"Mulla on narsisti exä" - totta vai mustamaalausta?
Jatkuvasti saa kuulla naisilta, että heidän entinen poikaystävä oli narsisti,
mutta käsitettä narsisti viljellään liian yleisesti tietämättä sen merkitystä,
mutta miten on asioiden laita oikeasti - onko totta vai mustamaalausta tämä osoittelu?
Kommentit (589)
Vierailija kirjoitti:
Sehän riippuu ihan tilanteesta. Voi olla narsisti tai voi olla mustamaalausta. Ei sitä ulkopuolelta ihan heti pysty sanomaan kukaan. Vain sellainen joka tuntee molemmat osapuolet tietää kummasta on kyse.
... jatkuu:
Hän siis jallitti minut oman yrityksensä pyörittäjäksi ilman, että nimeäni lukee missään. Hänen firmallaan ei mene kovin hyvin, mutta jos yritän kehittää ratkaisuja jotka auttaisivat kehittämään sitä mutta saattavat johtaa oman yrittäjyyteni uudelleenkäynnistymiseen, hän mieluummin tappaa ne kehtoonsa ja jättää saamatta hyödyn omalle yritykselleen kuin ottaa riskin karkaamisestani. Vain ne innovaationi kelpaavat, jotka eivät ole siirrettävissä, mutta nekin hän mielellään antaa ymmärtää keksineensä itse. Samalla hän läimii minua yrityksen edulla minkä ehtii, vaikka oikeasti ajattelen sitä konkreettisesti enemmän kuin hän itse, eikä hän jaa sitäkään tietoa jonka tarvitsisin sen pitämiseksi hengissä sen aikaa jos hän makaa kuukauden sairaalassa. Vaikka hän halusi käytännön operaattorin, hän ei uskalla antaa niitäkään tietoja, jotka sellainen tarvitsee, ettei niitä varasteta. Siksi hän myöskään ei uskalla palkata ketään, sehän voi kävellä kilpailijalle.
Kyllä, hän valehtelee, manipuloi, kaasuvalottaa, projisoi, halveksii ja kostaa moitteita, olivat ne aitoja tai kuviteltuja. Riistää ja hakee omaa hyötyään. Maksaa omia lainojaan ja suurieleisesti käy välillä kaupassa alentumatta vilkaisemaan kilohintaa, minä kitkutan perinnölläni ja toivon saavani palkkaakin joskus. Haluan ajatella, että se on rimpuilevan yrittäjän opportunismia enemmän kuin todellista saalistamista, ja että saan jonkinlaisen hyvityksen jos vaikeudet saadaan ratkottua nopeammin kuin uusia tulee.
Oli kylmäävää lukea ketjussa sarjasaalistajasta, joka oikein etsii heikoilla olevia naisia ja realisoi näiden lopunkin omaisuuden. Tavallaan samoin minulle on tainnut käydä ja olen rämpinyt niin syvän häpeän läpi, että mykäksi vetää. Synkein mahdollinen tulkintani hänestä on niin ikävä, etten halua sitä ajatellakaan. Eron tullen se luultavasti saattaisi alkaa jäytää sielua ja ehkä muutama sana saattaisi ääneenkin tulla sanottua. Mutta nyt haluan olla ajattelematta tiettyjä ajatuksia loppuun asti pysyäkseni toimintakykyisenä. Mieli kuitenkin alkaa kehittää hätäpoistumisteitä. Olen myös alkanut ruokkia ajatusta, että hän on sparraajani. Silloin asioita ei ota niin henkilökohtaisesti, eikä aikansa harjoiteltuaan ole niin altis kompastumaan kun kampitetaan. Olin aivan liian kiltti ja viaton alussa, eikä se ollut hyvä asia, ja jos lähden uusille urille, olen nyt kovempi luu. En sitten tiedä, miten pitkä viestini ottaa kantaa otsikkoon. En ehkä ole niin katkera enää, olen alkanut ajatella häntä myös petoeläimenä. Ei hän ruokavaliotaan ole valinnut. Jää nähtäväksi, miten iso osa hänessä on sitten lopulta ihmistä. Mutta ketju on ajatuksia herättävä ja moni kommentti on jotenkin tuore.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiselle naiselle tärkeä, ehkä usein jopa keskeisin valintakriteeri miehen osalta on monesti "hyvä huumorintaju". Mies ei saa suuttua "leikistä", jolloin hän on helposti pompoteltavissa ja ei turhia mukise monenlaisista itselle nöyryyttävistä tilanteista. Nainen voi tuntea onnistuneen parisuhteessa, kun voi yhdessä tyttöporukalla rauhassa naureskella omalle muka hölmölle miehelleen.
