Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Surullista, että 50+ ihmiset laitetaan työttömiksi ja näin tuhotaan heidän eläke

Vierailija
14.02.2021 |

Vaikka olisi 16-vuotiaasta tehnyt töitä kovasti niin kaikki on ollut turhaa, jos ennen eläkkeelle jäämistä on ollut viimeiset vuodet työttömänä :(

Kommentit (214)

Vierailija
41/214 |
14.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ne nuoruuden työt jätetään pois eläkkeestä? Oliko se että vasta 23v. aletaan laskea eläkekertymään.

Siksi, kun sun palkasta ei ole mennyt tel-maksuja.

Meni siitä ihan ekasta palkasta alkaen, kun olin 17v.

Vierailija
42/214 |
14.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä 49 -v yrittäjä. Yrittäjänä vuodesta 2006 lähtien.  Oma tilanteeni siinä mielessä hyvä, että olen alalla, jossa kysyntää riittää aina. Ei väliä iästäni tai koronasta. 

Maksan aika pientä YELiä. Noin 8000 euroa vuodessa. Sijoitan ja säästän. En luota eläkkeeseen enkä YeLiin. Maksat paljon ja epävarmuutta ilmassa. Mieluummin eläkevaranto muuta kautta.

Tosin luulen, että teen osittain töitä vielä 70 -vuotiaana ja yli, sillä työni teen aivoilla. Sitten olen ongelmissa, jos aivot pettää

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/214 |
14.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyisin mennään töihin 30v iässä ja potkitaan pois 50v iässä, vaikka vielä olisi 20 vuotta eläkeikään. Eli tehdään vain puolet siitä työurasta, joka laskelmien mukaan pitäisi tehdä. Hallitus voisi puuttua tähän kätevästi Ruotsin mallilla eli pitkä työura suojaisi irtisanomiselta.

Vierailija
44/214 |
14.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muroihisi on kustu kirjoitti:

Kannattaa elää pihisti säästää kaikki työtulonsa. Pelkällä eläkkeellä ei täällä elä.Mitenkähän nyt kun kaikki nousee??? Sähkö,siirtoineen tulee nousemaan..ruoka,.kaikki!Maksuja,veroja lisää..en sano on lottovoitto syntyy suomeen.No ei ole,!!! Moni juttu kusee täällä..

Mitä elämää se on, jos peruskoulun jälkeen pitää lopettaa eläminen ja alkaa säästämään? Entä jos tulee syöpä ja vie elämän, eikä ehtinyt nauttia mistään mitään?

Entä, jos ei tulekaan syöpää, vaan joudut työttömyysputkeen 50-vuotiaana?

Kiitos kun näit tilanteessani jotain positiivista. Minulla ei tosiaan ole syöpää.

Vierailija
45/214 |
14.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ne nuoruuden työt jätetään pois eläkkeestä? Oliko se että vasta 23v. aletaan laskea eläkekertymään.

Sulta ei ole peritty palkasta eläkemaksuja. Siksi.

"Työskentely alle 23-vuotiaana ennen vuotta 2005

Otteella esitetään kaikki ansaintarekisteriin kirjatut tiedot. Ennen vuotta 2005 työeläkettä alkoi kertyä 23 vuoden iästä alkaen. Otteella saattaa näkyä tietoja myös alle 23-vuotiaana tehdystä työstä, mutta niillä ei ole vaikutusta eläkkeen määrään."

"Vuodesta 2017 alkaen eläkettä on kertynyt työntekijöille 17 ikävuodesta ja yrittäjille 18 ikävuodesta lähtien. Vuosina 2005-2016 eläkettä kertyi kaikesta yli 18-vuotiaana tehdystä työstä. Eläkettä karttuu vakuuttamisvelvollisuuden yläikärajaan saakka. Ennen vuotta 1958 syntyneillä ikäraja on 68 vuotta, vuosina 1958–1961 syntyneillä 69 vuotta ja tätä nuoremmilla 70 vuotta."

https://www.tyoelake.fi/tyoelakeote/miten-tyoelakeotetta-luetaan/#84967…

Itse aloitin työt 15-vuotiaana. Tuolloin tein kesä- ja viikonlopputöitä ja myöhemmin olin opintojen ohella töissä ja valmistuttuani kokopäivätöissä. Ei kerry mullekaan noista eläkettä, kun oli ajalta ennen vuotta 2005. Itse olen tosin sijoittanut osan palkastani rahastoihin ja osakkeisiin ja sitä kautta olen saanut ja toivottavasti saan jatkossakin tuottoa noista.

