60 vuotiaat vanhempani eivät osaa käyttää nettiä
Eivätkä uskalla soittaa asiakaspalveluihin. Ainoa puhelinnumero kaikiin maailman asioihin ratkaisu on minun puhelinnumeroni, ja vain siksi koska osaan köyttää aateekoota.
Miksi boomer-vanhemmilta ihmisiltä puuttuu kyky oppia tai omaksua mitään uutta? Kun taas isovanhempani whatsappaa 80 vuotiaana.
Kommentit (186)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietotekniikassa on se ongelma, että vaikka ihminen hallitsisi niiden käytön, pitää koko ajan pysyä kehityksessä mukana, systeemit muuttuvat harva se päivä. Iäkkäänä alkaa heikentyä muisti, niin uuden oppiminen tulee vaikeaksi. Lisäksi jos on nuorempikin ja vahva lääkitys johonkin pitkäaikaissairauteen tms., niin keskushermostoon vaikuttavat lääkkeet voivat vaikeuttaa oppimista, muistamista, keskittymistä yms.
Ja koska meillä ihmistet elävät jatkuvasti pidempään ja lisäksi hyvinkin sairaita ihmisiä vahvalla lääkityksellä pidetään kotona, niin ongelmia tietotekniikan käytön kanssa tulee. Kuinka monella vähävaraisella edes on rahaa hankkia tietokone, uusia se säännölisin välein, ja pitää nettiliittymää, joka sekin pitää aina uusia kalliimmaksi jne..? Lisäksi nyt alkaa olla valtavasti yksineläviä ihmisiä, joilla ei ole omia lapsia tai luotettavia nuorempia sukulaisia, jotka voisivat hoitaa heidän asiansa.
Tätä ongelmaa ei ole ajateltu tarpeeksi, kun tietojärjestelmiä ja niihin perustuvia palveluita on kehitetty. Nyt jo joissakin tapauksissa älypuhelimen puuttuminen estää käyttämästä useita palveluita.
Perussysteemit eivät todellakaan muutu "harva se päivä", edes vuosi.
Kuule, kyllä muuttuvat. Jos olet henkilö, joka on epävarma tietokoneiden käyttäjä, pienikin muutos vaikkapa selaimessa voi aiheuttaa ongelmia. Ja selaimissa päivityksiä on todella usein, useamman kerran vuodessa joku muuttuu. Kun sovelluksia yms. on kymmeniä niin melkein joka kuukausi tai useammin joku muuttuu.
Me saimme pitkien perusteluiden ja inttämisen jälkeen PC -koneen vuonna 2001. Olin tuolloin lukiossa, isällä ikää hiukan alle viitisenkymmentä. Siellä netissähän oli kaikki huvit: kissin chat, demi, älypää, mese. Ja tietenkin paljon kaikkea muuta. Yhteydenpitovälineenä mese oli aikansa huippua koska tekstareiden lähetys maksoi.
Amynay, voi sitä pikkuvittuilun määrää vanhemmilta kun netissä saattoi viihtyä tuntikausia.
"mitä siellä nyt on niin hienoa että pitää olla yötä myöden naama kiinni ruudussa"?
Vähän myöhemmin piti oikein kädestä pitäen näyttää että mitä sieltä netistä oikein saa irti. Ja sitä valaistumisen määrää! Silmät suurina isä ihmetteli. Lopulta se itse istui siellä ruudun edessä tuntikausia. "Siis nää on kaikki netissä? Ei tarvitse enää tilata esitteitä tai kataloogia kotiin??" -joo ei.
Toinen kompastuskivi. Älypuhelin.
Isä luovi sen kanssa aika hyvin +65 vuotiaana. Osti sen ihan yllättäen ihan itse ilman mitään vinkkailuja. Äiti oli monta vuotta että ei mutta niin vaan tulee whatsappia joka päivä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietotekniikassa on se ongelma, että vaikka ihminen hallitsisi niiden käytön, pitää koko ajan pysyä kehityksessä mukana, systeemit muuttuvat harva se päivä. Iäkkäänä alkaa heikentyä muisti, niin uuden oppiminen tulee vaikeaksi. Lisäksi jos on nuorempikin ja vahva lääkitys johonkin pitkäaikaissairauteen tms., niin keskushermostoon vaikuttavat lääkkeet voivat vaikeuttaa oppimista, muistamista, keskittymistä yms.
