HS: Viisikymppinen Vesa päätti matkustaa joulun jälkeen viikoksi vaimon kotimaahan Länsi-Afrikkaan
”Ajattelin, että lento on varmasti puolityhjä, mutta kone olikin buukattu niin täyteen, ettei turvaväleistä ollut tietoakaan”, Vesa kertoo.
Se reissu oli käänteentekevä. Vesasta tuli yksi ensimmäisistä suomalaisista, jotka toivat tietämättään koronaviruksen brittimuunnoksen Suomeen. Vesan oireet alkoivat hotellissa: kuumetta, lihassärkyä ja kivuliasta yskää.
Suomeen saapuessaan perhe ohjattiin uudestaan koronatestiin Helsinki-Vantaan lentoasemalla. Testi oli vapaaehtoinen. Koronatestin jälkeen perhe ajoi kotipaikkakunnalleen. He kävivät matkalla kaupassa ja seuraavana päivänä vielä hakemassa noutoruokaa ravintolasta.
Olen sanaton.
Kommentit (195)
Siellä sitä vain kauniiden naisten perässä juostaan Länsi-Afrikassa ja tartutetaan kaikki. Niinh. Ei kiva.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ne muutkin matkustelee. Jenkit, saksalaiset, ranskalaiset ja belgialaiset. Miksi suomalaisten pitäisi kyyhöttää kotona kun muutkaan ei sitä tee?
Ei me saksalaiset mihinkään matkustella. Meillä on lockdown.
Vierailija kirjoitti:
Siellä sitä vain kauniiden naisten perässä juostaan Länsi-Afrikassa ja tartutetaan kaikki. Niinh. Ei kiva.
Riippuu mistä tykkää.
Vierailija kirjoitti:
Mun tuttavaperhe oli juuri viikon lomalla Espanjassa, koska halusivat lähteä lomalle. Vakuuttelivat minulle, että eihän tässä mitään koronariskiä, koska majailevat vain vuokraamassaan lomatalossa.
Sanoin, että täytyyhän teidän lentää sinne Espanjaan lentokoneella ja takaisin, käydä sikäläisissä ruokakaupoissa jne eli kohtaatte ihmisiä koko matkan ajan. Vastasivat mulle: joo mutta me käytetään maskeja . Avot. Ja molemmilla vanhemmilla akateeminen koulutus eli ei se ainakaan järjenkäyttöä takaa.
Kaikista tärkeintä olisi että karanteenit pitäisivät. Jos lentää maski päässä ja suoraan siitä kahden viikon karanteeniin, on Koronan levittäminen lähes epätodennäköistä. En missään nimessä kannata matkustamista nyt, mutta kaikista suurin ongelma on, että ihmiset lähtevät matkan jälkeen kauppaan, ravintolaan tai baariin.
Jos Vesa olisi nainen, mammat kehuisivat kuorossa rohkeudesta matkustaa rakkauden perässä. Hävetkää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun tuttavaperhe oli juuri viikon lomalla Espanjassa, koska halusivat lähteä lomalle. Vakuuttelivat minulle, että eihän tässä mitään koronariskiä, koska majailevat vain vuokraamassaan lomatalossa.
Sanoin, että täytyyhän teidän lentää sinne Espanjaan lentokoneella ja takaisin, käydä sikäläisissä ruokakaupoissa jne eli kohtaatte ihmisiä koko matkan ajan. Vastasivat mulle: joo mutta me käytetään maskeja . Avot. Ja molemmilla vanhemmilla akateeminen koulutus eli ei se ainakaan järjenkäyttöä takaa.
Kaikista tärkeintä olisi että karanteenit pitäisivät. Jos lentää maski päässä ja suoraan siitä kahden viikon karanteeniin, on Koronan levittäminen lähes epätodennäköistä. En missään nimessä kannata matkustamista nyt, mutta kaikista suurin ongelma on, että ihmiset lähtevät matkan jälkeen kauppaan, ravintolaan tai baariin.
Pitäisi olla kunnon sanktiot. Turvavyön käyttämättä jättämisestä voidaan lätkäistä sakko ja muutenkin ihmisten elämää säännellään vaikka minkälaisella pykäläviidakolla, mutta toisten hengen vaarantaminen sallitaan pandemiassa.
Vierailija kirjoitti:
"Lisäksi Vesa kävi toisen välilaskun aikana hieronnassa, joka ei tehnyt hyvää jo valmiiksi kipeille lihaksille."
