Mies haluaa että muutamme Ouluun. Minä en. Neuvoja?
Mies on syntyjään kotoisin Oulusta, mutta muuttanut sieltä pois alakouluikäisenä eikä siellä asu hänen sukulaisiaankaan edes. Mutta miehellä on jotenkin vahva päähänpinttymä siitä, että se on (hänelle) paras paikka asua. Asumme nyt Helsingissä ja itse olen täältä kotoisin ja meillä molemmilla on työt täällä. Mies saisi siirron Ouluun ja haluaa ehdottomasti, että muutamme. Asia on edennyt ihan riidaksi asti, koska minä en halua muuttaa. Miehen mielestä Helsinki on kamala paikka ja Oulussa olisi kaikki hyvin, myös molemmille lapsillemme. Lapset on sen verran pieniä, että eivät vielä ole koulussa, isompi menee ekalle syksyllä ja siksi mies painostaa, että nyt o se hetki kun kannattaa muuttaa.
Mitä ihmettä teen? Täällä Helsingissä asuu lähisukulaiseni, ystäväni, täällä on työni, harrastukseni jne. Oulussa olen käynyt kerran enkä oikein edes pitänyt paikasta, tosin myönnän että en tiedä siitä paljoa. Neuvokaa joku mitä tekisitte vastaavassa tilanteessa.
Kommentit (381)
Toivottavasti löydätte toimivan ratkaisun. Kunhan ette muuta Kokkolaan, joka on 200km Oulusta alas rannikkoa pitkin. Erittäin ankea ja ahdistava kaupunki, keskusta kuolee eikä ihmisiä näy missään. Ruotsi läsnä ja jotenkin vaikea elää, ellei ole omaa piiriä/perhettä siellä. Jos minulta kysytään niin Vaasan ja Oulun välissä ei ole juuri mitään. Pietarsaari tosin kesäisin ihan nätti :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minunkin mies sai yhtäkkiä päähänsä, että hän lähtee ulkomaankomennukselle pariksi kolmeksi vuodeksi. Olimme muuttaneet muutamia vuosia sitä ennen hänen toiveestaan omakotitaloon kehyskuntaan. Itse käyn pääkaupunkiseudulla töissä ja teen pitkää päivää. Ensin ehdotteli, että lähden hänen kanssaan mukaan. Tekemään mitä? No odottelemaan häntä töistä kotiin ilman omaa rahaa ( tienaan meistä enemmän tällä hetkellä, oman alan työtä en voi oikein tehdä kuin Suomessa). Kun en suostunut lähtemään mukaan, hän ilmeisesti kuvitteli, että jäisin talonmieheksi omakotitaloon, minkä hän nimenomaan oli halunnut hankkia (talo on hänen). Ilmoitin, että muutan samantien takaisin pääkaupunkiin, mikäli hän haluaa muuttaa ulkomaille, hoitakoot talonsa hoidon jollain muulla tavalla. Varmuuden vuoksi hankin myös asunnon jo valmiiksi Helsingistä, sellaisen, missä on vain minulle tilaa. Haaveilu ulkomaankomennuksesta on ainakin toistaiseksi haudattu.
Voihan se olla, että tuhosit tällä miehen "once in a lifetime" - mahdollisuuden kokea jotain uutta ja erilaista, ja voipi olla, että löydät vielä edestäsi sen.
Olen eri, mutta millä tavalla hän tuhosi? Mieshän olisi voinut muuttaa sinne halutessaan. Olen ollut samassa tilanteessa. En suostunut muuttamaan tiettyyn maahan vaan sanoin nyt jo tosin eksälle, että hän voi muuttaa sinne yksin halutessaan ja katsellaan etäsuhdetta. Ei sitten muuttanut ja on ollut tyytyväinen päätökseen, kun lopulta löysi paremmat työmahdollisuudet tältä nykyiseltä paikkakunnalta. Asumme siis jo ulkomailla ja tapasimme siis täällä alun perin.
Älä herran tähden muuta! Oulu on helsinkiläiselle ihan vihoviimeinen paikka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt olisi kyllä se parisuhdeterapia paikallaan. Itse ehdottaisin ehdottomasti sitä.
