Toiset lapsiperheet ällöttää, vaikka itselläkin on lapsia.
Meillä on lapsia, tosin jo teini-ikäisiä. Lastemme ollessa pienempiä, muut lapsiperheet ällöttivät jo silloin. Lähinnä lasten lässytys, sotkuisuus, keskipisteenä oleminen ja huomion hakeminen, rasvaisilla, ruuan tahraamilla ja likaisilla käsillä kodin pintojen likaaminen, erityiskohtelun vaatiminen, metelöiminen, tömistely kävellessä ja juostessa, eivät ole paikallaan vaan jatkuva liikkeessä olo tai sohvalla ei pysty istumaan, vaan ihme kiehnäystä äidin kainalossa, eikä vanhemmat komenna istumaan kunnolla, Imettäminen oksettaa ja imettämisestä puhuminen. Sana "imetys" oksettava jo ihan sanana.
Kommentit (72)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulipa paha mieli sinun lastesi puolesta. Ihan vain, koska koko viestisi kielii jostain aivan muusta kuin lämpimästä ja sympaattisesta äitiydestä, ja jokainen lapsi ansaitsisi sellaista.
Se, että tavalliset asiat ärsyttävät ja ällöttävät kovin, kertoo omasta mielenterveydestäsi. Pahoinvoiva ihminen ärsyyntyy herkästi, et tainnut itse nauttia lapsistasi kun olivat pieniä ja siitä syystä sinua ärsyttää kaikki muutkin siihen liittyvät asiat, vieraat lapset jne.? Millaiset suhteet itselläsi oli vanhempiisi ollessasi pieni? Millainen kiintymyssuhde? Saitko syliä ja rakkautta vai ärsyyntyikö omat vanhempasi sinusta?
Oikeasti kannattaisi jutella ammattilaisen kanssa.
Tässä tyypillinen lapsiperheen emäntä.
Minusta on kaunis ajatus, jos nykyään lapsiperheiden emännät miettivät hänen laillaan kiintymyssuhdekysymyksiä. Kylmä kasvatus oli omassa lapsuudessani enemmän sääntö kuin poikkeus, ja sieltä nuo kaikkinaiset ällötyksetkin usein kumpuavat.
Kerrotko vielä, miksi minun pitäisi huolehtia kiintymyssuhteesta ystävien ja tuttavien lapsia kohtaan?
Olen aina ihmetellyt sitä että alle 5 vuotiaat syövät muualla kuin pöydässä. Meillä on sääntönä se että sohvalla saa syödä vain sellaista joka ei tartu käsiin, eikä sotke. Lapset ovat 12 ja 15 vuotiaat. Jos näen että sipsipussista käsi menee suun kautta pyyhkimään rasvat ja suolat sohvaan, niin kielto napsahtaa saman tien, ja saattaa kestää puolikin vuotta. Sanon vain että et saa syödä sohvalla kun olet vielä niin pieni ettet ymmärrä että et voi pyyhkiä käsiäsi sohvaan.
Suurin sotku näyttäisi tulevan lapsiperheessä siitä että juuri kävelemään oppinut munttaa suklaata naamaan ja pyörii samalla ympäri taloa naama ja kädet ruskeana, tahmailee kaiken mihin käsi osuu.
Toinen ällötys on vessat. Samat räkäiset pyyhkeet roikkuvat naulassa kuukausikaupalla ilman pesua. Hanassa ei ole kohtaa josta sen voisi avata sotkematta käsiään. Ennen valkoinen pönttö on ruskea sisältä, ja keltaharmaa ulkopuolelta.
Sitten myös se että ei tuuleteta ollenkaan. Vieraaksi kun menee, niin viikkojen hiet, ruuankäryt, paskavaipat sun muut haisevat niin että omatkin vaatteet alkavat haista. Ei voi tuulettaa kun lapsille tulee kylmä?
Vierailija kirjoitti:
Eikö sinun lapsesi muka tehneet mitään mainitsemistasi? Miksi hankit lapsia, jos ne ällöttävät?
Ei omat lapset ällötä. Ei ole koskaan ällöttänyt. Tosin en ole antanut kylässä lähmiä rasvaisilla ja likaisilla sormilla seiniä ja ikkunoita, en julki-imettänyt, olen opettanut lapsille, etteivät ole kylässä keskipistettä, eikä maailmannapoja, jotka kärttää aikuisten huomiota.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikähän siinä on että jotkut lapset menevät vieraista aivan sekaisin? Ei saa aikuiset hetken rauhaa?
