Ex ja some - miksi hän blokkasi minut vuosien jälkeen?
Okei, tämä keskustelun aihe kuulostaa todella lapselliselta. Asia ei silti lakkaa vaivaamasta minua joten jos jotakuta kiinnostaa ruotia tuntemattomien "draamoja", niin tässä olisi tilaisuus kertoa mielipiteensä.
Menimme exäni kanssa naimisiin nuorina, johtuen molempien uskonnollisista taustoista. Olimme yhdessä viitisen vuotta, kunnes oli todettava ettei meillä ollut mitään yhteistä. Samaan aikaan irtauduimme uskonnollisista piireistä, toisiamme tukien. Erosimme hyvissä väleissä 25-vuotiaina.
Nyt, vuosia myöhemmin, huomaan että ex on poistanut minut sekä fb:stä että instagramin seuraajistaan, ilman mitään selityksiä tietenkin (eipä kukaan tuollaisia taida koskaan selitellä). Asia on ihan ok muuten, mutta vaikka tässä on mennyt jo useampi viikko, niin huomaan vähän väliä ajattelevani että miksi. Me kuitenkin vaihdoimme kuulumisia harvoin mutta säännöllisesti (kerran vuodessa?) ja näimmekin pari kertaa tässä vuosien varrella kun toinen tarvitsi jotain pientä apua (tyyliin hän kävi ruuvaamassa lampun kattooni, ja minä parsimassa hänelle sukat, nämä siis kuvitteellisina esimerkkeinä). Meillä molemmilla on jo useamman vuoden ollut uudet kumppanit, joten ei siitäkään ole kyse.
Siispä: minusta on vähän loukkaavaa että koin tällaisen "kohtalon", vaikka järjen tasolla ymmärrän asian kyllä. Me kuitenkin olimme asiallisissa väleissä ja ajoittain yhteyksissäkin, joten tunnen itseni vähän tölvityksi, puhumattakaan siitä epävarmuudesta että voiko olla että minä olenkin ollut aloitteellisempi yhteydenpidossa ja hän ei ole sitä halunnut. Se olisi nöyryyttävää. Tiedän tiedän, kyse on vain sosiaalisesta mediasta, mutta onhan se poistaminen jonkinlainen signaali kuitenkin. Jollain ihmeen lailla tuntuu että menetin hänet uudestaan, olihan hän kuitenkin ensirakkauteni ja kävimme yhdessä läpi tosi vaikeita elämänmuutoksia. Voin rehellisesti sanoa että olen välittänyt hänestä jollain tasolla ihan näihin päiviin saakka.
Teorioita, mikä olisi todennäköisin syy miksi näin on tapahtunut? Saa myös sanoa (lempeästi?), jos olen mielestänne täysin säälittävä tapaus :-)
Kommentit (168)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syitä:
1. Sinun elämä vaikuttaa somen mukaan onnelliselta ja hänellä on jokin kriisi meneillään. Sellaista voi olla rankkaa seurata..
2. Ehkä hän nyt kokee, että ero olikin virhe. Sinun poistaminen näkyvistä helpottaa.
3. Tai parisuhteenne kariutumisesta yli pääseminen on ollut vaikeaa, Sinun poistaminen näkyvistä helpottaa.
Olen itse sitä mieltä, ettei syy ole sinussa. Hän haluaa työstää asiaa nyt ja tämä on yksi keino.
Kiitos kun laitoit tämän viestin! Minä nimittäin toivon ettei syy olisi minussa. Olen vaan aiemmin olettanut että se on molemminpuolinen suhtautumistapa, että on ollut kiva hiukan pysyä perässä siitä miten toisella elämässä menee. Ei se ole vaatinut koskaan mitään aktiivista yhteydenpitoa tai kommentointeja tai tykkäyksiä. Mutta ihan yhtä lailla hän on saattanut kysäistä minun kuulumiseni, oma-aloitteisesti. Eli kaipa jotain on nyt vaan hänen päässään muuttunut.
