Polttomoottoreiden valmistus ja bensa-autoilu loppuu
Näin käy, mutta koska meitä köyhiäkin on, bensa-autoilla on kysyntää vielä kauan tuonkin jälkeen. https://www.iltalehti.fi/talous/a/f6621ba2-72a0-49b0-bc19-eb1ae0b0d9ed
Kommentit (45235)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten semmonen kommentti tähän keskusteluun johon olen jo vähän osallistunutkin: tuskin kukaan vittuillakseen vastustaa sähköautoja (ainakaan suurimmaksi osaksi oletan näin) mutta ongelmat ovat itse kyseisen tekniikan epäkypsyydessä ja infran puuttumisessa.
Minä kyllä ihan periaatteesta vastustan sähköpatteriautoa koska se on yksinkertaisesti typerä tekniikka ja tulee poistumaan hyvin nopeasti.
Siinähän vastustat. Vastustettiin aikanaan siirtymistä hevosta autoonkin. Kaikki kuitenkin siirtyivät. Niin käy sinullekin
Olet väärässä. Amissit eivät siirtyneet. Olen jo siirtynyt polttomoottoriautoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No nyt WHO on puuttunut liikenteen päästöihin.
On vain ajan kysymys milloin bensa-ja dieselautot kielletään pakokaassujen vuoksi kaikissa Euroopan kaupungeissa.
Tukholma ja Helsinki seuraavat ?“Ilmansaasteiden pitoisuudet Suomessa ylittävät useimmat WHO:n uusista ilmanlaadun ohjearvoista. Pahin tilanne on liikenteen pakokaasupäästöistä syntyvällä typpidioksidilla.
Maailman terveysjärjestö WHO on päivittänyt ilmanlaatua koskevat ohjearvonsa. Terveyden suojelemiseksi annetut uudet ohjearvot ovat tiukat myös hyvästä ilmanlaadusta tunnetulle Suomelle. Esimerkiksi typpidioksidin pitoisuudet suurimmissa suomalaiskaupungeissa ovat paikoin jopa kaksin-kolminkertaiset WHO:n uusiin ohjearvoihin nähden. Myös pienhiukkasten, hengitettävien hiukkasten ja otsonin pitoisuudet ovat Suomessa laajalti ihmisten terveydelle haitallisella tasolla.”
https://www.epressi.com/tiedotteet/ymparisto-ja-luonto/whon-tiukentunee…
Mun puolesta bensa. ja dieselautot voitais kieltää kaupunkialueilla. Jotenkin ihan hullua että vielä 2020-luvulla joudutaan hengittämään jotain pienhiukkasia ja pakokaasuja. Ja kuuntelemaan kamalaa meteliä.
Eihän sinun ole mikään pakko asua kaupungissa. Muut sinne korpeen asumaan mutta ei taida city-vihreän kantti kestää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
2050 käyttökieltoakin tulee aikaistaa vähintään 15-20 vuodella. Näin päästään eroon pakokaasuista ja riippuvuudesta öljyntuottajamaihin
Ja kannattaa myös panostaa kotimaiseen energiakasvien viljelyyn, joista voidaan tehdä biopolttoaineita. Näin vähenee tuontiöljyn tarve.
EI.
Pääasia on, että polttomoottoreista päästään eroon. Kiitos EU:lle ja Vihreille, että tämä toteutuu, vaikka sinunlaiset jääräpäät koittavatkin pullikoida vastaan
Eli koska polttomoottoriautot kielletään vuonna 2050, ei kannata kasvattaa energiakasveja ja valmistaa kotimaassa biopolttoaineita nykyisille autoille, että tuontiöljyn määrä vähenisi?
Ei missään tapauksessa. Kaikenlaiset säälittävät yritykset etsiä oikeutusta saastepommien käyttöön ovat täysin tuomittavia. Onneksi taksonomia hyväksyttiin EU:ssa niin tällaiset järjettömät hankkeet eivät saa rahoitusta kuin niin kalliilla, että homma kuolee lähtökuoppiinsa
Polttomoottoriautoja tulee olemaan vielä kauan, joten olisi järkevää kasvattaa energiakasveja kotimaassa ja tuottaa biopolttoaineita. Näin vähenisi tuontiöljyn tarve.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten semmonen kommentti tähän keskusteluun johon olen jo vähän osallistunutkin: tuskin kukaan vittuillakseen vastustaa sähköautoja (ainakaan suurimmaksi osaksi oletan näin) mutta ongelmat ovat itse kyseisen tekniikan epäkypsyydessä ja infran puuttumisessa.
