Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Millaiset keuhkot teillä on, jotka pysytte käyttämään maskia ulkona?

Vierailija
11.02.2021 |

Itse olen terve liikunnallinen aikuinen ja meinaan oikeasti tukehtua, jos kävelen normaalia tahtia esim. bussilta junalle maski päässä. Tulee oikeasti sellainen "happi loppuu". Yhtään ei voisi liikkua, ainoastaan olla rauhallisesti paikallaan.

Ja sitten kuitenkin näkee ihmisiä kulkevan pitkiä matkoja ulkona maski päässä. Jopa hiihtäjän näin maski päässä.

Kommentit (115)

Vierailija
101/115 |
12.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea astma.

Eilen kävin postissa ja kaupassa naamallani sellainen vaaleansininen maski ynnä lycrasta tehty kauluri. Kauluri siksi, että se kertakäyttösuojain töröttään sivuilta ja lenksut eivät pysy korvien takana. Pelkkä kauluri on turha viritys.

Tänään jouduin käymään bussilla vähän kauempana ja käytössäni oli kuparimaski. Vaihdoin sen kerran. Helpompi oli hengittää pakkasilmassa kuin ilman. Tuosta kuparista en tiedä, onko sillä mitään merkitystä. Maski kuitenkin istuu kasvoille paremmin kuin laskostettu kertakäyttösysteemi ja senkin peitin vielä huivilla.

Ei pyörryttänyt, ei tullut hapen loppumisen tunnetta eikä päätä säre. Miehellä ei ole mitään hengityselinten sairauksia ja hänestä on kamalan vaikeaa käyttää maskia. Monet arjen epämukavuudet ovat muutenkin hänelle hirveitä koettelumuksia. Tähän sarjaan kuuluu esimerkiksi hammaskiven poisto.

Vierailija
102/115 |
12.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä ketjussa syyllistetään ja kyseenalaistetaan niitä, joiden hengitys vaikeutuu maskia käyttäessä. Kuitenkin THL toi jo keväällä esille sen, että on sairauksia, jotka voivat tehdä maskin käyttämisen mahdottomaksi, koska hengitysvastus kasvaa.

Äitini sairastaa keuhkoahtaumatautia, eikä kykene käyttämään maskia paria minuuttia pidempään. Itse olen astmaatikko ja maskin käyttö sisällä sujuu, mutta jos liikun ulkona rivakammin, hengästyn nopeasti ja voin joutua poistamaan maskin. Kangasmaskia en pysty käyttämään, vaan suosin kirurgisia maskeja. En koe meneväni paniikkiin ja suhtaudun maskeihin myönteisesti. 

Sanottakoon vielä, että olen hyvässä kunnossa ja harrastan kestävyysurheilua, eli hengästymisessä ei sinänsä ole ongelmaa, vaan hapen puutteessa tai tukehtumisen tunteessa. Happisaturaatiota en ole mitannut liikkuessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/115 |
12.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun käyn pakkasella juoksemassa minulla on musta suoja nenän ja suun päällä. Se on ohut mutta helpottaa kun ei tarvitse hönkiä suoraan kuivaa pakkasilmaa. Käytän sitä monesti myös keväällä kun kadut pölyävät vaikka minulla ei mitään astmaa olekaan.

Toivottavasti kukaan ei luule koronahulluksi!

Vierailija
104/115 |
12.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä me maskit on ihan tarpeen, vaikka vähän fuskaisivatkin. Ennen maskeja monilla oli usein nimittäin tapana yskiä vain toisten päälle tai vähintäänkin ilmaan, ilman että oli yritystäkään yskiä hihaan. Tämä ärsytti jo ennen koronaa, kun astmaatikkona saa kaikki flunssat. Yskivätpähän nyt sentään siihen maskiin, niin ei sentään pisarat lennä naamalle.