-ap-
Oudot asiat on sulle tärkeitä.
Miksi sun pitää se pieni lanka siihen ihmiseen säilyttää, osaatko ihan avoimesti kertoa miksi sun on tärkeä kuulla noita ilmeisesti melko yhdentekeviä kuulumisia kuulla hänestä? Mitä sä siitä oikein saat? Pidettyä jonkun kontaktin josta sä saat ...mitä? Ilmeisesti häntä ei vain kiinnosta tuo enää, ja sehän on ihan normaalia. Hanki nyt oma elämä.
Tämä. Ne kuulumiset on todella yhdentekeviä eikä varmaan täysin vastaa edes totuutta. En jaksaisi mitään kovin syvällisiä eksän kanssa raatailla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko varma ettei ole poistunut somesta kokonaan?
Jos kaveri estetään niin eihän silloin näe toisen tiliä ollenkaan.. Vai?
Toisaalta face myös poistelee kavereita. Mulla ja muutamalla muullakin on nimittäin käynyt näin
Ei hän minua estänyt ole, löydän hänet sekä fb:stä että instagramista. Fb:ssä on vaan poistanut minut kavereista ja instagramissa seuraajista. Näin kuitenkin fb:stä heti ensivilkaisulla, että yhteisinä kavereina ovat edelleen minun ystäväni.
Nyt tajusin että otsikossa käyttämäni "blokata"-sana on väärä ilmaisu. En ole mikään it-ihminen, joten termit ovat välillä hukassa...
-ap-
Ilmeisesti on nyt halunnut lopullisen pesäeron, kun näköjään olet hänessä vielä kiinni, kun tällainenkin asia harmittaa.
No jaa, kiinni ja kiinni. Voin ihan rehellisesti sanoa että tunteeni häntä kohtaan ovat olleet kaverilliset/sisarukselliset jo vuosia. Mutta kai ketä tahansa ihmetyttäisi, jos kuka tahansa kaveri yllättäen poistaisi, kun kuitenkin aiemmin molempia on tuntunut kiinnostavan ajoittain kuulla toisen kuulumisia? Kyllä se pistää miettimään että miksi juuri nyt, mikä on ollut se ajatuskulku että ei, tästä eteenpäin en enää haluakaan saada viestejä tuolta ihmiseltä tai laittaa hänelle viestejä? Sehän on tietyllä tavalla välien katkaiseminen kokonaan. Ja vaikka pystyn ihan hyvin elämään ilman häntäkin, niin mietityttää miten tähän on päädytty, kun itse näen tuon poistamisen hiukan epäkohteliaana tässä tilanteessa.
Ja joo, kyllä hänellä on täysi oikeus noin halutessaan tehdä :-) En vain pidä siitä että joudun miettimään että miksi, vaikka tietenkin pääsen tästä yli ilman selitystäkin.
-ap-
Aika kovasti tämä sinua vaivaa ja raskaasti olet tämän ottanut. Et osaa käsitellä pettymyksiä kovin hyvin? Aloituksessakin pyysit lempeästi sanomaan jos olisitkin hakoteillä. Olet ehkä vähän raskasta seuraa tuossa mielessä. Olitko kenties jättäjä ja pidit kuitenkin sitten sinun aloitteesta yhteyttä? Häntä ei huvittanut enää syystä tai toisesta? Kommentoitko hänen postauksiaan usein tai tykkäilit? Saivatko hänen postauksensa aikaan sinussa halun ottaa yhteyttä? Ehkä häntä ahdisti se. Voisitko tästä ottaa opiksi?
Hyviä kysymyksiä. On varmaan totta, että kasvatukseni seurauksena minulla on jonkinlainen hyväksytyksi tulemisen tarve, joka on nyt ottanut osumaa. Olen kuitenkin myös tosi varovainen ihminen, joten tähän exään olen pitänyt yhteyttä aika lailla identtiseen tapaan hänen oman lähestymistapansa kanssa. Se on tarkoittanut sitä, että ei mitään turhia tykkäyksiä tai kommentteja, vaan niitä pintapuolisia moikkailuja juurikin kerran vuoteen. Hän on ollut ihan yhtä aktiivinen mielestäni näissä kuin minäkin.