Minä kyllä ihan periaatteesta vastustan sähköpatteriautoa koska se on yksinkertaisesti typerä tekniikka ja tulee poistumaan hyvin nopeasti.
Siinähän vastustat. Vastustettiin aikanaan siirtymistä hevosta autoonkin. Kaikki kuitenkin siirtyivät. Niin käy sinullekin
Minun osallistunut vihreää siirtymävalheeseen hankkimalla suomenhevosen ja rattaat. Tieliikennelaki hevosajoneuvoista sanoo:
Hevosajoneuvon varusteet, kärry, rattaat tai reki.
1. Hevosajoneuvossa tulee olla kulkusuunnassa vasemmalla puolella edessä eteenpäin suunnattu valkoinen ja takana taaksepäin suunnattu punainen E-tyyppihyväksytty heijastin.
Muilta osien sovellettava, yleisiä sääntöjä,kuten kulku tien oikeata laitaa.
Toimii ilman sähköä, eikä jätä välille. Hevosvoimia nimellisesti 1, mutta testipenkissä mitattu jopa 13hp. Hevosen elinkaari 3-4 kertaa pitempi kuin sähköautolla. Toimii kauralla, heinällä, viljalla eikä ole kytketty Nordpoolin, voi huoletta nukkua yönsä ei hinta pompsahda kymmenkertaiseksi aamun avauksessa.
Päästöt hepalla aikalailla suuret, mutta sitähän kun vihreätkin harrastaa hevosia. Eli ei tule mukaan EU:n päästökauppadirektiiviin.
Siinä sinun vaihtoehdot onkin. Polttomoottorisaastepommeista joudut joka tapauksessa luopumaan. Ne verotetaan hengiltä ja niiden käyttöä tullaan rajoittamaan niin, että joko ajat saasteettomalla autolla, hevosella tai et ollenkaan. Ja erittäin hyvä näin 👍
Siperia tulee opettamaan myös sinua.
Olen jo oppinut. Ajan vain ja ainoastaan sähköautoilla. Yhtään polttomoottorilaitetta en tule koskaan omistamaan.
Sopii mulle mutta älä sinäkään puutu minun polttomoottoriajooni.
Senkun ajat sillä. EU ja vihreät tekevät niillä ajamisesta jatkossa vieläkin kalliimpaa ja hankalampaa
Itse tässä laskeskelin, että vaikka bensiinin litrahinta on noussut 80% sinä aikana, kun mulla on ollut auto, omat tuloni ovat nousseet 214%, joten mulla on kyllä varmaa maksaa ajamisesta jatkossakin.
Sähköautoilu taitaa sittenkin olla köyhien harrastus, kun ne laskee senteistä, että saavat lelunsa ladattua.
No mutta hei loistavaa. Nyt sinä voitkin sitten lopettaa tässä ketjussa trollaamisen, koska sähköautoilu ei koske sinua, eikö niin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
2050 käyttökieltoakin tulee aikaistaa vähintään 15-20 vuodella. Näin päästään eroon pakokaasuista ja riippuvuudesta öljyntuottajamaihin
Ja kannattaa myös panostaa kotimaiseen energiakasvien viljelyyn, joista voidaan tehdä biopolttoaineita. Näin vähenee tuontiöljyn tarve.
EI.
Pääasia on, että polttomoottoreista päästään eroon. Kiitos EU:lle ja Vihreille, että tämä toteutuu, vaikka sinunlaiset jääräpäät koittavatkin pullikoida vastaan
Eli koska polttomoottoriautot kielletään vuonna 2050, ei kannata kasvattaa energiakasveja ja valmistaa kotimaassa biopolttoaineita nykyisille autoille, että tuontiöljyn määrä vähenisi?
Ei missään tapauksessa. Kaikenlaiset säälittävät yritykset etsiä oikeutusta saastepommien käyttöön ovat täysin tuomittavia. Onneksi taksonomia hyväksyttiin EU:ssa niin tällaiset järjettömät hankkeet eivät saa rahoitusta kuin niin kalliilla, että homma kuolee lähtökuoppiinsa
Muista sanasi, kun se liikkuva ongelmajäte, jota kutsut sähköautoksi tulee ennemmin kuin myöhemmin tiensä päähän ja pitää viedä kalliiseen käsittelyyn.