Ennen nostin aina paidankauluksen tai kaulaliinan eteen bussissa yskiessä enkä köhinyt toisten niskaan ja nythän ei tarvitse kun on se maski. Flunssat saan vain jos olen stressaantuneessa elämäntilanteessa kuten opiskeluaikana sain kaikki kulkutaudit vaikka käsihygieniasta huolehdin tarkkaan ja desinfiointiliinoja oli laukussa, tuli viirukset varmaan hengitysilmasta ahtaassa tilassa kun pitkät päivät oleskeltiin iso ryhmä. Pitkäaikainen oleskelu taudin levittäjän kanssa samassa pienessä tilassa on suurin riski. Flunssat loppuivat kuin seinään kun lopetin opiskelemisen. Stressi alentaa vastustuskykyä kun sen jälkeen en ole mistään flunssaa saanut. Kausiflunssa piikkejä en ole koskaan ottanut. 

Maski voi tulla jäädäkseen viirusten leviämisen vähentämiseksi ja nythän vasta ihmiset totuttelevat niihin. Tämä on niin uusi asia että ollaan vielä kukin oppikoulu asteella näiden kanssa. Ja keksijät voivat keksiä tulevaisuudessa paljon tehokkaampiakin maskeja. Meitä voi uhata vielä paljon vakavammatkin taudit tulevaisuudessa. 

Vierailija
105/115 |
12.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli sitten mikä maski tahansa itsellä tai muilla niin ei se ainakaan minulle mitään turvallisuuden tunnetta tuo että en voisi koronaa saada. En hillu missään turhaan aikaani kuluttamassa vain sen takia että jihuu tämän maskinhan takia voi elää normaalisti niin kuin ennenkin. Maskin kanssa vain pikaisesti pakolliset välttämättömät asioiden hoidot ja seuraan omaa vointia ettei siihen tule muutoksia. Enkä ala tuomitsemaan niitä jotka eivät sitä pysty käyttämään syystä tai toisesta. En ala sillä itseäni stressaamaan. Enkä kyttää minkälainen maski kenelläkin on, onko venttiili sivuilla tai edessä. Ei tule paniikki kohtausta enkä ylireagoi koko koronan suhteen ja paras noudattaa turvavälejä ja oleskelua pitkäaikaisesti maskinkaan kanssa yhtään missään jos vaan mahdollista. 

Vierailija
106/115 |
12.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä me maskit on ihan tarpeen, vaikka vähän fuskaisivatkin. Ennen maskeja monilla oli usein nimittäin tapana yskiä vain toisten päälle tai vähintäänkin ilmaan, ilman että oli yritystäkään yskiä hihaan. Tämä ärsytti jo ennen koronaa, kun astmaatikkona saa kaikki flunssat. Yskivätpähän nyt sentään siihen maskiin, niin ei sentään pisarat lennä naamalle.

Tämä on se ainoa hyöty, kyllä!

Itse en yskiskele enkä seisoskele tulppana ja kälätä kaupoissa tuttujen kanssa.

Tuskin hengitän, kerään vain nopeasti ostokseni ja poistun maksettuani.

En käytä maskia, kun en kertakaikkiaan saa henkeä sen kanssa ekan 10-15 min jälkeen.

Viimeksi istuin yhdessä yleisötilaisuudessa (max 20 henkilöä), kun vajaan tunnin jälkeen alkoi pyörryttää. Ei auttanut kuin tempaista maski pois ja vetää pitkäkseen lattialle.

Vierailija
107/115 |
12.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tupla D

Vierailija
108/115 |
12.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sellainen halpa ohut pahemmin hengitykseeni vaikuta, vaikka joudun fyysisesti raskaissa töissä pitämään sisällä ja ulkona, kuumassa ja kylmässä. Sitten jos joudun laittamaan ns kovempitasoisen maskin (ffp2 tai 3) niin työnteko tuntuu raskaammalta heti.

