Millaiset keuhkot teillä on, jotka pysytte käyttämään maskia ulkona?
Itse olen terve liikunnallinen aikuinen ja meinaan oikeasti tukehtua, jos kävelen normaalia tahtia esim. bussilta junalle maski päässä. Tulee oikeasti sellainen "happi loppuu". Yhtään ei voisi liikkua, ainoastaan olla rauhallisesti paikallaan.
Ja sitten kuitenkin näkee ihmisiä kulkevan pitkiä matkoja ulkona maski päässä. Jopa hiihtäjän näin maski päässä.
Kommentit (115)
Se että ihminen tottuu hengittämään ja keho tottuu tasapainottamaan saadun hapen määrän on totta. Tämä onkin asia joka on luonnollista selviytymisen ylläpitoon. Siitä nähdään todisteita esimerkiksi andeilla jossa ihmiset selviytyy vaikka happea on vähemmän saatavilla.
Maskin käyttäminen siis vähentää hapen kulkua keuhkoihin koska suun edessä on jokin tavara joka rajoittaa suurimman mahdollisen määrän happea kulkeutumista keuhkoihin, tämä on siis ihan loogista päätelmää. Keho tottuu siihen että happea kulkeutuu vähemmän joka aiheuttaa tietynlaisen oireen, riippuu varmasti henkilöstä mikä oire todellisuudessa on.
Juu astmakeuhkot täälläkin, en tule käyttämään maskia kuin pölyisessä ympäristössä.
Olen tottunut hengittämään raakaa ulkoilmaa filtterin läpi. Tupakan karaisemia keuhkoja ei maski haittaa... Olet varmaan niitä kuntoilijoita jotka kerran kuussa saikulla koska vastustuskyky on nollassa. Itse olin saikulla viimeksi 20v sitten.
Ulkona ei ole mitään vaikeutta käyttää, mutta sisätiloissa alkaa happi loppua.
Tosin ei ole mitään syytäkään ulkona käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se maskin aiheuttama hengenahdistus on ihan vain psyykkistä. Hyperventilointia. Johtuu oikeasti koronan aiheuttamasta henkisestä ahdistuksesta tai muusta henkisestä ahdistuksesta. Asiaa on ihan lääkärit tutkineet.
https://kotiliesi.fi/terveys/hyvinvointi/aiheuttaako-kasvomaski-hengena…
Artikkelin luettuani tulen siihen päätökseen että tämä HUSsin työntekijä haluaa sanoillaan pitää työpaikkansa eli käytännössä tehdä juuri niin kuin sanotaan.
Hänen esittämässä tutkimuksessa tutkitaan vain riittävää hapen määrää ei sitä kuinka paljon hiilidioksiidia joudutaan hengittämään. Täten tutkimus on puutteellinen ja/tai siitä halutaan pitää yksi osa pimennossa.
Hyvin pienikin määrä happea riittää pitämään ihmisen hengissä, sehän nähdään jo siinä että ihmiset elää edelleen erittäin korkealla merenpinnantasolta.Jos itsellä olisi hengenhdistus ja tämä ihminen tulisi hussissa sanomaan että hengität ihan hyvin niin tekisin hänestä kantelun.
Oikean hengenahdistuksen vaan näkee alentuneesta happisaturaatiosta. Jos se on normaali niin hengenahdistus on kuviteltua, jos se on 100 niin kyseessä on hyperventilointi. Saat sä tehdä kanteluita, mutta ei se mitään auta jos happisaturaatio näyttää totuuden. Lääkäri on silloin oikeassa.
Sitä en osaa sanoa näkyykö hiilidioksiidi tasot happisaturaatiossa mutta se on asia mitä tässä ajetaan takaa.
En missään vaihessa pois sulje saturaation tutkimusta koska siihen ei ole ennen tarvinnut keskittyä.
Enemmän kiinnostaa millä tavalla hiilidioksiidi hengitysilmassa vaikuttaa ihmisen terveyteen ja oireiden syntyyn. Eli jos tutkitaan vain hapentasoja niin jää ainakin yksi osa huomioimatta.
Happisaturaatio kertoo montako prosenttia valtimoveren hemoglobiinista on sitonut itseensä happea. Hiilidioksidi sitoutuu myös hemoglobiiniin. Jos happisaturaatio on normaali eli 96-99, niin se tarkoittaa että hemoglobiinista 96-99% on sitonut itseensä happea. Eipä siinä silloin hiilidioksidia voi kauheasti olla sitoutuneena.
50 v tupakoineen keuhkot. Hyvin pystyn maskia käyttämään. Eka kerta ahdisti mutta sitten tottui.
Oletteko kokeilleet tätä WURTHIN venttiili maskia.
https://www.kaleva.fi/huoltovarmuuskeskuksen-kolmesta-koneellisesta-suo…
Sopii myös sairaalakäyttöön ja vähentää virustartunnan riskiä olennaisesti.
Tämä malli on paras Ja huono keuhkoisena iäkkäänä pystyn tällä ulkonakin kulkemaan ilman tukehtumisen tunnetta.