Sitä odotellessa voisit googlettaa esimerkiksi akkumineraalien kaivostoimintaan liittyvät epäkohdat ja ongelmat.
Ei vois vähempää kiinnostaa.
Ainoa kiinnostava asia on, että polttomoottoriautoista päästään eroon keinolla millä hyvänsä
Kylmissä olosuhteissa vaadittaisiin autoilujoilta nyt malttia. Yleiseen liikenteeseen, ja lyhyisiin n. 100km matkoihin sähköautot ovat mainioita.
Mikäli lämpötila laskee alle -30C asettaa tämä suuria haasteita olemassaolevaan teknologiaan. Tässä olisi nyt noudatettava järkiperusteista päättelyä kaupallisuuden sijaan. Vetyteknologia on kylmissä olosuhteissa ainoa järkevin tapa, ja hallitukselta odottaisi päätöksiä viimeinkin tähän suuntaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
EI.
Polttomoottoriautoja tulee olemaan vielä kauan, joten olisi järkevää kasvattaa energiakasveja kotimaassa ja tuottaa biopolttoaineita. Näin vähenisi tuontiöljyn tarve.
Onneksi taksonomia estää saastehankkeiden rahoituksen
TM:
Tutkimus: Uusien sähköautojen elinkaaripäästöt ovat jo nyt polttomoottoriautoja pienempiä kaikkialla maailmassa, jopa paljon hiiltä käyttävässä Intiassa ja Kiinassa.
Uudet sähköautot tuottavat jo nyt elinkaarensa aikana vähemmän hiilidioksidipäästöjä kuin polttomoottoriautot riippumatta siitä, miten niiden käyttämä sähkö tuotetaan.
Tällaiseen johtopäätökseen on päädytty uudessa tutkimuksessa, jossa on arvioitu uusien täyssähköautojen tuottamia elinkaaripäästöjä ja verrattu niitä polttomoottoriautojen päästöihin.
https://tekniikanmaailma.fi/tutkimus-uusien-sahkoautojen-elinkaaripaast…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun osallistunut vihreää siirtymävalheeseen hankkimalla suomenhevosen ja rattaat. Tieliikennelaki hevosajoneuvoista sanoo:
1. Hevosajoneuvossa tulee olla kulkusuunnassa vasemmalla puolella edessä eteenpäin suunnattu valkoinen ja takana taaksepäin suunnattu punainen E-tyyppihyväksytty heijastin.
Toimii ilman sähköä, eikä jätä välille. Hevosvoimia nimellisesti 1, mutta testipenkissä mitattu jopa 13hp. Hevosen elinkaari 3-4 kertaa pitempi kuin sähköautolla. Toimii kauralla, heinällä, viljalla eikä ole kytketty Nordpoolin, voi huoletta nukkua yönsä ei hinta pompsahda kymmenkertaiseksi aamun avauksessa.
Päästöt hepalla aikalailla suuret, mutta sitähän kun vihreätkin harrastaa hevosia. Eli ei tule mukaan EU:n päästökauppadirektiiviin.
Siinä sinun vaihtoehdot onkin. Polttomoottorisaastepommeista joudut joka tapauksessa luopumaan. Ne verotetaan hengiltä ja niiden käyttöä tullaan rajoittamaan niin, että joko ajat saasteettomalla autolla, hevosella tai et ollenkaan. Ja erittäin hyvä näin 👍
Biokaasua ja -dieseliä tulee olemaan tulevaisuudessakin.
Polttomoottoriautot kielletään 2035 alkaen. Käyttökielto 2050, joten sen jälkeen saat lorottaa dieselisi vaikka kukkapenkkiin
Ei tulla kieltämään. Sähköpatteriautot kielletään sitä ennen.
Kielto on jo päätetty
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
EI.
Muista sanasi, kun se liikkuva ongelmajäte, jota kutsut sähköautoksi tulee ennemmin kuin myöhemmin tiensä päähän ja pitää viedä kalliiseen käsittelyyn.
Sitä odotellessa voisit googlettaa esimerkiksi akkumineraalien kaivostoimintaan liittyvät epäkohdat ja ongelmat.
