60 vuotiaat vanhempani eivät osaa käyttää nettiä
Eivätkä uskalla soittaa asiakaspalveluihin. Ainoa puhelinnumero kaikiin maailman asioihin ratkaisu on minun puhelinnumeroni, ja vain siksi koska osaan köyttää aateekoota.
Miksi boomer-vanhemmilta ihmisiltä puuttuu kyky oppia tai omaksua mitään uutta? Kun taas isovanhempani whatsappaa 80 vuotiaana.
Kommentit (186)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi työelämässä ei tule ilman nettiä toimeen?
Koska lähes jokainen tekeminen linkittyy jollain tavoin nettiin.
Aijaa, en ole huomannut että esim. metallityöt kuten hitsaaminen liittyisi millään tavalla nettiin. Ellei facebookin selaamista tupakkaa poltellessa lasketa.
Tuosta aktiviteetista voi saada myös hyvän klikkiotsikon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aijaa, en ole huomannut että esim. metallityöt kuten hitsaaminen liittyisi millään tavalla nettiin. Ellei facebookin selaamista tupakkaa poltellessa lasketa.
Pärnäsen pajallako työskentelet? Esimerkiksi koneistaminen on tietokoneohjattua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jo tietokoneen ostaminen on haastavaa tuon ikäiselle ihmiselle.
Kun se sitä joskus nuoremmillekin.
Ja saada se tietokone käyttökuntoon sitten.
Ja sen jälkeen opetella käyttämään sitä kaikkinensa.
Ja lopuksi oppia käyttämään nettiä ja uskaltaa käyttää sitä.
Sinähän voit ap itse alkaa opettamaan vanhempiasi, siitä se lähtee.
Mun äiti, jo edesmennyt, olisi nyt 84-vuotias ja hän oli pioneeri oman alansa tietojärjestelmien suunnittelussa Suomessa.
Kuuskymppiset ovat vielä työelämässä ja ovat sitä ikäluokkaa, että vaikeaa on tehdä melkein mitään työtä osaamatta tietokoneen käyttöä.
Kyllä teillä nuoremmilla näyttää olevan vaikeaa tajuta, että ei ne tietokoneet ja netit ilmestyneet kuin taikasauvan heilautuksesta esiin kun TE synnyitte, vaan meitä on useampi aikaisempi sukupolvi ollut niitä keksimässä, kehittämässä ja käyttämässä tietä ennen 🤦♂️
Nojoo, kyllähän aika monessa hommassa pitää osata kirjata jollain nurkassa olevalla w95-masiinalla itsensä töihin ja töistä pois.
Olisi mielenkiintoista, jos kaikki nettiliikenne estyisi jostain syystä vaikkapa kuukauden ajaksi. Miten se näkyisi ihmisten käyttäytymisessä ja heidän arjessaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Netistä voit helposti löytää hitsaamiseen liittyvää lisätietoa, jos esimerkiksi on tarvetta hankkia uudet hitsausvälineet tai harkitset työpaikan vaihtoa toiseen firmaan. Ainakin helpompaa kuin selata puhelinluettelon Keltaisia sivuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pärnäsen pajallako työskentelet? Esimerkiksi koneistaminen on tietokoneohjattua.
En ole ollut pajassa missä olisi cnc-jyrsimiä tai sorveja, pelkästään manuaalinen. Levyleikkuri, särmä ja levytyökeskus toki oli, mutta ei niitä kaikkia osannut käyttää kuin pari ukkoa koko firmassa, enkä laske kahden mitan naputtelua levyleikkuriin "tietokoneen käytöksi".
Levytyökeskus oli ehkä 80-luvun alusta, sisälsi ilmeisesti jonkin sortin kuplamuistin, tai ainakin laitteen virhermonitorilla luki boottivaiheessa bubble memory. Senkin käyttäminen muistutti enemmän ohjelmoitavan laskimen tai logiikan, kuin nykyaikaisen tietokoneen käyttöä.
Kaverin alle 60-vuotiaalla isällä on samaa ongelmaa. Kaveri on kertonut, että vaikka normaali työssäkäyvä ihminen on, hänen isänsä ei ole vaivautunut opettelemaan tietokoneen tai älypuhelimen käyttöä. Aikuiset lapset hoitavat kaiken sähköisen asioinnin sähköpostista veroilmoituksien tekoon. Ei ole myöskään opetellut käyttämään DVD-soitinta, mutta VHS-nauhurin käyttö kuulemma onnistui aikoinaan.
Ilmeisesti näillä ihmisillä on jotain teknologian pelkoa. Tämä ajatusmalli on vahingollinen, koska digitaidot kuuluvat käytännössä arkisiin taitoihin. Digisyrjäytyminen on todellista, jos ei saa yhtä helposti kontaktia toisiin ihmisiin tai varata aikaa viranomaisasiointiin ilman nettiä. Poikkeusaukiolojat kun näkee vain netistä.
Vierailija kirjoitti:
77-vuotiaat vanhemmat hoitaa kaikki asiat netin kautta. Välillä tulee jotain kysymyksiä meille (keski-ikäisille) lapsille ja nuorille lapsenlapsille whatsappiin. Niitä sitten yhdessä ratkotaan.
