60 vuotiaat vanhempani eivät osaa käyttää nettiä
Eivätkä uskalla soittaa asiakaspalveluihin. Ainoa puhelinnumero kaikiin maailman asioihin ratkaisu on minun puhelinnumeroni, ja vain siksi koska osaan köyttää aateekoota.
Miksi boomer-vanhemmilta ihmisiltä puuttuu kyky oppia tai omaksua mitään uutta? Kun taas isovanhempani whatsappaa 80 vuotiaana.
Kommentit (186)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät minunkaan. Isä on 68v eikä ole koskaan edes koskenut tietoneeseen tai älylaitteeseen. Äitini on 65v ja omistaa tabletin ja liittymän mutta ei osaa käyttää niitä. Rakennusmies ja myymälävastaava ovat ammateiltaan.
No duunariammatti isälläsi, sen voi ymmärtää. Mutta missä ihmeen myymälässä voi olla vastaava niin ettei ole joutunut käyttämään tietokonetta?
Aikamoinen nappikauppa tosiaan saa olla, ettei varastotilannetta, työvuoroja tai tilauksia joudu katsomaan koneelta.
Työvuorolistat olivat paperilla, tilaukset tehtiin kerran viikossa puhelimitse. Nykyään on varmaan eri meininki, äiti on ollut eläkkeellä jo 10 vuotta.
Kymmenen vuotta sitten oli 2011. Minä tein nuorena varastohommissa töitä tietokoneella ennen vuosituhannen vaihdetta eli aikamoinen nappikauppa siis hänellä työpaikkanaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jo tietokoneen ostaminen on haastavaa tuon ikäiselle ihmiselle.
Kun se sitä joskus nuoremmillekin.
Ja saada se tietokone käyttökuntoon sitten.
Ja sen jälkeen opetella käyttämään sitä kaikkinensa.
Ja lopuksi oppia käyttämään nettiä ja uskaltaa käyttää sitä.
Sinähän voit ap itse alkaa opettamaan vanhempiasi, siitä se lähtee.
No nyt meni yleistys överiksi. Suurin osa kuusikymppisistä käyttää jotain älylaitetta työssään.
Ei muuten käytä, kuten keittiöiden henkilökunta, siivoojat, rakennusmiehet, suorittavan portaan työntekijät kaupungilla ne ns. lapiomiehet, jne.
Haloo, reseptit ovat nykyisin tietokoneella. Ja kyllä valtaosa kuuskymppisistä käyttää älylaitteita, he olivat kolmekymppisia kun koneet alkoivat todella yleistyä.
Siis internet tuli 90-luvulla, mutta tietokoneet työpaikoille alkoivat tulla jo 60-luvulla. Olen lapsena leikkinyt äidin työstään tuomilla reikäkorteilla 60-luvulla.
Vierailija kirjoitti:
60-vuotias on vielä nuori ja joku voi jopa koodata siinä iässä. Mutta ihmiset ovat yksilöitä.
Eivätkä kuulu mihinkään boomer-ikäluokkaan.
Käyttäjä370599 kirjoitti:
Minun vanhempani eivät osaa liittää tiedostoa sähköpostiin. Eivätkä tallentaa tiedostoa tiettyyn kansioon.
Outoa. Mun tätikin oppi nuo taidot vaikka aloitti tietokoneen käytön vasta eläkeiässä. On nyt 75-vee.
Mun appivanhemmat on samanlaisia. Ovat hankkineet älypuhelimet, tabletit ja älytelkkarit. Ja joka viikko soittelevat miehelleni että nyt on taas se ja se sekaisin ja miten lähetetään/luetaan sähköpostia yms. Ihan yksinkertaisiakaan asioita eivät osaa itse ratkaista vaan painelevat nappuloita ja koko tv on solmussa. Rasittavaa pitemmän päälle.
Se että saa työtä varten tietokoneen, jossa on käyttövalmiit ohjelmat, ei tarkoita, että osaisi ostaa itse kotiin sopivan tietokoneen ja laittaa sen käyttövalmiiksi. Melkein kuusikymppinen olen ja käyttänyt töissä tietokoneita 80-luvulta, mutta en osaa ohjelmoida enkä muutenkaan ole vihkiytynyt asiaan.
Näitä juttuja kun lukee, saa sen kuvan, että melkein 8-kymppiset ovat melkein kaikki kiinnostuneita ja innostuneita it-harrastajia mutta itse en tunne kovin monta.
Meikäläinen on 61 v ja osaa kyllä käyttä tietsikkaa, mutta älykännykkää en omista - enkä haluakkaan. Ei se ole mikään ihme, että tämän ikäiset ihmiset eivät osaa käyttää, kun ei se enää kiinnosta kun eläkeikä jo häämöttää ja sitäpaitsi vanha koira ei opi uusia temppuja.