Ja koska meillä ihmistet elävät jatkuvasti pidempään ja lisäksi hyvinkin sairaita ihmisiä vahvalla lääkityksellä pidetään kotona, niin ongelmia tietotekniikan käytön kanssa tulee. Kuinka monella vähävaraisella edes on rahaa hankkia tietokone, uusia se säännölisin välein, ja pitää nettiliittymää, joka sekin pitää aina uusia kalliimmaksi jne..? Lisäksi nyt alkaa olla valtavasti yksineläviä ihmisiä, joilla ei ole omia lapsia tai luotettavia nuorempia sukulaisia, jotka voisivat hoitaa heidän asiansa.
Tätä ongelmaa ei ole ajateltu tarpeeksi, kun tietojärjestelmiä ja niihin perustuvia palveluita on kehitetty. Nyt jo joissakin tapauksissa älypuhelimen puuttuminen estää käyttämästä useita palveluita.
Kuule, kyllä muuttuvat. Jos olet henkilö, joka on epävarma tietokoneiden käyttäjä, pienikin muutos vaikkapa selaimessa voi aiheuttaa ongelmia. Ja selaimissa päivityksiä on todella usein, useamman kerran vuodessa joku muuttuu. Kun sovelluksia yms. on kymmeniä niin melkein joka kuukausi tai useammin joku muuttuu.
No eivät muutu. Vanha ihminen tarvitsee verkkopankkia ja ehkä joku jopa Kelaa. Niissä ei merkittäviä muutoksia usein tapahdu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun appivanhemmat on samanlaisia. Ovat hankkineet älypuhelimet, tabletit ja älytelkkarit. Ja joka viikko soittelevat miehelleni että nyt on taas se ja se sekaisin ja miten lähetetään/luetaan sähköpostia yms. Ihan yksinkertaisiakaan asioita eivät osaa itse ratkaista vaan painelevat nappuloita ja koko tv on solmussa. Rasittavaa pitemmän päälle.
Miksi niillä tollaset laitteet, on vähän ylimyyty ikäihmisille, tohon pitäs puuttua
Mitä tuossa on ylimyyty, tabletit?
Osaavat sitten muita taitoja. "Äly-elämä" tyhmistää. Jos laitteet lakkaisivat huomenna toimimasta, niin miten pärjäisitte? Ne "älyttömät" kyllä pärjäisi.
Vierailija kirjoitti:
Vanhempani ovat 64 ja 67. Molemmat hiljattain eläköityneet. Johan heidän on työelämässäkin täytynyt ainakin 10-15 vuotta käyttää tietokoneita ja nettiä, joidenkin pitempäänkin. Eiköhän nuo ap:n vanhemmat ole poikkeuksia.
Kyllä niitä on vielä paljon ammatteja, joissa ei ole tarvinnut tietokonetta. Lähipiirissäni on kirvesmies ja siivooja, jotka eivät omista eivätkä osaa käyttää tietokonetta. Molemmat vähän yli 60 vuotiaita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi työelämässä ei tule ilman nettiä toimeen?
Koska lähes jokainen tekeminen linkittyy jollain tavoin nettiin.
Aijaa, en ole huomannut että esim. metallityöt kuten hitsaaminen liittyisi millään tavalla nettiin. Ellei facebookin selaamista tupakkaa poltellessa lasketa.
Metallialan työpaikat ja koulutukset ilmoitetaan netissä, jo aluksi näin. Työpaikkoihin ja koulutuksiin haetaan netin kautta.
Sitten alkaa olla paljon robotteja ja tietokoneohjattavia laitteita alalla. Oletko koskaan kuullut mm. työstökeskuksista?
Vanhempani kävivät tietokonekurssilla noin 60-vuotiaina, mutta siitä on jo 20 vuotta aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Osaavat sitten muita taitoja. "Äly-elämä" tyhmistää. Jos laitteet lakkaisivat huomenna toimimasta, niin miten pärjäisitte? Ne "älyttömät" kyllä pärjäisi.
MOT?
"Lääketieteellisen johtajan mukaan Digifundus Oy tuottaa
Jyväskylän kaupungin diabeetikoiden silmänpohjakuvausten lisäksi oheispalvelut,
joita ovat silmälääkärin lausunto-, ajanhallinta-, kutsu- ja
vastauskirjepalvelu.