Onko ne kasvatettu siihen että vieraat ottaa syliin ja antaa koko ajan huomiota, vaikka harva tosiaan haluaa sitä tahmeaa taaperoa kahvipöydässä syliin.
Älä kutsu lapsia kotiisi, jos et niitä siedä. Helppoa ja yksinkertaista. En minä ainakaan osaa sellaista temppua, jolla saan 1-vuotiaan lopettamaan syliin haluamisen. En edes halua opetella sellaista temppua, jos sellainen olisi.
Mikset halua opetella edes olla päästämättä lastasi vieraiden syliin kahvipöydässä? Etkö pysty sanomaan lapsellesi "ei"? Ei vieraat halua lastasi syliinsä, myöntyvät koska eivät kehtaa käyttötapoja oppineena kieltäytyä. Sinunkin kannattaisi opetella käytöstapoja ja opettaa niitä lapsillesi.
Vierailija kirjoitti:
Tulipa paha mieli sinun lastesi puolesta. Ihan vain, koska koko viestisi kielii jostain aivan muusta kuin lämpimästä ja sympaattisesta äitiydestä, ja jokainen lapsi ansaitsisi sellaista.
Se, että tavalliset asiat ärsyttävät ja ällöttävät kovin, kertoo omasta mielenterveydestäsi. Pahoinvoiva ihminen ärsyyntyy herkästi, et tainnut itse nauttia lapsistasi kun olivat pieniä ja siitä syystä sinua ärsyttää kaikki muutkin siihen liittyvät asiat, vieraat lapset jne.? Millaiset suhteet itselläsi oli vanhempiisi ollessasi pieni? Millainen kiintymyssuhde? Saitko syliä ja rakkautta vai ärsyyntyikö omat vanhempasi sinusta?
No siinäpäs oikein mammuleiden mammuli.
Mielestäsi on mielenterveyden häiriö, jos vieraiden lasten paskomiset ja puklut ällöttää, sekä niistä keskustelu ja p a s k a n koostumuksen analysointi. Huhhuh.
Kiva tietty, jos nuo vieraiden lasten eriteasiat jotenkin kiehtovat sinua ja tykkäät niistä jutella muiden kanssa. Meitä on niin erilaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minuakin ällöttää. En jaksa sitä mamma- ja perhekuplaan mihin useimmat perheet kääriytyvät lapsia saatuaan. Puhetapakin on "Meillä tehtiin yöllä hampaita" tai "Ei meillä vaan..." Yöks.
Tämän takia meillä ei juuri lapsiperhekavereita ole. On mun joillakin kavereilla lapsia, mutta silti pääasiassa näemme ilman lapsia. Lapsilla on omat kaverit. Sisarusten perheet ovat ainoita kenne kanssa tavataan koko porukalla.
🤣 Just tää.. "Meillä tuli aamulla kova kakka vaippaan..".
Mutta meilläpäs olikin keltainen ripuli ympäriinsä, hehheh.
Kylläpä haisikin, hehheh. Ja oli kamala siivota, hehheh.
Ymmärrän aivan täysin. Ihan helvettiä oli jotkut lapsitreffit joidenkin kanssa. Ja jotkut äidit suorastaan innolla heittäytyvät sellaseen animaaliseen turvonneeseen imettäjärooliin, yäk yäk.
Sori. Sori kauheesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua ällöttää suunnattomasti joidenkin lasten vanhempien itsekkyys ja käytöstapojen puute. Esimerkiksi vaipan vaihto kylässä olohuoneen matolla tai sohvalla ilman mitään suojaa. Kerran olin erään äidin kanssa yhtäaikaa käymässä toisella kaverilla ja päätti vaihtaa vauvansa vaipan tämän kaverin aidon lampaantaljan päällä. Olin siinä vaiheessa vähän suu auki ja kysyin mitäs jos vauva pissaa kesken kaiken? Naurahti vaan että höpsistä! Voi jumankauta inhottaa tuollainen. Tehköön kotonaan mitä haluaa, kylässä voi käyttäytyä!
Ai että ihan aidon lampaantaljan?! Tämä palsta on kyllä aivan huippu.
Ymmärsinköhän oikein, naureskelitko sarkastisesti sille, että kommentoija mainitsi kyseesä olevan aito lampaantalja? Aika monet kaupoissa edullsiesti myyätvistä taljoista ovat "feikkejä" eli materiaali on tällöin synteettistä. Oikeat aidot lampaantaljat ovat moninkertaisesti kalliimpia. En itsekään haluaisi aidon lampaantaljan päälle vauvaa vaipanvaihtoon..
