Mies haluaa että muutamme Ouluun. Minä en. Neuvoja?
Mies on syntyjään kotoisin Oulusta, mutta muuttanut sieltä pois alakouluikäisenä eikä siellä asu hänen sukulaisiaankaan edes. Mutta miehellä on jotenkin vahva päähänpinttymä siitä, että se on (hänelle) paras paikka asua. Asumme nyt Helsingissä ja itse olen täältä kotoisin ja meillä molemmilla on työt täällä. Mies saisi siirron Ouluun ja haluaa ehdottomasti, että muutamme. Asia on edennyt ihan riidaksi asti, koska minä en halua muuttaa. Miehen mielestä Helsinki on kamala paikka ja Oulussa olisi kaikki hyvin, myös molemmille lapsillemme. Lapset on sen verran pieniä, että eivät vielä ole koulussa, isompi menee ekalle syksyllä ja siksi mies painostaa, että nyt o se hetki kun kannattaa muuttaa.
Mitä ihmettä teen? Täällä Helsingissä asuu lähisukulaiseni, ystäväni, täällä on työni, harrastukseni jne. Oulussa olen käynyt kerran enkä oikein edes pitänyt paikasta, tosin myönnän että en tiedä siitä paljoa. Neuvokaa joku mitä tekisitte vastaavassa tilanteessa.
Kommentit (381)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puolesta:
Elämänrytmi! Harmittaa fiksujen ja kauniiden helsinkisinkkunaisystävieni puolesta, kun antavat itsestään kaiken toinen toistaan tyhjänpäiväisten työpaikkojena takia. Kilpailu on kovaa, ja burn out ollut lähes jokaisella. Kaikki etsivät sitä oikeaa, ja kukaan ei rakastu tosissaan. Mielialalääkitys on käytössä. Mielestäni omaa elämäänsä ei kannata haaskata juoksemalla päättymättömässä oravanpyörässä, vaikka Matti Vanhanen kuinka pyytäisi. Lapsien on hyvä oppia elämään kiireen ja kilpailun ulkopuolella, pohjoisessa se ymmärretään paremmin. Päättäkööt sitten aikuisena mitä tekevät.
:D :D :D :D :D :D :D :D .D :D :D :D :D :D :D :D .D
Olet niin väärässä kuin olla ja voi!
Oulussa ja Oulun alueella on enemmän mt-syistä eläkkeellä olevaa nuorisoa kuin missään muualla! Helsingissä eletään terveempää elämää.
https://www.kaleva.fi/nuorten-mielenterveys-laahaa-pohjois-pohjanmaalla…
En tekisi asiasta vastakkainasettelua enkä koskaan tekisi tästä naurunaihetta. Sinulla ei taida olla kokemusta uupumuksesta, ahdistuksesta saati masennuksesta. Häpeäisit. Mt-ongelmista kärsiviä on ympäri maata, niin Oulussa kuin Helsingissä. Olen asunut molemmissa ja hoidan työkseni potilaita, ulkopuolelle jää paljon ihmisiä, jotka tarvitsisivat huutavasti apua. Terveisin terapeutti.
Oletko persu?
Ei se ole mitään vastakkainasettelua, että sanoo totuuden. Oulussa ON paljon enemmän mielenterveysongelmaisia ja fyysisestikin sairaita kuin Helsingissä. Miksi pitäisi leikkiä että joka paikassa heitä olisi yhtä paljon, kun oikeasti paikkakuntien välillä on eroja?
Aikamoinen soppa. Ehkä miehen pitäis vaan saada päästönsä veke tuollainen outo idea ja hyväksyä realiteetit. En lähtisi muuttamaan noin kauas turvaverkkojen puutteen takia. Miehesi ei ymmärrä miten vaikeaa pienemmälle paikkakunnalle asettuminen on, kaikki pitää aloittaa alusta. Ei siellä tutustu uusiin ihmisiin edes kunnolla. Kaikki on niin sisäänpäin lämpiävää, varsinkin jos muuttaa Helsingistä. Sano miehelle, että et aio muuttaa ja se on siinä. Ehkä muutto Helsingissä kivemmalle alueelle olisi hyvä ratkaisu, tai vähän kauemmaksi ja saisitte enemmän tilaa halvemmalla. Ehkä mies kaipaa jotain rauhaa ympärilleen ja ei tajua että sitä löytyy lähempääkin.
Vierailija kirjoitti:
Minua taas pelottaa, koska lapseni haluaa muuttaa lukion jälkeen Ouluun. Välimatkaa 700km. Mitä hittoa teen jos jotain sattuu? En pääse paikalle tunnissa.
