Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ystävällinen käytös ei tuo mitään hyvää

Vierailija
13.02.2021 |

Mun ihanne elämästä on se, että ihmiset huomioi toisiaan, tervehtii, kiittää ja kyselee kuulumisia. Yritän elää sen mukaisesti, mutta alkanut miettiä mitä järkeä tässä on kun vastavuoroisuus on niin harvinaista.
Mun oma lähiesimies ei osaa edes tervehtiä ja sitten ihmettelee kun en ole hakeutumassa tämän seuraan heittämään läppää.
Naapurille olen ollut tuttavallinen ja hyvä naapuri, mutta silti tämä pidättää oikeuden purkaa pahaa oloa aina tarpeen tullen. Ei paljoa napostele olla enää niin ystävällinen.
Liityin yhdistykseen ja koska ihmiset ovat minulle täysin tuntemattomia, he eivät voi tietää minusta mitään. Kerroin aiemmasta urheilu-urastani, koska sehän kertoo jo aika paljon. Vastapuoli tuhahteli vähättelevästi. Haluaako hän että minäkin vähättelen hänen ansioitaan?
Kerroin toisessa tilaisuudessa pitkästä työurastani, johon sisältyy ennätysvähän poissaoloja. Se kertoo siitä että minulla on korkea työmoraali ja panostan hyvinvointiin. Vieressä seissyt mies vähätteli ääneen tätä asiaa. Hauska tutustua myös sinuun!
Olen käynyt vapaaehtoistyössä urheilutapahtumissa ja jutellut siinä puuduttavan homman ohella vierustoverini kanssa, jolle teen ihan palveluksen tekemällä tuota hommaa. Tämä vierustoveri ei vaivaudu vastaamaan kun muutaman kerran tunnissa heitän viatonta smalltalkia häntäkin kiinnostavista aiheista. Ihan kiusallaan ei juttele että minun olisi ikävämpi käydä siellä. Ja itse pyytää mua sinne avuksi!
Mulla on töissä pari b to b asiakasta, joiden kanssa ollut vuosia yhteistyötä. Tietävät kuka olen, millä asialla liikun ja miksi lähestyn heitä. Silti joka kerta kun näen niin ovat aluksi kuin olisin ilmaa vain. Onko tällaiset ihmiset sellaisia, että niille pitää räyhätä jotta saisi normaalia kohtelua?
Ymmärrän kyllä sisäsiittoisuuden ja sen että omiin porukoihin ei haluta ulkopuolisia kavereita. Mutta tällainen hyvänpäiväntutun kaltoinkohtelu on jotain niin sairasta, että herää oikeutettu kysymys; miksi itsekään enää käyttäytyisin sivistyneesti kun lopputulos on tämä?

Kommentit (181)

Vierailija
21/181 |
13.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sulla ap mies, jonka veljet kokoontuvat näiden miehen veljien perheiden kesken, eivätkä vaimot kutsu teitä mukaan?

Vierailija
22/181 |
13.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuntemattoman Vanhalaa lainaten: Ootko koskaan ajatellu, että jos se vika onkin sinussa itessäis?

On se hurja näytelmä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/181 |
13.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No itsensä kehuminen ei ole kovin tahdikasta. Ihmiset eivät osaa suhtautua sellaiseen.

24/181 |
13.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystävällinen käytös ei tarkoita narsismia kuten aloittaja luulee. Itsestä kertomisen sijaan ole kiinnostunut toisesta. Maailman tärkein kysymys, Mitä sinulle kuuluu.

Vierailija
25/181 |
13.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lakkaa odottamasta, että ihmiset ovat sellaisia kuin sinä haluat heidän olevan, niin ei tarvitse murehtia ja pääset helpommalla.

Eli yrität sanoa, että rupea loukkaavaksi, välinpitämättömäksi ja tylyksi niin sinulla on itselläkin parempi olla? Ap

Ei se ole loukkaavaa ja tylyä, jos ei heti esittele itseään. Tavallaan ymmärrän, mitä haluat sanoa, että ehkä se joissain piireissä joskus on, mutta usko jo, suuri osa ihmisistä ei ihmeellistä kyllä ajattele sellaisesta yhtään mitään! Siis pahaa, jos et esittele itseäsi. Eivät ole kasvaneet sellaisessa kulttuurissa. Jossa on erilliset käytöstavat. Ja siis et sinäkään ole kauhean hyväkäytöksinen, jos sulla TAVAT menevät ihmisistä pitämisen edelle. Eli että jos joku ei osaa käytöstapoja, eli esiteltyäsi itsesi kommentoida kivasti ja hymyillä, niin on HUONOTAPAISTA suuttua sellaisesta.

