieni eläke ei riitä korvaamaan sitä raatamista mitä joudun tekemään muutaman roposen eteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyisin mennään töihin 30v iässä ja potkitaan pois 50v iässä, vaikka vielä olisi 20 vuotta eläkeikään. Eli tehdään vain puolet siitä työurasta, joka laskelmien mukaan pitäisi tehdä. Hallitus voisi puuttua tähän kätevästi Ruotsin mallilla eli pitkä työura suojaisi irtisanomiselta.
Tai Ranskan mallilla, jolloin eläkkeelle pääsisi 40 vuotta työtä tehtyään. Siis jos työura olisi alkanut oikeasti 10-vuotiaana, 50-vuotiaana pääsisi eläkkeelle.
Olis ollut niin hieno mennä hommiin siinä 10v, jos vaikka olis paikallisille firmoille annettu ne rahat, mitä kommunistikouluille mihin mut pakotettiin, niin olisin voinut olla hommissa jo 10 vuotiaasta.
Olis varmana mielellään kouluttanu niihin hommiin niillä suurilla rahoilla, mut pakko sit antaa niille koulujen loisille kauheet tuet turhasta saissesta.
Vierailija kirjoitti:
Vanhat pois, jotta nuoremmat pääsisi edes kokemaan työelämän, muullakin kuin 9e päivä töillä
N35
Onko tämä elämä Suomessa todellakin tällaista, että sukupolvet on laitettava kilpailemaan verisesti keskenään? Entä sitten kun nämä kolmikymppiset ovat viisikymppisiä ja saavat potkun persiilleen?
Vierailija kirjoitti:
Tuttava on työskennellyt kaupassa 40 vuotta ja ikää on 60-vuotta. Välillä oli 2 kertaa äitiyslomalla. Eläkekertymä alle 1000 e.
Eli kyllä kannattaa alkaa säästämään urakalla ja sijoittamaan viimeistään 45-vuotiaana.
Ehtii vielä nousta, jos saa olla töissä, viimeiset vuodet on tärkeimmät.
Jäin eläkkeelle 40 v palvelun jälkeen (toimistotyö), eläkkeeni on brutto n. 1800 €. Pärjään hyvin, on iso velaton rivarikoti, vastike 190 €/kk kattaa lämmön, veden, jätehuollon, kiint.vakuutuksen ja pihahoidon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N35Onko tämä elämä Suomessa todellakin tällaista, että sukupolvet on laitettava kilpailemaan verisesti keskenään? Entä sitten kun nämä kolmikymppiset ovat viisikymppisiä ja saavat potkun persiilleen?
Just näin! Tuet pois kaikilta. Tiedät miten kuuluu äänestää! Ei punavihervasemmistoa! Tyttöhallus alas!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuttava on työskennellyt kaupassa 40 vuotta ja ikää on 60-vuotta. Välillä oli 2 kertaa äitiyslomalla. Eläkekertymä alle 1000 e.
Eli kyllä kannattaa alkaa säästämään urakalla ja sijoittamaan viimeistään 45-vuotiaana.
Jäin eläkkeelle 40 v palvelun jälkeen (toimistotyö), eläkkeeni on brutto n. 1800 €. Pärjään hyvin, on iso velaton rivarikoti, vastike 190 €/kk kattaa lämmön, veden, jätehuollon, kiint.vakuutuksen ja pihahoidon.
Superkarttumaa ei enää ole. Sama karttuma, teit työn nelikymppisenä, viiskymppisenä tai kuuskymppisenä. Tai 20 vuotta ennen eläkeikää tai vuosi ennen eläkeikää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ne nuoruuden työt jätetään pois eläkkeestä? Oliko se että vasta 23v. aletaan laskea eläkekertymään.
Sulta ei ole peritty palkasta eläkemaksuja. Siksi.
"Työskentely alle 23-vuotiaana ennen vuotta 2005
Otteella esitetään kaikki ansaintarekisteriin kirjatut tiedot. Ennen vuotta 2005 työeläkettä alkoi kertyä 23 vuoden iästä alkaen. Otteella saattaa näkyä tietoja myös alle 23-vuotiaana tehdystä työstä, mutta niillä ei ole vaikutusta eläkkeen määrään.""Vuodesta 2017 alkaen eläkettä on kertynyt työntekijöille 17 ikävuodesta ja yrittäjille 18 ikävuodesta lähtien. Vuosina 2005-2016 eläkettä kertyi kaikesta yli 18-vuotiaana tehdystä työstä. Eläkettä karttuu vakuuttamisvelvollisuuden yläikärajaan saakka. Ennen vuotta 1958 syntyneillä ikäraja on 68 vuotta, vuosina 1958–1961 syntyneillä 69 vuotta ja tätä nuoremmilla 70 vuotta."
https://www.tyoelake.fi/tyoelakeote/miten-tyoelakeotetta-luetaan/#84967…
Itse aloitin työt 15-vuotiaana. Tuolloin tein kesä- ja viikonlopputöitä ja myöhemmin olin opintojen ohella töissä ja valmistuttuani kokopäivätöissä. Ei kerry mullekaan noista eläkettä, kun oli ajalta ennen vuotta 2005. Itse olen tosin sijoittanut osan palkastani rahastoihin ja osakkeisiin ja sitä kautta olen saanut ja toivottavasti saan jatkossakin tuottoa noista.
Tuo ei ole totta.
Sehän tässä nimenomaan epäreilua onkin kun alle 23-vuotiaana tehdystä työstä ei aikaisemmin karttunut eläkettä, vaikka sen perusteella maksettiin täsmälleen samat eläkemakut kuin muiltakin.