Jännä, miten moni täällä on heti suoraan eron kannalla. Selvästi huomaa, että avioliitto, ja samalla myös pysyvä ja turvallinen koti lapsille, on nykyään niin monille ihmisille täysin merkityksetöntä.
Ei kai siinä muu auta, jos puoliso haluaa lasten muuttavan siitä turvallisesta kodista ihan toiseen päähän Suomea. Pitäisi ajatella niitä lapsia eikä omia lapsuuden kultaisia muistoja.
Eli sinäkin olisit heti valmis heittämään hanskat tiskiin, "kun ei kai siinä mikään terapiakaan auttaisi, kun toinen on eri mieltä kuin minä. Turhahan se on kokeilla mitään terpiaakaan tai edes ehdottaa sellaista, ei siinä muu auta kuin ero". Niinpä niin.
En ikinä painostaisi puolisoa muuttamaan omien haihatuksieni takia vaan ajattelisin mikä on parasta koko perhettä ajatellen. Ap:n mies on todella itsekäs...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minunkin mies sai yhtäkkiä päähänsä, että hän lähtee ulkomaankomennukselle pariksi kolmeksi vuodeksi. Olimme muuttaneet muutamia vuosia sitä ennen hänen toiveestaan omakotitaloon kehyskuntaan. Itse käyn pääkaupunkiseudulla töissä ja teen pitkää päivää. Ensin ehdotteli, että lähden hänen kanssaan mukaan. Tekemään mitä? No odottelemaan häntä töistä kotiin ilman omaa rahaa ( tienaan meistä enemmän tällä hetkellä, oman alan työtä en voi oikein tehdä kuin Suomessa). Kun en suostunut lähtemään mukaan, hän ilmeisesti kuvitteli, että jäisin talonmieheksi omakotitaloon, minkä hän nimenomaan oli halunnut hankkia (talo on hänen). Ilmoitin, että muutan samantien takaisin pääkaupunkiin, mikäli hän haluaa muuttaa ulkomaille, hoitakoot talonsa hoidon jollain muulla tavalla. Varmuuden vuoksi hankin myös asunnon jo valmiiksi Helsingistä, sellaisen, missä on vain minulle tilaa. Haaveilu ulkomaankomennuksesta on ainakin toistaiseksi haudattu.
Voihan se olla, että tuhosit tällä miehen "once in a lifetime" - mahdollisuuden kokea jotain uutta ja erilaista, ja voipi olla, että löydät vielä edestäsi sen.
En minä kieltänyt häntä lähtemästä, ilmoitin että minä en lähde mukaan ja järjestän asuminseni itselleni parhaiten sopivaksi. Miksi ihmeessä minun olisi pitänyt tähän lähteä mukaan, hän ei ollut koskaan puhunut, että haaveksii tälläisestä. Jokainen voi tavoitella unelmiaan, minullakin on omani ja pidän niistä kiinni.
Olen asunut Oulussa elämäni, nyt nelikymppinen. Oulussa on paljon hyviä puolia, pieni ja tiivis kaupunki, kaunis talvi ja kauniit kesät.
Täällä on kuitenkin kulttuuri melko jäyhää. Ihmisillä on varsinkin tässä iässä tiiviit omat piirit, ja uusia ystäviä on vaikeaa löytää. Se on vaikeaa oululaiselle joka näyttää ja kuulostaa oululaiselta, varmasti vielä vaikeampaa Helsingistä tulleelle. Kaikenlainen erilaisuus saa ihmiset ottamaan vielä enemmän etäisyyttä ja ihmisillä on helsinkiläisiä kohtaan omituisia ennakkoluuloja, pidetään leuhkana ja "parempana". Fiksuja, avoimia piirejä voi olla hyvin vaikea löytää.
Ystäväni muutti Oulusta takaisin Helsinkiin juuri siksi, kun ei täällä saanut ystäviä ja verkostoja, aikuisen ihmisen sinkkuus ja lapsettomuus oli jo liian erikoista ihmisille. Oma vanhempani on saanut kuulla vuosikymmenten jälkeen kettuilua siitä ettei ole "oikea oululainen" kun ei ole täältä kotoisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, tuumaa miehelle, että muuta ihmeessä, minä ja lapset emme muuta.
