Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Millaiset keuhkot teillä on, jotka pysytte käyttämään maskia ulkona?

Vierailija
11.02.2021 |

Itse olen terve liikunnallinen aikuinen ja meinaan oikeasti tukehtua, jos kävelen normaalia tahtia esim. bussilta junalle maski päässä. Tulee oikeasti sellainen "happi loppuu". Yhtään ei voisi liikkua, ainoastaan olla rauhallisesti paikallaan.

Ja sitten kuitenkin näkee ihmisiä kulkevan pitkiä matkoja ulkona maski päässä. Jopa hiihtäjän näin maski päässä.

Kommentit (115)

Vierailija
41/115 |
12.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tuntuu että maski päässä tukehtuu, niin kannattaa mennä lääkärille. Saattaa olla vaikka keuhkoahtaumatauti. Tai sitten sulla on jo ollut lieväoireinen korona ja se on vaurioittanut pahasti keuhkoja. Terve et kyllä ole jos maski päässä meinaat tukehtua. Joko keuhkoissa on pahasti vikaa tai sitten paniikkihäiriötä.

Vierailija
42/115 |
12.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyn vanhan isäni kanssa tunnin kävelylenkeillä maski kasvoilla. Hengittämisen kanssa ei ole ongelmia. Maski kostuu ja joudun vaihtamaan kerran tai kaksi uuden maskin lenkin aikana.

Osta jonkun toisen valmistajan maskeja. Kirurgin maskeissakin on eroja.

Itse pidän ffp2-maskia kaupoissa ym. Niiden kanssa hengittäminen on vähän tukalaa, mutta kun näitä maskeja on käyttänyt, tuntuu kirurgin maskin pitäminen lasten leikiltä.

Jos lenkkeilen yksin, niin en pidä maskeja. Täällä missä asun, löytää ”vähä-ihmisiä” lenkkireittejä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/115 |
12.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaalit keuhkot.Maskin kanssa helpompi hengittää kun ilma kosteampaa eikä niin kylmää ja kuivaa kun ulkona.

Vierailija
44/115 |
12.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä, mitä järkeä on käyttää maskia ulkona! Itse otan maskin aina pois heti tultuani kaupasta, tai mistä sitten tulenkin. Minuakin alkaa hengästyttää, jos kävelen ulkona maskin kanssa - kävelen nimittäin aina aika reipasta tahtia. Kaupassa eri juttu, kun siellä liikkuminen on hidasta.

Riippuu varmasti miten ruuhkaisella alueella liikkuu. Jos olisi menossa kaupasta bussiin niin pitäisin maskia. Itse yleensä laitan maskin vasta sitten, kun olen esim. kauppaan menossa. Maski ei saisi nimittäin kostua.

Vierailija
45/115 |
12.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On idioottimaista käyttää maskia jos luulee että se estää koronatartunnat.

Maskin käyttö on alistusta.

Maskin käyttö on epäterveellistä,

Jotku haluaa rääkätä jopa lapsia maskin käytöllä.

Älkää käyttäkö niitä, vapauttakaa itsenne siitä, kansalaistottelemattomuus kunniaan.

Mihinkä nämä ajatukset perustuu? Tietoon? Vai luuloon?

Kokeilepa lukea esim. Johns Hopkinsin, Princetonin yliopiston, The Lancetin, IHME:n julkaisuja nyt ihan ensiksi.

Vierailija
46/115 |
12.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pakkassäällä mukavasti lämmittää naamaa. Käytän kuntoillessakin, esim salilla. Kyllähän se kastuu hikoillessa mutta pitää vaan vaihtaa useammin. Ei vaikuta hengitykseen mitenkään.

hahhah ei vaikuta hengitykseen mitenkään? Sun kohdalla aivopesu mitä maskiin tulee todella voimakasta, vai oletko töissä Thl:llä?

Sinuna olisin kyllä erittäin huolissani keuhkoterveydestä. Jos ei selviä siirtymistä vaikka kaupasta apteekkiin maskia käyttäen tai pikku kävelyä kotoa lähikauppaan maskin kanssa, voi kertoa keuhkokuumeen sairastaneena, että ei tule olemaan helppoa.

Eri

Älä ole idiootti, olen kokeillut maskia ihan mielenkiinnosta, pystyn hengittämään mutta vaikeuttaa hapen saantia se on fysikaalinen fakta. Mitä tiukempi maski , hengitys-suoja sen vaikeampaa hengittää. Tyyny naamalla on jo vaarallista.

Olet niitä jotka vain alistuu ja yrittävät katsoa negatiivisesta asiasta valoisampaa puolta, sen sijaan voisit miehistyä ja lopettaa koko negatiivinen eli maskin käyttö.

Lue tuo Kotilieden artikkeli tuosta ylempää linkistä. Siinä on sulle ihan keuhkolääkärin mittaamaa faktaa että maski ei vaikeuta hapen saantia. Sulla on vain päässä vikaa ja hyperventiloit.

Jos haluat käyttää maskia loppuelämäsi, ei se ole mulle ongelma mutta älä tuputa sitä muille. Onko tämä ok sulle?