Hei, kaikki me tiedetään tämä. Kysymys on, miksi näin toimitaan Suomessa? Eikö tämä asia pitäisi muuttaa välittömästi ja niin, että eläke alkaa kertyä vaikka sitten 10-vuotiaana aloitetusta työstä?

On haluttu madaltaa työnantajapuolen kynnystä palkata nuoria? Tuossa 2005 ja sitä ennen 1990-luvun lama vaikutti voimakkaasti.

Vierailija
46/214 |
14.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Otteella esitetään kaikki ansaintarekisteriin kirjatut tiedot. Ennen vuotta 2005 työeläkettä alkoi kertyä 23 vuoden iästä alkaen. Otteella saattaa näkyä tietoja myös alle 23-vuotiaana tehdystä työstä, mutta niillä ei ole vaikutusta eläkkeen määrään."

"Vuodesta 2017 alkaen eläkettä on kertynyt työntekijöille 17 ikävuodesta ja yrittäjille 18 ikävuodesta lähtien. Vuosina 2005-2016 eläkettä kertyi kaikesta yli 18-vuotiaana tehdystä työstä. Eläkettä karttuu vakuuttamisvelvollisuuden yläikärajaan saakka. Ennen vuotta 1958 syntyneillä ikäraja on 68 vuotta, vuosina 1958–1961 syntyneillä 69 vuotta ja tätä nuoremmilla 70 vuotta."

Itse aloitin työt 15-vuotiaana. Tuolloin tein kesä- ja viikonlopputöitä ja myöhemmin olin opintojen ohella töissä ja valmistuttuani kokopäivätöissä. Ei kerry mullekaan noista eläkettä, kun oli ajalta ennen vuotta 2005. Itse olen tosin sijoittanut osan palkastani rahastoihin ja osakkeisiin ja sitä kautta olen saanut ja toivottavasti saan jatkossakin tuottoa noista.

Kyllä minulta perittää eläkemaksut jo ensimmäisestä palkasta alkaen, eläkettä alkoi kertyä vasta sitten, kun olin 23v. Eläkemaksujen maksaminen ei siis vaikuta eläkkeen määrään, vaikka ne piti maksaa.

Vierailija
47/214 |
14.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä valehtele. Aiemmin karttunut eläke ei katoa mihinkään, jos on viimeiset vuodet ennen eläkkeelle pääsyä työttömänä. 

Ei pidä paikkaansa. Eläkettä kertyy eniten viimeisinä työvuosina ennen eläkkeelle siirtymistä, ja tämä on iso maksuerä työnantajille.

Voisitko kertoa, mikä viestissäni ei pidä paikkaansa? Kuten sanoin: Aiemmin karttunut eläke ei katoa mihinkään, jos on viimeiset vuodet ennen eläkkeelle pääsyä työttömänä. Oletko todella eri mieltä asiasta? 

Te intätte kahdesta eri asiasta. Jo kertyneet eläkkeet eivät katoa minnekään, mutta jos on työttömänä ennen eläkeikää, se vaikuttaa tulevan eläkkeen suuruuteen. Työttömänä eläkekertymä on pienempi. Työmarkkinatuella tai peruspäivärahalla oleville paskempi juttu, kun taas ansiosidonnaista (70 % palkasta) saavalle kertyy se eläke.

Olet väärässä. Me emme intä kahdesta eri asiasta, vaan joku tuli täysin perusteetta väittämään minua valehtelijaksi. Minä en ole missään kiistänyt, etteikö eläke jäisi pienemmäksi jos ei ole töissä eläkeikään asti. Olen vain todennut, että työttömyys ei riistä keneltäkään hänelle aiemmin kertynyttä eläkettä. 

