Mitä sukulaisenne ovat kertoneet kotirintaman asioista sodan aikana. Itse kuulin paljon ikävästäkin toiminnasta.
Sodan aikaan ajatellaan yleisesti, että puhallettikn yhteen hiileen ja se onkin hyvä asia. Isänikin on sotaveteraani ja teki siellä sodassa parhaansa.
Mutta äitini on kertonut myös sota-ajan nurjista puolista. Esimerkiksi kaikenlaisia huijauksia tapahtui paljon, kun ihmiset halusivat hankkia itsekkäästi ja muiden kustannuksella itselleen enemmän ruokaa ja rahaa. Mutta se oli sitten toisilta pois.
Esimerkki huonosta kohtelusta työpaikalla: isoisäni oli tehtaassa töissä. Kun tuli ilmahälytys ja muualta kaikki juokisvat pommisuojiin, niin tehtaan omistaja oli kieltänyt keskeyttämästä työntekoa heti. Yksi mies lähetettiin tähystämään kadulle ja vasta kun hän näki pommikoneet, sai lopettaa työnteon.
Kommentit (349)
Pappani joutui Karjalasta teini-ikäisenä sotaan surumieheksi (tai kyynelmieheksi), eli radiota passuuttamaan. Hän ei ikinä halunnut kertoa mitä kaikkea kuuli radiomiehenä mutta katkera oli ikänsä. Mikä ei hänestä näkynyt ihmisenä mutta sodasta vaikeni. Koivistosta maat menetti, suku joutui evakoiksi.
Uteliaana lapsena kyselin kaiken asioista mutta ei hän niistä jutellut, sanoi vain että "meidät myytiin" ja siinä se. Hän aikanaan kotiutui rintamalta pahoin haavoittuneena kranaatinsiruista. Siinä vähän niinkuin kaikki mitä tiedän.
Ainoat tarinat mitkä itse olen kuullut vanhemmiltani oli kuinka (isän puolelta) isoisän setä saattoi hyvinkin olla Talvisodan viimeinen uhri.
Tarina menee että kello 9 aamulla haavoittui pahasti, vähän kello 10 jälkeen oli jo hoidossa ja yritetty pelastaa, mutta kuoli ja kello 11 tuli aselepo.
(Isän puolelta) isoisä itse toimi Uhtuan suunnalla. Rivien välistä olen ymmärtänyt, että sodasta tuomisina tuli pahoja mielenterveydellisiä ongelmia ja kuoli n. 13 vuotta ennen kuin minä synnyin. Isäkään ei hänestä paljoa ole puhunut.
Vierailija kirjoitti:
Ainoat tarinat mitkä itse olen kuullut vanhemmiltani oli kuinka (isän puolelta) isoisän setä saattoi hyvinkin olla Talvisodan viimeinen uhri.
Tarina menee että kello 9 aamulla haavoittui pahasti, vähän kello 10 jälkeen oli jo hoidossa ja yritetty pelastaa, mutta kuoli ja kello 11 tuli aselepo.
(Isän puolelta) isoisä itse toimi Uhtuan suunnalla. Rivien välistä olen ymmärtänyt, että sodasta tuomisina tuli pahoja mielenterveydellisiä ongelmia ja kuoli n. 13 vuotta ennen kuin minä synnyin. Isäkään ei hänestä paljoa ole puhunut.
Myös minun sukulaismies kuoli sodan viimeisenä päivänä, mutta kellonaikaa en tiedä.
Mitä uutta auringon alla? Pääministeri maksattaa aamupalansa köyhemmillä, nuoret makaavat lasten varjolla kotona, kun vanhat ja väsyneet käyvät töissä, käsi ojossa ollaan aina ottamassa. Tottakai sama meno jatkuisi sota-aikanakin.
Sota ja kurjuus ja kaikenlaiset lieveilmiöt kuuluvat yhteen. Eräällä paikkakunnalla, jossa oli paljon sotilashenkilöstöä, alkoi levitä sukupuolitaudit kovaa vauhtia.