Vierailija kirjoitti:
Se maskin aiheuttama hengenahdistus on ihan vain psyykkistä. Hyperventilointia. Johtuu oikeasti koronan aiheuttamasta henkisestä ahdistuksesta tai muusta henkisestä ahdistuksesta. Asiaa on ihan lääkärit tutkineet.
Herättääkö tämä ylen uutinen ajatuksia jos lukaiset sen läpi avoimin mielin?
https://yle.fi/uutiset/3-11293858
Astmaatikko täällä. Olen työskennellyt vuosia puhdastilassa, jossa maskin käyttö on pakollista. Ei koskaan ongelmia. Olen myös jo vuosia käyttänyt maskia kovemmilla pakkasilla, koska helpottaa hengitystä.
Jos minä voin pelastaa edes yhden ihmisen saamasta koronaa maskia käyttämällä niin miksi en sitä tekisi? Jos vielä edes yksi ihminen innostuu itsekin minun esimerkistä käyttämään maskia niin vielä parempi! Silloin olen suojannut myös itseäni olemalla esimerkkinä.
Astmaatikon keuhkot, olen tottunut sopeuttamaan tekemistäni hengittämisen tahtiin. Maksin kanssa kävelen normaalia hitaammin, mutta näin pakkasilla en voi hengästyä muutenkaan.
Astmaatikon keuhkot.
Ongelmia tulee lähinnä sisätiloissa. Kaupassa usein tuntuu inhottavalta, mutta siitäkin selviää. Uskon ongelman olevan lähinnä psykologinen.
Paha astma. Hyvin voin käyttää maskia sillä olen aikuinen ihminen joka kestää pientä epämukavuutta valittamatta kaikesta kokoajan
Vierailija kirjoitti:
Oletteko kokeilleet tätä WURTHIN venttiili maskia.
https://www.kaleva.fi/huoltovarmuuskeskuksen-kolmesta-koneellisesta-suo…
Sopii myös sairaalakäyttöön ja vähentää virustartunnan riskiä olennaisesti.
Tämä malli on paras Ja huono keuhkoisena iäkkäänä pystyn tällä ulkonakin kulkemaan ilman tukehtumisen tunnetta.
Noiden venttiilimaskien käyttö on kielletty koronan ehkäisyssä. Tuon venttiilin läpi kulkee uloshengityksen virukset ja jopa pisarat ja tartuttaa muut. Vain itsekkäät paskapäät pitää tuollaisia.
Kuuskymppisen astmaatikon keuhkot. Pakkasella on jopa helpompi hengittää maskin kanssa kuin ilman. Ennen pandemiaa laitoin kovilla pakkasilla kaulahuivin suuni ja nenäni eteen hengityksen helpottamiseksi.
Mulla on sama juttu kuin ap:lla. En käytä yleensä maskia ulkona, mutta joskus kun olen bussipysäkille lähdössä ja huomaan, että bussin tuloon on vain muutama minuutti, laitan maskin jo kotona ja kipitän bussipysäkille. Jo tuo muutama juoksuaskel aiheuttaa sen, että maskin kanssa on todella vaikea hengittää ja on pakko siirtää maski hetkeksi pois naamalta, että saa vedettyä syvään henkeä. Kai mulla sitten on huonot keuhkot tai väärä hengitystekniikka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Artikkelin luettuani tulen siihen päätökseen että tämä HUSsin työntekijä haluaa sanoillaan pitää työpaikkansa eli käytännössä tehdä juuri niin kuin sanotaan.
Hänen esittämässä tutkimuksessa tutkitaan vain riittävää hapen määrää ei sitä kuinka paljon hiilidioksiidia joudutaan hengittämään. Täten tutkimus on puutteellinen ja/tai siitä halutaan pitää yksi osa pimennossa.
Hyvin pienikin määrä happea riittää pitämään ihmisen hengissä, sehän nähdään jo siinä että ihmiset elää edelleen erittäin korkealla merenpinnantasolta.Jos itsellä olisi hengenhdistus ja tämä ihminen tulisi hussissa sanomaan että hengität ihan hyvin niin tekisin hänestä kantelun.
Oikean hengenahdistuksen vaan näkee alentuneesta happisaturaatiosta. Jos se on normaali niin hengenahdistus on kuviteltua, jos se on 100 niin kyseessä on hyperventilointi. Saat sä tehdä kanteluita, mutta ei se mitään auta jos happisaturaatio näyttää totuuden. Lääkäri on silloin oikeassa.
Sitä en osaa sanoa näkyykö hiilidioksiidi tasot happisaturaatiossa mutta se on asia mitä tässä ajetaan takaa.
En missään vaihessa pois sulje saturaation tutkimusta koska siihen ei ole ennen tarvinnut keskittyä.
Enemmän kiinnostaa millä tavalla hiilidioksiidi hengitysilmassa vaikuttaa ihmisen terveyteen ja oireiden syntyyn. Eli jos tutkitaan vain hapentasoja niin jää ainakin yksi osa huomioimatta.Happisaturaatio kertoo montako prosenttia valtimoveren hemoglobiinista on sitonut itseensä happea. Hiilidioksidi sitoutuu myös hemoglobiiniin. Jos happisaturaatio on normaali eli 96-99, niin se tarkoittaa että hemoglobiinista 96-99% on sitonut itseensä happea. Eipä siinä silloin hiilidioksidia voi kauheasti olla sitoutuneena.