En myöskään ollut jättäjä kun suhteemme päättyi. Kun irtaannuimme niistä tietyistä lapsuuden ja nuoruuden piireistä, tuli aika ilmiselväksi ettei meillä ollut muuta järkevää yhdistävää tekijää. Olimme oikeastaan "vain" ystäviä, joten eroaminen tapahtui ilman mitään ihmeempää draamaa.
Eli ehkä tämän voi tiivistää niin, että en oikein ole voinut olla liian aktiivinen yhteydenpidossa, mutta toisaalta olemme vastavuoroisesti viestitelleet juuri sen verran, että hämmennyin siitä että nyt vuosien jälkeen hän poisti sen vaihtoehdon kokonaan. Ja koska somessa on muutenkin usein tapana vain hiljaisesti pysyä hiukan perässä miten vanhoilla tutuilla menee, niin tuntuu kummalta ettei hän nyt enää sitä halua.
Voisiko tästä ottaa opiksi? Kyllä voisi. Ei pidä ottaa itsestäänselvyytenä mitään, ainakaan toisen ihmisen tuntemuksia. Pitäisi myös osata keskittyä täysillä siihen omaan elämäänsä, sillä minulla kuitenkin on hyvä elämä. Ei sillä tosiaan ole väliä, onko ex minulle enää "olemassa" vai ei. Pitää nyt totutella siihen ettemme ole missään tekemisissä, vaikka se vähän haikea ajatus onkin. Hän on ollut niin merkittävä osa elämäntarinaani.
-ap-
Mulla lähes 15 vuotta vanha säätö esti mut hiljattain facessa.. sitä tosin edelsi se, että itse pyysi mut ensin kaveriksi ja laittoi jotain viestiä.. humalassa melko varmaan.
Ja tosiaan viesteissä ei mitään ehdottelua tms.
Ja miksi tämä nyt minua kyrsii, on se, että kun hän on estänyt mut, niin en pysty poistamaan häntä mun messengerin yhteystiedoista vaan vihreenä hän siinä aina keikkuu kun mesen avaan 🤷♀️ Olis nyt vaikka vaan poistanut kavereista..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syitä:
1. Sinun elämä vaikuttaa somen mukaan onnelliselta ja hänellä on jokin kriisi meneillään. Sellaista voi olla rankkaa seurata..
2. Ehkä hän nyt kokee, että ero olikin virhe. Sinun poistaminen näkyvistä helpottaa.
3. Tai parisuhteenne kariutumisesta yli pääseminen on ollut vaikeaa, Sinun poistaminen näkyvistä helpottaa.
Olen itse sitä mieltä, ettei syy ole sinussa. Hän haluaa työstää asiaa nyt ja tämä on yksi keino.
Kiitos kun laitoit tämän viestin! Minä nimittäin toivon ettei syy olisi minussa. Olen vaan aiemmin olettanut että se on molemminpuolinen suhtautumistapa, että on ollut kiva hiukan pysyä perässä siitä miten toisella elämässä menee. Ei se ole vaatinut koskaan mitään aktiivista yhteydenpitoa tai kommentointeja tai tykkäyksiä. Mutta ihan yhtä lailla hän on saattanut kysäistä minun kuulumiseni, oma-aloitteisesti. Eli kaipa jotain on nyt vaan hänen päässään muuttunut.
-ap-
Eli et kestä hylkäämistä tai sitä kun toinen tekee niin kuin hänestä hänelle on parhaaksi. Päästähän irti. Mitä sitten jos syy olisikin sinussa. Onko se maailmanloppu? Miksi pitäisi edes pysyä perässä miten toisella elämässä menee? Hän on eksä ja sen aika meni jo.