Vierailija
48/214 |
14.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hei, kaikki me tiedetään tämä. Kysymys on, miksi näin toimitaan Suomessa? Eikö tämä asia pitäisi muuttaa välittömästi ja niin, että eläke alkaa kertyä vaikka sitten 10-vuotiaana aloitetusta työstä?

On haluttu madaltaa työnantajapuolen kynnystä palkata nuoria? Tuossa 2005 ja sitä ennen 1990-luvun lama vaikutti voimakkaasti.

https://www.tela.fi/joulukalenteri/luukku/1/0/luukku_10_vanhemmat_tontu…

Kyllä toi on paljon aikaisempaa perua, kuin 1990-luvun lama. Säädös on tehty vuonna 1962.

Vierailija
49/214 |
14.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä valehtele. Aiemmin karttunut eläke ei katoa mihinkään, jos on viimeiset vuodet ennen eläkkeelle pääsyä työttömänä. 

Ei pidä paikkaansa. Eläkettä kertyy eniten viimeisinä työvuosina ennen eläkkeelle siirtymistä, ja tämä on iso maksuerä työnantajille.

Mutta miksi se maksuerä maksatetaan työntekijällä, joka maksaa 8,65% palkastaan eläkemaksuja kun muut maksavat 7,15%, työnantajan maksuosuus pysyy samana työntekijän iästä huolimatta.

Vierailija
50/214 |
14.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minulta perittää eläkemaksut jo ensimmäisestä palkasta alkaen, eläkettä alkoi kertyä vasta sitten, kun olin 23v. Eläkemaksujen maksaminen ei siis vaikuta eläkkeen määrään, vaikka ne piti maksaa.

Totta. Mä jäin miettimään asiaa kommenttini jälkeen ja näinhän se meni, taivaan tuuliin nekin kertymät. 😡

Vierailija
51/214 |
14.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ikäsyrjintä on jo sairaalloista. 40v pidetään jo joillakin aloilla vanhana. Täysin työkykyisiä jo kokeneita työntekijöitä.

Ei vika ole nyt työ voimassa vaan työnanjien piiriin on pesiytynyt asenne ongelmaa. Se näkyy rekrytoinneissa puhtaana työntekijöiden halveksimisena. 64

Sitten on näitä kepillä jään kokeilijoita joilla ei ole oikeaa tarvetta eikä halua palkata ketään. Työhön joka vaatii koulutusta ja kokemuksen tuomaa teknistä osaamista tarjotaan 10€ tuntipalkkaa. Voi sitten valittaa kun tekijää ei löydy.

Johonkin ihan perustyöhön haetaan moneen kertaan tekijöitä. Jotain mätää on jos kukaan ei kelpaa. Kun on lukenut näitä työnantajien valituksia niin on sanottava myötätuntoni olevan nykyään nollassa näitä kohtaan.

Itse nähnyt tämän niin läheltä.

Tullut irtisanotuksi 50-vuotiaana. Nuoremmat alalle palkatut kopioi nyt mun töitä, eivät kehitä itse mitään uutta. Minä vaihdoin alaa. Mun työn jälki siis kelpaa edelleen, koska sitä niin hanakasti kopioidaan, mutta ikäni ei kelvannut työnantajille. Työnjälki on selvästi tunnistettavissa samanlaisista lopputuotteista, mitä itse aikoinaan kehitin suunnilleen nollasta. Kukaan ei sattumalta tai vahingossa päädy samaan lopputulokseen, koska tiedän, kuinka monta vaihetta itse tarvitsin lopullisen tuotteen kehittelyyn. En pääse edes näiden nuorempien pomoksi, jolloin voisin kannustaa ja vaatia heitä menemään eteenpäin. En olisi itsekään jämähtänyt jo keksimääni, vaan olisin mennyt eteenpäin, ja olisin ties jo missä, jos olisin saanut jatkaa. Ei ole ihme, että ulkolaiset kilpailijat menee vasemmalta ja oikealta ohi.

Suomalainen työelämä on sairasta.

Vierailija
52/214 |
14.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tästä pitäisi tehdä valitus EU:hun tai johonkin, koska itsekin olen tehnyt töitä alle 23-vuotiaana vuosia.

Vierailija
53/214 |
14.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Diktaattori terminaattori haluaa tehdä niinkuin halua, ei  muilta kysellä ja tuhoa tulee.