Ei vois vähempää kiinnostaa.
Ainoa kiinnostava asia on, että polttomoottoriautoista päästään eroon keinolla millä hyvänsä
Menisit hyvä ihminen keskustelemaan jonkun asiantuntijan kanssa tuosta viha-pakkomielteesttäsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
EI.
Onneksi taksonomia estää saastehankkeiden rahoituksen
Ja sitä enemmän Venäjän öljyä ostetaan mitä vähemmän polttoaineita itse kotimaassa tuotetaan, eikä suurimmalla osalla suomalaisia ole varaa sähköautoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Biokaasua ja -dieseliä tulee olemaan tulevaisuudessakin.
Polttomoottoriautot kielletään 2035 alkaen. Käyttökielto 2050, joten sen jälkeen saat lorottaa dieselisi vaikka kukkapenkkiin
Kielto on jo päätetty
Se perutaan.
Vierailija kirjoitti:
TM:
Tutkimus: Uusien sähköautojen elinkaaripäästöt ovat jo nyt polttomoottoriautoja pienempiä kaikkialla maailmassa, jopa paljon hiiltä käyttävässä Intiassa ja Kiinassa.Uudet sähköautot tuottavat jo nyt elinkaarensa aikana vähemmän hiilidioksidipäästöjä kuin polttomoottoriautot riippumatta siitä, miten niiden käyttämä sähkö tuotetaan.
Tällaiseen johtopäätökseen on päädytty uudessa tutkimuksessa, jossa on arvioitu uusien täyssähköautojen tuottamia elinkaaripäästöjä ja verrattu niitä polttomoottoriautojen päästöihin.
Kannattaa tehdä sama "tutkimus" myös biopolttoaineiden kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No nyt WHO on puuttunut liikenteen päästöihin.
On vain ajan kysymys milloin bensa-ja dieselautot kielletään pakokaassujen vuoksi kaikissa Euroopan kaupungeissa.
Tukholma ja Helsinki seuraavat ?“Ilmansaasteiden pitoisuudet Suomessa ylittävät useimmat WHO:n uusista ilmanlaadun ohjearvoista. Pahin tilanne on liikenteen pakokaasupäästöistä syntyvällä typpidioksidilla.
Maailman terveysjärjestö WHO on päivittänyt ilmanlaatua koskevat ohjearvonsa. Terveyden suojelemiseksi annetut uudet ohjearvot ovat tiukat myös hyvästä ilmanlaadusta tunnetulle Suomelle. Esimerkiksi typpidioksidin pitoisuudet suurimmissa suomalaiskaupungeissa ovat paikoin jopa kaksin-kolminkertaiset WHO:n uusiin ohjearvoihin nähden. Myös pienhiukkasten, hengitettävien hiukkasten ja otsonin pitoisuudet ovat Suomessa laajalti ihmisten terveydelle haitallisella tasolla.”
https://www.epressi.com/tiedotteet/ymparisto-ja-luonto/whon-tiukentunee…
Mun puolesta bensa. ja dieselautot voitais kieltää kaupunkialueilla. Jotenkin ihan hullua että vielä 2020-luvulla joudutaan hengittämään jotain pienhiukkasia ja pakokaasuja. Ja kuuntelemaan kamalaa meteliä.
Eihän sinun ole mikään pakko asua kaupungissa. Muut sinne korpeen asumaan mutta ei taida city-vihreän kantti kestää.
Joskus sitä kyseenalaistaa kanssaihmisten älykkyyden, kun lukee noita älynväläyksiä. Tuokin, jolle vastasit meinaa, että koska hän on muuttanut kaupungin keskustaan, siellä ei saa enää autoilla ajaa. Vähän sama, kun ihmiset muuttavat vaikka lentokentän tai moottoriradan lähelle (halven tontin/asunnon perässä) ja sitten alkavat kampanjoimaan, että se lentokenttä tai moottorirata on suljettava, kun siitä on meluhaittoja.
No miksi sitten muutit meluajan naapuriin, jos et kestä melua? HALOO?!
Mercedes lopettaa vetykäyttöisten henkilöautojen kehittämisen ja valmistamisen
Mercedes-Benz lopettaa vetyä polttoaineenaan käyttävien henkilöautojensa kehittämisen. Samalla loppuu merkin ainoan vetymallin, GLC F-Cellin valmistus, kertoo Automotive News Europe.