Pahoittelut jos ymmmärsin väärin.Enpä ole juurikaan nähnyt feikkitaljoja myytävänä, sillä lampaantalja on kaikista taljoista halvin. Jo muutamalla kympillä saa kohtuullisen lampaantaljan.
Jos kirjoitat vaikka Googlen kuvahakuun sanan ”lampaantalja”, tulet ohjatuksi vauvantarvikekauppoihin. Lampaantalja on oikein perinteinen vauvan vaunujen ja pulkan lisäeriste, loikoilualusta lattialla ja valokuvaamoiden vauvakuvien vakiovaruste. Itsekin ostin pari lampaantaljaa kun vauva tuli taloon. Joten sikäli en osaa pitää hurjana pyhäinhäväistyksenä että joku vaihtaa vaipan ”aidon” lampaantaljan päällä. En toki tietenkään toisten ihmisten taljoilla olisi minäkään vaihtanut, mutta omillani olisi totta kai saanut vaihtaa, kun ne vauvaa varten oli hankittukin.
T. Se, jota nauratti tämä ”aito” lampaantalja.
Jos se lampaantalja on oma, ei se tietenkään ole mikään pyhäinhäväistys. Mutta nyt oli kyseessä jonkun toisen kodissa oleva talja, jota ei ole ok sotkea virtsaan tai ulosteisiin taljan hinnasta riippumatta.
Aidon ja feikin ero on siinä, että aitoa ei voi heittää pesukoneeseen vaipanvaihto-operaation jälkeen. En ymmärrä, mikä tässä niin naurattaa.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän aivan täysin. Ihan helvettiä oli jotkut lapsitreffit joidenkin kanssa. Ja jotkut äidit suorastaan innolla heittäytyvät sellaseen animaaliseen turvonneeseen imettäjärooliin, yäk yäk.
Sori. Sori kauheesti.
Kiteytit hyvin asian sanoessasi: "jotkut äidit suorastaan innolla heittäytyvät sellaseen animaaliseen turvonneeseen imettäjärooliin".
Juuri tuo, että alkaa eläimellinen imetystouhu, se ällöttää. Ihmisen pitäisi pystyä kognitiiviseen älykkääseen toimintaan, ei eläimelliseen.
Itse pidän lapsista paljon, toki lapset ovat joskus rasittavia ja itsellänikin niitä on. Mutta minua ärsyttää sellaiset vanhemmat ihan älyttömästi, jotka esittää toisille vanhemmille jotain olen täydellinen vanhempi roolia. Minun nähdenkin on usein sellaista, ”hei rakas, ei haittaa, vaikka hajotit toisen lelun”. Tai sitten selitetään jotain tosi fiksua 2-vuotiaalle sellaisella ”olen pedakokinen vanhempi äänellä”, huomaatteko. Tai imetetään näyttävästi tai korostetaan, miten on kovasti imetetty ja täysimetetty ym. Kaikkia tietysti kiinnostaa muiden imetykset. Tällaista showta olisi parempi pitää ihan vaan kotona ja jotkut asiat ihan itsellä. Mutta ehkä se on sädekehäilmiö ja tarve.
Vierailija kirjoitti:
Hyvänen aika mikä kommentti. Jos tämä oli vaikka ihan tosissaan kirjoitettu niin vastaan (en ole AP).
Itsellä hyvin sama tilanne kuin APlla eli minua ärsyttää yleisesti ottaen lapset (ei kaikki lapset, mutta juuri sellaiset mekkaloivat, tottelemattomat ja sotkuiset ja haisevat). En ole koskaan pitänyt vauvoja suloisina ja vauvan itku on mielestäni epämiellyttävä ääni, joka ärsyttää eikä herätä myötätuntoa. Isompien lasten kohdalla ymmärrän toki sen että lapset käyttäytyvät toisinaan huonosti (se on inhimillistä), mutta en silti pidä sellaisesta käytöksestä. Samoin inhoan sitä, etteivät monet vanhemmat edes yritä hillitä kakaroitaan.
