Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Helsinkiin avataan uusi turvakoti – nyt kaivataan apua vapaaehtoisilta. Vain uudet lakana kelpaavat! Olisin antanut hyväkuntoisia lakanoita

Vierailija
09.02.2021 |

mutta eivät kelpaa! Miksiköhän?

"Helsinkiin avataan uusi turvakoti – nyt kaivataan apua vapaaehtoisilta"

"Pääkaupungin turvakoti ry. kertoo avaavansa uuden turvakodin Herttoniemeen tämän vuoden lopussa.

Helsingissä on tällä hetkellä turvakodit Haagassa sekä Toukolassa.

Herttoniemeen etsitään parhaillaan liinavaatekummeja, jotka lahjoittavat lakanoita ja pyyhkeitä turvakodin asiakkaille. Liinavaatteiden kulutus turvakodissa on iso, kertoo yhdistys Facebook-sivuillaan. Liinavaatteiden tulee olla uusia. Lisätietoja keräyksestä: karola.gronlund(at)paakaupunginturvakoti.fi."

https://www.helsinginuutiset.fi/paikalliset/3592380#kommentit

Kommentit (143)

Vierailija
41/143 |
09.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten väkivaltaa pakenevien ihmisten tilanne saa näin nyrpeitä ja ikäviä kommentteja? Ei, sinne ei monestikaan tulla matkalaukun kanssa. Olen käynyt tapaamassa turvakodeissa naisia, joilla ei lähtiessään ollut edes kenkiä talvipakkasella puhumattakaan siitä, että olisi rahaa tai henkkareita. Turvakodeissa on myös pieniä lapsia ja toisinaan turvakodissa ollaan usieta kuukausiakin. On hienoa, että uusi turvakoti tulee. Pääkaupunkiseudun tilanne on ollut, että paikkoja ei ole aina ollut vapaana. Ei sinne määräänsä enempiä mahdu kuin on petejäkään. 

Kauhistuttaa, mutta näkyy johtuvan katkeruudesta. Kun ei ole itse saanut apua, niin halutaan kostaa se muille. Ei haluta muuttaa maailmaa paremmaksi.

Vierailija
42/143 |
09.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miesten pitäisi lahjoittaa lakanat, koska he tekevät asiakkaatkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/143 |
09.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei varmaan tarvitse ihmetellä miksi turvakoteja ei ole enempää.

Vierailija
44/143 |
09.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten väkivaltaa pakenevien ihmisten tilanne saa näin nyrpeitä ja ikäviä kommentteja? Ei, sinne ei monestikaan tulla matkalaukun kanssa. Olen käynyt tapaamassa turvakodeissa naisia, joilla ei lähtiessään ollut edes kenkiä talvipakkasella puhumattakaan siitä, että olisi rahaa tai henkkareita. Turvakodeissa on myös pieniä lapsia ja toisinaan turvakodissa ollaan usieta kuukausiakin. On hienoa, että uusi turvakoti tulee. Pääkaupunkiseudun tilanne on ollut, että paikkoja ei ole aina ollut vapaana. Ei sinne määräänsä enempiä mahdu kuin on petejäkään. 

Kauhistuttaa, mutta näkyy johtuvan katkeruudesta. Kun ei ole itse saanut apua, niin halutaan kostaa se muille. Ei haluta muuttaa maailmaa paremmaksi.

Miksi ei uskalleta puhua juurisyistä? Väestöliitto yrittää niin ikään saada ihmisiä pariutumaan ja lisääntymään. Mielestäni pitäisi uskaltaa nostaa kissa pöydälle kyseenalaistaen mielipahaa tuottavat suhteet.

Selvästi monia ärsyttää olla jonkun kanssa.

Vierailija
45/143 |
09.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voihan ne otsonoida ja/tai pestä 90-100 asteessa. Luulisi luderiskien sillä lähtevän.

Tai sitten vaanottaa niitä uusia, avaamattomia.

Pitäähän nekin pestä 90 asteessa ennen käyttöönottoa.