Vierailija
26/181 |
13.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No miten olisit halunnut, että sinun menestykseen, ylihyvään työmoraaliin ynnä muuhun itsesi nostattamiseen olisi suhtauduttu? Minä pidän ihmisistä, jotka pitävät matalaa profiilia, vaikka kuinka oltaisiin upean hyviä jossain asiassa. Ne hyvyydet tulevat luontevasti kyllä ilmi pidemmän päälle tutustuessa.

Kysytkö ihan tosissasi?

Tietysti olisivat pitäneet ihan omana tietonaan vähättelevät ajatuksensa. Oletko koskaan kuullut sanontaa ihmisten ilmoilla olemisesta: jos et keksi mitään muuta kuin ikävää sanottavaa toisesta ihmisestä, niin ole hiljaa.

Aloituksessa ei tule ilmi että olisin leuhkinut saavutuksillani. Olisi kohteliasta jos et tulisi ketjuun myöskään väittämään niin. Ap

Vierailija
27/181 |
13.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On eri asia olla kohtelias ja ystävällinen kuin iholle tunkeva. Kaikki ei tykkää että höpöttelee liikaa tms. Etenkään jos ei tunneta suht hyvin.

Vierailija
28/181 |
13.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinänsä minäkin voin kyllä vähän ihmetellä sitä piirrettä suomalaisissa, että jos joku tulee korkealta ja kovaa esitellen itsensä reippaasi ja harrastaen small talkia, niin suomalainen menee siinä jotenkin lukkoon. Miksi?

Että ei osata vastata siihen tavallaan samalta tasolta (vaikkei se ominaista itselle olisikaan ja tykätään luonnollisuudesta).

Kyllä minut ainakin lapsena on opetettu suhtautumaan tuollaiseenkin käytökseen. Mitä ap siis edustaa. Eikö se tosiaankaan ole tavallista?

Vierailija
29/181 |
13.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No miten olisit halunnut, että sinun menestykseen, ylihyvään työmoraaliin ynnä muuhun itsesi nostattamiseen olisi suhtauduttu? Minä pidän ihmisistä, jotka pitävät matalaa profiilia, vaikka kuinka oltaisiin upean hyviä jossain asiassa. Ne hyvyydet tulevat luontevasti kyllä ilmi pidemmän päälle tutustuessa.

Kysytkö ihan tosissasi?

Tietysti olisivat pitäneet ihan omana tietonaan vähättelevät ajatuksensa. Oletko koskaan kuullut sanontaa ihmisten ilmoilla olemisesta: jos et keksi mitään muuta kuin ikävää sanottavaa toisesta ihmisestä, niin ole hiljaa.

Aloituksessa ei tule ilmi että olisin leuhkinut saavutuksillani. Olisi kohteliasta jos et tulisi ketjuun myöskään väittämään niin. Ap

Niin niin, vaikka joku ällö lipevä äijä tulisi vaikka esittelemään itsensä ja kertoisi innoissaan itsestään ja urheilu-urastaan, niin ajattelisinpa minä siitä mitä tahansa, menisin totta kai mukaan siihen hänen menoonsa.

Myöhemmin on aikaa sitten olla niinkään menemättä, jos ei nappaa, mutta onhan ensivaikutelma tärkeä. Jos ei osaa suhtautua tilanteeseen, vaikuttaa kieltämättä oikeasti vähän juntilta. (Vaikka se toinenkin siis olisi juntti).

Vierailija
30/181 |
13.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

60 luvunlapsi kirjoitti:

Ystävällinen käytös ei tarkoita narsismia kuten aloittaja luulee. Itsestä kertomisen sijaan ole kiinnostunut toisesta. Maailman tärkein kysymys, Mitä sinulle kuuluu.

Nimenomaan kirjoitin avauksessa, että minusta ihmisten tulisi kysellä toistensa kuulumisia. Miten liität narsismin tähän? Ap

Vierailija
31/181 |
13.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen huomannut sen, että naisten maailma ja miesten maailma on kaksi täysin erilaista maailmaa.

Onko naisten keskinäinen kateus niin syvä, ettei sitä ystävällinen käytös voi ylittää? Kokeeko nainen toisen naisen aina kilpailijaksi? Onko ystävällinen käytös naisella toista naista kohtaan heikkouden osoitus, mihin pitää hyökätä?

Miesten maailmassa ystävällinen käytös luo heti kunnioituksen siteen ja sen kautta kiinnostuksen toiseen ihmiseen. Joistakin baareista löytyy useamman miehen keskustelukerhoja, joihin kokoonnutaan säännöllisesti puhumaan päivän aiheista. Tällaisia vastaavia kerhoja ei ole naisilla, ainakaan baareissa.