Palvelukokonaisuuden sisältö on sovittu yhdessä Keski-Suomen sairaanhoitopiirin
silmätautien yksikön ja Jyväskylän kaupungin edustajien kanssa.
Lääketieteellinen johtaja toteaa, että vastauskirjeen lähettämisestä, sisällöstä
ja allekirjoituksesta on sovittu yhdessä Jyväskylän kaupungin kanssa.
Kirjeen tarkoituksena on lisätä diabeetikoiden tietämystä sairaudestaan ja sitä kautta
parantaa omahoitoa. Mikäli kirjeen saanut henkilö haluaa lisätietoja kirjeen sisällöstä,
on hänellä mahdollisuus saada lisätietoja paikalliselta diabeteshoitajalta tai omalta lääkäriltään."
---jos joku ei kuitenkaan jaksa/ehdi kokonaan lukemaan.
Lähettääkö ne kutsun kuvaukseen kaikille 100-vuotiaillekin?
Siinä kuvauksessa käytetään silmän mustuaista laajentavia tippoja, oftan Tropicamid
Sen pakkausseloste on kyllä melkoinen, kun apuaineiden listassa lukee Keuhkopöhön aiheuttava aine,
siis tuntien kuluttua!
Löytyy käyttöturvallisuustiedotteesta: B e n t s a l k o n i u m k l o r i d i :
"aine on syövyttävää silmille, iholle ja hengitysteille.
Syövyttävää nieltynä.
Liuoksen nieleminen voi aiheuttaa aineen joutumisen keuhkoihin ja kemiallisen keuhkotulehduksen vaaran"
Bentsalkoniumkloridi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jo tietokoneen ostaminen on haastavaa tuon ikäiselle ihmiselle.
Kun se sitä joskus nuoremmillekin.
Ja saada se tietokone käyttökuntoon sitten.
Ja sen jälkeen opetella käyttämään sitä kaikkinensa.
Ja lopuksi oppia käyttämään nettiä ja uskaltaa käyttää sitä.
Sinähän voit ap itse alkaa opettamaan vanhempiasi, siitä se lähtee.
Mun äiti, jo edesmennyt, olisi nyt 84-vuotias ja hän oli pioneeri oman alansa tietojärjestelmien suunnittelussa Suomessa.
Kuuskymppiset ovat vielä työelämässä ja ovat sitä ikäluokkaa, että vaikeaa on tehdä melkein mitään työtä osaamatta tietokoneen käyttöä.
Kyllä teillä nuoremmilla näyttää olevan vaikeaa tajuta, että ei ne tietokoneet ja netit ilmestyneet kuin taikasauvan heilautuksesta esiin kun TE synnyitte, vaan meitä on useampi aikaisempi sukupolvi ollut niitä keksimässä, kehittämässä ja käyttämässä tietä ennen 🤦♂️
Nojoo, kyllähän aika monessa hommassa pitää osata kirjata jollain nurkassa olevalla w95-masiinalla itsensä töihin ja töistä pois.
Missä tuollaista antiikkia on edelleen käytössä? 😲
Vierailija kirjoitti:
Jaa. Minä olen 60-vuotias, en kenenkään vanhempi, ja osaan käyttää tietokonetta ja nettiä. Nettisivujakin olen tehnyt.
Minä olen hieman yli 60 vuotias ja olen ohjelmoinut lähes päivittäin noin 40 vuotta ammatikseni. Meitä 60-kymppisiä on moneksi, se mikä on vaikeaa yhdelle on toisille ollut arkea monta vuosikymmentä.
Teillä on siellä suurella osalla nenän edessä laite, jonka sisuksissa on minun jo vuosikymmeniä sitten kirjoittamaani koodia käyttöjärjestelmässä, samoin kun on miljardeilla muillakin ihmisillä, joilla on android puhelin, tabletti, tietoliikennelaite, osassa satelliitteja, robotisabtai missä nyt Linux kerneliä ja systeemiohjelmistoja käytetäänkin, kuten vaikkapa Googlen, Facebookin, Netflixin palveluissa ja Amazonin, Microsoftin pilvipalveluissa.