Vierailija
46/143 |
09.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärtäisin tämän kitinän, jos jokaisen ihmisen ovella käytäisiin väkisin vaatimassa uusia lakanapakkauksia. Nyt ne lahjoittavat niitä, joilla on halua ja varaa, muut eivät. Näin se on kaikessa muussakin hyväntekeväisyydessä.

Ei tarvitse kuin köydä kirpputorilla kiertelemässä niin näkee, millaisella tavaralla on joidenkin mielestä jälleenmyyntiarvoa. Saati sitten kun "köyhille" annetaan almuja ilmaiseksi. Voin kuvitella millaista kamaa saisivat turvakotiin...   

Vierailija
47/143 |
09.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turvakoti ja monet muut paikat hukkuisi kaikenlaiseen rojuun ja krääsään, jos alkaisivat ottaa käytettyä tavaraa vastaan. Olen itsekin ollut saman tyyppisessä paikassa töissä ja toisinaan ihmiset tuo IKEA- kasseissa esimerkiksi kirppispödältä jäänyttä rojua, jossa on hintalaputkin paikallaan.

Harva haluaa edes hyvää tarkoittavalta taholta vanhaa heijastinta, nuhjuista pehmolekelua tai kaljuksi ajettua Barbie- nukkea tai koiran pureskelemaa satukirjaa. Toiset saattaa kutoa todella siistejä ja hyviä vauvan peittoja ja villasukkia. Kerran tuli epämääräisiä kaulaliinoja ja aikuisten villaisia pantoja, joita ei oikeasti voinut laittaa asiakkaiden joulupakettiin. 

Miksi turvakodin tavaroiden pitää olla epäsiistejä ja käytettyjä? Tosi hienoa, jos joku yksityishenkilö tai firma päätyy lahjoittamaan kivoja uusia liinavaatteita lapsille ja aikuisille!

Vierailija
48/143 |
09.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli noi anopin ostamat (rumat) uudet Finlaysonin pyyhkeet eivät kelpaisi sinne, koska ovat jonkun aikaa olleet säilössä meidän vaatehuoneessa. Ties mitä ötököitä niihin ehtinyt tulla! Uudet ja vanhat täytyy pestä ihan samalla tavalla ennen käyttöä.

Vierailija
49/143 |
09.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On miehiäkin asiakkaana.

Vierailija
50/143 |
09.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omituista että noiden turvakotien sijainnit on ihan julkisessa tiedossa. Luulisi että ne olisi salattu. Kaipa noissa joku vartiointi sentään on.

Totta kai on, sehän se on se idea. Minä vein kerran vauvanvaatteita turvakotiin, soitin edeltä, sovin ajan, kameroista tiirattiin ja asiaa tivattiin kahden oven takaa. Ei sinne noin vain sisään kävellä..

Vierailija
51/143 |
09.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en olisi nirso. Ottaisin mielelläni vastaan muiden käytettyä, eikä edes kukaan hakkaa kovin paljoa. Olen vaan varaton.

Vierailija
52/143 |
09.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli noi anopin ostamat (rumat) uudet Finlaysonin pyyhkeet eivät kelpaisi sinne, koska ovat jonkun aikaa olleet säilössä meidän vaatehuoneessa. Ties mitä ötököitä niihin ehtinyt tulla! Uudet ja vanhat täytyy pestä ihan samalla tavalla ennen käyttöä.

Kaikesta sitä voi ihminen mielensä pahoittaa, ei voi kuin ihmetellä.

Vierailija
53/143 |
09.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Turvakoti ja monet muut paikat hukkuisi kaikenlaiseen rojuun ja krääsään, jos alkaisivat ottaa käytettyä tavaraa vastaan. Olen itsekin ollut saman tyyppisessä paikassa töissä ja toisinaan ihmiset tuo IKEA- kasseissa esimerkiksi kirppispödältä jäänyttä rojua, jossa on hintalaputkin paikallaan.

