Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Yhteishuoltajuudesta ja toisen vanhemman lasusta

Vierailija
12.02.2021 |

Eli mietin, kun meillä on yhteishuoltajuus, viikko viikko-systeemi, ja toisesta, lähivanhemmasta, on tehty lasu.
Kyseessä on alkoholin käyttö lasten ollessa hänellä, epäsäännöllinen rytmi, hänen piti alkuvuodesta alkaa viemään toista lasta päiväkotiin, mutta vieläkään ei ole vienyt.
Ovat ootelleet milloin vie...
Siellä hänellä ollessa, tämä päiväkotilainen enimmäkseen on puhelimella, kunnollisia aamupaloja ei ole, kuulema syö aina vanukasta, kun häneltä kysyy...
Vanhempi nukkuu varmaan suurimman osan päivästä, kun valvoo ja varmaan juo yöt.
En pysty sanomaan kuinka paljon juo, mutta tiedän että juo.

Minä etävanhempana huolehdin aika monesta asiasta, lääkärikäynneistä, neuvoloista..jne mutta teen sen ihan mielellään, ovathan he minun lapsiani. En ole syyllistänyt lähivanhempaa siitä, että hän ei ole vienyt lääkäriin omalla viikollaan, kun kummallakin lapsella on ollut lääkäriä vaativia juttuja..

Nyt hänestä on tehty ilmoitus, minä en sitä tehnyt, mutta olen kertonut omia huoliani liittyen lasten elämiseen hänellä...

Mitenkähän helposti lapset otetaan tälläisessä tilanteessa pois ja annetaan toiselle vanhemmalle?

Ja mietin vain tätä, en ole ollut viemässä häneltä lapsia, mutta olen jo neljä vuotta ollut huolissani lasten oloista. Tänä aikana heistä on tehty kerran lasu ilmotus, mutta asia ei johtanut mihinkään ja sama jatkuu...

Kuulin myös, että päiväkodilta on oltu huolissaan, kun tämä vanhempi oli käyttäytynyt uhkaavasti kun hänelle oli jostain sanottu...mutta en tiedä tarkemmin mistä asiasta..

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
12.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsesta tehdään lastensuojeluilmoitus ei vanhemmasta.

Ei tuossa tilanteeessa käsittääkseni ensimmäisenä olla tarjoamassa yksinhuoltajuutta.

Vierailija
2/24 |
12.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei häneltä lapsia oteta pois. Sinä vaadit tapaamissopimuksen muutosta tai haet yksinhuoltajuutta. Lasulla ei ole toimivaltaa siihen etteivätkö lapset kävisi toisella vanhemmallaan, jos teillä sellainen tapaamissoåimus on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
12.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivoisin että hän ryhdistäytyisi ja alkaisi olemaan lastensa kanssa, kun kerta vaati silloin aikoinaan että hänen on saatava lähihuoltajuus.

Tiedän että lähivanhemmat saavat enemmän rahaa ja etävanhempi ei juurikaan mitään, mutta silti he ovat minunkin lapsiani, ja haluan huolehtia heistä niin hyvin kuin mahdollista, vaikka myös lähivanhemmalle kuuluisi ottaa myös vastuuta.

Vierailija
4/24 |
12.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei häneltä lapsia oteta pois. Sinä vaadit tapaamissopimuksen muutosta tai haet yksinhuoltajuutta. Lasulla ei ole toimivaltaa siihen etteivätkö lapset kävisi toisella vanhemmallaan, jos teillä sellainen tapaamissoåimus on.

Eli se menisi käräjille, jos haluaisin yksinhuoltajuuden?..olen koko ajan ajatellut, että en halua taistella lapsista. .

Vierailija
5/24 |
12.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli se menisi käräjille, jos haluaisin yksinhuoltajuuden?..olen koko ajan ajatellut, että en halua taistella lapsista. .

Jos ette saa keskenänne sovittua muuta niin menee.

Vierailija
6/24 |
12.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En haluaisi olla se joka "varastaa" toiselta lapset, olen siis luullut koko ajan että lastensuojelusta tekevät näitä päätöksiä, pitääkö joltain lapset saada pois...

Vierailija
7/24 |
12.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä hyötyä lastensuojelusta sitten on? Eivätkö he juuri tee niitä kiireellisiä sijoituksia jos jossain on oikeasti hätä...

Vierailija
8/24 |
12.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En haluaisi olla se joka "varastaa" toiselta lapset, olen siis luullut koko ajan että lastensuojelusta tekevät näitä päätöksiä, pitääkö joltain lapset saada pois...