Ja ne palat joita kirjoitin ovat vain pienen pieni osa isoa kokonaisuutta, jota on ollut tekemässä suuri joukko ikäisiäni ihmisiä, itse osallistuin kun oli laman jälkeen aikaa, osaa niistä mitä kirjoitin on muut myöhemmin parannelleet samalla tavalla kun minä parantelin toisten koodia ja lisäsin ominaisuuksia. En minä niitä tehdessä osannut aavistaa missä kaikkialla niitä käytetään enkä varsinkaan, että ne olisi siellä vielä yli 25v myöhemmin. Ei, se oli minulle silloin vain ajankulua ja harrastamista odotellessani laman ohi menoa.
Moni ei välttämättä ole oivaltanut, että hienojen nykyisten web sovellusten ja appsien taustalla mitä käytätte olevan koodin johon internetin infrastruktuuri perustuu on suunnitellut ja kirjoittanut eninmäkseen se ihmisjoukko, jonka ikä on nyt 50 - 90 välillä. Nyt neljäkymppiset kävi vielä keskikoulua ja lukiota -90 luvulla kun ne luotiin. Neljäkymppisten ja nuorempien osuus koodista on enemmän niissä sovelluksissa ja appseissa ja vain pieni osa vanhasta koodista on kirjoitettu uudestaan myöhemmin vaikka sitäkin toki tehdään ja epäilemättä harva koodi elää ikuisesti.
Niin enkä koe omassa ikäluokassani olleeni mitenkään suuri harvinaisuus, toki ammatikseen sitä mitä olen tehnyt on prosentuaalisesti ikäluokasta pieni osa, mutta on meitä Suomessa muutama kymmenen tuhatta tällä alalla ollut pitkään ka tunnen itse satoja kollegoita, osa eläköitynyt jo aikaa sitten, mutta en minä emmekä me keskuudessamme ole tunteneet itseämme friikeiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vahvasti epäilen, että pärjäisin sinua paremmin. Sen internetin yksi puoli on se, että tietoa on rajattomasti saatavilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aijaa, en ole huomannut että esim. metallityöt kuten hitsaaminen liittyisi millään tavalla nettiin. Ellei facebookin selaamista tupakkaa poltellessa lasketa.
Pärnäsen pajallako työskentelet? Esimerkiksi koneistaminen on tietokoneohjattua.
En ole ollut pajassa missä olisi cnc-jyrsimiä tai sorveja, pelkästään manuaalinen. Levyleikkuri, särmä ja levytyökeskus toki oli, mutta ei niitä kaikkia osannut käyttää kuin pari ukkoa koko firmassa, enkä laske kahden mitan naputtelua levyleikkuriin "tietokoneen käytöksi".
Levytyökeskus oli ehkä 80-luvun alusta, sisälsi ilmeisesti jonkin sortin kuplamuistin, tai ainakin laitteen virhermonitorilla luki boottivaiheessa bubble memory. Senkin käyttäminen muistutti enemmän ohjelmoitavan laskimen tai logiikan, kuin nykyaikaisen tietokoneen käyttöä.
Joo, mut eletäänkin vuotta 2021...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jo tietokoneen ostaminen on haastavaa tuon ikäiselle ihmiselle.
Kun se sitä joskus nuoremmillekin.
Ja saada se tietokone käyttökuntoon sitten.
Ja sen jälkeen opetella käyttämään sitä kaikkinensa.
Ja lopuksi oppia käyttämään nettiä ja uskaltaa käyttää sitä.
Sinähän voit ap itse alkaa opettamaan vanhempiasi, siitä se lähtee.
Mun äiti, jo edesmennyt, olisi nyt 84-vuotias ja hän oli pioneeri oman alansa tietojärjestelmien suunnittelussa Suomessa.
Kuuskymppiset ovat vielä työelämässä ja ovat sitä ikäluokkaa, että vaikeaa on tehdä melkein mitään työtä osaamatta tietokoneen käyttöä.
Kyllä teillä nuoremmilla näyttää olevan vaikeaa tajuta, että ei ne tietokoneet ja netit ilmestyneet kuin taikasauvan heilautuksesta esiin kun TE synnyitte, vaan meitä on useampi aikaisempi sukupolvi ollut niitä keksimässä, kehittämässä ja käyttämässä tietä ennen 🤦♂️
Nojoo, kyllähän aika monessa hommassa pitää osata kirjata jollain nurkassa olevalla w95-masiinalla itsensä töihin ja töistä pois.