Miksei lapset voisi muka muuttaa isän mukana?
Isä voisi mennä edeltä ja lapset myöhemmin perässä sitten kun on omaa harkintavaltaa asian suhteen.
Oulu on lapsiystävällinen kaupunki jossa paljon koulutus- ja harrastusmahdollisuuksia ilman pääkaupunkiseudun hintoja ja etäisyyksiä. Suomen paras pyöräilykaupunki.
Pääkaupunkiseutu on ongelmiinsa uppoava laiva.
Joo en suosittele. Oon asunut Oulussa koko elämäni ja vituttaa.
Ota ennemmin ero äijästä.
Kyllä muuten haisee Oulussa edelleen. Oululaiset ei vaan sitä tunnista enää itse. Muutin pois muutama vuosi sitten ja käyn Oulussa n.kerran kuussa ja joka kertaa haisee. Joskus enemmän, joskus vähemmän. Ei tietenkään koko aikaa mutta hajuja tulee silti.
Oulussa paremmin asiat kuin Hki.ssä Muuttakaa!
Näin paljon kommentteja tullut! Kiitos kaikille! Olen miettinyt, että itse Oulu ei tässä ole minulle se suurin ongelma vaan ylipäätään muutto kauas Helsingistä. Oulu voi olla kiva paikka tai sitten ei, riippuu varmaan ihmisestä. Mutta minun näkökulmasta olisi ihan sama vaikka mies haluaisi että muutamme Vaasaan tai Rovaniemelle tai Kajaaniin, kaikki on liian kaukana minulle. Ap
No ei kyllä Oulussa haise kaiken aikaa... Itse muutin Ouluun muutama vuosi sitten, muutamia kertoja on tehtaat haisseet eikä se haittaa yhtään kun niin tapahtuu harvoin.
Vierailija kirjoitti:
No ei kyllä Oulussa haise kaiken aikaa... Itse muutin Ouluun muutama vuosi sitten, muutamia kertoja on tehtaat haisseet eikä se haittaa yhtään kun niin tapahtuu harvoin.
Näinpä, ei todellakaan haise samalla tavalla kuin 20 vuotta sitten. Paperitehtaan piiput ja filtterit on uusittu mikä on lopettanut hajuongelmat melkein kokonaan.
Vierailija kirjoitti:
Oulussa paremmin asiat kuin Hki.ssä Muuttakaa!
Kirjastopalvelut on Oulussa paremmat kuin Helsingissä. Mikään muu ei sitten taida ollakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko miehesi lestadiolainen? En pysty mitenkään muuten selittämään halua Palata Ouluun, jos sieltä on kerran päässyt pois.
Olen kotoisin Oulun eteläpuolelta ja opiskelin sekä työskentelin Oulussa 15 vuotta ennen kuin muutin Pääkaupunkiseudulle ja sitten ulkomaille perheeni kanssa.
Käyn Oulussa edelleen säännöllisesti ja Oulu on varmasti Suomen tylsin ja rumin iso kaupunki. Siellä jengi vetää menemään tuulipuvut päällä kesää talvea. Keskustassa ei ole liikkeitä eikä kunnon ravintoloita kuin pari. Lestadiolais- ja Arinamafia pyörittää omaa korruptoitunutta peliään,johon kukaan ei puutu. Naiset ei meikkaa tai välitä miten pukeutuvat.
Ahdistava kaupunki, paska kaupunni!
Älä lähre sinne!
Kuka tekee valintansa kotikaupungistaan muiden ihmisten tuulipukujen tai naisten meikkaamattomuuden perusteella?