Onko tää joku sketsihahmo?
Auts :D :D. No ehkä on mennyt Putous ja Uutiset sekaisin....
Eihän tuollaiselle hengenvaaralliselle sekoilulle saisi edes nauraa mutta mitä muutakaan tässä enää voi. Hevoset on jo karanneet tallista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu mistä tykkää.
Nigeriassa on ainakin hottiksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
'Vaikka jälkikäteen Vesaa harmitti, että matkalle tuli lähdettyä, hän on nyt sairastettuaan ihan tyytyväinen, että hänellä on vasta-aineita kehossaan ja immuniteetti kestää ainakin joitain kuukausia. Minulta testattiin vasta-aineet, ja tasot olivat korkeammalla kuin rokotuksen saaneella lääkärillä”, Vesa sanoo."
https://www.hs.fi/hyvinvointi/art-2000007790340.html
"Hyödyllinen ja kannattava reissu. Mitään en kadu." -tahtoo Vesa sanoa loppusitaateissaan. 😡
Äläpäs vääristele Vesan loppusitaatteja. Oikeasti ne menee näin:
"”Aion käyttää maskia ja huolehtia turvaväleistä, enkä matkusta enää mihinkään ennen kuin pandemia on rauhoittunut”, hän sanoo.
Hän ajattelee, että on hänen omaa syytään, että hän sai tartunnan.
”Tietysti tuntuu pahalta, että olen toimillani edistänyt viruksen leviämistä ja luultavasti tartuttanut jonkun ennen testitulosta”, Vesa sanoo."
"jonkun"?! tai ehkä pari sataa. Oikea muoto olisi: ... "ja luultavasti tartuttanut kymmeniä ellei satoja, viisi makaa teholla ja pari on kuollut".
Vai ei saksalaiset muka matkustele? Tuossa vieressä istuu tälläkin hetkellä yksi. Ja viime viikkoina tullut tavattua useampikin. Ihan hyvin päässeet tänne Latinalaiseen Amerikkaan. Sama homma jenkeillä vaikka sikäläinen koronatilanne on huono. Olen siis itsekin reissussa.
Heillä on myös lapsia. Voi vain kuvitella, mitä he saavat osakseen, vaikka ovat täysin syyttömiä vanhempiensa valintoihin.
Eilen juttelin mukavan pariskunnan kanssa. Toinen oli Italiasta ja toinen Portugalista. Ranskalaisia on kaikkialla. Ihan hyvin päässeet reissuun eivätkä pode mitään omantunnontuskia niin kuin en minäkään.
Vierailija kirjoitti:
Vesa sairasti viikon kuumetta ja yskää, muu perhe kaksi päivää lieviä oireita eikä edes kuumetta.
Tämmöisen mitättömän taudin takia tuhotaan talous ja ihmisten elinkeinot. On tämä sairasta aikaa.
Jaaha. Ennenkuin lauot tuollaisia kommentteja, ota selvää. Mun ystävä joutu teholle eikä ole vieläkään päässyt kotiin. En tiedä miten siitä kuntoutuu, toivon parasta. Eikä hän ole mikään hauras vanhus.
Just tän takia ei pitäisi olla mitään suosituksia vaan MÄÄRÄYKSIÄ. Johan se on nähty tässäkin asiassa, että iso osa ihmisistä on todella tyhmiä. Ei onneksi kaikki ole, mutta ei tarvita kuin yksi niin siitä kärsii koko porukka.
Vierailija kirjoitti:
Hitto että ärsyttää, kun itse tässä yrittää parhaansa kärvistellä ja noudattaa kaikkia suosituksia, ja sitten jotkut tekevät tuollaista. Tuo on niin turhaa, niin turhaa. Ja tosiaan, rajoitukset tuntuvat tyhjänpäiväiseltä, jos noilla rajoilla ei oikesti laiteta tuota porukkaa pakkotesteihin ja -karanteeniin. Kun koronatilanne laantuu, niin joku tekee vesat.
Olen itse juuri parhaillaan 14 vrk omaehtoisessa altistumiskaranteenissa, ilmoitus tuli koronavilkun kautta. Aion olla kokonaiset 14 päivää, vaikka ei olisi pakko, sillä en ota missään nimessä sitä riskiä, että tartuttaisin toisen ihmisen. Itse olen nuori ja perusterve. Mukavaahan tämä ei ole, mutta 14 vuorokautta on kyllä loppujen lopuksi aika lyhyt aika. Oikeastaan ihan mukavaakin, onpahan aikaa lueskella kirjoja ja tilata ruokaa kotiin hyvällä syyllä!