Luulen että isäni kuoleekin läppäri sylissä joskus.
Vaimo tuli vierailulle sairaalaan katsomaan iäkästä miestään, joka oli teholla ja tajuton. Käytävällä tuli vastaan miestä hoitava lääkäri. Vaimo tiedusteli miehensä vointia. ” Kyllä miehenne vointi on samanlainen kuin eilenkin. Tänään hän tosin oli hetken aikaa virkeämpi. Pyysi läppärin ja kävi lukemassa tulleet sähköpostit. Sitten hän taas vajosi tajuttomuuteen”.
En tajua mitä jotkut inttää etteikö olisi voimut tehdä tilauksia kauppaan ilman tietokonetta.
Tiedoksenne että vielä NYKYÄÄNKIN tehdään pienten kauppojen tilauksia (sisäänostoja) vihkolla ja puhelimella. Siis kaupan omistaja soittaa tukkuun/maahantuojalle. Siellä sit työntekijä syöttää tilauksen.
T. Maahantuontifirmassa töissä..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Netistä voit helposti löytää hitsaamiseen liittyvää lisätietoa, jos esimerkiksi on tarvetta hankkia uudet hitsausvälineet tai harkitset työpaikan vaihtoa toiseen firmaan. Ainakin helpompaa kuin selata puhelinluettelon Keltaisia sivuja.
Nojoo voihan salaojan asentajakin tilata netistä uuden lapion, mutta ei sitä nettiä itse työssä tarvita.
Itse toki ohjelmoijana tarvitsen, mutta työkone ei yleensä ole työaikana netissä lainkaan.
Vierailija kirjoitti:
Olisi mielenkiintoista, jos kaikki nettiliikenne estyisi jostain syystä vaikkapa kuukauden ajaksi. Miten se näkyisi ihmisten käyttäytymisessä ja heidän arjessaan?
Ajattelepa miten riippuvaista nykyinen rahaliikenne kuten verkkopankit ovat netin toimivuudesta. Olisi erittäin vaikeaa ja hidasta hoitaa samat asiat käymällä pankkikonttorissa, joiden määrä on rankasti vähennetty ja osa niistä on luopunut kokonaan kassapalveluista kuten laskujen maksamisesta tai käteisnostoista.
Monen muunkin taho pyrkii hoitamaan asioita lähes ensisijaisesti netin kautta kuten yksityiset yritykset ja julkiset virastot kuten verotoimisto. Lisäksi monet työtehtävät ovat riippuvaisia netin toimivuudesta kuten pääsystä tiettyyn tietokantaan.
Vierailija kirjoitti:
Se että saa työtä varten tietokoneen, jossa on käyttövalmiit ohjelmat, ei tarkoita, että osaisi ostaa itse kotiin sopivan tietokoneen ja laittaa sen käyttövalmiiksi. Melkein kuusikymppinen olen ja käyttänyt töissä tietokoneita 80-luvulta, mutta en osaa ohjelmoida enkä muutenkaan ole vihkiytynyt asiaan.
Näitä juttuja kun lukee, saa sen kuvan, että melkein 8-kymppiset ovat melkein kaikki kiinnostuneita ja innostuneita it-harrastajia mutta itse en tunne kovin monta.
Mä olen 57 eli kans kohta 60. Osaan kasata koneen komponenteista, jos olis tarvis. Koodaan, jos on tarvis.
Käyttänyt tietokoneita töissä 90-luvulta lähtien, DOS on vielä muistissa. Olen pelannut paljon ja pelaan edelleen, tosin nykyisin konsoli- ja mobiilipelejä. Sen verran laiskaksi tullut, ettei koneella jaksa enää vapaa-aikoja istua.
Meillä on paljon konsoleista (pojalle osa ostettu), pelaan myös mobiilipelejä puhelimella tai omalla iPadilla. Mulla on etätyöpiste täällä kotona eli telakka, kannettava, pari näyttöä ja muut tarvittavat romppeet. Itse tuon työpisteen kasasin ja kannettavaan ohjelmat asensin. Konttorilla sama setti eli käyn sielläkin välillä kääntymässä.
Ai niin ja olen nainen.
Pojan kaveri sanoi aikanaan meillä käydessään. Hitsi, mä en tiennyt, että äitikin voi pelata.
Äitini on 68v hoitaja ja jäi 9v sitten eläkkeelle. Hän ei osaa köyttää tietokonetta yhtään. Siis yhtään.
Hänellä oli viimeiset vuodet töissä tietokone sillä lailla että oli potilstietokirjaus, siis se ohjelma auki jo valmiiksi, välilehdet valmiina, siihen se osasi yhdellä sormella tököttää että ”pesty ja vaipatettu klo 20”. Ohjelma oli siis valmiina avattu ja mitään ei tarvinnut tehdä.
Eläkkeellä ei käytä tietokonetta, ei osaa. Ei osaa tallentaa, päivittää ohjelmia, käyttää nettiä, avata kansiota, klikata mitään.