Miten lestadiolais- ja Arinamafia vaikuttavat oululaisten arkeen? Siitä haluaisin kuulla lisää. Samalla joku voisi kertoa, mikä on Arinamafia.[/
quote]Tiedätkö mitä mafia tarkoittaa ja miten se toimii? Samalla tavalla toimii lesta-ja arinamafi. Arina on pohjois-suomen s-ryhmän Osuuskauppa. Arina on muun muassa rakentanut prisman laajennuksen ilman rakennuslupaa ja kolme kaupunki ei tehnyt mitään. Oulun kaupunki antoi myös Arinan rakentaa ostoskeskuksen kaupungin pääkadun päälle.Missä muualla vastaava olisi myös mahdollista, yksi yhtiö saa katkaista liikenteen keskeltä kaupunkia? Toki arinan toiveet huomioidaan kaupungin kaavoituksessa kuten myös lestadiolaisten.
Lestadiolaisilla on paljon yritystoimintaa ja toki he ovat soluttautuneet tärkeimpiin virastoihin.
Vierailija kirjoitti:
Luin vain minä, minä, minä. Jos sulla on kaksi lasta, niin mietit mikä heille on parhaaksi. Muita neuvoja ei tule. Kasva aikuiseksi.
Ap:n mies tässä on se varsinainen minä-minä-tyyppi. Hän yksin sinne Ouluun mankuu. Perheellä on jo koti Helsingissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luin vain minä, minä, minä. Jos sulla on kaksi lasta, niin mietit mikä heille on parhaaksi. Muita neuvoja ei tule. Kasva aikuiseksi.
Mielestäni lapsille olisi paras asua täällä missä perheellämme on tukiverkkoja, isovanhemmat ja tutut kulmat. En usko, että lapsille olisi parasta asua jossain kaukana, jossa heidän äiti luultavasti ei voisi kovin hyvin, kun ei välttämättä saisi työtä ja olisi joutunut luopumaan kaikesta. Ap
Ei kannata muuttaa. Teillä on jo koti ja elämä Helsingissä. Mies kasvakoon aikuiseksi ja ottakoon vastuun perheestään.
Miehelläsi on joku kriisi, jonka se nyt ajatteli ratkaista muuttamalla hevon kuuseen. Älä muuta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko miehesi lestadiolainen? En pysty mitenkään muuten selittämään halua Palata Ouluun, jos sieltä on kerran päässyt pois.
Olen kotoisin Oulun eteläpuolelta ja opiskelin sekä työskentelin Oulussa 15 vuotta ennen kuin muutin Pääkaupunkiseudulle ja sitten ulkomaille perheeni kanssa.
Käyn Oulussa edelleen säännöllisesti ja Oulu on varmasti Suomen tylsin ja rumin iso kaupunki. Siellä jengi vetää menemään tuulipuvut päällä kesää talvea. Keskustassa ei ole liikkeitä eikä kunnon ravintoloita kuin pari. Lestadiolais- ja Arinamafia pyörittää omaa korruptoitunutta peliään,johon kukaan ei puutu. Naiset ei meikkaa tai välitä miten pukeutuvat.
Ahdistava kaupunki, paska kaupunni!
Älä lähre sinne!
Kuka tekee valintansa kotikaupungistaan muiden ihmisten tuulipukujen tai naisten meikkaamattomuuden perusteella?
Miten lestadiolais- ja Arinamafia vaikuttavat oululaisten arkeen? Siitä haluaisin kuulla lisää. Samalla joku voisi kertoa, mikä on Arinamafia.[/
quote]Tiedätkö mitä mafia tarkoittaa ja miten se toimii? Samalla tavalla toimii lesta-ja arinamafi. Arina on pohjois-suomen s-ryhmän Osuuskauppa. Arina on muun muassa rakentanut prisman laajennuksen ilman rakennuslupaa ja kolme kaupunki ei tehnyt mitään. Oulun kaupunki antoi myös Arinan rakentaa ostoskeskuksen kaupungin pääkadun päälle.Missä muualla vastaava olisi myös mahdollista, yksi yhtiö saa katkaista liikenteen keskeltä kaupunkia? Toki arinan toiveet huomioidaan kaupungin kaavoituksessa kuten myös lestadiolaisten.
Lestadiolaisilla on paljon yritystoimintaa ja toki he ovat soluttautuneet tärkeimpiin virastoihin.Kiitos selvennyksestä. Toki ymmärrän nyt, mikä on Arina.
Hyvin harvoin haisee, lähinnä huoltojen aikana. Kehittyneempi teknologia nykyään.