Tästä aiheesta tulikin vähän otettua selvää jonka myös selvensit hieman. Ihmisen fysiologiaan hieman tutustuneena tiedostan miten keuhkot toimivat, käsityksen mukaan sisään hengittäessä happimolekyylit kulkeutuvat omaa reittiään verenkiertoon johon ne varastoituvat mielestäni hyvinkin pitkäksi aikaa ja uloshengityksen mukana hiilidioksiidi poistuu koska emme tarvitse sitä.
Nyt päästiin sitemmin aiheeseen että uloshengityksen tuoma hiilidioksidi ei ilmeisesti pääse pakenemaan suun ympäristöstä jos käyttää maskia tai muuta vastaavaa estettä naaman edessä niin tämä aiheuttaa sen että seuraavalla sisäänhengityksellä hengitetään samaa hiilidioksiidia keuhkoihin joista sitten vapautuu lisää hiilidioksiodia joka taas nostaa hiilidioksiidi pitoisuuksia uloshengitysilmassa jne..
Jossain kohtaa korkeat hiilidioksiidipitoisuudet tulecat aiheuttamaan oireita joita ilmeisesti ovat heikon hapen tuntemus ja päänsäryt.
Se paperilappunen ei vaikuta hengitykseen mitenkään. Pyöräilen ja välillä käytän pyöräilyyn tarkoitettua maskia (estääkseen pakokaasut), se on toki tehty niin, ettei vaikuta.kangas makin pitää välillä nostaa pois pyöräiltäessä mutta ei silläkään vaikutusta ole hengitykseen
Se on enemmän psyykkistä reaktiota kuin fyysistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Herättääkö tämä ylen uutinen ajatuksia jos lukaiset sen läpi avoimin mielin?
https://yle.fi/uutiset/3-11293858
En tuo ap, mutta voi p*ska. Mulla taitaa olla joku vakavampikin keuhkosairaus kuin astma, sillä saan nimittäin saturaation laskemaan jo minuutissa tai parissa jos pidätän hengitystä. Oon testailla sitäkin, kun mulla kerta tuo mittari on ja se oli kallis, niin pitää käyttää. Olen siis se joka testaili sitä myös maskien kanssa. Mitenhän mulla ei oo tarpeeksi happivarastoa sitten. Pakko kyllä kysyä lääkäriltä asap että pääsiskö spirometriaan, kun en oo viiteen vuoteen käynyt. Ettei vain ois jotain keuhkoahtaumaa astman lisäksi 😨
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enemmän kiinnostaa millä tavalla hiilidioksiidi hengitysilmassa vaikuttaa ihmisen terveyteen ja oireiden syntyyn. Eli jos tutkitaan vain hapentasoja niin jää ainakin yksi osa huomioimatta.Happisaturaatio kertoo montako prosenttia valtimoveren hemoglobiinista on sitonut itseensä happea. Hiilidioksidi sitoutuu myös hemoglobiiniin. Jos happisaturaatio on normaali eli 96-99, niin se tarkoittaa että hemoglobiinista 96-99% on sitonut itseensä happea. Eipä siinä silloin hiilidioksidia voi kauheasti olla sitoutuneena.
Tästä aiheesta tulikin vähän otettua selvää jonka myös selvensit hieman. Ihmisen fysiologiaan hieman tutustuneena tiedostan miten keuhkot toimivat, käsityksen mukaan sisään hengittäessä happimolekyylit kulkeutuvat omaa reittiään verenkiertoon johon ne varastoituvat mielestäni hyvinkin pitkäksi aikaa ja uloshengityksen mukana hiilidioksiidi poistuu koska emme tarvitse sitä.
Nyt päästiin sitemmin aiheeseen että uloshengityksen tuoma hiilidioksidi ei ilmeisesti pääse pakenemaan suun ympäristöstä jos käyttää maskia tai muuta vastaavaa estettä naaman edessä niin tämä aiheuttaa sen että seuraavalla sisäänhengityksellä hengitetään samaa hiilidioksiidia keuhkoihin joista sitten vapautuu lisää hiilidioksiodia joka taas nostaa hiilidioksiidi pitoisuuksia uloshengitysilmassa jne..
Jossain kohtaa korkeat hiilidioksiidipitoisuudet tulecat aiheuttamaan oireita joita ilmeisesti ovat heikon hapen tuntemus ja päänsäryt.
Kuinka isoja ne hiilidioksidimolekyylit on jos ei ne pääse maskin läpi ja happimolekyylit pääsee sen läpi?
-sivusta
Astmaatikon keuhkot täälläkin ja maskin kans menee ihan hyvin. Välillä, kun joudun pitämään maskia monta tuntia putkeen, alkaa päätä särkeä ja korvan tauksiin sattua. Muuten on ihan ok esim. kaupassa käydessä.