Antaisitte meidän vanhuksien jo olla ja päästä ansaitsemallemme eläkkeelle ilman mitään uuden tekniikan opiskeluja, koska töihin meitä ei kuiteskaan kukaan enää palkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No nyt meni yleistys överiksi. Suurin osa kuusikymppisistä käyttää jotain älylaitetta työssään.
Ei muuten käytä, kuten keittiöiden henkilökunta, siivoojat, rakennusmiehet, suorittavan portaan työntekijät kaupungilla ne ns. lapiomiehet, jne.
Haloo, reseptit ovat nykyisin tietokoneella. Ja kyllä valtaosa kuuskymppisistä käyttää älylaitteita, he olivat kolmekymppisia kun koneet alkoivat todella yleistyä.
Siis internet tuli 90-luvulla, mutta tietokoneet työpaikoille alkoivat tulla jo 60-luvulla. Olen lapsena leikkinyt äidin työstään tuomilla reikäkorteilla 60-luvulla.
Reikäkorttiajat ovat kaukana takana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan riippuu työpaikasta, milloin tietokone otettiin käyttöön. Ei esim sairaaloissa osastotasoilla ollut vielä 90-luvulla nettiä käytössä. Oli tietysti keskustietokone ja sairaalassa omia sisäisiä ohjelmia käytössä, mutta esim muistan 90-luvulla, kun oli vain yksi pääte toimistossa, ja se oli sihteerin käytössä. Sähköpostiosoitteita ei rivihoitajilla ollut, osastonhoitajalla vain. Tilauksia kyllä pääsi tekemään keskusvarastolta sairaalan omassa verkossa samoin labratilauksia, apteekkitilauksia jne.
Vierailija kirjoitti:
Meikäläinen on 61 v ja osaa kyllä käyttä tietsikkaa, mutta älykännykkää en omista - enkä haluakkaan. Ei se ole mikään ihme, että tämän ikäiset ihmiset eivät osaa käyttää, kun ei se enää kiinnosta kun eläkeikä jo häämöttää ja sitäpaitsi vanha koira ei opi uusia temppuja.
Antaisitte meidän vanhuksien jo olla ja päästä ansaitsemallemme eläkkeelle ilman mitään uuden tekniikan opiskeluja, koska töihin meitä ei kuiteskaan kukaan enää palkkaa.
Tuo lihavoitu on niin sontaa, ettei mitään rajaa.
Vierailija kirjoitti:
Eipä muuta kuin että ei ole elämä reilu, mun eläkeikä on 67v 11kk. Ei voi kuule kuusikymppisenä lopettaa uuden oppimista.
Mitäs outoa tuossa on. Isäni varmasti oppisi käyttämään tietokonetta, jos haluaisi. Ei halua, eikä ole koskaan yrittänytkään.
Itsekin käytän vain pakosta ja palstailun vuoksi. Älypuhelinta en omista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät minunkaan. Isä on 68v eikä ole koskaan edes koskenut tietoneeseen tai älylaitteeseen. Äitini on 65v ja omistaa tabletin ja liittymän mutta ei osaa käyttää niitä. Rakennusmies ja myymälävastaava ovat ammateiltaan.
Saman ikäiset vanhemmat, toinen arkistonhoitaja ja toinen lähäri (ennen nimike oli perushoitaja). Kumpikaan ei osaa puhua sanaakaan enkkua, ei köyttää tietokonetta, ei käyttää älypuhelinta., ovat tyhmiä kuin saappaat kaikin tavoin.
Epäilen että kyse on asenteesta. Mun vanhemmilla laiska ja tyhmien asenne, eivät opi. Joillain muilla innokas aktiivi asenne, oppivat hyvin.Arkistonhoitaja joka ei osaa käyttää tietokonetta? Onko ollut vielä viime vuosina työelämässä? Kiinnostaisi tietää, mitä ja missä hän on tehnyt 🤔
Hän on siis seiskakymppinen ja jäi 53v iässä eläkkeelle valtion jollain virkamies-erikois-palveluvuosi eläkkeelle (noita oli tosi paljon kasarilla/ysärillä eli pääsi erikoiseläkkeelle nuorena).
Jotain selliaista reikäkortti tietokonetta on käyttänyt, siis joku reikänauhan lukija? Osaako kukaan seniori tarkentaa mikä tää tällänen on ollut?
Mutta ei osaa siis ms office ympäristöä eikä ole halukas oppimaan.
Joskus 60-70-luvulla oli noita reikäkortteja eli tiedot voitiin ajaa noihin kortteihin. Silloin oli sellainen virkakin kuin lävistäjä :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Reikäkorttiajat ovat kaukana takana.
Aivan, niinhän tuossa sanoin, että 60-luvulla. Eikö mennyt jakeluun?