Harva haluaa edes hyvää tarkoittavalta taholta vanhaa heijastinta, nuhjuista pehmolekelua tai kaljuksi ajettua Barbie- nukkea tai koiran pureskelemaa satukirjaa. Toiset saattaa kutoa todella siistejä ja hyviä vauvan peittoja ja villasukkia. Kerran tuli epämääräisiä kaulaliinoja ja aikuisten villaisia pantoja, joita ei oikeasti voinut laittaa asiakkaiden joulupakettiin. 

Miksi turvakodin tavaroiden pitää olla epäsiistejä ja käytettyjä? Tosi hienoa, jos joku yksityishenkilö tai firma päätyy lahjoittamaan kivoja uusia liinavaatteita lapsille ja aikuisille!

Nämä kerjuupyynnöt ärsyttävät luultavasti siksi, että ei täällä Suomessa ihmisillä ole ylimääräistä rahaa. Moni työssäkäyväkin joutuu laskemaan lanttinsa todella tarkkaan.

Vierailija
54/143 |
09.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koittakaa nyt ymmärtää, että liian moni käyttää näitä hyväntekeväisyyskohteita yksinkertaisesti kaatopaikkana. Kipataan ihan silkkaa roskaa muka avuksi. Siinä käy päin vastoin, rahaa kuluu roskien lajitteluun ja hävittämiseen. Esim. UFF tuskailee jätekulujensa kanssa.

Ja vaikka just sulla on ihan hyvät käytetyt lakanat ei tässä nyt auta, kun suurin osa porukasta on ihan taulapäitä.

Vierailija
55/143 |
09.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On miehiäkin asiakkaana.

Eli parisuhteiden mielekkyys on oikeasti todella arveluttavaa. Sinkkuutta pitäisi alkaa mainostamaan hyveenä. Alkaisi hiljalleen jäämään vähiin pahoinvoivat parit.

Vierailija
56/143 |
09.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nämä kerjuupyynnöt ärsyttävät luultavasti siksi, että ei täällä Suomessa ihmisillä ole ylimääräistä rahaa. Moni työssäkäyväkin joutuu laskemaan lanttinsa todella tarkkaan.

Sitten ei lahjoita. Problem easily solved. Minä olen keskituloinen yksinhuoltaja ja taidanpa lahjoittaa, ihan periaatteesta.

Vierailija
57/143 |
09.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en olisi nirso. Ottaisin mielelläni vastaan muiden käytettyä, eikä edes kukaan hakkaa kovin paljoa. Olen vaan varaton.

Yksikin lyönti on liikaa. Katso kuitenkin Torin annetaan osastoa ja mieti jatkoa.

Vierailija
58/143 |
09.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos tämä uusi turvakoti olisi meilläpäin, eikä 400 km päässä, ostaisin muutamat lakanat sinne. Olen ihan työssäkäyvä ihminen. Enkä ole ainoa.

Vierailija
59/143 |
09.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen miettinyt, että voisin paikalliseen turvakotiin lahjoittaa teiniksi kasvaneen lapseni barbeja ja petsejä ja ties mitä. Ei ole kaljuksi ajeltuja mutta leikitty niillä on tietysti 10 vuotta. Ihan ehjiä, ja mekkoja ja tavaroita on ties millaisia tullut niiden barbien ja petsien ja lollien mukana.

Mutta jos kerran ei saa lahjoittaa kuin pakkauksessa olevaa uutta tavaraa, niin vien sitten nuokin kirpparille. Siellä olen ennenkin vajentanut lapsen leikkikalumäärää. Barbeista olen pyytänyt 50 snt/kpl. Niitä on tällä hetkellä semmoiset 60 kpl, kun joka tuutista tulee aina synttäri- ja joululahjaksi.

Toisaalta, ehkä joku paikallinen perhepäivähoitaja ei olisi yhtä nuuka?

Vierailija
60/143 |
09.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No siitä vaan pyytelemään, eiköhän kaveripiirissä joltain liikene. Sinulla on ehkä aikaa yhdet tai kahdet lakanat itsellesi hyvin pestäkin, mutta ehkä kannattaa vähän miettiä miten sinun yksilöllinen tilanteesi eroaa turvakodin tilanteesta.