Lastensuojelu ei puutu vanhempien keskinäisiin tapaamissopimuksiin. Niitä voi muuttaa ainoastaan käräjäoikeus. Vanhemman vastuulla on katsoa, että lapsilla on asiat kunnossa myös siellä etävanhemmalla. Jos ei ole, niin hankitte yksinhuoltajuuden. 

Vierailija
9/24 |
12.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä hyötyä lastensuojelusta sitten on? Eivätkö he juuri tee niitä kiireellisiä sijoituksia jos jossain on oikeasti hätä...

Miksi lapsi pitäisi kiireellisesti sijoittaa?

Vierailija
10/24 |
12.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai tuossa yksinhuoltajuutta tarvita?

Itse näkisin järkevimmäksi sen että lähivanhemmuus siirretään nykyiselle etälle ja lapset asuvat tämän luona tavaten toista vanhempaa mielekkäässä määrin.

Lisäksi lähtisin miettimään mikä ex:n tilanteessa ajaa siihen ettei hän huolehdi lapsista? Onko hänellä masennusta, jotain muuta sairautta, päihdeongelmaa jne. Eli sitä puolta hoitamaan kuntoon niin että hän ensin pärjää itsensä ja oman arkensa kanssa ja sen jälkeen vasta alkaa ottamaan vastuuta lapsista.

Koska jonkun täytyy oikeasti kantaa se vastuu eikä etäkään voi vain sivusta seurata kun lähi laiminlyö lapsiaan. Mulla siis oli alkuun eron jälkeen vähän vastaavaa tilannetta. Etä vaati viikko-viikko-systeemiä vaikka suhtauduin hänen kykyihinsä suoriutua tästä skeptisesti. Hän oli silti hyvä puhumaan ja moni näki hänet super-isänä eli koin painetta siinä tilanteessa edes antaa yrittää.

Ei onnistunut vaikka mä hoidon kaikki yhteydet kouluun, päiväkotiin, neuvolaan, erityislapsen lääkärit ja terapiat myös isäviikoilla jne. Hän ei kuunnellut mitään ohjausta ja lapset kärsivät. Noin itse hän ei vapaaehtoisesti suostunut siihen että lapset jäisivät kokonaan mun luokse, vaikka siis lähi olinkin (ilman mitään tukia). Lopulta tuli sitten lasua esikoisen koulusta ja lääkäriltä, itsekin sellaisen tein ja kuopuksen päiväkoti lupasi myös tehdä jos tilanne ei muutu. Ex ei halunnut näitä jäädä selvittämään vaan jätti lapset yhtenä kauniina päivänä mulle ja muutti toiselle puolelle maata. Ei ehkä kaunein kertomus, mutta lapsille ja varmasti meille aikuisillekin paras mahdollinen ratkaisu. Ex:llä ei ole enää mitään velvoitteita lapsia kohtaan ja hän saa tavata heitä siinä määrin kuin hänelle itselleen sopii.

Vierailija
11/24 |
12.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivoisin että hän ryhdistäytyisi ja alkaisi olemaan lastensa kanssa, kun kerta vaati silloin aikoinaan että hänen on saatava lähihuoltajuus.

Tiedän että lähivanhemmat saavat enemmän rahaa ja etävanhempi ei juurikaan mitään, mutta silti he ovat minunkin lapsiani, ja haluan huolehtia heistä niin hyvin kuin mahdollista, vaikka myös lähivanhemmalle kuuluisi ottaa myös vastuuta.

Jos olisit oikeasti etävanhempi, tietäisit, että etävanhempi ei saa lapsistaan YHTÄÄN mitään tukia.

Vierailija
12/24 |
12.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tajua aloittajaa.

Kyllä mä taistelisin lapsistani. En haluaisi, että he ovat alkoholisoituneen ja uupuneen lähivanhemman hoivissa. Voisin hyvin tehdä lapsistani lasun koskien huoltani heidän olostaan ja turvallisuudestaan toisen vanhemman luona, ja varmastikin tuossa tapauksessa haluaisin lasten asuvan pääosin minun luonani ja toisen vanhemman saavan tarvitsemaansa ja ansaitsemaansa hoitoa ja apua ongelmiinsa. Usein uupuneen ja alkoholismista toipuvan vanhemman on helpompi tsempata kerrallaan se muutaman päivä lasten kanssa kuin olla aina koko viikko vastuussa heistä.

En tajua aloittajaa. Toivottavasti tää on vain provo, koska muuten ei näköjään jossain on lapsia joilla ei ole yhtään täyspäistä vanhempaa.