Pienessä parakissa vastaanottoa piti yleinen nainen, jonka luona porukkaa riitti. Se osoittautui tautipesäkkeeksi ja viranomaiset lopulta puuttuivat asiaan.
Vierailija kirjoitti:
Onhan taas mammoilla sota-ajan muistot kohdillaan ja historia kaiken lisäksi. ps kyllä se oli suomi itse kun kieltäytyi marshall avusta, eikä täällä mitään jenkkejä ollut jälleenrakentamassa suomea. mm. ruotsilta saatiin avustusta esim. rintamamiestalot.
Uskoisin että tuo marshall-avun vastaanottaminen käytännössä oli asia, josta oli pakko kieltäytyä, koska neukut sanelivat miten täällä toimitaan. Suomihan jäi käytännössä neukkujen satelliittivaltioksi.
Ei oltu niin itsenäisiä, mitä luultiin.
Luojan kiitos liityttiin EU:hun. EEC:hen oli liitytty jo aiemmin, neukkujen uhkailuista ja vastustuksesta huolimatta. Erkki Tuomioja vastusti henkeen ja vereen EEC:hen liittymistä, hän oli itänaapurin agentti, joko tyhmyyttään tai ostettuna.
🇺🇦🇮🇱
Vierailija kirjoitti:
Reps, mikä hiton vapaussota, mistäs vapauduttiin. Kansalaissota se oli, veli veljeä vastaan jotta vapussota.
Oli se vapaussota siinä mielessä, että jos kommarit olisivat voittaneet, Suomi olisi todennäköisesti liitetty neukkulaan ennemmin tai myöhemmin.
Valkoisten voitto takasi sen, että Suomi sai pitää itsenäisyytensä. Kommunismin uhka oli todellinen ja punaisia johdettiin itärajan takaa. Vapaus oli vapautta kommunismista ja vapautta neukkujen vaikutuksesta.
🇺🇦🇮🇱
Vierailija kirjoitti:
Sodassakin eniten kuolee rivimiehiä.
Vanha viesti, mutta pakko korjata. Määrällisesti tietenkin suurin osa kaatuneista maailmansodissa oli rivimiehiä (so. miehistöä), koska heitä oli myös rivissä eniten.
Mutta suhteellisesti eniten kaatui nuorempaa upseeristoa, so. vänrikkejä ja luutnantteja, niin Suomen armeijassa kuin monissa muissakin. Tuo on sellainen sotilasarvo, jonka hommissa eli joukkueenjohtajana on pakkokin näyttää johtajuutta ottamalla itse riskejä. Ovat myös etulinjassa koko ajan.
Tämän nuoremman upseeriston kaatumisprosentti rivimiehistöön nähden oli todella selkeästi suurempi.
Vierailija kirjoitti:
Ä
Vierailija kirjoitti:
Vaarini 97 vuotta ei sota-ajasta mielellään mitään puhu. Mummi lähetettiin jossain vaiheessa Ruotsiin. Sitä ennen mummin äiti oli tehnyt sellaisen tempauksen, että lukitsi omat lapset kaappiin ja lähti pelastamaan jonkun toisen poliitikon lapsia (mummin äiti oli politiikko) kun tuli ilmahyökkäys. Ilmeisesti tämän poliitikon lapset olivat yksin kotona tms ja asuivat lähellä. Mummi ei koskaan suostu käyttämään hissejä tai mene muutenkaan ahtaisiin tiloihin.
Vaarisi 97 vuotta on syntynyt v 1944. Eihän hänellä ole mitään puhuttavaa sodasta, koska on ollut tosi pieni sodan päättyessä.