Vierailija kirjoitti:
Se että saa työtä varten tietokoneen, jossa on käyttövalmiit ohjelmat, ei tarkoita, että osaisi ostaa itse kotiin sopivan tietokoneen ja laittaa sen käyttövalmiiksi. Melkein kuusikymppinen olen ja käyttänyt töissä tietokoneita 80-luvulta, mutta en osaa ohjelmoida enkä muutenkaan ole vihkiytynyt asiaan.
Näitä juttuja kun lukee, saa sen kuvan, että melkein 8-kymppiset ovat melkein kaikki kiinnostuneita ja innostuneita it-harrastajia mutta itse en tunne kovin monta.
Olen samaa mieltä, en ole kiinnostunut tietokoneista, mutta pakkohan se on omistaa. Eihän sitä tule toimeen ilman ko taitoja, koska miten niitä pankkiasioita, verottaja-, omakanta-asiota voi muuten hoitaa? En halua olla asioitteni hoitamisessa kenestäkään riippuvainen.
Onneksi itselläni on lähellä nuoria ihmisiä, jotka osaavat auttaa tietokoneen valmiiksi laittamisessa. Helppokäyttöisiähän ne sitten ovat, kun joku ensin ne laittaa käyttökuntoon. En tiedä, vaikka laittasivat käyttökuntoon liikkeessäkin?
Mun 77-vuotias isä osti aikanaan jo Commodoren meille ja sitten tuli MikroMikko jne. Nyt 77-vuotiaana on hiukan tullut "heikommaksi" ja ei välttämättä pysty enää ratkaisemaan kaikkia ongelmia, mutta käyttää paljon konetta. Äiti on blondimpi koneen kanssa, ikää 75, mutta on kova surffailemaan netissä. Isä on enemmänkin tabletilla youtubessa.
Vierailija kirjoitti:
Ei kai voi olla myymälävastaavana töissä ellei osaa yhtään käyttää tietokonetta.
Eiköhän myymälöissä ole esim. varastonhallinta tietokoneella yms asiat mitä myymälävastaava joutuu tekemään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saman ikäiset vanhemmat, toinen arkistonhoitaja ja toinen lähäri (ennen nimike oli perushoitaja). Kumpikaan ei osaa puhua sanaakaan enkkua, ei köyttää tietokonetta, ei käyttää älypuhelinta., ovat tyhmiä kuin saappaat kaikin tavoin.
Epäilen että kyse on asenteesta. Mun vanhemmilla laiska ja tyhmien asenne, eivät opi. Joillain muilla innokas aktiivi asenne, oppivat hyvin.Arkistonhoitaja joka ei osaa käyttää tietokonetta? Onko ollut vielä viime vuosina työelämässä? Kiinnostaisi tietää, mitä ja missä hän on tehnyt 🤔
Hän on siis seiskakymppinen ja jäi 53v iässä eläkkeelle valtion jollain virkamies-erikois-palveluvuosi eläkkeelle (noita oli tosi paljon kasarilla/ysärillä eli pääsi erikoiseläkkeelle nuorena).
Jotain selliaista reikäkortti tietokonetta on käyttänyt, siis joku reikänauhan lukija? Osaako kukaan seniori tarkentaa mikä tää tällänen on ollut?
Mutta ei osaa siis ms office ympäristöä eikä ole halukas oppimaan.Joskus 60-70-luvulla oli noita reikäkortteja eli tiedot voitiin ajaa noihin kortteihin. Silloin oli sellainen virkakin kuin lävistäjä :D
Tulevaisuuden ammatti on reikäkorttilävistäjä! Tätä lentävää lausetta vanhemmat työkaverit joskus muistelevat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo lihavoitu on niin sontaa, ettei mitään rajaa.
Olen vähän samaa mieltä, että sontaa on :D!
Miten sinä "meikäläinen 61 v" meinaat selvitä aivan arkielämästä, jos et aio oppia noita ko taitoja. Kuka sinun pankki-, raha-asiasi hoitaa, veroasiat, terveystiedot (omakanta)? Kaikkien ikääntyvien pitäisi pysyä sen verran ajassa mukana, että osaa maksaa netissä laskunsa. Kenenkään ei pitäisi jättäytyä niin avuttomaksi, että antaa esim raha-asiansa toisen hoitoon ( jos ei dementiaa ole).
Jollakin pelillähän sinä tänne palstailetkin, ei tässä mitään ohjelmointia tarvitse opetella.
terv 70 vuotias mummeli
Mun yksi alainen on 71v (vielä työelämässä vuoden verran aikoo olla) ja on ollut kirjanpitäjänä tätä ennen, ja puhui myös noista reikäkortti tietokoneista! Muakin kiinnostaa mitä ne on?