Surullista, että 50+ ihmiset laitetaan työttömiksi ja näin tuhotaan heidän eläke
Vaikka olisi 16-vuotiaasta tehnyt töitä kovasti niin kaikki on ollut turhaa, jos ennen eläkkeelle jäämistä on ollut viimeiset vuodet työttömänä :(
Kommentit (214)
Eläkkeellä harrastuksiin kirjoitti:
Siis 50- v on hyvä ikä jäädä eläkkeelle ja jos terveys riittää voi vielä harrastaa matkailua ja taidetta !!! Liikuntaa minkä ehtii jos jalat toimii.Pitää olla työikä ja iloinen vanhuus sekä lapsuus.
"Jos terveys riittää".. ihan kuin viisikymppinen olisi joku raihnas muumio!? Ja eiköhän se ole rahasta kiinni, mikäs siinä jos on lotossa voittanut. Alkaa sit matkustelemaan ja ostamaan taidetta. Tosin se ei välttämättä ole jokaisen unelmaelämää.
Millä sinä matkustelet ja harrastelet taidetta, jos et saa enää palkkaa etkä ole vielä eläkkeellä? Tai jos eläke on sitten sellainen millä saa yhden perunan viikossa?
Ihan hyvähän tuo on, jos ajattelee valtiontaloutta. Minusta kaikille tasapuolisesti pitäisi tehdä noin. Tai oikeammin: kaikille jokin takuueläke (melko minimi). Jos haluaa isomman eläkkeen, niin säästää sitten itse. Mutta säästöistäkin saa maksaa uudestaan verot, kun niitä alkaa käyttämään. Ja säästöönkin katto: jos on riittävästi itse säästänyt, niin ei saa takuueläkettä, vaan pitää pärjätä omillaan.
Muroihisi on kustu kirjoitti:
Kannattaa elää pihisti säästää kaikki työtulonsa. Pelkällä eläkkeellä ei täällä elä.Mitenkähän nyt kun kaikki nousee??? Sähkö,siirtoineen tulee nousemaan..ruoka,.kaikki!Maksuja,veroja lisää..en sano on lottovoitto syntyy suomeen.No ei ole,!!! Moni juttu kusee täällä..
Mitä elämää se on, jos peruskoulun jälkeen pitää lopettaa eläminen ja alkaa säästämään? Entä jos tulee syöpä ja vie elämän, eikä ehtinyt nauttia mistään mitään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattanee jäädä sairaseläkkeelle eikä olla työttömänä. Pääsee elinkaarensa aikana paljon parempiin tuloihin.
Okei kerro miten tämä tapahtuu käytännössä? Lääkäri kirjoittaa sairaalle ja työkyvyttömälle työttömälle työkyvyttömyyseläkettä puoltavan b-lausunnon. Kela ja työeläkelaitokset hylkäävät nämä lähes automaationa. Tässä nimenomaan halutaan pitää työkyvytön työtön pienellä työmarkkinatuella, sen sijaan, että pääsisi eläkkeelle, jonne todellisuudessa kuuluisi.
Automaationa hylkäävät noin 33% hakemuksista, mikä tarkoittaa sitä, että myöntävät 66%. hakijoista eläkkeen. Näistä hylätyistä muistaakseni noin 11% saa eläkkeensä valituksen jälkeen. Meinaatko, ettei jokainen olisi eläkkeellä, jos sinne vain mentäisi? Kannattaa myös muistaa, että hakijoiden määrää nostaa nämä työelämäkikkailut = Sipilän sekoilut ja nykyiset uhkailut.
https://www.etk.fi/ajankohtaista/joka-kolmas-tyokyvyttomyyselakehakemus…
Minussa herättää suunnatonta hämmennystä se, että asia, jota todella haluaa on sellainen, johon ei perehdytä asian edellyttämällä tavalla. Löpistään joutavia keskustelupalstoilla siitä miten "automaationa" kaikki eläkehakemukset hylätään. Jos eläkkeelle haluat, perehdy siihen miten sellaiselle pääset.
Terveisin, tk-eläkeläinen (hyvissä ajoin eläköitynyt)
Päätit sitten käyttää työssäkäyvien eläkehakemusten hylkäysprosentteja. Työttömien eläkehakemuksista hyälätään 90%. Näytä meille lähde väitteellesi.
Huomaan, että selkokieli on otettava avuksi. Tässä liitteeksi laittamassani linkissä olivat mukana sekä työttömien että työssäkävien hylätyt ja hyväksytyt työkyvyttömyyseläkepäätökset.
Minä olin pitkäaikaistyötön päästessäni eläkkeelle. Pääsin ensiyrittämällä ilman minkäänlaista ongelmaa.
Ja tämän jälkeen ihmetellään, miksi nuoret eivät halua tehdä lapsia. Minä ihmettelen niitä, jotka siihen hommaan vielä uskaltavat ryhtyä.
Vierailija kirjoitti:
Älä valehtele. Aiemmin karttunut eläke ei katoa mihinkään, jos on viimeiset vuodet ennen eläkkeelle pääsyä työttömänä.