Vastauksena tähän kommenttiin, minulla on ollut onnellinen lapsuus ja perheessämme on halailtu ja vietetty paljon aikaa yhdessä. Molemmat vanhempani olivat huolehtivia ja rakastavia ja olemme edelleen läheisiä. Minulla on myös esiteini-ikäinen lapsi. Olen nauttinut hänen lapsuudestaan valtavasti, onhan hän perheemme jäsen. Minä ja puiolisoni olemme asettaneet lapselle kuitenkin rajat, erityissti kyläilyjen suhteen. Tottakai lapseni on käyttäytynyt elämänsä aikana huonosti. En kuitenkaan pidä tällaisesta käytöksestä oman lapsenikaan kohdalla ja olen tehnyt kaikkeni korjatakseni ko. käytöstä. Esim eräissä juhlissa jossa lapsi alkoi riehua ja mekastaa, vein hänet ulos ja tiukasti sanoin ettei tuollainen käytös toimi. Sanoin että hän voi nyt hetken aikaa olla pihalla kanssani ja rauhoittua, mutta jos riehuminen jatkuu, ei sisällä saa enää syödä tarjoiluja. Pahoittelin lapsen käytöstä myös juhlien järjestäjälle.
Sehän siinä onkin, että kun monet vanhemmat eivät tee elettäkään toruakseen tai kasvattaakseen lapsiaan vastaavissa tilanteissa. Se ärsyttää ehkä kaikkein eniten.
Tottahan tuo on, lapset meluavat, kuolaavat, tahmaavat ja muutenkin sotkevat. Mitään kaunista ja kivaa ei voi olla kun se menee rikki ja likaiseksi jos on lapsia.
Tiedän tunteen, tosin mulla ei ole omia lapsia eikä tule, kaikki lapset ällöttää. En pysty edes samalla sohvalla istumaan jos miehen lapset ovat olleet meillä, eivät osaa pitää hygieniastaan huolta. Samoin en pysty käymään vessassa moneen tuntiin jos ovat käyneet siellä, vessaa tulee pestyä moneen otteeseen silloin kun ovat meillä.
Saa kivittää, ei kiinnosta :D
Vierailija kirjoitti:
Tiedän tunteen, tosin mulla ei ole omia lapsia eikä tule, kaikki lapset ällöttää. En pysty edes samalla sohvalla istumaan jos miehen lapset ovat olleet meillä, eivät osaa pitää hygieniastaan huolta. Samoin en pysty käymään vessassa moneen tuntiin jos ovat käyneet siellä, vessaa tulee pestyä moneen otteeseen silloin kun ovat meillä.
Saa kivittää, ei kiinnosta :D
Mun mielestä on jotenkin niin jännä, että joitakin niin kauhistuttaa että toinen ei tykkää lapsista. Itse olen äiti-ihminen ja olen aina viihtynyt lasten parissa (kyllä uhmaiän kirkumiset ja tahmeat kädet kauhistuttavat minuakin :D), mutta todellakin ymmärrän että kaikki eivät voi sietää lapsia. Oma sisareni on esimerkiksi tällainen. En ole vienyt siis lapsiani hänelle hoitoon ja yritän tavata häntä mahdollisuuksien mukaan ilman lapsia, varsinkin kun kyseessä on pari pahasti kirkumis/tahmaamisiässä oelvaa tenavaa. Teini-ikäisen tyttäreni kanssa hän on puolestaan mahtava ja luulen että kun pienemmätkin kasvavat teini/aikuisikään, siskoni on heistäkin enemmän innoissaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua ällöttää suunnattomasti joidenkin lasten vanhempien itsekkyys ja käytöstapojen puute. Esimerkiksi vaipan vaihto kylässä olohuoneen matolla tai sohvalla ilman mitään suojaa. Kerran olin erään äidin kanssa yhtäaikaa käymässä toisella kaverilla ja päätti vaihtaa vauvansa vaipan tämän kaverin aidon lampaantaljan päällä. Olin siinä vaiheessa vähän suu auki ja kysyin mitäs jos vauva pissaa kesken kaiken? Naurahti vaan että höpsistä! Voi jumankauta inhottaa tuollainen. Tehköön kotonaan mitä haluaa, kylässä voi käyttäytyä!
Ymmärsinköhän oikein, naureskelitko sarkastisesti sille, että kommentoija mainitsi kyseesä olevan aito lampaantalja? Aika monet kaupoissa edullsiesti myyätvistä taljoista ovat "feikkejä" eli materiaali on tällöin synteettistä. Oikeat aidot lampaantaljat ovat moninkertaisesti kalliimpia. En itsekään haluaisi aidon lampaantaljan päälle vauvaa vaipanvaihtoon..
Pahoittelut jos ymmmärsin väärin.Enpä ole juurikaan nähnyt feikkitaljoja myytävänä, sillä lampaantalja on kaikista taljoista halvin. Jo muutamalla kympillä saa kohtuullisen lampaantaljan.