Mulla on pari eksää jotka edelleen kymmenen tai perinkymmenen vuoden jälkeen kyselee kuulumisia ja toivoo kaikkea hyvää. En käsitä mitä he sillä tiedolla tekevät. Haluvat kai pitää itsellään tunteen että huolehtivat ja ovat hyviä tyyppejä. Paskat. He loukkasivat aikanaan, minä sitten jätin, somessa olen piilottanut heidän postauksensa mutta pitäisi ehkä myös poistaa koska en parhaalla tahdollakaan käsitä miksi he edelleen kommentoi ja tykkää. Mutta todennäköisesti siitä nousisi juuri tällainen paskamyrsky että miksi oi miksi enhän ole tehnyt mitään väärää ja olen hyvä ihminen ja haluan tietää mitä sinulle kuuluu. Ja niistä kuulumisten vaihdosta, en kerro yleensä mitään tärkeää vaan jotain aivan ympäripyöreää. Evvk.
Ymmärrän tuon sinun tilanteesi paremmin kuin hyvin! Ja ymmärtäisin, jos meillä olisi exän kanssa ollut jotain tuollaista. Varmaan en itsekään haluaisi silloin olla missään tekemisissä.
Meidän tapauksessamme teimme aika ison elämänmuutoksen yhdessä hyvin nuorina. Tuimme toisiamme siirtyessämme "valtaväestön" elämäntapaan, mikä samalla tarkoitti viileneviä välejä omiin sukulaisiin. Minun kohdallani tämä on johtanut siihen, että exällä on varmasti ikuisesti jonkinlainen paikka sydämessäni, mutta tosiaan, en minä voi edellyttää samaa häneltä.
-ap-
Kerrot, että olette irtautuneet jostain uskonnollisesta yhteisöstä. Olisiko mahdollista, että hän olisi palannut uskonsa pariin? Joko niin, että seurakunta on painostanut tai hän itse kokee, että et ole soveliasta seuraa enää?
Exän nyksä tykkää kyttyrää teidän yhteydenpidosta.
Vierailija kirjoitti:
Kerrot, että olette irtautuneet jostain uskonnollisesta yhteisöstä. Olisiko mahdollista, että hän olisi palannut uskonsa pariin? Joko niin, että seurakunta on painostanut tai hän itse kokee, että et ole soveliasta seuraa enää?
Toivon ettei tämä skenaario ole kyseessä! Ja uskon ettei ole, olemme molemmat ateisteja.
-ap-
Itse pelkään jostakin syystä voimakkaasti hylätyksi tulemista.
Voisin kirjoitella kuten ap, jos olisin hänen sijassaan.
Maija
Veikkaan että liittyy nyxään.
Joku kunnon riita ollut, joko exän nyxä on päästänyt ilmoille kaiken mikä vuosien varrella on ärsyttänyt, tai exäsi on ollut itse mustasukkainen ja joutunut siksi karsimaan myös omia tuttaviaan.
Vierailija kirjoitti:
Kyl mä ainakin aina välillä innostun siivoamaan somen kaverilistoja. Jos joku ei enää tunnu läheiseltä, niin en halua asioitani hänelle enää jakaa. Exätkin kokee tän kohtalon jossain vaiheessa. Ei mitään henkilökohtaista.
Tämä. Varmasti voitte vaikka soitellen vaihtaa kuulumisia sen kerran vuodessa, jos molemmille se sopii?
Mullakin on eksät jääneet vuosien varrella someista pois, olen poistanut esim. facen, enkä ole enää sitten instassa alkanut seuraamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on vaan siivonnut kaverilistoja. Pitää kavereina vaan sellaiset, joiden kanssa on aktiivisesti tekemisissä. Ihan ymmärrettävää. Ja en ymmärrä miksi tuollaisesta pitäisi mitään etukäteen sanoa, jos pahemmin ole tekemisissä.