"Ansiosidonnaisen työttömyyspäivärahan ajalta eläke lasketaan saman ansion perusteella, joka on myös päivärahan perusteena. Eläkettä kertyy runsas 70 prosenttia siitä, mitä vastaavilla ansioilla työssä ollessa kertyisi. Työmarkkinatuen tai peruspäivärahan ajalta eläkettä ei kerry."
https://www.etk.fi/blogit/tyottomyysajan-kertyma-voi-olla-merkittava-os…
Tarpeeksi pitkään, kun on työttömänä, loppuu ansiosidonnainen päiväraha. Työmarkkinatuelle tai peruspäivärahalle putoaminen on huonompi juttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ne nuoruuden työt jätetään pois eläkkeestä? Oliko se että vasta 23v. aletaan laskea eläkekertymään.
Siksi, kun sun palkasta ei ole mennyt tel-maksuja.
Miksi tel-maksuja ei mene? Niinpä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä valehtele. Aiemmin karttunut eläke ei katoa mihinkään, jos on viimeiset vuodet ennen eläkkeelle pääsyä työttömänä.
Totta se on. Kannattaa päivittää tiedot.
Niin häviää. Isäni oli työttömänä yli 10 vuotta ennen eläkkeelle pääsyä ja takana 40 vuoden työura samalla firmalla teollisuudessa. Saa takuueläkkeen verran eläkettä. Minä olen ollut pari vuotta hoitoapulaisena ennen tk eläkettä ja, saan 400e enemmän kuussa.
Vierailija kirjoitti:
Ja mahdolliset eläkesäästöt on pakotettu käyttämään elämiseen etukäteen, varsinkin kun putoaa peruspäivärahalle n.600eur/kk. Pudotus elintasossa on aika julma ja vie suoraan köyhyyteen.
Kyllä!
Mitään ei kannt säästää pahan päivän varalle, vaan kuluttaa ja nauttia elämästä.
Tulannut saa toimeentulotuen, mutta säästänyt joutuu ensin käyttämään säästönsä.
Tämä on väärin.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ne nuoruuden työt jätetään pois eläkkeestä? Oliko se että vasta 23v. aletaan laskea eläkekertymään.
Sulta ei ole peritty palkasta eläkemaksuja. Siksi.
"Työskentely alle 23-vuotiaana ennen vuotta 2005
Otteella esitetään kaikki ansaintarekisteriin kirjatut tiedot. Ennen vuotta 2005 työeläkettä alkoi kertyä 23 vuoden iästä alkaen. Otteella saattaa näkyä tietoja myös alle 23-vuotiaana tehdystä työstä, mutta niillä ei ole vaikutusta eläkkeen määrään."
"Vuodesta 2017 alkaen eläkettä on kertynyt työntekijöille 17 ikävuodesta ja yrittäjille 18 ikävuodesta lähtien. Vuosina 2005-2016 eläkettä kertyi kaikesta yli 18-vuotiaana tehdystä työstä. Eläkettä karttuu vakuuttamisvelvollisuuden yläikärajaan saakka. Ennen vuotta 1958 syntyneillä ikäraja on 68 vuotta, vuosina 1958–1961 syntyneillä 69 vuotta ja tätä nuoremmilla 70 vuotta."
https://www.tyoelake.fi/tyoelakeote/miten-tyoelakeotetta-luetaan/#84967…
Itse aloitin työt 15-vuotiaana. Tuolloin tein kesä- ja viikonlopputöitä ja myöhemmin olin opintojen ohella töissä ja valmistuttuani kokopäivätöissä. Ei kerry mullekaan noista eläkettä, kun oli ajalta ennen vuotta 2005. Itse olen tosin sijoittanut osan palkastani rahastoihin ja osakkeisiin ja sitä kautta olen saanut ja toivottavasti saan jatkossakin tuottoa noista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja mahdolliset eläkesäästöt on pakotettu käyttämään elämiseen etukäteen, varsinkin kun putoaa peruspäivärahalle n.600eur/kk. Pudotus elintasossa on aika julma ja vie suoraan köyhyyteen.
Kyllä!
Mitään ei kannt säästää pahan päivän varalle, vaan kuluttaa ja nauttia elämästä.
Tulannut saa toimeentulotuen, mutta säästänyt joutuu ensin käyttämään säästönsä.
Tämä on väärin.
Pitää olla isot säästöt ja omaisuus, että voi olla omavarainen työttömänä ja eläkkeellä. Vaatii vuosien ennakointia ja esim. rahasto- ja sijoitustuntemusta.
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä paikkaansa. Eläkettä kertyy eniten viimeisinä työvuosina ennen eläkkeelle siirtymistä, ja tämä on iso maksuerä työnantajille.
Vierailija kirjoitti:
Tuttava on työskennellyt kaupassa 40 vuotta ja ikää on 60-vuotta. Välillä oli 2 kertaa äitiyslomalla. Eläkekertymä alle 1000 e.
Eli kyllä kannattaa alkaa säästämään urakalla ja sijoittamaan viimeistään 45-vuotiaana.