Vierailija
54/214 |
14.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyisin mennään töihin 30v iässä ja potkitaan pois 50v iässä, vaikka vielä olisi 20 vuotta eläkeikään. Eli tehdään vain puolet siitä työurasta, joka laskelmien mukaan pitäisi tehdä. Hallitus voisi puuttua tähän kätevästi Ruotsin mallilla eli pitkä työura suojaisi irtisanomiselta.

Tai Ranskan mallilla, jolloin eläkkeelle pääsisi 40 vuotta työtä tehtyään. Siis jos työura olisi alkanut oikeasti 10-vuotiaana, 50-vuotiaana pääsisi eläkkeelle.

Vierailija
55/214 |
14.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 50+, sain potkut hoitajan työstä, koska fysiikka ei enää kestä. Turha kuvitella, että saan enää töitä, vaikka kokemusta ja osaamista on vaikka kuinka. Joko pitää heittäytyä "hulluksi" ja saada työkyhyttömyyseläke tai ryhtyä yksityisyrittäjäksi,muuten et Suomessa työtä saa ikäsyrjinnän vuoksi. Yli viisikuöymppistä ei palkata kuin hoitajan töihin, sellaisiin, joissa teet vuorotyötä ja nostotyötä.

Vierailija
56/214 |
14.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa ei arvosteta ikää eikä työkokrmusta, paitsi , jos olet max 35- vuotias. Vanhat, eli ylib45- vuotiaat ei työpaikkoja täällä saa, paitsi näitä duunaritöitä, joissa pulaatyöntekijöistä, kuten siivoojan hommat.

Vierailija
57/214 |
14.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ihmettelen työnantajien logiikkaa. Meillekin palkataan 3-kymppisiä työntekijöitä, jotka jäävät sitten 2 vuoden sisällä äitiyslomille. Kun palaavat takaisin, ovat sitten 10 vuotta vähän väliä sairaan lapsen lapsen kanssa kotona.

Kuka tekee sillä aikaa heidän työnsä? No minä, 5-kymppinen työntekijä, joka luultavasti saa sitten kenkää seuraavissa yt-neuvotteluissa.

Että kiitos vaan. 

Vierailija
58/214 |
14.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattanee jäädä sairaseläkkeelle eikä olla työttömänä. Pääsee elinkaarensa aikana paljon parempiin tuloihin.

Okei kerro miten tämä tapahtuu käytännössä? Lääkäri kirjoittaa sairaalle ja työkyvyttömälle työttömälle työkyvyttömyyseläkettä puoltavan b-lausunnon. Kela ja työeläkelaitokset hylkäävät nämä lähes automaationa. Tässä nimenomaan halutaan pitää työkyvytön työtön pienellä työmarkkinatuella, sen sijaan, että pääsisi eläkkeelle, jonne todellisuudessa kuuluisi. 

Käytännössä ensimmäinen askel on hankkiutua sairaalaan. Itsetuhoisuudella pääsee sinne aika hyvin. Siellä kannattaa viettää 3 - 6 kk. Sitten avohoidon aikana käyt läpi ainakin 5 lääkitysmuutosta, terapiat ja sähköhoidot. Kuntoutustuelta ei juuri kukaan putoa pois, ja lopulta se muutetaan eläkkeeksi.

Vierailija
59/214 |
14.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä aloja nää oikein on mihin viisikymppiset ei kelpaa? Meille on viestinnän alalla palkattu mm. 65-vuotias joka halusi jatkaa vielä työskentelyä eläkeiän saavutettuaan, sekä keikkailemaan 68-vuotias eläkeläinen.

Ehkä heillä on sitä tietotaitoa, jota teillä muilla ei ole. Esimerkkisi silti lienee aika harvinainen tänä päivänä.

Vierailija
60/214 |
14.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystäväni on Kelalla töissä.

Valtion pitäisi näyttää mallia ja palkkaa yli 50 v työttömiä, mutta ei.

Moni entinen kollega olisi loistava toimistotöissä Kelalla, mutta eivät pääse edes haastatteluun.

Yksityinen saa palkkaa vaikka hiusten värin perusteella, mutta valtion pitäisi ajatella yhteisvastuullisesti