Vierailija
13/24 |
12.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vihjailunomainen aloitus, vie uskottavuuden.

Vierailija
14/24 |
12.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäli vanhempi on kännissä joka päivä, jättää lapset täysin hoitamatta, lastensuojelu seuraa tilannetta ja tarjoaa ensisijaisesti apua kotiin.

Mikäli kotiin tarjottu apu ei auta, lastensuojelu saattaa tehdä huostaanottopäätöksen, mutta se on viimeinen keino johon turvaudutaan korkeintaan ihan liian myöhään, yleensä vasta silloin kun lasten terveys ja mielenterveys on jo tuhottu.

Eli lastensuojeluilmoitus on täysin turha, se ei johda mihinkään seurauksiin kuin aivan äärimmäisen harvoin, ja silloinkin apu tulee aivan liian myöhään.

Vierailija
15/24 |
12.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi et halua ap, että lastesi elämä on turvallista joka päivä, vaan jätät lapset juopon armoille?

Sinun on kannettava vastuusi ja hoidettava lapset kokonaan siihen asti, että exäsi siihen jälleen kykenee.

Vierailija
16/24 |
12.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikäli vanhempi on kännissä joka päivä, jättää lapset täysin hoitamatta, lastensuojelu seuraa tilannetta ja tarjoaa ensisijaisesti apua kotiin.

Mikäli kotiin tarjottu apu ei auta, lastensuojelu saattaa tehdä huostaanottopäätöksen, mutta se on viimeinen keino johon turvaudutaan korkeintaan ihan liian myöhään, yleensä vasta silloin kun lasten terveys ja mielenterveys on jo tuhottu.

Eli lastensuojeluilmoitus on täysin turha, se ei johda mihinkään seurauksiin kuin aivan äärimmäisen harvoin, ja silloinkin apu tulee aivan liian myöhään.

Lain mukaan perheisiin voidaan tehdä interventiota aina pienimmän mukaan. Eli raskaisiin toimenpiteisiin kuten sijoitukseen voidaan mennä vasta kun kaikki muu on kokeiltu. Ellei kyse ole välittömästä hengenvaarasta. 

Vierailija
17/24 |
12.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet hyvin vastuuton äiti, koska annat lapsesi tuollasella isälle. Eihän hän hoida mitään velvollisuuksia. Alat hoitaa itse lapset. Käy isällä joka toinen viikonloppu mikäli homma toimii.

Vierailija
18/24 |
12.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet hyvin vastuuton äiti, koska annat lapsesi tuollasella isälle. Eihän hän hoida mitään velvollisuuksia. Alat hoitaa itse lapset. Käy isällä joka toinen viikonloppu mikäli homma toimii.

Mistä päättelit, että kirjoittaja on äiti?

Vierailija
19/24 |
12.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos olisit oikeasti etävanhempi, tietäisit, että etävanhempi ei saa lapsistaan YHTÄÄN mitään tukia.

Minä olen etävanhempi ja lapsilisät ollaan laitettu puoliksi, mutta tietenkin kaikki muu menee lähivanhemmalle..ja sen takia hän vaati lähivanhemmuutta itelleen, rahan takia..

Ehkä se yksinhuoltajuuden hakeminen on sitten paras vaihtoehto..

Mutta mietin mitä ihmettä lastensuojelusta voivat tehdä, jos he eivät voi vaikuttaa lasten asumisjärjestelyyn? Vai kattooko ne käräjillä, että tuosta toisesta on tehty ilmotuksia ja sen takia antaa sitten yksinhuoltajuuden toiselle...

Vierailija
20/24 |
12.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen etävanhempi ja lapsilisät ollaan laitettu puoliksi, mutta tietenkin kaikki muu menee lähivanhemmalle..ja sen takia hän vaati lähivanhemmuutta itelleen, rahan takia..

Ehkä se yksinhuoltajuuden hakeminen on sitten paras vaihtoehto..

Mutta mietin mitä ihmettä lastensuojelusta voivat tehdä, jos he eivät voi vaikuttaa lasten asumisjärjestelyyn? Vai kattooko ne käräjillä, että tuosta toisesta on tehty ilmotuksia ja sen takia antaa sitten yksinhuoltajuuden toiselle...

Käräjäoikeudet tekevät lapsen olosuhdeselvityksiä itse, eivät katso lastensuojelun tietoja. Käytännössä lastensuojelun näkökulmasta lapsella on kunnollinen huoltaja, jota asiassa vastuutettaisiin lisää, koska toinen huoltaja on heikko. Lasu ei kuitenkaan vaikuta tosiaan asumisjärjestelyihin.