Tuotko terveisiä tulevaisuudesta? Me eletään täällä palstalla vuotta 2022 ..97v vaari syntynyt 1925
Tämä ketju oli todella mielenkiintoinen, luin juuri läpi kokonaan. Kiitos kaikille sukujensa muistoja jakaneille, nämä ovat arvokasta mikrohistoriaa! Luen mielelläni enemmänkin, jos muisteltavaa riittää.
Vierailija kirjoitti:
Sodassakin eniten kuolee rivimiehiä.
Ei mennä Venäjän malliin. Siellä kenraalit ensin.
Kaffebulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Reps, mikä hiton vapaussota, mistäs vapauduttiin. Kansalaissota se oli, veli veljeä vastaan jotta vapussota.
Oli se vapaussota siinä mielessä, että jos kommarit olisivat voittaneet, Suomi olisi todennäköisesti liitetty neukkulaan ennemmin tai myöhemmin.
Valkoisten voitto takasi sen, että Suomi sai pitää itsenäisyytensä. Kommunismin uhka oli todellinen ja punaisia johdettiin itärajan takaa. Vapaus oli vapautta kommunismista ja vapautta neukkujen vaikutuksesta.
Onhan noita vaarallisia tehtäviä ollut tuon lisäksi mm. kk-ampujat ja tulenjohtajat sotilasarvosta riippumatta. Ei tarvitse olla edes etulinjassa, että voi osua.
Mutkan kautta sukulainen otti talvisodassa kropan täyteen sirpaleita ja sotainvalidi loppuelämänsä ja oma toinen ukki tuli sodasta sielu osin murtuneena (kuten lähes kaikki) ja bonuksena meni koti , molemmat palvelivat tykistössä. Yksityiskohtia en tiedä, mutta hirveitä oli ukkikin kokenut eli oli kuoltu ja haavoituttu vierellä.
Mummo palasi jatkosodan aikaan kotitilalle ja tilanpidon ohessa hoiti paria pikkulasta. Pari kertaa pidempää maatalouslomkaa ukki sai asemasotavaiheessa.
Yöllä ennen rintamalle joutumista yksi mies puukotti viisi samassa huoneessa nukkunutta sotamiestä, jotta pääsisi mieluummin mielisairaalaan kuin rintamalle. Yksi näistä puukotetuista (ja kuolleista) oli sukulaiseni. Tapahtui Kainuussa tai Pohjois-Pohjanmaalla 15.10.1939. Onko kenelläkään tarkempaa tietoa tapahtumasta/puukottajasta? Sotasammon mukaan kuolinsyy on "Kuolinsyy muu kuin vihollistoiminnasta johtuva".
Vierailija kirjoitti:
Mitä uutta auringon alla? Pääministeri maksattaa aamupalansa köyhemmillä, nuoret makaavat lasten varjolla kotona, kun vanhat ja väsyneet käyvät töissä, käsi ojossa ollaan aina ottamassa. Tottakai sama meno jatkuisi sota-aikanakin.
Mielenkiintoinen väite tuo "nuoret makaavat lasten varjolla kotona" anteeks mitä??
Eihän nykyvanhemmat todellakaan jää lapsiaan itse kotiin kasvattamaan, vaan ne vauvataaperot tuupataan siinä 10kk-1v ikäisinä suuriin päiväkotiryhmiin "kasvatettavaksi" jopa klo 7-17 väliseksi ajaksi.
Vain pieni osa nykyvanhemmista viitsii hoitaa omia lapsiaan kotona edes 2vuotiaaksi. Mikä olisi ihan suotavaa, noin pieni lapsi kun ei mitään laitosta tarvitse.
Katos kun se kotihoidontuki mitä alle 3v lapsen kotona hoitamisesta maksetaan, on 350e/kk. :D ei se motivoi nykyäitejä, jotka haluaa tienata omat rahansa ja luoda uraa, eikä jäädä miehen esitettäväksi, edes muutaman vuoden ajaksi (kun lapset pieniä). ja Huhuh, onhan se raskasta olla oman lapsensa kanssa koko päivän, kaikki päivät viikossa, nykynuoret tarttee "omaa aikaa" eikä kotiäitinä olemisessa sitä ole. :D
päiväkotimaksut on olemattomat, tai ilmaiset mikäli vanhemmat tienaa yhteensä alle 4000e/kk bruttona. Eli suurinosa menee mielummin töihin ja vie pikkulapset päikkyyn.