Sitten kun asenne on se että ”en osaa, pelottavaa, en kuitenkaan uskalla” niin sitten se jää kokonaan.
Isä vanhempi, oli virkamiehenä jossain teknisessä toimessa tms, ei tarvinnut senkään juuri konetta käyttää ja kaikki vähät taidot unohti.
Sen kun jättää pois vaikka pariksi vuodeksi niin sitten siihen ei huonolla asenteella enää ”uskalla” palata.
Vierailija kirjoitti:
Härre good. Mites nämä illat kotona töitten jälkeen ? Tullaan töistä, syödään, vaihdetaan kuulumiset ja sittenpä molemmilla läppäri jo naamalla. Muutaman viisminuuttisen ehkä huomioidaan toisemme illan aikana ja sittenpä on jo aika mennä unten maille.
Millä mä maksan laskut ?
Mä rn tiedä mistään mitään kun fakebook ei toimi.
Lehdet luetaan läppäristä, apua, äkkiä ostamasn seiska. Että voin nukahtaa kun tiedän mitä sille Torpparin tytölle kuuluu.
Ei kuulu, ei semmosta voi tapahtua. Eihän ?
Vierailija kirjoitti:
Luen tätä ketjua ihan äimänä. Ensiksi ihmetyttää ap:n kuusikymppiset vanhemmat. Missä työssä he oikein ovat, kai jokaisella ihmisellä tänä päivänä nyt on ainakin ihan pakostikin käytössään edes sähköposti. Olen itse 55-vuotias ja aloittanut tietokoneen käytön commodore 64-aikaan koulun atk-kursseilla. Nuo ap:n vanhemmat ovat vanhempia, joten eläneet jo nuoruutensakin tietokoneen käyttöaikaa jollain tavoin. Kirjoitin itse graduni jo 1990-luvun alussa tietokoneella.
Itselläni on paljon ystäviä, ikäluokassa 55-65v, eikä meillä kenelläkään ole mitään tietokoneenkäyttöongelmia. Kaikki käyttävät erilaisia ohjelmia ja sovelluksia työssään. Omat vanhempani ovat yhdeksänkymppisiä ja kyllä hekin hoitavat asiansa netissä. Jotenkin absurdi koko aloitus.
Samat kokemukset osittain, mutta tiedän myös että on noita nuorempiakin syrjäytyneitä. Oma veljentyttäreni vajaa 30-v ei omista tietokonetta eikä osaa sellaista käyttää kunnolla. Ei osaa englantiakaan. Tekee tehdastyötä. Älypuhelin kyllä käytössä. Mutta ilman apua tuskin osaisi tehdä CV:tä tietokoneella tai muuta sellaista.
Aika samanlaisia on varmaan eri ikäluokissa. Heikko koulutustausta, ei kielitaitoa, niukka toimeentulo, jne... Nuo syrjäyttävät jo hyvin. Sitten jos on sairautta, ei läheisiä tukemassa, jne...
Vierailija kirjoitti:
Olen 60v.nainen, ei ole tietokonetta, iPhone puhelimella maksan laskut ym.
iPhone ON tietokone.
Vierailija kirjoitti:
Mun appivanhemmat on samanlaisia. Ovat hankkineet älypuhelimet, tabletit ja älytelkkarit. Ja joka viikko soittelevat miehelleni että nyt on taas se ja se sekaisin ja miten lähetetään/luetaan sähköpostia yms. Ihan yksinkertaisiakaan asioita eivät osaa itse ratkaista vaan painelevat nappuloita ja koko tv on solmussa. Rasittavaa pitemmän päälle.
Miksi niillä tollaset laitteet, on vähän ylimyyty ikäihmisille, tohon pitäs puuttua
Minä olen 58 ja opettelin älypuhelimen käytön vasta 2v. sitten. Sanoin aina, että en mokomaa kapistusta tarvitse. Nyt en voisi elää ilman. Kaikki hoituu puhelimen kautta. Vanhakin oppii uutta, kun vain yrittää. 😅
Jos aloittajan vanhemmille on molemmille tullut yhtäaikaa varhainen muistisairaus, ei toiminnanohjaus pelaa. Toisaalta jos aina hoetaan että sen ja sen ikäiset on jo liian vanhoja eikä opi mitään niin kai sitä voi sitten ryhtyä sellaiseksi.
Ainakin 1980-luvulla oli vielä käytössä kellokorttijärjestelmä, jossa se pahvikortti leimattiin koneessa ja se kertoi milloin oli tultu töihin ja milloin oli lähdetty töistä. Jos oli tuntipalkkaisessa työssä, niin ylityöt laskettiin noiden kellokorttien perusteella.
Kirjasto-, arkisto- ja museoalalla oli pitkään käytössä pahvikortteihin perustuvat tietokannat. Useimmat varmaankin muistavat miten kirjaston kirjoja etsittiin selaamalla pahvikortistoa, josta sitten selvisi mistä hyllystä sen kyseisen kirjan löytäisi. Kirjaston kirjan takakannen sisåpuolella oli pieni paperinen tasku, jonne laitettiin leimattava lainauskortti, josta kävi ilmi milloin lainausaika päättyisi.