Tämän todistaa myös lukuisat mainokset, joissa mies esitetään huvittavana hölmönä. Tälaisia tehdään koska on tilausta.
Mutta mitäpä kertoo kohteestaan tällainen mainos?
Onko jotain valittamista, häh?
t. Mainostentekijämies
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No miksi kukaan hyvästä miehestä eroaisi. Mies osoittautui väkivaltaiseksi. Siksi ero.
Fyysinen väkivalta ei yleensä ole narsistin ominainen piirre, koska tietää ettei saa si positiivista huomiota eikä siitä nosteta häntä hyvässä mielessä jalustalle. Ihailu ja ylivertaisen täydellinen olemus on tärkeämpää. Siksi henkinen väkivalta on usein se väkivalta mitä käyttää.
Meinaatko, että narsistin läheiset nostavat narsistin jalustalle hyvässä mielessä kun narsisti pahoinpitelee läheisiään vain psyykkisesti ja saa siitä positiivista huomiota? On sinulla oudot näkemykset.
Eksäni oli narsisitinen ihminen. Kenellekään en tästä puhu, koska jollain tavalla häpeän asiaa. Häpeän sitä, että uskoin kaikki valheet enkä lähtenyt aikaisemmin. Häpeän omaa heikkouttani. Ja tähänhän narsisti pyrkiikin. Hajottamaan ihmisen itsetunnon. Uskon, että moni narsistin uhri on samassa jamassa. Ei paljon kylillä huutele, että eksä oli narsisiti, vaan yrittää keskittyä omien palastensa keräilyyn.
Mun väkivaltaisella exällä ainakin oli minun ja lähipiirini mielestä narsistisia piirteitä, mutta nykyään - eron jälkeen - hän käy suhteemme vuoksi jossain vertaistukiryhmässä narsistien läheisille.
Jompi kumpi tässä nyt mustamaalaa, koska en voi uskoa että molemmat oltaisiin narsisteja, vaikka jotain piirteitä tosiaan esiintyy varmaan melkein kaikilla elämän aikana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on useampi exä koska olen elänyt elämää jo jonkun aikaa. Yksi, eli viimeisin niistä, on narsisti. Mitäs sille teet?
Eix ookki metkaa kun se viimeisin on aina se narsisti? Se sitä edellinenkin oli ja sitä edellinenkin, mut sit se titteli siirtyy aina sille viimeks sut jättäneelle.
Vedäppä kuule narsku vaikkapa käteen.👍😂
Ei, kyllä tää viimeisin on ihan omaa laatuaan. Muiden exien kanssa ollaan pysytty eron jälkeenkin ihan hyvissä väleissä, eikä suhteessa ollut mitään samanlaisia ongelmia kuin tuon yhden kanssa. Tää yksi on siis sellainen, että vielä eron jälkeen pelkään sitä. Hän on myös harrastanut kostamista eron jälkeen. Edelleen kiusaa minua. Hänen kanssaan ei puhettakaan että oltaisiin asiallisissa väleissä, kun hän ei sellaista halua. Haluaa vaan vaikeuttaa elämääni kaikin tavoin.
Oma narsisti-isäni jaksoi haukkua ja mustamaalata äitiäni yli 40 vuotta eron jälkeen. Ero tuli isäni väkivaltaisuuden ja jatkuvan pettämisen takia.