Ei ole kyse tuosta, sillä hän on pitänyt kavereina minun ystäväni, joiden kanssa hänellä ei ole ollut mitään tekemistä vuosikausiin.
-ap-
Et sinä voi sitä tietää kenen kanssa on yhteydessä.
Vierailija kirjoitti:
Nykyisellä ja eksällä voi olla joku kriisi, esimerkiksi eksä ihastunut johonkuhun/on pettänyt. Tämän kriisin takia tullut ajankohtaiseksi poistaa kaikki epäilyksiä herättävät henkilöt. Ei kerro asiasta häpeän takia tai siksi, että nykyinen ei tulkitsisi siitäkin jotain muuta, että juttelee yhtään mitään.
Esimerkiksi.
Niin, tai ei kerro asiasta exille koska eksille ei kuulu nykyinen elämä mitenkään, eikä heille tarvi selitellä omaa elämäänsä. Hei haloo nyt.
Mä en ole koskaan ottanut tavaksi eksien kanssa yhteydenpitoa. Suhde oli romanttinen, ja kaverina en tarvitse niitä ihmisiä, joiden kanssa historiassa on ollut jotain tuollaista. Yleensä on parempi repäistä kerrasta yhteydet irti kuin antaa niiden hiipua pikkuhiljaa. Jos hän ei halua mua enää elämäänsä tai mä en häntä, niin mikä siinä kuulumisien vaihdossa on ideana? Mitä se jollekin menneisyyden ihmiselle kuuluu, mitä nykyään puuhailen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on vaan siivonnut kaverilistoja. Pitää kavereina vaan sellaiset, joiden kanssa on aktiivisesti tekemisissä. Ihan ymmärrettävää. Ja en ymmärrä miksi tuollaisesta pitäisi mitään etukäteen sanoa, jos pahemmin ole tekemisissä.
Ei ole kyse tuosta, sillä hän on pitänyt kavereina minun ystäväni, joiden kanssa hänellä ei ole ollut mitään tekemistä vuosikausiin.
-ap-
Jos on alkanut suhteeseen jonkun ystäväsi kanssa ja tietää että se pahoittaisi mielesi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyisellä ja eksällä voi olla joku kriisi, esimerkiksi eksä ihastunut johonkuhun/on pettänyt. Tämän kriisin takia tullut ajankohtaiseksi poistaa kaikki epäilyksiä herättävät henkilöt. Ei kerro asiasta häpeän takia tai siksi, että nykyinen ei tulkitsisi siitäkin jotain muuta, että juttelee yhtään mitään.
Esimerkiksi.Niin, tai ei kerro asiasta exille koska eksille ei kuulu nykyinen elämä mitenkään, eikä heille tarvi selitellä omaa elämäänsä. Hei haloo nyt.
No sitä tarkoitin, että sen takia on poistanut vaan vaivihkaa, että ei voi alkaa selitelläkään että meillä on nyt pieni ongelma tässä meneillään ja Minnalle se on tärkeää, että en seuraa sinua enää, koska petin jo Petran ja Marin kanssa ja muuten on kohta piru irti.
Tavallisestihan kaverin/tutun kanssa välien poikkaisemisessa on hyvä olla jonkinlainen kommunikaatio, kun yhteyksissä on kumminkin säännöllisesti oltu, mutta tilanne ei anna periksi mitään järkevää loppukeskustelua.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä hän vain haluaa irroittautua menneestä. Syy ei ole välttämättä sinussa, vaan voi olla, että muistutat olemassaolollasi ex-puolisoasi ajasta uskonnollisessa yhteisössä. Voi olla, että hän on kokenut ajan hyvin ahdistavana. Aina, kun hän näkee päivityksiäsi, palaavat ikävät muistot mieleen.