Kyllä ne kotona makaavat nuoret on niitä, jotka on lapsettomia, ja nostavat tt-tukea tai työttömyystukea (vähintään 700e/kk).
Sori Ohis
Isosisäni haavoittui sodassa ja koska oli rauhan ihminen, kärsi koko ikänsä siitä, että oli ehkä tullut tappaneeksi jonkun vihollisen.
Mummoni oli pikkutyttö sodan aikana, heillä asui tavan mukaan monta sukupolvea maalaistalossa, ja kertoi, että oli aika vaikeaa, kun ahtaaseen tilaan vielä asutettiin karjalaisia evakoita. Kuten voi kuvitella, että kauhea ahtaus ja sitten vielä vähän erilainen kieli ja muutkin tavat ja jatkuva ruokapula päällä.
Mutta selvisivät siitäkin, kuten siitäkin, että kaksi veljeä kaatui rintamalla.
Oikeastaan ei halua tietää, miten isovanhempia kohdeltiin evakkoina. Heille lohkaistiin sodan jälkeen pientila mahtitilasta, mutta en ole ainakaan kuullut, että siitä vihanpitoa olisi tullut.
Älyllisellä tasolla ymmärrän, että onhan evakoista ollut kaikenlaista "harmia", mutta sympatiapisteitä ei suuresti heru, kun evakoilta jäi kaikki luovutetuille alueille.
Apua arkeen tuli onneksi siitä, että lähialueelle asutettiin myös sukulaisia etteivät olleet aivan yksin keskellä kantaväestöä.
Sama meininki on taas. Kaikenlaiset mustan pörssin kauppiaat nostavat hintojaan, eli energia ja ruoka kallistuu. Tässä heitä auttaa vastuussa olevat ministerit, mutta kukaan ei ymmärrä miksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan näitä. Vanha totuus on, että alhaalla uhrataan kaikki, huipulla ei paljoakaan. Esimerkiksi talvisodan aattona monilla varakkaammilla (pääasiassa suomenruotsalaisilla) tyypeillä oli veneet valmiina Turun suunnalla, millä olisi sitten menty Ruotsiin ja jätetty muut oman onnensa nojaan. Sinne oli lastattu omaisuus ja vastaava. Kun sota ei ollutkaan ohi hetkessä, nämä purkivat veneensä vähin äänin eikä asiasta puhuttu.
Onhan tuo selvä asia. Ei ole rikos valmistautua pahimpaan
Itse myös ajattelen että ihan normaalia toimintaa. Eiköhän moni olis yrittänyt lähteä Suomesta, jos olisimme joutuneet venäjän alle. Useat olisi menettäneet henkensä vaikka pelkästään sukulaisuhteesta.
Vierailija kirjoitti:
Oikeastaan ei halua tietää, miten isovanhempia kohdeltiin evakkoina. Heille lohkaistiin sodan jälkeen pientila mahtitilasta, mutta en ole ainakaan kuullut, että siitä vihanpitoa olisi tullut.
Älyllisellä tasolla ymmärrän, että onhan evakoista ollut kaikenlaista "harmia", mutta sympatiapisteitä ei suuresti heru, kun evakoilta jäi kaikki luovutetuille alueille.
Apua arkeen tuli onneksi siitä, että lähialueelle asutettiin myös sukulaisia etteivät olleet aivan yksin keskellä kantaväestöä.
" Kantaväestöä"? Eli karjalaiset olivat sitten maah.muuttajia?
Sinä elit niinä aikoina, me emme.