Vierailija kirjoitti:
Minulla ainakin on sellainen vakava pään vika, että tykkään jankata narsismista. Tuuttaan keskusteluketjut täyteen omia horinoita ja samoja viestejä uudelleen. Arvioin jatkuvasti onko joku narsisti, ja yleensä on. Kaikki on narsisteja jotka ei myötäile kommenttejani tai muuten vain käyttäydy toivomallani tavalla. Saatan vuosikausia vainota jotain ihmistä ja nimitellä narsistiksi.
En pysty lopettamaan sairasta käytöstäni. Miten minut saisi lääkäriin?
Narsistihullu täällä taas tykittelee viestejä.
Hannu Lauerma kertoo narsisteista seuraavaa:
Narsistin itsetunto rakentuu suureellisten fantasioiden varaan.
Kumppanina vaikea. Joskus pinnallista viehätysvoimaa.
Ylimielisyys ja röyhkeys suojelevat ihmisen huonosti rakentuneen itsetunnon erittäin haavoittuvaa ydintä.
Tämä ihmistyyppi ei parane sillä, että heille annetaan jyrkkää palautetta, sanoo Lauerma.
Suuret käsitykset itsestä, saavutusten liioittelu.
Keskittyminen mielikuviin omasta rajattomasta menestyksestä, voimasta, rakkaudesta jne.
Usko omaan ainutlaatuisuuteen. Vain erittäin huomattavat henkilöt ja instituutiot ymmärtävät henkilön itsensä mukaan häntä. Tällaisen ihmisen on vaikea ottaa apua vastaan hyvältä terveyskeskuslääkäriltä. Hänhän näkee ympärillään vain kyvyttömiä, tyhmiä ihmisiä, valaisee Lauerma.
Korostuneen ihailun vaatiminen. Kokee ansaitsevansa erityiskohtelua.
Muiden hyväksikäyttö. Empatian puute.
Kateus tai uskomus siitä, että muut ovat kateellisia.
En tiedä. Kaverilla on neljä exää, jotka kaikki on narsisteja. Mene ja tiedä onko totta.
Hakkaan rumpuja samalla kun mietin narsismia. Minusta on kiva lyödä asioita. Olen sillä tavalla aggressiivinen.
Vierailija kirjoitti:
Hakkaan rumpuja samalla kun mietin narsismia. Minusta on kiva lyödä asioita. Olen sillä tavalla aggressiivinen.
Riehun palstallakin koko aikaa. Mahtavaa tykitellä viestejä. Vähän kuin rummun soitto.
Jos narsisti riehuisi lääkärille samalla tavalla väkivaltaisesti kuin läheisilleen, lääkäri voisi pitää narsistia ihan sekaisin olevana ja jopa narsistina. Siksi narsisti riehuu aina vain läheisilleen, kodin turvallisten seinien sisäpuolella, mutta heille sitten riehuu sitäkin enemmän. Muille esitellään kiiltokuvamaista kuorta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riehun palstallakin koko aikaa. Mahtavaa tykitellä viestejä. Vähän kuin rummun soitto.
Se on parhautta!🥁
Kuultiin kun isä hakkasi äitiä makuuhuoneessa. Isoveli meinasi soittaa poliisit, mutta ei uskallettu kun pelättiin isän kostoa myös meille lapsille. Lähes joka perjantai oli jotain kun isä kännissä. Kyllä se on vienyt tietyn huolettomuuden ja ilon.
Vierailija kirjoitti:
Minusta on tullut maailman paras soittaja. Olen niin menestynyt, että huhhuijaa.
Turpaan vain rumpuja, siitäs sait rumpukapulasta. Ihanaa lyödä ja mäiskiä.😎
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta on tullut maailman paras soittaja. Olen niin menestynyt, että huhhuijaa.
Turpaan vain rumpuja, siitäs sait rumpukapulasta. Ihanaa lyödä ja mäiskiä.😎
Hienosti todistat narsistin sekavaa käytöstä. Olet jotain soittajaa vainonnut ja mustamaalannut siis jo yli 20 vuotta, etkä vakavasti häiriintyneenä kykene lopettamaan käytöstäsi.