Minulla on sillä tavalla vähän samanlainen tilanne, että ex-anoppini haluaa pitää minuun yhteyttä. Hän on aivan ihana ihminen, mutta hänen päivitystensä näkeminen ja kuulumisten vaihtaminen muistuttaa minua päättyneestä, minulle traumaattisesta parisuhteesta. Olen harkinnut hänen poistamistaan kontakteista, mutta kun hänessä itsessään ei tosiaan ole mitään vikaa, en ole toistaiseksi raaskinut.
Eihän sinun tarvitse ex-anoppia kavereista poistaa, klikkaat vaan niin ettei hänen postaukset tule sinun feediin näkyviin.
Ehkä olet jäänyt ihmisenä jumimaan johonkin menneisyyteen ja exäsi taas kehittynyt monellakin tapaa ja mennyt eteenpäin. Joskus sitä väsyy ihmisiin jotka toistavat itseään vuodesta toiseen. Poistin hiljattain kaverin jolla aina samat julkaisut samasta koirastaan. Ei mitään muuta. Ja poistin kaverin joka ei koskaan julkaise mitään itsestään. Jos ei anna ei myöskään saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ap-
Kyllä minä aika varmaksi sen osaan sanoa, että parhaat ystäväni eivät minulta salaa pidä yhteyttä ex-mieheeni :-D
-ap-
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syitä:
-ap-
Eli et kestä hylkäämistä tai sitä kun toinen tekee niin kuin hänestä hänelle on parhaaksi. Päästähän irti. Mitä sitten jos syy olisikin sinussa. Onko se maailmanloppu? Miksi pitäisi edes pysyä perässä miten toisella elämässä menee? Hän on eksä ja sen aika meni jo.
Mulla on pari eksää jotka edelleen kymmenen tai perinkymmenen vuoden jälkeen kyselee kuulumisia ja toivoo kaikkea hyvää. En käsitä mitä he sillä tiedolla tekevät. Haluvat kai pitää itsellään tunteen että huolehtivat ja ovat hyviä tyyppejä. Paskat. He loukkasivat aikanaan, minä sitten jätin, somessa olen piilottanut heidän postauksensa mutta pitäisi ehkä myös poistaa koska en parhaalla tahdollakaan käsitä miksi he edelleen kommentoi ja tykkää. Mutta todennäköisesti siitä nousisi juuri tällainen paskamyrsky että miksi oi miksi enhän ole tehnyt mitään väärää ja olen hyvä ihminen ja haluan tietää mitä sinulle kuuluu. Ja niistä kuulumisten vaihdosta, en kerro yleensä mitään tärkeää vaan jotain aivan ympäripyöreää. Evvk.
Tuollaiset ihmiset ovat harvoin kauhean pyyteettömiä kuulumistensa kyselyssä. Siinä on varmaan juuri tuo vaativuus tapana - he haluavat tuntea olevansa hyviä ihmisiä ja sulla on siinä pienoisnäytelmässä rooli. Sun pitää heitä tukea vastauksillasi jotta tuntisivat olevansa hyviä tyyppejä.
Pitää olla yleisöä. Ja tämä tuli siis mieleen siitä, kun epäilit ettet voisi olla vastaamatta ilman ihme tunnereaktiota.
Jos kerran vuodessa vaihdan jonkun kanssa kuulumisia niin en kyllä sanoisi häntä kaveriksi, etenkään jos se on exä.
Itse en ole somessa mutta eikös siellä julkaista omia kuvia, juttuja jne. Ehkä tämä sun exä siivoili "turhia" ihmisiä pois, ihmisiä joita ei kiinnosta seurailla enää.
Ja jos sinä ajattelet exästäsi tietyllä tavalla(kaverina jonka kanssa mukava vaihtaa kuulumisia, yhteinen menneisyys jolla vielä merkitystä) niin ethän voi olettaa että exäsi ajattelee samoin. Kun ette kovin läheisiltä vaikuta kun yhteydenpito noin harvakseltaan. Ja monelle nuo kerran vuodessa vaihdetut kuulumiset ovat sellaista höpönlöpöä, vaihdetaan pakolliset mitä kuuluu ja se siitä.