Vierailija
47/115 |
12.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On idioottimaista käyttää maskia jos luulee että se estää koronatartunnat.

Maskin käyttö on alistusta.

Maskin käyttö on epäterveellistä,

Jotku haluaa rääkätä jopa lapsia maskin käytöllä.

Älkää käyttäkö niitä, vapauttakaa itsenne siitä, kansalaistottelemattomuus kunniaan.

Mihinkä nämä ajatukset perustuu? Tietoon? Vai luuloon?

Kokeilepa lukea esim. Johns Hopkinsin, Princetonin yliopiston, The Lancetin, IHME:n julkaisuja nyt ihan ensiksi.

Jos haluat käyttää maskia loppuelämäsi, ei se ole mulle ongelma mutta älä tuputa sitä muille. Onko tämä ok sulle?

Vierailija
48/115 |
12.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä jos sulla on astma?

Vierailija
49/115 |
12.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä jos sulla on astma?

Et tainnut lukea kommentteja ollenkaan ennen kuin vastasit. Joukko astmaatikkoja on ketjussa vastannut että pystyy käyttämään maskia ilman ongelmia. Ei tainnut olla vastaajissa yhtään astmaatikkoa, joka ei voi käyttää maskia.

Vierailija
50/115 |
12.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä nämä maski-intoilijat kuulostava jotenkin että "ennen oli niin tylsää ja masentavaa mutta sitten löysin maskin, nyt elämä hymyilee"

Minä hahahahahahahaha!

Vierailija
51/115 |
12.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on astma ja ainakin näillä pakkSilla maskin kanssa ulkona on helpompaa kuin ilman. Se kosteuttaa ilmaa sen erran.

Mutta eihän sitä maskia saisi käyttää enää sen jälkeen, kun se kostuu. Siksi en ole voinut pakkasella pitää ulkona.

Vierailija
52/115 |
12.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on astma ja maskin käyttö on todella helppoa.

Epäilen korvienväliongelmaa kaikilla, jotka valittavat, ettei maskin kanssa voisi hengittää. Poislukien se, että heillä olisi joku täysin hengittämättömästä materiaalista tehty maski, olen yhteen sellaiseen muoviseen kangasmaskiin törmännyt. Jos se on tilanne, kannatta vaihtaa toisenlaiseen maskiin.

Voi olla, että tämä on yksi syy. Kuten aiemmin kerroin, minulla on Helsingin syksyllä jakamia kankaisia kasvomaskeja, joissa on kolminkertainen kangas. Niiden kanssa hengittäminen on aika vaikeaa ja lisäksi hiostavat aika paljon. Leikkasin ne kaksi sisintä kerrosta pois, ja nyt kun siinä on vain yksi ohut kangas, on sen kanssa paljon helpompi hengittää.

Sittemmin Helsinki onkin siirtynyt jakamaan ohuempia maskeja - niidenkin kanssa pärjää hyvin, koska ne taas eivät mene niin tiiviisti, joten ilma kulkee koko ajan maskista pois sivulta ja päältä. Eiväthän nämäkään sen vuoksi tietysti ketään suojaa, mutta ovat mukavampia käyttää. Ne tosin ovat valkoisia - nuo syksyllä jaetut ovat mustia eli paremmannäköisiä päällä.

Vierailija
53/115 |
12.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pakkassäällä mukavasti lämmittää naamaa. Käytän kuntoillessakin, esim salilla. Kyllähän se kastuu hikoillessa mutta pitää vaan vaihtaa useammin. Ei vaikuta hengitykseen mitenkään.

hahhah ei vaikuta hengitykseen mitenkään? Sun kohdalla aivopesu mitä maskiin tulee todella voimakasta, vai oletko töissä Thl:llä?

Sinuna olisin kyllä erittäin huolissani keuhkoterveydestä. Jos ei selviä siirtymistä vaikka kaupasta apteekkiin maskia käyttäen tai pikku kävelyä kotoa lähikauppaan maskin kanssa, voi kertoa keuhkokuumeen sairastaneena, että ei tule olemaan helppoa.

Eri

Älä ole idiootti, olen kokeillut maskia ihan mielenkiinnosta, pystyn hengittämään mutta vaikeuttaa hapen saantia se on fysikaalinen fakta. Mitä tiukempi maski , hengitys-suoja sen vaikeampaa hengittää. Tyyny naamalla on jo vaarallista.

Olet niitä jotka vain alistuu ja yrittävät katsoa negatiivisesta asiasta valoisampaa puolta, sen sijaan voisit miehistyä ja lopettaa koko negatiivinen eli maskin käyttö.

Lue tuo Kotilieden artikkeli tuosta ylempää linkistä. Siinä on sulle ihan keuhkolääkärin mittaamaa faktaa että maski ei vaikeuta hapen saantia. Sulla on vain päässä vikaa ja hyperventiloit.

Artikkeli on vielä lulematta mutta otetaanko siinä huomioon kuinka korkeisiin lukemiin hiilidioksiidiarvot nousee maskin sisäpuolella?