"Viimeiset GLC-polttokennoautot valmistetaan ja luovutetaan asiakkaille näinä aikoina. Tällä hetkellä emme suunnittele toista autoa", kuorma-autodivisioonan Daimler Trucksin toimitusjohtaja Martin Daum kertoo lehdelle.
Polttokennoauto on ympäristöystävällinen, mutta henkilöautopuolella sen valmistuskustannusten arvioidaan olevan vähintään kaksinkertaiset vastaavaan täyssähköautoon verrattuna, joten kuluttajahintakin on kova.
Vedyn valmistuksessa, kuljetuksessa ja jakelussa on niissäkin vielä ratkaisemattomia teknisiä ja taloudellisia kysymyksiä.
Mercedes-Benz GLC F-Cellin tuotantomäärät ovat olleet vain muutamia satoja kappaleita.
Vetyautossa polttokenno tuottaa vedystä ja hapesta sähköä, joka pyörittää sähkömoottoria.
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/mercedes-lopettaa-vetykayttoisten-he…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
TM:
Tutkimus: Uusien sähköautojen elinkaaripäästöt ovat jo nyt polttomoottoriautoja pienempiä kaikkialla maailmassa, jopa paljon hiiltä käyttävässä Intiassa ja Kiinassa.Uudet sähköautot tuottavat jo nyt elinkaarensa aikana vähemmän hiilidioksidipäästöjä kuin polttomoottoriautot riippumatta siitä, miten niiden käyttämä sähkö tuotetaan.
Lisäksi kannattaisi tehdä ihan tutkimus sähköautojen koko elinkaaresta ja sen vaikutuksesta ympäristöön.
Vierailija kirjoitti:
Mercedes-Benz lopettaa vetyä polttoaineenaan käyttävien henkilöautojensa kehittämisen. Samalla loppuu merkin ainoan vetymallin, GLC F-Cellin valmistus, kertoo Automotive News Europe.
"Viimeiset GLC-polttokennoautot valmistetaan ja luovutetaan asiakkaille näinä aikoina. Tällä hetkellä emme suunnittele toista autoa", kuorma-autodivisioonan Daimler Trucksin toimitusjohtaja Martin Daum kertoo lehdelle.
Polttokennoauto on ympäristöystävällinen, mutta henkilöautopuolella sen valmistuskustannusten arvioidaan olevan vähintään kaksinkertaiset vastaavaan täyssähköautoon verrattuna, joten kuluttajahintakin on kova.
Vedyn valmistuksessa, kuljetuksessa ja jakelussa on niissäkin vielä ratkaisemattomia teknisiä ja taloudellisia kysymyksiä.
Mercedes-Benz GLC F-Cellin tuotantomäärät ovat olleet vain muutamia satoja kappaleita.
Vetyautossa polttokenno tuottaa vedystä ja hapesta sähköä, joka pyörittää sähkömoottoria.https://www.kauppalehti.fi/uutiset/mercedes-lopettaa-vetykayttoisten-he…
Kyseistä autoa ei ole koskaan edes myyty yksityisille. Paljon on tullut jo vetyautoja. Suuri osa tällä hetkellä on ammattiliikenteen käyttöön suunnattuja, esimerkiksi pakettiautoja. Myös vetyrekkoja ja -busseja on tuotannossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vetyautossa polttokenno tuottaa vedystä ja hapesta sähköä, joka pyörittää sähkömoottoria.https://www.kauppalehti.fi/uutiset/mercedes-lopettaa-vetykayttoisten-he…
Kyseistä autoa ei ole koskaan edes myyty yksityisille. Paljon on tullut jo vetyautoja. Suuri osa tällä hetkellä on ammattiliikenteen käyttöön suunnattuja, esimerkiksi pakettiautoja. Myös vetyrekkoja ja -busseja on tuotannossa.
Hieno vetybussi!
https://newsroom.toyota.eu/caetanobus-sa-launches-first-hydrogen-bus-wi…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
TM:
Tutkijan väite: Nesteen biodiesel lisää reippaasti ilmastopäästöjä – Neste pitää raaka-ainettaan jätteenä
Useat maat pyrkivät eroon sademetsille haitallisista palmuöljypohjaisista polttoaineista. Suomessa Neste saa niistä veronalennuksia.