Diagnosoitu narsistinen persoonallisuushäiriö on onneksi melko harvinaista, eli on äärimmäisen epätodennäköistä, että jokaisen katkeroituneen akan exä olisi narsisti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Turpaan vain rumpuja, siitäs sait rumpukapulasta. Ihanaa lyödä ja mäiskiä.😎Hienosti todistat narsistin sekavaa käytöstä. Olet jotain soittajaa vainonnut ja mustamaalannut siis jo yli 20 vuotta, etkä vakavasti häiriintyneenä kykene lopettamaan käytöstäsi.
Yli 20 vuotta tosiaan olen tykitellyt rumpuja ja mietiskellyt narsismia. Olen jo näin kauan nimitellyt kaikkia narskuiksi.
Ei välttämättä. Yleinen paskapää tiedetään sellaiseksi, koska käytös on avointa ja muillekin näkyvää. Narsistin jutut muille ja kotona ovat kaksi eri asiaa. Avomieheni on pääasiassa hyvässä maineessa ympäristössään ja osittain myös suvulleen, jota palvoo minuutensa jatkeena. Vähille kavereilleen hän on passiivinen ja palveleva, ei pyydä vastapalveluksia edes silloin kun näitä nolottaa yksipuolisuus. En tiedä, kuka voisi oikeasti sanoa tuntevansa hänestä sen puolen, jonka minä näen. Silloin kun hän näyttelee samaa roolia minulle riittävän pitkään, haluan uskoa, että hänen narsistiset piirteensä eivät ole liian vahvat sitten kuitenkaan. Hänellä on empatiantunteita, vaikka ne helposti hautautuvat halveksunnan tai rankaisemisen tarpeiden alle. Kaikkein höveleimmillään hän alkaa myönnellä, ettei ole kohdellut minua kaikin tavoin oikeudenmukaisesti. Hän ikään kuin maistelee maailmankuvaa, jossa ansaitsisin enemmän kuin mitä hän on halukas antamaan, mutta ei se johda koskaan toimintaan ja hyvittämisentarpeisiin. Riittää, kun niillä tuntemuksilla leikittelee hetken. Mutta osa hänestä ymmärtää ihan hyvin ja hyväksyykin, että saatan törmätä mieheen joka ei inhoa seksiä tai suutelemista ja joka haluaisi oikeasti jakaa elämänsä kanssani, ja silloin saatan häipyä ja minkäs teet. Ei hän silti ole valmis joustamaan mistään mikä on tärkeää eli ylenkatseestaan jonka piiriin tuo seksinhalveksuntakin menee, vaikka menettäminen ei niin miellytäkään koska olen hyödyllinen hänelle ja jollain tasolla hän mielestään minusta myös pitää, vaikkei kuulemma ymmärrä miksi (kiitos samoin).
Tämä ymmärrys ei kuitenkaan näy arjessa, jossa olen hänen syntipukkinsa, epäluottamuksen kohde ja milloin täysin paska ja milloin ihmeen taitava. Kuitenkin hän sabotoi kaikki sellaiset hankkeeni yllättävän avoimesti, jotka saattavat suoraan johtaa siihen, etten ole enää niin sidottu hänen maailmaansa taloudellisesti kuin nyt olen. Samaan aikaan hän kuitenkin mielellään halveeraa minua siitä, etten ole itsenäinen ja haluaa väittää, etten edes halua olla. On vaikea ajatella, ettei se olisi tahallista julmuutta hänen puoleltaan, ja tarkoitus on halvaannuttaa. Olimme siis molemmat yrittäjiä, kun jouduin luopumaan toimitiloistani ja vaikka hän ymmärsi niiden tarpeen ja hänellä oli periaatteessa mahdollisuus tarjota minulle tilat toimintani jatkamiseen, mikään ei sitten kuitenkaan ollutkaan käytännössä toteutettavissa miljoonan tekosyyn ja muutaman todellisen mutta kätketyn syyn varjolla.
...