Kyllä minä tiedän muutaman iäkkäämmän työtä saaneen, mm. itseni Oma mieheni on yksi joka sai töitä uudelta paikkakunnalta, kun minäkin sain mutta hän ei ole ollut työttömänä kuin ihan nuorena lyhyen aikaa. Hänellä on specifiä erikoisosaamista, mikä vaikutti asiaan. Minä sain taas omani juuri siksi, että työnantaja halusi suunnilleen ikäisensä, joka jäisi eläkkeelle samoihin aikoihin ja halusi myös sellaisen, jolla ei ole pieniä lapsia. Eihän tätä ääneen saa sanoa, mutta hän etsi tekijän ilman että paikka oli julkisesti avoinna. Nyt meillä on haussa yksi tekijä ja työnantaja haluaa sellaisen, joka ei ole nuorempi, koska hän ei haluaisi että tekijä jää tyhjän päälle sitten kun hän itse jää eläkkeelle. Hän on itse 59 ja minä vuoden nuorempi. Olen ollut tässä työssä yhdeksän vuotta. Yksi tuttuni sai töitä 58-vuotiaana, mutta ihan täysin suhteilla tuttavansa firmasta.
Olen lähes varma että ennenkuin pääsen eläkkeelle tulee joku maailmansota tai muu iso mullistus ja eläkettä ei enää makseta tai joku uusi sääntö ja eläkkeen määrää pienennetään. Mutta hyvä että edes joku saa riittävästi rahaa kuten valtion firmojen johtajat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N35Onko tämä elämä Suomessa todellakin tällaista, että sukupolvet on laitettava kilpailemaan verisesti keskenään? Entä sitten kun nämä kolmikymppiset ovat viisikymppisiä ja saavat potkun persiilleen?
No nyt olen päässyt kartuttamaan eläkettä 2 vuotta. Kaksi vuotta.
Lähtisin nyt riemusta kiljuen töihin seuraaviksi 15 vuodeksi, kunhan joku vaan palkkaisi. Ja jäisin pois silloin 50v.
Näillä näkymin teen 50 vuotiaaksi asti näitä hiton 9e/päivä töitä, kun nämä nykyiset 50v ihmiset, joilla on 30 vuotta uraa takana, porskuttaa näissä vakituisissa toimissa.
N35
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ystäväni on Kelalla töissä.
Valtion pitäisi näyttää mallia ja palkkaa yli 50 v työttömiä, mutta ei.Moni entinen kollega olisi loistava toimistotöissä Kelalla, mutta eivät pääse edes haastatteluun.
Yksityinen saa palkkaa vaikka hiusten värin perusteella, mutta valtion pitäisi ajatella yhteisvastuullisesti
Olen muualta kuullut samaa, että juuri Kelalle ei huolita "liian vanhoja" vaan haetaan ja palkataan vain nuoria. Mikä tähän on syynä?
Ja tosiaan, valtion pitäisi näyttää esimerkkiä ja palkata 50+ ikäisiä. Olisi ehkä aihetta tehdä tästä pientä tilastoa ja tutkimusta. Se voisi kyllä olla aika paljastava.
Sama työkkärissä, haluavat nuoria vain.
Miksi poliitikot eivät voi puhua suoraan työttömyysasiasta, vaan totuutta kierrellään? Totuus on, että valtiolla ei ole rahaa maksaa työttömyys- ja eläkemaksuja, joten väkeä halutaan pois korvauksilta. Toisaalta valtiolla ei ole tarjolla työllistymistukia eikä maassa ole tarpeeksi avoimia työpaikkoja joista maksettaisiin normaali kunnon palkka.
Kaikki on kuin jotain pientä puuhastelua, ja asioista puhutaan epäsuoraan kierrellen asiaa kuin kissa kuumaa puuroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jäin eläkkeelle 40 v palvelun jälkeen (toimistotyö), eläkkeeni on brutto n. 1800 €. Pärjään hyvin, on iso velaton rivarikoti, vastike 190 €/kk kattaa lämmön, veden, jätehuollon, kiint.vakuutuksen ja pihahoidon.Superkarttumaa ei enää ole. Sama karttuma, teit työn nelikymppisenä, viiskymppisenä tai kuuskymppisenä. Tai 20 vuotta ennen eläkeikää tai vuosi ennen eläkeikää.
Ohi aiheen mutta tuo 190€ vastike kattaisi kaiken tuon? Kuulostaa vähän liian hyvältä jos on vielä kyseessä iso rivari?
Ihan sama, vaikka potkisivat tänään ulos. Vaimo on 58 ja eläkekertymä noin 4.800 euroa jo nyt, itse olen 54 ja eläkekertymä 3.600 euroa. Näiden lisäksi vapaaehtoiset eläkevakuutukset molemmilla, joissa sijoitusvarallisuutta lähes 300.000 euroa yhteensä. Sen lisiksi vielä omat suorat sijoitukset ja velaton okt pääkupunkiseudulla. Kyllä me näillä pärjätään.
Olen muualta kuullut samaa, että juuri Kelalle ei huolita "liian vanhoja" vaan haetaan ja palkataan vain nuoria. Mikä tähän on syynä?
Ja tosiaan, valtion pitäisi näyttää esimerkkiä ja palkata 50+ ikäisiä. Olisi ehkä aihetta tehdä tästä pientä tilastoa ja tutkimusta. Se voisi kyllä olla aika paljastava.