No hui 😱
Minun lapseni muutti lukion jälkeen Skotlantiin opiskelemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puolesta:
Elämänrytmi! Harmittaa fiksujen ja kauniiden helsinkisinkkunaisystävieni puolesta, kun antavat itsestään kaiken toinen toistaan tyhjänpäiväisten työpaikkojena takia. Kilpailu on kovaa, ja burn out ollut lähes jokaisella. Kaikki etsivät sitä oikeaa, ja kukaan ei rakastu tosissaan. Mielialalääkitys on käytössä. Mielestäni omaa elämäänsä ei kannata haaskata juoksemalla päättymättömässä oravanpyörässä, vaikka Matti Vanhanen kuinka pyytäisi. Lapsien on hyvä oppia elämään kiireen ja kilpailun ulkopuolella, pohjoisessa se ymmärretään paremmin. Päättäkööt sitten aikuisena mitä tekevät.
Oulussa ja Oulun alueella on enemmän mt-syistä eläkkeellä olevaa nuorisoa kuin missään muualla! Helsingissä eletään terveempää elämää.
En tekisi asiasta vastakkainasettelua enkä koskaan tekisi tästä naurunaihetta. Sinulla ei taida olla kokemusta uupumuksesta, ahdistuksesta saati masennuksesta. Häpeäisit. Mt-ongelmista kärsiviä on ympäri maata, niin Oulussa kuin Helsingissä. Olen asunut molemmissa ja hoidan työkseni potilaita, ulkopuolelle jää paljon ihmisiä, jotka tarvitsisivat huutavasti apua. Terveisin terapeutti.
Oletko persu?
Ei se ole mitään vastakkainasettelua, että sanoo totuuden. Oulussa ON paljon enemmän mielenterveysongelmaisia ja fyysisestikin sairaita kuin Helsingissä. Miksi pitäisi leikkiä että joka paikassa heitä olisi yhtä paljon, kun oikeasti paikkakuntien välillä on eroja?
Mistä niin päättelit? Voin sanoa, etten laita ihmisiä lokerikkoihin ja olen puolueeton. Mitä politiikkaan tulee, niin teot ja sanat merkitsevät yhtä paljon ja erityisesti se, että niiden eteen pyritään tekemään parhaansa.
Mt-ongelmia katsoin koko maan mittakaavassa, en alueellisesti. Mt-palveluille on huutava pula, osa saa ja hakee apua ja osa ei saa, vaikka syytä olisi. Edelleenkään en vitsailisi vakavalla asialla. Se, että päivittelee kuinka paljon ongelmia on missäkin, ei poista itse ongelmaa.
Tää Oulu on ihan mesta paikka kuten Nykänen olisi saattanut sanoa. Talvisin on tuulista mutta enimmäkseen täällä asuu mukavaa väkeä. Tervetuloa jos päätätte muuttaa tänne! :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puolesta:
Samaa olin tulossa sanomaan, että kyllä täällä Oulussa mielenterveysongelmia ja burnoutteja riittää. Hoitojonot mielenterveyspuolelle on ihan järkyttävät pitkät.
Taitaa osa muualla asuvistakin skipata mielenterveysongelmansa oululaisten niskaan. Näkee, kun palstaa lukee.
Vierailija kirjoitti:
Oulussa ihmiset, varsinkin naiset ovat kateellisia ja ilkeitä. Pahaa puhutaan ja mieluiten selän takana.
Helsingin herrojen syy on kaikki mahdollinen. Pohjoistahan Oulu ei ole, vaan keskellä Suomea noin maantieteellisestikin.
Pari vuotta kokeilin Oulua, ja se riitti. Lähinnä ihmisten vuoksi. Muuten siellä on ihan nättejäkin paikkoja ja edullisempaa kuin pk-seudulla
Kiusaaja se siinä ihan itte! :)
Opettele vähän Oulun murretta ni kyllä se siit.
Olisikohan miehelläsi joku ikäkriisi, hän kaipailee menetettyä lapsuuttaan ja nuoruuttaan ja kuvittelee, että muuttamalla Ouluun hän saisi ne takaisin? Jos jostain syystä päätyisittekin muuttamaan sinne, mies ennen pitkää kuitenkin huomaisi, että elämä jatkuu aivan samanlaisena kuin ennenkin ja hän edelleen vanhenee päivä päivältä eikä nuoruus tule enää takaisin.
En missään nimessä muuttaisi tällaisessa tilanteessa.
Tuotaaa...Oulu on aika paljon muuttunut viime vuosina eikä hyvään suuntaan. Mies on muuttamassa siihen aiempaan onnelaan, jossa asui ennen, mutta todellisuus on nykyään toinen.
Mitä hommia tulisitte Ouluun tekemään. Onhan asunnot Oulussa ilmaisia verrattuna Hesaan. Ja Oulusta löytyy ne palvelut mitä lapsiperhe tarvitsee. Ja koneella pääsee äkkiä lähtemään ympäri maailmaa.
Vierailija kirjoitti:
Opettele vähän Oulun murretta ni kyllä se siit.
Oululaiset ei ole rasiteja. Siellä pärjää joka murteella ja jopa ruotsilla, ja tietty englannilla.