Missä tuollaista antiikkia on edelleen käytössä? 😲
Ei missään, mutta valitettavasti luvattoman paljon on vielä XP:lla varustettu koneita ihan tuotantokäytössä ja suorassa yhteydessä nettiin ja firman sisäverkkoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eivät muutu. Vanha ihminen tarvitsee verkkopankkia ja ehkä joku jopa Kelaa. Niissä ei merkittäviä muutoksia usein tapahdu.
Toisaalta se, että kaikki on kaupallistunut niin kovasti, tulee usein erilaisia ehdotuksia. Päivityksiä, varmuuskopiointiehdotuksia, saattaa tulla englanninkielisiä ponnahdusikkunoita yms.yms. Noista minusta on aina vaikea tietää, mitä niille pitää tehdä. Se luo epävarmuutta, osaanko toimia oikein? Onko virussuoja kunnossa?
Voisiko olla viitseliäisyydestä kiinni? Omat vanhempani passoottavat atk hommissa koska tietävät että mulla ei mee kauan hoitaa asia, toisin kuin heillä. Toinen on älyluurin kanssa. Mitään hyödyllistä appia ei osata ladata ja käyttää mutta kuitenkin meidänkin mamman puhelimesta löytyy kaikki maailman candysegacrushhanicompsaga33set edellisine versioineen eikä ole ongelmia. Laiskuutta sanon minä. Ei uuden oppiminen voi olla noin pelottavaa.
"Ei pahalla, muttei hyvälläkään."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi mielenkiintoista, jos kaikki nettiliikenne estyisi jostain syystä vaikkapa kuukauden ajaksi. Miten se näkyisi ihmisten käyttäytymisessä ja heidän arjessaan?
Härre good. Mites nämä illat kotona töitten jälkeen ? Tullaan töistä, syödään, vaihdetaan kuulumiset ja sittenpä molemmilla läppäri jo naamalla. Muutaman viisminuuttisen ehkä huomioidaan toisemme illan aikana ja sittenpä on jo aika mennä unten maille.
Millä mä maksan laskut ?
Mä rn tiedä mistään mitään kun fakebook ei toimi.
Lehdet luetaan läppäristä, apua, äkkiä ostamasn seiska. Että voin nukahtaa kun tiedän mitä sille Torpparin tytölle kuuluu.
Ei kuulu, ei semmosta voi tapahtua. Eihän ?
Kuulostapa hirveältä elämäsi, läppäriä ja seiskaa. Huh, huh.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pärnäsen pajallako työskentelet? Esimerkiksi koneistaminen on tietokoneohjattua.
En ole ollut pajassa missä olisi cnc-jyrsimiä tai sorveja, pelkästään manuaalinen. Levyleikkuri, särmä ja levytyökeskus toki oli, mutta ei niitä kaikkia osannut käyttää kuin pari ukkoa koko firmassa, enkä laske kahden mitan naputtelua levyleikkuriin "tietokoneen käytöksi".
Levytyökeskus oli ehkä 80-luvun alusta, sisälsi ilmeisesti jonkin sortin kuplamuistin, tai ainakin laitteen virhermonitorilla luki boottivaiheessa bubble memory. Senkin käyttäminen muistutti enemmän ohjelmoitavan laskimen tai logiikan, kuin nykyaikaisen tietokoneen käyttöä.
Joo, mut eletäänkin vuotta 2021...
No hei, Pärnänen ei ole halunnut tuhlata rahojaan humpuukiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itseäni näin 38v koodaajana kyrvii kaikki pienetkin ei-tarpeettomat muutokset, viimeisimpänä tuo android firefoxin osoitepalkin siirto alareunaan. Samoin facebookin jatkuvat ui-muutokset, kun sitäkin välillä täytyy käyttää. Jos se ei ole rikki, sitä ei tarvitse korjata.
Onneksi se androidin melua pitävä volumesäätö idioottimaisuus sentään korjattiin, mutta samalla tuli aivovammainen pakotettu tumma teema virransäästötilassa ssssaatana.
Mun äiti on 84v, käyttää sujuvasti läppäriä ja tablettia esim pankkiasioissa, välillä kysyy nevoa, kun ne on hyvin pärjää. Haluaa pysyä ajassa kiinni, mikä on hyvä asia. 999