Noitten ohuiden lappujen kanssa naama taas kastuu litimäräksi nopeasti, todella inhottavia ulkokäytössä. Vapaa-ajalla en luonnollisesti pidä kuin kaupassa sisällä tms. Sielläkään ei vaikuta hengitykseen, iho kyllä kostuu vähän..

Vierailija
109/115 |
12.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kun minulla maski ei vaikeuta hengittämistä, ei se sitä tee kenellekään toisellekaan"

- taattua av-logiikkaa!

Vierailija
110/115 |
13.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on astma ja ainakin näillä pakkSilla maskin kanssa ulkona on helpompaa kuin ilman. Se kosteuttaa ilmaa sen erran.

Maskeja/hengityssuojaimia on moni tuttu astmaatikko käyttänyt jo ysärillä pakkasella, oli ihan suositus juurikin tuon takia että kosteuttaa ja lämmittää sisään tulevaa ilmaa. Helpompaa, kuin yrittää huolehtia siitä että hengittäisi aina sisään nenän kautta.

Silloin ei valitettu hengitysvaikeuksista, kun ihmiset uskoivat, että se auttaa. Tuntuu nurinkuriselta, että vaikka nykyäänkin moni käyttää maskia lähes koko ajan työssään, näiden kansanmaskien tiimoilta on noussut hirveä kalabaliikki miten hankalaa ja vaikeaa ja byää niiden pitäminen on. Mitäpä lottoatte, onko niillä hammaslääkäripuolen työntekijöillä tähän asti kyyneleet virranneet kun töissään niitä lähes koko ajan pitävät?

Jos maskin läpi on vaikea hengittää, kokeile toisenlaista maskia. Tai hengityssuojainta. Jos mikään ei passaa, ongelma on luultavasti hengitystekniikkasi/yleiskuntosi, joille voi ja kannattaa tehdä jotain ihan muutenkin vaan, ei pelkän maskinkäytön vuoksi. T. jonkin verran ylipainoinen, tupakoiva astmaatikko, jolle maskin käyttö ei tuota ongelmaa.

Vierailija
111/115 |
14.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin, kun maskin käyttö tuntuu hankalalta, etkä totu siihen, saat oireita, ei maskia kannata käyttää. Astma ei ole kaikilla vaikeahoitoinen, joten turhaa päteä täällä. Sairastan synnynnäistä sydänvikaa, en käytä maskia, aivan turha kapistus. Turhaa suun soittamista taas joiltain.

Vierailija
112/115 |
14.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on paska kunto ja lievä astma ja ihan hyvin sillä maskilla kestää. Ehkä sä oot vaan harvinaisen heikko yksilö?

Vierailija
113/115 |
14.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

25 vuotta polttanut ja jo pari kuukautta kulkenut ffp2-hengityssuojaimissa julkisilla paikoilla. Töissä tulee välillä pidettyä vieläkin järeämpiä, lähes kaasunaamareita.

Ainoa kerta kun on ahdistanut, oli kun vahingossa kiedoin paksun villahuivin kahteen kerrokseen maskin päälle. Voin sanoa, että se ei ollut mukava tunne.

Ne fiilistelynaamarit, eli kangashärpäkkeet ovat kyllä aika kamalia pitää ja todistetustikin täysin turhia. Niiden kanssa tuntuu, että hiilidioksidi vain kiertää ympyrää.

Vierailija
114/115 |
14.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on lievä rasitusastma. Maskin käytössä ei mitään ongelmaa vaikka kävelen reippaasti. Olen monta vuotta joutunut käyttämään maskia töissä joten tämä ehkä auttaa kun olen tottunut maskiin.

Vierailija
115/115 |
14.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on paska kunto ja lievä astma ja ihan hyvin sillä maskilla kestää. Ehkä sä oot vaan harvinaisen heikko yksilö?

Niin, entäs sitten jos olenkin? Käyttäisin itse sanaa herkkä, voit etsiä sen sanakirjasta.