Säästäminen ja sijoittaminen kannattaa aloittaa viimeistään 25-vuotiaana, jotta korkoa korolle -ilmiö pääsee kunnolla vauhtiin. Parasta tietysti aloittaa mahdollisimman aikaisin, mutta nuoren on usein viisaampaa keskittyä rauhassa opiskeluihin ja verkostoitumiseen kuin raataa illat ja viikonloput töissä ja venyttää senttiä äärimmilleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä paikkaansa. Eläkettä kertyy eniten viimeisinä työvuosina ennen eläkkeelle siirtymistä, ja tämä on iso maksuerä työnantajille.
Voisitko kertoa, mikä viestissäni ei pidä paikkaansa? Kuten sanoin: Aiemmin karttunut eläke ei katoa mihinkään, jos on viimeiset vuodet ennen eläkkeelle pääsyä työttömänä. Oletko todella eri mieltä asiasta?
Kannattaa elää pihisti säästää kaikki työtulonsa. Pelkällä eläkkeellä ei täällä elä.Mitenkähän nyt kun kaikki nousee??? Sähkö,siirtoineen tulee nousemaan..ruoka,.kaikki!Maksuja,veroja lisää..en sano on lottovoitto syntyy suomeen.No ei ole,!!! Moni juttu kusee täällä..
Mikä ihmeen pisteiden, pilkkujen, kysymys- ja huutomerkkien sekamelska tämä teksti on? Ei ole kaikki kotona, jos tykittää tuonnäköistä tekstiä.
Vierailija kirjoitti:
Mitä elämää se on, jos peruskoulun jälkeen pitää lopettaa eläminen ja alkaa säästämään? Entä jos tulee syöpä ja vie elämän, eikä ehtinyt nauttia mistään mitään?
Entä, jos ei tulekaan syöpää, vaan joudut työttömyysputkeen 50-vuotiaana?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sulta ei ole peritty palkasta eläkemaksuja. Siksi.
"Työskentely alle 23-vuotiaana ennen vuotta 2005
Otteella esitetään kaikki ansaintarekisteriin kirjatut tiedot. Ennen vuotta 2005 työeläkettä alkoi kertyä 23 vuoden iästä alkaen. Otteella saattaa näkyä tietoja myös alle 23-vuotiaana tehdystä työstä, mutta niillä ei ole vaikutusta eläkkeen määrään.""Vuodesta 2017 alkaen eläkettä on kertynyt työntekijöille 17 ikävuodesta ja yrittäjille 18 ikävuodesta lähtien. Vuosina 2005-2016 eläkettä kertyi kaikesta yli 18-vuotiaana tehdystä työstä. Eläkettä karttuu vakuuttamisvelvollisuuden yläikärajaan saakka. Ennen vuotta 1958 syntyneillä ikäraja on 68 vuotta, vuosina 1958–1961 syntyneillä 69 vuotta ja tätä nuoremmilla 70 vuotta."
https://www.tyoelake.fi/tyoelakeote/miten-tyoelakeotetta-luetaan/#84967…
Itse aloitin työt 15-vuotiaana. Tuolloin tein kesä- ja viikonlopputöitä ja myöhemmin olin opintojen ohella töissä ja valmistuttuani kokopäivätöissä. Ei kerry mullekaan noista eläkettä, kun oli ajalta ennen vuotta 2005. Itse olen tosin sijoittanut osan palkastani rahastoihin ja osakkeisiin ja sitä kautta olen saanut ja toivottavasti saan jatkossakin tuottoa noista.
Hei, kaikki me tiedetään tämä. Kysymys on, miksi näin toimitaan Suomessa? Eikö tämä asia pitäisi muuttaa välittömästi ja niin, että eläke alkaa kertyä vaikka sitten 10-vuotiaana aloitetusta työstä?
Mitä aloja nää oikein on mihin viisikymppiset ei kelpaa? Meille on viestinnän alalla palkattu mm. 65-vuotias joka halusi jatkaa vielä työskentelyä eläkeiän saavutettuaan, sekä keikkailemaan 68-vuotias eläkeläinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisitko kertoa, mikä viestissäni ei pidä paikkaansa? Kuten sanoin: Aiemmin karttunut eläke ei katoa mihinkään, jos on viimeiset vuodet ennen eläkkeelle pääsyä työttömänä. Oletko todella eri mieltä asiasta?
Te intätte kahdesta eri asiasta. Jo kertyneet eläkkeet eivät katoa minnekään, mutta jos on työttömänä ennen eläkeikää, se vaikuttaa tulevan eläkkeen suuruuteen. Työttömänä eläkekertymä on pienempi. Työmarkkinatuella tai peruspäivärahalla oleville paskempi juttu, kun taas ansiosidonnaista (70 % palkasta) saavalle kertyy se eläke.
Päätit sitten käyttää työssäkäyvien eläkehakemusten hylkäysprosentteja. Työttömien eläkehakemuksista hyälätään 90%. Näytä meille lähde väitteellesi.