No kiva. Ei touhullasi kuitenkaan ole muuta merkitystä kuin että saat hyvän mielen. Rajojen yli tulee kymmeniä koronia päivässä ja ne kaikki tilastoidaan suomalaisiksi tartunnoiksi. Suomessa on 3800 vaihtaria, joista yli 200 on 2-3 viime viikon aikana testattu koronapositiivisiksi. Rakennustyömailta tulee kymmeniä tartuntoja joka viikko. Kohutut brittimuunnostartunnat akkutehtaalta ovat puolalaista alkuperää, nyt suomalaiset tartunnansaajat jo Suomessa perheidensä luona eli jokainen heistä infektio pari-kolme ihmistä, vaikka kuinka itsenoudattaisivat karanteenia. Elu viikon päästä näitä "tehtaantartuntoja" on Suomessa jo kymmeniä. Ei perusperttien ja-pirjojen maskeilla ja vilkkueristyksillä ole mitään merkitystä tässä kokonaiskuvassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö tuommoisten vesojen nimet voida julkaista? Itse en esim haluaisi että vesa on missään tekemisissä vaikkapa lapsiini, rahoihini, terveyteeni, autooni, vakuutuksiini tai remonttiini liittyvissä asioissa. Olisi kiva tietää välttää.
Minusta nuo Vesan speksit on vähän liiankin tarkat, tuskin viisikymppisiä, vasta sairastaneita Vesoja joilla on afrikkalainen vaimo on ihan tolkuttomia määriä. Varsinkaan pääkaupungin ulkopuolella. Sikäli käy vähän sääliksi niitä kunnon Vesoja, jos heitä nyt epäillään täksi bimbo-vesaksi.
Eihän tuo Vesa ole hänen oikea nimensä, näin lehtijutussa sanotaan. Mutta onkohan monessa pienemmässä kaupungissa noin viisikymppistä miestä, jolla on kaksi kouluikäistä lasta ja vaimo, joka kotoisin Länsi-Afrikasta.
Mulla meinasi mennä aamukahvit väärään kurkkuun kun tuon jutun luin.
Sekin pisti silmään että matkalle oli vaimon sukulaisten tapaamisen lisäksi toinenkin syy: työasia, joka piti hoitaa paikan päällä.
Onkohan tämä Vesa yksityisyrittäjä vai joku nilkki, joka sai ainakin osan lomamatkastaan laitettua työnantajan piikkiin? Tekeekö matkalaskunkin?
Pistää pahasti silmään, että jutussa puidaan vaan sitä, että "Vesa" toi britin Suomeen. Ei ollenkaan sitä, että hän vei sen Afrikkaan maahan, joka kärsii jo pahasti Malariasta ja jossa on heikko terveydenhoitojärjestelmä.
Hirveän itsekkäitä ovat suomalaiset koronaviruksen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Just tän takia ei pitäisi olla mitään suosituksia vaan MÄÄRÄYKSIÄ. Johan se on nähty tässäkin asiassa, että iso osa ihmisistä on todella tyhmiä. Ei onneksi kaikki ole, mutta ei tarvita kuin yksi niin siitä kärsii koko porukka.
Mullekin on muutama sanonut, että jos on karanteenissa, niin tottakai saa mennä kauppaan jne. Kun pitäähän ihmisen ruokaa saada. Luulivat, että se koskee vain työhön menoa.
Kuinka moni rinnastaa karanteenin maskeihin, vapaaehtoista mutta suotavaa. Ja kuinka paljon niitä karanteeniin määrättyjä liikkuukaan kaupoissa jne. Toisaalta en ihmettele asiaa, kun katsoo uutisoinnin sekavuutta. Oma lapsi käytettiin eilen testissä ja ainoa mitä sanottiin, oli että hän on karanteenissa tuloksen saamiseen asti. Ehkä olisi syytä samalla kertoa, mitä se karanteeni tarkoittaa, kun osa ei näytä ymmärtävän.
Jos karanteenia jotenkin valvottaisiin tai sen rikkomisesta saisi sakot, toimisi homma varmasti paremmin.
Vesalle ansiomitali hyvin hoidetusta viruksenhaku reissusta.