Ei kannata muuttaa. Tulet vain katkeraksi, koska suuri kaupunki on aina enemmän täynnä mahdollisuuksia, kuin mitä pienet kaupungit ovat. Helsingissä kaikki on helpompaa ja valinnan määrät suurempia kuin Oulussa.
Kyllä keskisuurissa kaupungeissa elää ja ihan kivasti, jos ei ole tottunut enempään. Mutta kun tottuu suuren kaupunkiin ja viihtyy siellä downgreidaaminen on vaikeaa. Se onnistuu vain heille, jotka inhoavat isoissa kaupungeissa asumista. He heille, jotka rakastavat sitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puolesta:
Oletko persu?
Mistä niin päättelit? Voin sanoa, etten laita ihmisiä lokerikkoihin ja olen puolueeton. Mitä politiikkaan tulee, niin teot ja sanat merkitsevät yhtä paljon ja erityisesti se, että niiden eteen pyritään tekemään parhaansa.
Mt-ongelmia katsoin koko maan mittakaavassa, en alueellisesti. Mt-palveluille on huutava pula, osa saa ja hakee apua ja osa ei saa, vaikka syytä olisi. Edelleenkään en vitsailisi vakavalla asialla. Se, että päivittelee kuinka paljon ongelmia on missäkin, ei poista itse ongelmaa.
Te persut aina kitisette vastakkainasettelusta. Todellisuudessa persut ovat itse kaikkein pahimpia vastakkainasettelijoita. En ole vitsaillut mt-ongelmilla. Nauroin kommentoimani viestin idioottimaiselle ja loppuun käytetylle käsitykselle, että elämä olisi jotenkin parempaa pohjoisessa/pikkupaikkakunnilla. Niinhän se ei ole. Päinvastoin.
Nainen seuratkoon miestään! Mieshän sen päättää missä asutaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puolesta:
Oletko persu?
Te persut aina kitisette vastakkainasettelusta. Todellisuudessa persut ovat itse kaikkein pahimpia vastakkainasettelijoita. En ole vitsaillut mt-ongelmilla. Nauroin kommentoimani viestin idioottimaiselle ja loppuun käytetylle käsitykselle, että elämä olisi jotenkin parempaa pohjoisessa/pikkupaikkakunnilla. Niinhän se ei ole. Päinvastoin.
Ymmärtämätön näytät olevan, kun et osaa lukea. Olen puolueeton enkä ole persu. Eiköhän jokainen itse tiedä missä elämä on hyvää ja koti on siellä, missä tuntee olonsa hyväksi.
Sukulaiseni muutti Helsingistä Ouluun, ja nyt katuu sitä. Hän ei osannut odottaa, että täällä on niin pitkä aika vuodesta pimeää, kylmää ja loskaa. No eikö Helsingissäkin ole aika tuulista ja kylmää.
Jos pimeys on tärkeä pointti, niin kannattaa katsoa auringon nousu- ja laskuajat.
Tänään 6.2.2021:
Aurinko Oulussa nousee klo 8:24, laskee klo 16:41.
Aurinko Helsingissä, nousee klo 8:04, laskee 17:06.
Ja kesällä 13.6.2021:
Oulussa A nousee 2:25, laskee 0:13
Helsingissä A nousee 3:55, laskee klo 22:46
http://www.moisio.fi/taivas/aurinko.php?paikka=Oulu&dy=13&mn=6&yr=2021
Hänen mielestään Oulun vesi maistuu hirveälle - olen samaa mieltä, kloorille maistuu.
Hyvät pyörätiet, paljon pyörävarkauksia - varmaan muuallakin varastetaan pyöriä.
Jos on itse mukava ihmisille, he ovat mukavia sinulle - noin enimmäkseen.
Ihan hyvät harrastusmahdollisuudet.
En lähtisi mihinkään sellaiselle paikkakunnalle pienten lasten kanssa, jossa ei ole tuttuja, jotka voivat katsoa tarvittaessa lasten perään joskus. Isovanhemmat ja muut (mukavat) sukulaiset ovat myös lapsille tärkeitä.
Vuokratkaa ensi kesänä täältä joku asunto tai mökki vaikka muutamaksi viikoksi ja miettikää sitten uudestaan. Äitiä (ap) on tässä syyllistetty. Hän menettää paljon enemmän. Isällä olisi töitä Oulussa. Isä tässä ei paljon lasten hyvinvointia ajattele.
Epäreilua alkaa painostamaan kesken kaiken jollain muutolla kauas pohjoiseen.
Tulen perheestä jossa asumisasiat päätettiin isän pakkomielteen mukaan. Seuraukset eivät olleet hyviä ja niistä maksan edelleen hintaa aikuisena.
Aikuiset ihmiset eivät perustele päätöksiään millään "mitä jos käykin hyvin" argumenteilla. Onhan toki mikä tahansa mahdollista, mutta niin on ilman muuttoakin.