Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi moni keski-ikäinen inhoaa kaikkea retroa?

Vierailija
10.02.2021 |

Oma kokemus on tämä. Paljon on lähipiirissäni porukkaa, jotka ihmettelevät miksi huolitaan miehen kanssa kotiin pelkkää retroa tavaraa. Ollaan alta kolmekymppisiä, ja kaikki kodin tapetit, huonekalut ja tekstiilit on kaikkea 50-70 luvun tuotoksia. Mitään uutta ei olla ostettu. Meillä on vanha rintamamiestalo, johon tavarat tietty sopii.

Monesta tyypistä ihan huokuu sellainen inho kaikkea tämän aikakauden juttuja kohtaan. Asiat nähdään jotenkin niin vanhanaikaisena, mummolajuttuina, joita ei todella huolita kotiin. Oma äitini jaksaa aina ihmetellä vaikkapa räsymattojamme, että miksi ihmeessä ne, kun olisi varaa laatumattoihin. Miksi näin?

Kommentit (64)

Vierailija
1/64 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole elänyt samaa elämää. Näihin retro kuoseihin liittyy muistoja ja pahoinvointia.

Vierailija
2/64 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teillä on vintagea, ei retroa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/64 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä pahoinvointia näihin liittyy? En ymmärrä.

Ei minua inhita oman lapsuuden ajan kuosit, värit, sisustus ylipäätään. Ei se ole mun juttu, mutta ei siihen mitään ikävää liity.

Vierailija
4/64 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska sitä retroa joutui silloin pakosta katselemaan, ei ollut kivaa vintagea.

Vierailija
5/64 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä mieltä olet 90-00 ajan sisustuksesta?

Vierailija
6/64 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et ole elänyt samaa elämää. Näihin retro kuoseihin liittyy muistoja ja pahoinvointia.

Niinpä. Kun on elänyt lapsuutensa värioksennuksen keskellä sammarit henskeleillä kainaloihin nostettuna, kaipaa näin vahemmiten hillitympää sisustusta.

Vierailija
7/64 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska se aika on jo kerran koettu - oksettavaa köyhistelyä teiltä - mukamas retroa.

Meille ei ollut mitään muuta vaihtoehtoa, kun muuta ei ollut tarjolla ja sitä samaa oli kaikilla.

Teillä on vaihtoehtoja, käyttäkää niitä ja olkaa persoonallisia.

Vierailija
8/64 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokaisella on oma makunsa ja se vielä muuttuukin jonkin verran ikää myöden. Mitäpä sitä toisten makua ihmettelemään. Jotkut vanhat tykkää retrosta koska siitä tulee mieleen mummola tai oma lapsuudenkoti ja sen on nostalgiaa, ja jotkut nuoret tykkää koska se on niille uutta ja erikoista koska eivät ole eläneet sitä aikaa. Jotkut nuoret ja vanhat ei tykkää, ja sekin on ihan ok.

Vierailija
9/64 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska se aika on jo kerran koettu - oksettavaa köyhistelyä teiltä - mukamas retroa.

Meille ei ollut mitään muuta vaihtoehtoa, kun muuta ei ollut tarjolla ja sitä samaa oli kaikilla.

Teillä on vaihtoehtoja, käyttäkää niitä ja olkaa persoonallisia.

Mitä persoonallista on seurata nykytrendejä, jos retrotyyli on juuri se mistä itse pitää?

Vierailija
10/64 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumpaa teillä nyt siis on, aitoja tavaroita ja kankaita sun muuta 50-70-luvuilta vai sitä myöhempää uustuotantoa? Vai sekaisin kumpaakin?

Vierailija
11/64 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinpä. Kun on elänyt lapsuutensa värioksennuksen keskellä sammarit henskeleillä kainaloihin nostettuna, kaipaa näin vahemmiten hillitympää sisustusta.

Aah, ne ihanat vihreät, ruskeat tai oranssit keittiön kaapit :)

Vierailija
12/64 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä mieltä olet 90-00 ajan sisustuksesta?

Ei ole minun mieleen juurikaan, en laittaisi sellaista omaan kotiin. Mutta olen tysin ok asian kanssa, ei se mitään inhoa minussa aiheuta.

Vierailija
13/64 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syntynyt 60 luvulla ja viettänyt oman lapsuuteni perinteisessä retrokodissa. Kaikki tuon ajan värit, muodot ja tyyli löytyivät lapsuudenkodistani liiankin yliedustettuina. Sinapinkeltaista, punaista, vihreää, rumaa ruskeaa. Muodot pyöreitä ja jotenkin kömpelön näköisiä. Retrosisustuksessa ei ole minulle mitään sellaista, josta pitäisin ja oman kotini sisustus on täysin toisenlainen.

Jos olisit elänyt tuona aikana, saattaisit itsekin ajatella tuosta tyylistä toisella tavalla.

Räsymattoa en laittaisi kotiini mistään hinnasta, se sopii korkeintaan saunan pukuhuoneeseen.

Vierailija
14/64 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyse on ihan samasta ilmiöstä, että omille lapsille ei halua antaa niitä nimiä, jotka oli suosittuja oman lapsuuden aikana.

Itse elin lapsuuden riemunkirjavassa 70-luvun kodissa, joten sen aikakauden sisustusmuoti ei enää kiinnosta. Vihertävänruskea karkeakankainen tai punaisenruskea muovipintainen sohvakalusto lähinä puistattaa.

Vierailija
15/64 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauvan kakan värisiä verhoja ja huonekaluja.

Juu, ei kiitos.

Matot niin painavia ja vaikea hoitoisia, oikeita pölyn kerääjiä. Imuroidessa eivät matot pysy paikoillaan. Ei todella ole ikävä.

Ja sit se vihreys. Jos olis hernerokkaa ruokana niin ei tiedä missä se ruoka on.

Vierailija
16/64 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan kun meidän olkkarissa oli tummanvihreä seinä, kelta-ruskearuudullinen sohvakalusto ja punainen matto. Hienoa oli mukamas mutta ei ikinä enää sellaista väriloistoa mun kotiin.

Vierailija
17/64 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kumpaa teillä nyt siis on, aitoja tavaroita ja kankaita sun muuta 50-70-luvuilta vai sitä myöhempää uustuotantoa? Vai sekaisin kumpaakin?

Siis kuten kirjoitin, ihan aitoja tavaroita tuolta ajalta, ei uustuotantoa.

Vierailija
18/64 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aah, ne ihanat vihreät, ruskeat tai oranssit keittiön kaapit :)

Hyi helvetit, mietin just samoja värejä samassa järjestyksessä! Tuleeko pilkkuja tai raitoja?

Vierailija
19/64 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska se on rumaa.

Vierailija
20/64 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mun mielestäni ne muodot ja värit on vaan rumia. Oli jo silloin 70-luvulla. Eikä ole aika muuttanut mun makua niin paljoa. N50