Tämän asian voit itse todeta kun hengittelet ilman maskia ja maskin kanssa. Todennäköisesti maskin kanssa hengitellen ilma muuttuu kumman raskaammaksi.

Hiilidioksiidin arvoista on tutkimusta.

Vierailija
54/115 |
12.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se maskin aiheuttama hengenahdistus on ihan vain psyykkistä. Hyperventilointia. Johtuu oikeasti koronan aiheuttamasta henkisestä ahdistuksesta tai muusta henkisestä ahdistuksesta. Asiaa on ihan lääkärit tutkineet.

https://kotiliesi.fi/terveys/hyvinvointi/aiheuttaako-kasvomaski-hengena…

Artikkelin luettuani tulen siihen päätökseen että tämä HUSsin työntekijä haluaa sanoillaan pitää työpaikkansa eli käytännössä tehdä juuri niin kuin sanotaan.

Hänen esittämässä tutkimuksessa tutkitaan vain riittävää hapen määrää ei sitä kuinka paljon hiilidioksiidia joudutaan hengittämään. Täten tutkimus on puutteellinen ja/tai siitä halutaan pitää yksi osa pimennossa.

Hyvin pienikin määrä happea riittää pitämään ihmisen hengissä, sehän nähdään jo siinä että ihmiset elää edelleen erittäin korkealla merenpinnantasolta.

Jos itsellä olisi hengenhdistus ja tämä ihminen tulisi hussissa sanomaan että hengität ihan hyvin niin tekisin hänestä kantelun.

Vierailija
55/115 |
12.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se maskin aiheuttama hengenahdistus on ihan vain psyykkistä. Hyperventilointia. Johtuu oikeasti koronan aiheuttamasta henkisestä ahdistuksesta tai muusta henkisestä ahdistuksesta. Asiaa on ihan lääkärit tutkineet.

Artikkelin luettuani tulen siihen päätökseen että tämä HUSsin työntekijä haluaa sanoillaan pitää työpaikkansa eli käytännössä tehdä juuri niin kuin sanotaan.

Hänen esittämässä tutkimuksessa tutkitaan vain riittävää hapen määrää ei sitä kuinka paljon hiilidioksiidia joudutaan hengittämään. Täten tutkimus on puutteellinen ja/tai siitä halutaan pitää yksi osa pimennossa.

Hyvin pienikin määrä happea riittää pitämään ihmisen hengissä, sehän nähdään jo siinä että ihmiset elää edelleen erittäin korkealla merenpinnantasolta.

Jos itsellä olisi hengenhdistus ja tämä ihminen tulisi hussissa sanomaan että hengität ihan hyvin niin tekisin hänestä kantelun.

Oikean hengenahdistuksen vaan näkee alentuneesta happisaturaatiosta. Jos se on normaali niin hengenahdistus on kuviteltua, jos se on 100 niin kyseessä on hyperventilointi. Saat sä tehdä kanteluita, mutta ei se mitään auta jos happisaturaatio näyttää totuuden. Lääkäri on silloin oikeassa.

Vierailija
56/115 |
12.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Astmaatikkona ilmoitan ettei maski ole itselleni ongelma.

Vierailija
57/115 |
12.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on itsellä happisaturaatiomittari ja olen astmaatikko. Oon testannut saturaatiota maski päässä. Jopa sellaisella venttilittömällä ffp2- tai N95-maskilla happisaturaatio oli vielä tunnin päästäkin ihan normaali. Sen enempää en jaksanut mittailla. Oikeassa astmakohtauksessa saturaatio on mulla aina selvästi alentunut. Oon kans sitä mieltä että ihmiset takuulla alkaa helposti hyperventiloimaan maskin kanssa, kun eivät oo tottuneet käyttämään eikä ole kokemusta miltä oikea hengenahdistus tuntuu.

Vierailija
58/115 |
12.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikean hengenahdistuksen vaan näkee alentuneesta happisaturaatiosta. Jos se on normaali niin hengenahdistus on kuviteltua, jos se on 100 niin kyseessä on hyperventilointi. Saat sä tehdä kanteluita, mutta ei se mitään auta jos happisaturaatio näyttää totuuden. Lääkäri on silloin oikeassa.

Sitä en osaa sanoa näkyykö hiilidioksiidi tasot happisaturaatiossa mutta se on asia mitä tässä ajetaan takaa.

En missään vaihessa pois sulje saturaation tutkimusta koska siihen ei ole ennen tarvinnut keskittyä.

Enemmän kiinnostaa millä tavalla hiilidioksiidi hengitysilmassa vaikuttaa ihmisen terveyteen ja oireiden syntyyn. Eli jos tutkitaan vain hapentasoja niin jää ainakin yksi osa huomioimatta.

Vierailija
59/115 |
12.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Astmaatikon keuhkot. Maski käytössä töissä ja vapaalla.

Vierailija
60/115 |
12.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pystyn hengittämään ulkona, mutta sisätiloissa tulee paha olo ja happi loppuu.