Jos kirjoitat vaikka Googlen kuvahakuun sanan ”lampaantalja”, tulet ohjatuksi vauvantarvikekauppoihin. Lampaantalja on oikein perinteinen vauvan vaunujen ja pulkan lisäeriste, loikoilualusta lattialla ja valokuvaamoiden vauvakuvien vakiovaruste. Itsekin ostin pari lampaantaljaa kun vauva tuli taloon. Joten sikäli en osaa pitää hurjana pyhäinhäväistyksenä että joku vaihtaa vaipan ”aidon” lampaantaljan päällä. En toki tietenkään toisten ihmisten taljoilla olisi minäkään vaihtanut, mutta omillani olisi totta kai saanut vaihtaa, kun ne vauvaa varten oli hankittukin.
T. Se, jota nauratti tämä ”aito” lampaantalja.[/
Kyse ei tämän mainostetun lampaantaljan ”aitouden” kohdalla varmaankaan ollut niinkään hinnasta, vaan siitä, kyseinen kapine on hankala puhdistaa ja lisäksi tässä tapauksessa toisen ihmisen omaisuutta. Vaikka lampaantalja on halpa, suhteellinen käsite tämäkin, on kyseessä myöskin oikean eläimen nahka, joka on menettänyt henkiriepunsa prosessissa. Mielestäni eläinperäisiin tuotteisiin tulee aina suhtautua tietyllä arvostuksella. Kun talja on toisen kotona mattona tms, eikä esim pulkassa alustana, siihen ei kuseskella tai lasketa kakkaista pyllyä ilman lupaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyse ei tämän mainostetun lampaantaljan ”aitouden” kohdalla varmaankaan ollut niinkään hinnasta, vaan siitä, kyseinen kapine on hankala puhdistaa ja lisäksi tässä tapauksessa toisen ihmisen omaisuutta. Vaikka lampaantalja on halpa, suhteellinen käsite tämäkin, on kyseessä myöskin oikean eläimen nahka, joka on menettänyt henkiriepunsa prosessissa. Mielestäni eläinperäisiin tuotteisiin tulee aina suhtautua tietyllä arvostuksella. Kun talja on toisen kotona mattona tms, eikä esim pulkassa alustana, siihen ei kuseskella tai lasketa kakkaista pyllyä ilman lupaa.
Samaa mieltä. Minulle aito eläimen talja on arvokas euromääräisestä hinnastaan huolimatta.
Ihana ketju, kiva kuulla, että muillakin on samankaltaisia tuntemuksia.
Itseäni ei niinkään ällötä lapset, tai niiden huomiontarve, mutta sotkuisuus ja tauoton metelöinti ja riehuminen väärissä paikoissa kyllä jonkun verran. Lapset on kuitenkin vasta lapsia ja aikuisten hommaa on yrittää kasvattaa ne siivoiksi. Enemmän itseäni etoo juuri tuo mainittu mammakuplassa eläminen ja kaikenlaisten etuisuuksien vaatiminen ja kuvitelma siitä, että maailma pyörii just MEIDÄN perheen ympärillä ja kaikkia kiinnostaa. No ei muuten kiinnosta. Mielestäni kyky lisääntyä ja jopa IMETTÄÄ julkisilla paikoilla, ei ole vielä sellainen meriitti, että sillä voisi kovinkaan pitkälle ratsastaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä. Minulle aito eläimen talja on arvokas euromääräisestä hinnastaan huolimatta.
Tämä. Lisäksi maksaahan talja n. 50 euroa, mikä ei mielestäni ole vaippa-alusta halvimmasta päästä, varsinkaan kun ei ole pestävissä samalla tavalla kuin feikkituotteet.
Vierailija kirjoitti:
Osaako joku psykiatri kertoa, mistä muiden lapsiperheiden ällöttäminen johtuu?
Veri on vettä sakeampaa. Se on sama, kun joutuu tyhjäämään kesämökin paskahuussin. Oman huussin tyhjentäminenkään ei ole mieltä ylentävää, mutta auta armias jos joutuisi tyhjäämään naapurin huussin. Kyllä laatta lentäisi.
Minua ällöttää eniten vanhempien huomiontarve, toisinsanoen instavanhempien, jotka esittelee pikku mallinukkejaan kuin olisivat saaneet aikaan jotain maailmankaikkeuden uniikeinta ja sitten sitä pitää esitellä, ihan kuin koko maailma ajattelisi samoin. Erityisen ällöttävää se on kun sen tekee joku julkkis.