Miksi nainen vihaa toista naista?

Taas tätä jaskaa. Taas on nähty Koskelassakin, miten hemmetin reiluja miehet/pojat on toisilleen. Juu-u!

Onhan naisillakin kaikkia käsityökerhoja vaikkapa. Vai eikö ne käy, kun eivät ole baareissa eikä puhuta politiikkaa?

Yksi esimerkkikö Koskelasta leimaa kaikki pojat? Miehillä ei ole käsityökerhoja, eli toinen surkea esimerkki. Se, mistä kirjoitin on monikymmenvuotisen työhistorian aikana kertyneiden havaintojen summa. Sinä et sitä pysty muuttamaan pilkkua nussimalla. Sinä olet tyypillinen nainen, haluat käsittää väärin kaiken kuulemasi ja typeryytesi loistaa kaukaa haetuilla esimerkeillä kirkkaana.

Ole hyvä ja vastaa kysymykseeni; Miksi nainen vihaa toista naista?

Pysy asiassa, vaikka se sinun älyllesi kovin ylivoimaista olisikin. Aina kannattaa yrittää, eikä heti taipua yksittäisiin harvinaisuuksiin, joita älykäs ihminen ei koskaan ala yleistää.

Olen nainen, enkä ole huomannut, että nainen vihaisi toista naista. Päinvastoin. Naisilla on Suomessa enemmän ystäviä kuin miehillä, jotka kärsivät enemmän yksinäisyydestä.

Vierailija
32/181 |
13.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kristallikissa kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysytkö ihan tosissasi?

Niin niin, vaikka joku ällö lipevä äijä tulisi vaikka esittelemään itsensä ja kertoisi innoissaan itsestään ja urheilu-urastaan, niin ajattelisinpa minä siitä mitä tahansa, menisin totta kai mukaan siihen hänen menoonsa.

Myöhemmin on aikaa sitten olla niinkään menemättä, jos ei nappaa, mutta onhan ensivaikutelma tärkeä. Jos ei osaa suhtautua tilanteeseen, vaikuttaa kieltämättä oikeasti vähän juntilta. (Vaikka se toinenkin siis olisi juntti).

Tai jos näen, että joku uutena porukkaan tuleva vaikka vähän kömpelösti kertoo itsestään esitellen, niin menen toki mukaan siihen niin paljon kuin osaan. Se on kohteliasta. Se EI tarkoita sitä, että olisin tippaakaan kiinnostunut hänestä tai kokisin, että tulemme toimeen, vaan se on vain sen tunteen antamista sille toiselle, että hän on ok.

Minusta sitten jos henkilöstä ei pidä, esittäytymisen jälkeen voi olla paljon pidättäytyvämpi hänen tyhmiä juttujaan kohtaan.

Tämä ei siis tarkoita sitä, että tehdään toiselle sellainen olo, että minun luokseni kannattaa tulla vastedeskin ja olemme kavereita. Ei. Ainoastaan vastaanotetaan uusi ihminen kohteliaasti vastaan tavallaan hänen ehdoillaan.

Onko tämä tosiaan niin erikoista?

Vierailija
33/181 |
13.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On eri asia olla kohtelias ja ystävällinen kuin iholle tunkeva. Kaikki ei tykkää että höpöttelee liikaa tms. Etenkään jos ei tunneta suht hyvin.

Näinkään ei ole aloituksessa väitetty aapeen toimineen.

Vierailija
34/181 |
13.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloituksen ja aloittajan myöhempien vastausten perusteella hänestä tulee kaikkea muuta, kuin mukava kuva. Lisäksi vaikuttaa, että hänellä itsellään ei ole lainkaan sosiaalista pelisilmää.

Mitä tuohon vapaaehtoistyöhön tulee, voin kertoa siitä oman kokemuksen tuoman huomion. Olen tehnyt samassa yhdistyksessä yli kymmenen vuotta vapaaehtoistyötä ja huomannut yhden asian. Ne uudet tulokkaat, jotka alkavat heti esitelmöimään itsestään, ovat niitä, jotka eivät hommassa kovin pitkää aikaa viihdy. Pahimmillaan he huseeraavat paljon kaikkea ja jättävät sitten muut siivoamaan jälkensä ja lopettavat hommat. Heidän kaltaisensa ihmiset liittyvät joukkoon pönkittääkseen omaa egoaan, ei halusta tehdä hyvää. 

PS. Älkää vastailko tuolle miksinaisetvihaavattoisianaisiahullulle. Hän on niitä poikia, jotka saavat pippelin pystyyn vain sillä, että jankuttavat samaa joka ketjussa ja saavat jonkun väittelemään kanssaan.

Vierailija
35/181 |
13.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysytkö ihan tosissasi?

Tai jos näen, että joku uutena porukkaan tuleva vaikka vähän kömpelösti kertoo itsestään esitellen, niin menen toki mukaan siihen niin paljon kuin osaan. Se on kohteliasta. Se EI tarkoita sitä, että olisin tippaakaan kiinnostunut hänestä tai kokisin, että tulemme toimeen, vaan se on vain sen tunteen antamista sille toiselle, että hän on ok.

Minusta sitten jos henkilöstä ei pidä, esittäytymisen jälkeen voi olla paljon pidättäytyvämpi hänen tyhmiä juttujaan kohtaan.

Tämä ei siis tarkoita sitä, että tehdään toiselle sellainen olo, että minun luokseni kannattaa tulla vastedeskin ja olemme kavereita. Ei. Ainoastaan vastaanotetaan uusi ihminen kohteliaasti vastaan tavallaan hänen ehdoillaan.

Onko tämä tosiaan niin erikoista?

Ja siis kömpelöllä tarkoitan tässä sitä, että jos porukka, johon hän saapuu, on juntteja suomalaisia tuppisuita tai vaikkeivät olisi hiljaisia niin jotain kasvatusta ei-saaneita juntteja, niin ei havaitse tai huomaa sitä, vaan esittäytyy kuten olisi liittymässä Nokian johtoryhmän porukkaan tms.

Vierailija
36/181 |
13.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menetkö siis ap näihin tilanteisiin kohdellen muita, kuin he olisivat jonkun pörssiyhtiön hallituksen osaavia ja dynaamisia jäseniä, joilla on life? Ei siis kannata, koska tuskinpa ovat. Toki heissä on varmasti silti hyvin sydämellisiä ihmisiä, mutta et voi esittäytyä.

Tai voit, mutta sano esittelyssäsi, että ”Moi”

Vierailija
37/181 |
13.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menetkö siis ap näihin tilanteisiin kohdellen muita, kuin he olisivat jonkun pörssiyhtiön hallituksen osaavia ja dynaamisia jäseniä, joilla on life? Ei siis kannata, koska tuskinpa ovat. Toki heissä on varmasti silti hyvin sydämellisiä ihmisiä, mutta et voi esittäytyä.

Tai voit, mutta sano esittelyssäsi, että ”Moi”

Tai esittelyksesi.

Vierailija
38/181 |
13.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oman kokemuksen pohjalta vaikutat pohjimmiltaan sosiaalisesti taidottomalta, rajattomalta ja takertuvalta. Esität että jalo motiivisi on yleiset käytöstavat mutta vaikka toinen ei olisi sinusta tai niistä kiinnostunut (eli mitä väliä siinä tapauksessa) niin tarraudut silti noiden ihmisten hyväksyntään.

Opettele rakastamaan itseäsi ja saamaan hyväksyntä sisältä päin ja läheisiltä ihmisiltä, älä nöyryytä itseäsi kerjäämällä hyväksyntää ventovierailta, odotat heiltä liikaa suhteen vakavuuteen nähden.

39/181 |
13.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämä on kivempaa niin että itse on ystävällinen riippumatta siitä, miten muut käyttäytyvät. Jos joku on ilkeä tms., ei kannata ryhtyä lähempiin tekemisiin.

Kokemusteni mukaan ehkä enemmistö ihmisistä on ihan perus ystävällisiä, vastaa ystävällisyyteen samalla tavalla.

Vierailija
40/181 |
13.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinänsä minäkin voin kyllä vähän ihmetellä sitä piirrettä suomalaisissa, että jos joku tulee korkealta ja kovaa esitellen itsensä reippaasi ja harrastaen small talkia, niin suomalainen menee siinä jotenkin lukkoon. Miksi?

Että ei osata vastata siihen tavallaan samalta tasolta (vaikkei se ominaista itselle olisikaan ja tykätään luonnollisuudesta).

Kyllä minut ainakin lapsena on opetettu suhtautumaan tuollaiseenkin käytökseen. Mitä ap siis edustaa. Eikö se tosiaankaan ole tavallista?

Taisit käsittää aloituksen ihan väärin. Kyseessä oli kokoelma kohtaamisia. Missään en ole tullut toitottamaan itseäni kovaa ja korkealta. En ole käyttäytynyt mitenkään epänormaalisti. Tuolla yhdistyksessä oli seuraavalla vkolla tilanne jossa myös entuudestaan tuntematon henkilö esittäytyi kaikille. Kertoi olevansa ammattimuusikko ja luetteli joitain tekemisiään musiikin saralla. Olisiko sinusta ihan normaalia jos olisin huudahtanut siihen väliin jotain vähättelevää muiden kuullen? Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä seitsemän